Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Tangband » 2020-11-21 11:39

Medverka gärna med bilder på de apparater/ högtalare som användes vid lyssningen. Har du inte varit och lyssnat på annat ställe än hemma så kanske det bästa ljudet är där :) .
Medverka med bilder och ord isådanafall.

Det bästa ljudet jag upplevt den senaste månaden var hos en vän som köpt ett par aktiva Genelec 8030C med inbyggda klass D-steg, i detta fallet det tokbilliga tpa3118 i Genelecs tappning. Som ljudkort användes ett focusrite 2i2 scarlett och driver från datorn var ASIO .

Lyssningen var vid skrivbordet , alltså närfälts- lyssning.
Låtar var ”Cross that Line ” med Eagles basisten Thimothy B Smith, samt låten Billy Jean , en cover med gruppen winterplay, samt Steve Gadd band - I know, but tell me again .
https://open.spotify.com/track/5kMLzRoj ... PXwVn4pO4w
https://open.spotify.com/track/1cfJ7sIX ... 4rZHydcnQA
https://open.spotify.com/track/3jsg9Xo4 ... vAH9dnMXjw

Det lät väldigt rent, otroligt upplöst och väldigt mycket 3D i ljudet. Det fick mig nästan att tvivla på mitt eget ljud härhemma, om det inte behövdes lite nya uppgraderingar?. :? :)
Test av Genelec här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14795/

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav distad » 2020-11-21 13:32

Det är ju det som är grejen att man lyssnar ju inte på andras grejer än sina egna då det inte är några sammankomster under trevliga former. Ja ni har något här, men allmänt så är det inte som förr då folk umgicks mer kring denna hobby. Men jag ska träffa en Hifi kompis här snart förhoppningsvis :D , och sen ska jag iväg till hifikg :P lite längre fram så lite lyssning blir det i vinter. Alla som jag delade denna hobby med förr kör ju numera med Tv-limpa och sub. :roll:
Och min förfrågan på Carlsson avdelningen om lyssning på renoverade Sonab OA12,OA-5.3, OA14 i Stockholm/Uppsala är död.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav hifikg » 2020-11-21 13:36

Bilder i finns i min medlemspresentation. Gissa på vad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2508
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav STDI » 2020-11-21 13:38

hifikg skrev:Bilder i finns i min medlemspresentation. Gissa på vad.

Flickor? :lol:
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav distad » 2020-11-21 13:44

hifikg skrev:Bilder i finns i min medlemspresentation. Gissa på vad.

Jag såg inget nytt köp? För du tänker väl inte byta bort Dansken hoppas jag. Tror det är klokt att behålla den, om inte fråga "sista ordet". :wink:
Såg nu att du hade några Sonab burkar, men de där låter nog som du skriver och är inget som jag heller är ute efter. De ska vara de modeller som jag skrev, och helst med nya filter och den nya diskanten som IÖ ligger bakom. Det lär låta annorlunda. :wink:
Senast redigerad av distad 2020-11-21 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav hifikg » 2020-11-21 13:59

STDI skrev:
hifikg skrev:Bilder i finns i min medlemspresentation. Gissa på vad.

Flickor? :lol:


Har mest haft besök av gravida sådana på sistone, längesen det var stereo eller flerkanal på töserna.
Sonia sjöng vackert, men det var inte den senaste månaden.
Bilagor
0755bsp_singer.jpg
0755bsp_singer.jpg (71.04 KiB) Visad 1432 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Baffel » 2020-11-21 14:29

FBK skrev:Det är ju det som är grejen att man lyssnar ju inte på andras grejer än sina egna då det inte är några sammankomster under trevliga former. Ja ni har något här, men allmänt så är det inte som förr då folk umgicks mer kring denna hobby. Men jag ska träffa en Hifi kompis här snart förhoppningsvis :D , och sen ska jag iväg till hifikg :P lite längre fram så lite lyssning blir det i vinter. Alla som jag delade denna hobby med förr kör ju numera med Tv-limpa och sub. :roll:
Och min förfrågan på Carlsson avdelningen om lyssning på renoverade Sonab OA12,OA-5.3, OA14 i Stockholm/Uppsala är död.


Ge inte upp. Det finns nog ändå några kvar . :)

https://link.tospotify.com/ytmwWs6RAbb

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Frisk » 2020-11-21 14:32

Definitivt när jag bytte ut klassD-sunket (TDA7498) i vardagsrummet mot Sybarite Audio no1200, något hände. Utan att höra något fel med andra steget så hände något, plötsligt blev det bara kul att lyssna. Kanske placebo men efter jag kopplade ur steget igen har jag inte haft lust att lyssna varken i vardagsrummet (pi60s med Yamaha WXC-50) eller källaren i32s, infra Y8, NAD208 och Rotel RB1090 Sybarite audio No1622).

I morgon kommer sågen, då kanske jag får in nya steg i källaren till i jul...

Bild finns i min medlemstråd.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Tangband » 2020-11-21 15:15

Frisk skrev:Definitivt när jag bytte ut klassD-sunket (TDA7498) i vardagsrummet mot Sybarite Audio no1200, något hände. Utan att höra något fel med andra steget så hände något, plötsligt blev det bara kul att lyssna. Kanske placebo men efter jag kopplade ur steget igen har jag inte haft lust att lyssna varken i vardagsrummet (pi60s med Yamaha WXC-50) eller källaren i32s, infra Y8, NAD208 och Rotel RB1090 Sybarite audio No1622).

I morgon kommer sågen, då kanske jag får in nya steg i källaren till i jul...

Bild finns i min medlemstråd.


Kul att ljudet blev bättre med Sybarite. :) den uppsättningen hade jag verkligen velat höra.
Kul att du fortfarande tycker att Yamaha wxc50 duger som signalkälla i en så påkostad anläggning.

Jag har ju testat ett påkostat TDA 7498 kort ( påkostat... nåja ) och ljudet var inte speciellt bra från den kretsen. Det är det sämsta förstärkarkortet jag testat. En enkel tpa3116 låter enligt min egen mening betydligt bättre.
Mina tre klass A/B steg är även dessa bättre än TDA 7498. ( t amp40c lm3886 , t amp 150 mkII och Crown xli 1500 ).
På bilden syns TDA 7498 kortet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Tangband » 2020-11-21 15:26

hifikg skrev:Bilder i finns i min medlemspresentation. Gissa på vad.

Apogee ? 8O :D

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Frisk » 2020-11-21 15:58

Det var ju bara på prov, steget behövde temporärt flyttas så valde att testa det i vardagsrummet, där är det ju normalt D-steget som spelar med Yamahan, mest för att nyttja högtalarna alls. Den anläggningen nyttjas knappt alls, högtalarna "blev över" och jag vill inte riktigt skiljas från dem. I förlängningen får det dock bli något annat dit tror jag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Rydberg » 2020-11-21 15:59

Frisk skrev:Det var ju bara på prov, steget behövde temporärt flyttas så valde att testa det i vardagsrummet, där är det ju normalt D-steget som spelar med Yamahan, mest för att nyttja högtalarna alls. Den anläggningen nyttjas knappt alls, högtalarna "blev över" och jag vill inte riktigt skiljas från dem. I förlängningen får det dock bli något annat dit tror jag.

Varför inte Sybarite Audio no100? :)
Class only looks like arrogance from below.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Frisk » 2020-11-21 16:03

Rydberg skrev:
Frisk skrev:Det var ju bara på prov, steget behövde temporärt flyttas så valde att testa det i vardagsrummet, där är det ju normalt D-steget som spelar med Yamahan, mest för att nyttja högtalarna alls. Den anläggningen nyttjas knappt alls, högtalarna "blev över" och jag vill inte riktigt skiljas från dem. I förlängningen får det dock bli något annat dit tror jag.

Varför inte Sybarite Audio no100? :)

Det är just vad jag överväger... lockar ordentligt men känns lite onödigt i en anläggning som kanske är på en timme i veckan och 80% av den tiden spelar Pippi Långstrump introt... men "risken" är överhängande. Skillnaden med no1200 innebär lite att jag inte riktigt står ut med tanken att "gå tillbaka".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Rydberg » 2020-11-21 16:22

Anläggningen kanske används mer efter att du bytt till no100, då lönar det ju sig. När/om vi skaffar hus kommer jag garanterat att ha två högklassiga anläggningar, varav den ena kommer att stå i vardagsrummet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Zappa » 2020-11-24 18:20

Den bästa tvåkanalsstereon jag har hört den senaste månaden är min egen (har inte lyssnat på annan kvalificerad anläggning under den senaste tiden). Med den sista kvartsvågsabsorbenten (avstämd till 49 Hz) på plats hände det mycket med basåtergivningen. Jag har Ino Audio pi60, Rotel RB-1582, Denon AVR-3805 (används som försteg men kommer troligtvis att bytas ut snart), Pioneer DV-668, Motu M2 (ljudkort till datorn och gitarren) samt SMSL M3 (den blev över och används nu som DAC till TV-ljudet).
Bilagor
Vardagsrum_s.jpg
Vardagsrum_s.jpg (388.47 KiB) Visad 1109 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav distad » 2020-11-24 23:17

Den bästa tvåkanalsstereon jag har hört den senaste månaden är min egen (har inte lyssnat på annan kvalificerad anläggning under den senaste tiden)

Lika här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav Solveit » 2020-12-18 22:28

Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa stereo-ljudet du hört den senaste månaden ?

Inläggav distad » 2020-12-18 22:31

Vintage grejerna som jag lyssna på häromdagen gav mig ett stort :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 36 gäster