Moderator: Redaktörer
Solveit skrev:DRC=Digital Room Correction.
Johan_Lindroos skrev:Solveit skrev:DRC=Digital Room Correction.
Oj, synnerligen olämpligt val eftersom DRC för Dynamic Range Compression har använts sedan väldigt många tillbaka!
Solveit skrev:Får ändå känslan att dom inte lagt krutet på TPA3255 utan DRC med Dirac.
Går att få ut mer av TPA3255 än här.
I-or skrev:Det är kanske väl optimistiskt med tanke på att TI i sin egen rapport angående PFFB (Post Filter FeedBack) i stort sett ungefärligen halverade distorsionen (-6 dB), framförallt vid lägre frekvenser och effekter. Vid höga frekvenser och höga effekter fick man knappt någon förbättring alls:
I-or skrev:Om du läser rapporten mer noggrant ser du att ditt diagram gäller TPA3245. Diagrammet jag lade in kommer från samma rapport och gäller det chip vi diskuterar här, TPA3255, i hela audiofrekvensområdet, dock tyvärr illa filtrerat över 6,67 kHz (se sidan 46 i rapporten).
I-or skrev:Om du läser rapporten mer noggrant ser du att ditt diagram gäller TPA3245. Diagrammet jag lade in kommer från samma rapport och gäller det chip vi diskuterar här, TPA3255, i hela audiofrekvensområdet, dock tyvärr illa filtrerat över 6,67 kHz (se sidan 46 i rapporten).
I-or skrev:Nej, inte i praktiken. Detta eftersom det med typiska musiksignaler finns väldigt lite nivå kvar att excitera olinjäriteterna med över ca 15 kHz. (Menar man däremot harmoniska distorsionsprodukter i ultraljudsområdet som uppstår vid insignal i det hörbara området är det en annan sak, eftersom detta betyder att IM-produkter kan produceras i det hörbara området.)
Däremot kan det ju vara en teknisk skönhetsfläck som indirekt indikerar något underliggande problem som kan dyka upp i det hörbara området. Ett eventuellt sådant problem utvärderas dock mycket bättre direkt med insignaler i det hörbara området.
rajapruk skrev:Om du kan och vill utveckla det inom parentesen där, så gör gärna det. Jag hänger inte med på det.
rajapruk skrev:Om du kan och vill utveckla det inom parentesen där, så gör gärna det. Jag hänger inte med på det.
Almen skrev:I-or skrev:Nej, inte i praktiken. Detta eftersom det med typiska musiksignaler finns väldigt lite nivå kvar att excitera olinjäriteterna med över ca 15 kHz. (Menar man däremot harmoniska distorsionsprodukter i ultraljudsområdet som uppstår vid insignal i det hörbara området är det en annan sak, eftersom detta betyder att IM-produkter kan produceras i det hörbara området.)
Däremot kan det ju vara en teknisk skönhetsfläck som indirekt indikerar något underliggande problem som kan dyka upp i det hörbara området. Ett eventuellt sådant problem utvärderas dock mycket bättre direkt med insignaler i det hörbara området.rajapruk skrev:Om du kan och vill utveckla det inom parentesen där, så gör gärna det. Jag hänger inte med på det.
Jag ser det väl lite som att det kan finnas additiva effekter: om man lägger ihop hf-brus ur källmaterial (t.ex. DSD), D/A-omvandling som tar med oönskade höga frekvenser, ett klass D-slutsteg, och på det lägger en högtalardiskant som har lite egendist där uppe - ja, då har man kanske ett hörbart problem sammantaget, om än inte hos de enskilda komponenterna.
Frisk skrev:De mätningar jag däremot vore väldigt intresserad att se vore emissionsmätningar utan feriter på strömkabel eller högtalarkablar med någon eller två meter strömsladd och ett par meter högtalarkabel i två riktningar, som en dipolantenn likt det ser ut i verkligheten. Gärna med lite "slumpmässiga" längder som råkar vara avstämda mot switchtransistorernas stig och falltider.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster