Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Strmbrg » 2020-11-23 08:28

...kanske fem eller sex till och med. Skulle aldrig falla mig in att undersöka saken för att få fram en exaktare siffra.
-Vad ska jag med den till?
För tillfället, då endast hörlurar finns att tillgå, så är det väl att klassa som så kallad "aktiv lyssning" alltsammans, eftersom jag sitter "fast" med sladden som koppel.
Att arbeta samtidigt som Shostakovich tutar på kanske inte är någon höjdare, men sådant förekommer det också. Men ALDRIG bara lite sjysst musik i bakgrunden samtidigt som jag skalar potatis eller lallar runt i största allmänhet.

Frågan är om man skulle lägga ner dessa ohemula summor på detta, om det bara blev lite bakgrundsmuzak då och då, eller ens om det blev lite bakgrundsmuzak rätt ofta...
Jag tror fan inte det. Jag har avvecklat flera "prylhobbies" som jag inte engagerat mig särskilt mycket i.

Nu till frågan:
Hur ser din lyssnings-sittashon ut?
Reflexioner på ovan skrivet?
Du kanske inte ens har lagt ner några ohemula summor?
Inga fler ledande frågor nu, utan skriv vad du önskar förmedla om detta!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Nattlorden » 2020-11-23 08:46

Jag har inga problem att ha mina anläggningar stående olyssnade oavsett vad de kostat. Det väsentliga är vad jag vill i stunden. Anläggningen och vad den kostat har ingen makt över mig. Tillfällena då jag vill lyssna då finns de där, det är det väsentliga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Morello » 2020-11-23 11:42

På helgerna kanske runt 5-6 timmar per dag och på vardagar något mindre. Igår tillägnade jag Keith Jarrett och hans solokonserter. Inga överdrivna taktmarkeringar, som jag vet Strömberg ogillar något.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Baffel » 2020-11-23 11:51

För min del nu, mycket mer lyssnande nu när jag återupptäckt radio. Smidigt .

https://www.hiresaudio.online/cd-qualit ... net-radio/

https://somehowjazz.com/audiophile-quality-stream/

Jazzkanalen är kanon. Mycket bra mix av låtar.
Via Chrome eller VLC

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Strmbrg » 2020-11-23 12:08

Ja, för egen del så blir det nog betydligt mer nyttjande av hifi-anläggningen numera. Dels på grund av Coronan men även då den ”administrativa delen” av mitt förvärvsarbete sedan ett par år sköts mycket bättre hemifrån än inne på kontoret.
Som Nattis skriver så är det väl i sig inte något problem med en anläggning som inte används så mycket. Åtminstone inte om den inte står ivägen för något alternativt, vare sig inrednings- eller kapitalmässigt.
I perioder har det för egen del handlat betydligt mer om att ”foruma” om en hobby än om att ägna sig åt den på riktigt.
Beträffande taktmarkering så har jag en favorit i Monks trummis som rasslar på lite för sig själv utan att för det tappa takten. Fullständigt o-monotont och fullständigt bra!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Baffel » 2020-11-23 12:15

Ähä bekymra dig inte .Det är bara pryttlar . Funkar det för plånboken och du känner att du vill lägga ut X kr så gör det. Behöver du väl ingen välsignelse från någon annan att göra. Tuta på och kör. Livet är kort.

Själv köper jag och säljer lite enklare grejer. Har blivit en hobby att pröva sig fram :) Kul som tusan . Digitalt vs rör vs trisse test kommer snart. :D

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-23 12:20

För min del lyssnas det inte mycket. Mest passiv lyssning då ungen eller frun lyssnar på något via Sonos surroundgrejen via TV.
Min huvudanläggning används max någon timme per månad och knappt det då jag befinner mig i annat land mer än 50% av min tid.

Det känns som att jag får starta en "Presentationstråd" för att avyttra det lilla jag har. Blocket orkar jag inte med och då är alternativet att magasinera grejerna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-23 12:41

Det varierar. Vissa dagar ganska mycket, typ 4-6 timmar. Anrda inget. Fint wäder idag annars, så jag tänker dra ut på en liten tur.

Undrar vad jag skall hitta på att spela nu? Nåjds första kanske? Ja, jag kör den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Strmbrg » 2020-11-23 15:28

Baffel skrev:Ähä bekymra dig inte .Det är bara pryttlar . Funkar det för plånboken och du känner att du vill lägga ut X kr så gör det. Behöver du väl ingen välsignelse från någon annan att göra. Tuta på och kör. Livet är kort.

Själv köper jag och säljer lite enklare grejer. Har blivit en hobby att pröva sig fram :) Kul som tusan . Digitalt vs rör vs trisse test kommer snart. :D

Nä, jag tillhör - såvitt jag förstår - den självständiga och kanske tjurskalliga kvartilen, så det handlar inte om behov av välsignelse. Det var helt och hållet avsett som en inblick i era lyssningsvanor och huruvida ni är tillfreds med dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Baffel » 2020-11-23 16:56

Tillfreds och tillfreds , nöjd och nöjd. Är man det med frugan, bilen eller vad som helst. Sätta på stereon när man har lust och känner för det kan man ju göra. Dessutom, en stereo brukar sällan ha huvudvärk.

Skämt å sido. Det är en intressant fråga du ställer.

En annan sak. Hur kommer det sig att det är en så enorm vurm för ganska förstärkare från 70 - talet nu? Visst , en del låter väl fortfarande helt ok men en del av dess gamla pjäser som säljs på tex Tradera kan gå för ganska rejäla summor. Då kan det i alla fall inte vara prisvärd ljudkvalité man är ute efter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav hifikg » 2020-11-23 19:21

Baffel skrev:...En annan sak. Hur kommer det sig att det är en så enorm vurm för ganska förstärkare från 70 - talet nu? Visst , en del låter väl fortfarande helt ok men en del av dess gamla pjäser som säljs på tex Tradera kan gå för ganska rejäla summor. Då kan det i alla fall inte vara prisvärd ljudkvalité man är ute efter.


Titta på dem, de ser ut som en miljon dollar o kostar inte ens tusen i många fall :)
Som en halvgammal Mercedes. Kan se ut som värsta lyxåket, kostar 80 lax :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav hifikg » 2020-11-23 19:24

Så här års är det inte ovanligt med mycket långa lyssningspass. Så långa att min fru tror att jag avlidit emellanåt, för jag är inte nåbar via telefon när jag lyssnar :) Men mer normalt, för mig, är sådana som Strmbrg beskriver, några timmar då o då. Ett fonogram är ofta uppåt en timma långt o tre-fyra, kanske sju stycken vill jag avnjuta när jag väl släpat mig hela vägen till lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Ted_B » 2020-11-23 20:50

Jag lyssnar inte mycket alls nu under coronatider, anläggningen står i vardagsrummet och sambon jobbar hemifrån nästan varje dag så det blir inte mycket spelat. Oftast bara lite av lågt för att inte störa henne när hon jobbar.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 09:39

Ted_B skrev:Jag lyssnar inte mycket alls nu under coronatider, anläggningen står i vardagsrummet och sambon jobbar hemifrån nästan varje dag så det blir inte mycket spelat. Oftast bara lite av lågt för att inte störa henne när hon jobbar.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Ja, jag hade förhoppningar att Covid skulle få upp lyssningstiden, men det är tråkigt nog lika svårt att lyssna som tidigare.
Med en chef I huset som studerar hemifrån och en treåring som ska leka, så blir det ingenting av lyssnande.
Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav hifikg » 2020-11-24 09:44

ante_77 skrev:
Ted_B skrev:Jag lyssnar inte mycket alls nu under coronatider, anläggningen står i vardagsrummet och sambon jobbar hemifrån nästan varje dag så det blir inte mycket spelat. Oftast bara lite av lågt för att inte störa henne när hon jobbar.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Ja, jag hade förhoppningar att Covid skulle få upp lyssningstiden, men det är tråkigt nog lika svårt att lyssna som tidigare.
Med en chef I huset som studerar hemifrån och en treåring som ska leka, så blir det ingenting av lyssnande.
Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?


Hörlurar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav goat76 » 2020-11-24 10:34

ante_77 skrev:
Ted_B skrev:Jag lyssnar inte mycket alls nu under coronatider, anläggningen står i vardagsrummet och sambon jobbar hemifrån nästan varje dag så det blir inte mycket spelat. Oftast bara lite av lågt för att inte störa henne när hon jobbar.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Ja, jag hade förhoppningar att Covid skulle få upp lyssningstiden, men det är tråkigt nog lika svårt att lyssna som tidigare.
Med en chef I huset som studerar hemifrån och en treåring som ska leka, så blir det ingenting av lyssnande.
Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?


Off Topic

Jag förundras rent allmänt över VARFÖR föräldrar envisas med att spela sånt där trams för sina barn, när man t.o.m själva vet att det inte är någon vidare kvalitet, varför vill man då utsätta sina barn för det under deras viktiga utvecklingstid då man istället kan välja att mata/förse dem med icke "fördummande" musikmaterial?

Att barn gillar och fastnar för entoniga och enormt okomplicerade takter som "Baby Shark" är bara för att vi som föräldrar prackar på dem det i tron att det är det barnet verkligen vill ha, men sanningen är den att om man istället spelar musik för dem med mer avancerade rytmer så kommer de uppskatta det lika mycket och samtidigt utveckla sitt taktsinne mångt mycket mer. :)

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 10:53

goat76 skrev:
ante_77 skrev:
Ted_B skrev:Jag lyssnar inte mycket alls nu under coronatider, anläggningen står i vardagsrummet och sambon jobbar hemifrån nästan varje dag så det blir inte mycket spelat. Oftast bara lite av lågt för att inte störa henne när hon jobbar.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Ja, jag hade förhoppningar att Covid skulle få upp lyssningstiden, men det är tråkigt nog lika svårt att lyssna som tidigare.
Med en chef I huset som studerar hemifrån och en treåring som ska leka, så blir det ingenting av lyssnande.
Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?


Off Topic

Jag förundras rent allmänt över VARFÖR föräldrar envisas med att spela sånt där trams för sina barn, när man t.o.m själva vet att det inte är någon vidare kvalitet, varför vill man då utsätta sina barn för det under deras viktiga utvecklingstid då man istället kan välja att mata/förse dem med icke "fördummande" musikmaterial?

Att barn gillar och fastnar för entoniga och enormt okomplicerade takter som "Baby Shark" är bara för att vi som föräldrar prackar på dem det i tron att det är det barnet verkligen vill ha, men sanningen är den att om man istället spelar musik för dem med mer avancerade rytmer så kommer de uppskatta det lika mycket och samtidigt utveckla sitt taktsinne mångt mycket mer. :)


Nu är väl Baby Shark åldern borta, så så mycket Baby Har är det inte.
Ungar gillar att dansa. Vad fan tror du om Gorija, Barberaren i Sevilla, något av Chopin eller fusion jazz?

Mupp

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav goat76 » 2020-11-24 11:23

ante_77 skrev:
goat76 skrev:
ante_77 skrev:
Ja, jag hade förhoppningar att Covid skulle få upp lyssningstiden, men det är tråkigt nog lika svårt att lyssna som tidigare.
Med en chef I huset som studerar hemifrån och en treåring som ska leka, så blir det ingenting av lyssnande.
Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?


Off Topic

Jag förundras rent allmänt över VARFÖR föräldrar envisas med att spela sånt där trams för sina barn, när man t.o.m själva vet att det inte är någon vidare kvalitet, varför vill man då utsätta sina barn för det under deras viktiga utvecklingstid då man istället kan välja att mata/förse dem med icke "fördummande" musikmaterial?

Att barn gillar och fastnar för entoniga och enormt okomplicerade takter som "Baby Shark" är bara för att vi som föräldrar prackar på dem det i tron att det är det barnet verkligen vill ha, men sanningen är den att om man istället spelar musik för dem med mer avancerade rytmer så kommer de uppskatta det lika mycket och samtidigt utveckla sitt taktsinne mångt mycket mer. :)


Nu är väl Baby Shark åldern borta, så så mycket Baby Har är det inte.
Ungar gillar att dansa. Vad fan tror du om Gorija, Barberaren i Sevilla, något av Chopin eller fusion jazz?

Mupp


Så det finns alltså enligt dig inte någon högkvalitativ musik däremellan som är dansvänlig, antingen är det entoniga "barnlåtar" eller så måste det vara några av dina icke dansvänliga exempel?

Sen vill jag fråga dig varför du brusar upp, svär och går till personangrepp, är inte det en helt onödig reaktion på en seriös allmän undran från min sida?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav hifikg » 2020-11-24 11:50

Mitt barnbarn brukade gilla att sitta i mörkret och lyssna på skön jazz och lite Sjostakovitj, men tyvärr har hon inte ro att göra det längre, snart tonåring som hon är. Hon lyssnade på Diana Krall via ESL 63 en dag och när hon sjöng sin Sway sa hon, helt spontant, "Morfar, jag kan t o m se hennes skugga" o så bokade hon in sig på Quadarna medan dottern hovrar runt 52:orna den dagen jag lägger näsan i vädret. Dottern lyssnar gärna på musik, men inte jazz o klassiskt, barnbarnet verkar ha tagit paus från musiken.
Sitter nöjd :)

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 12:25

goat76 skrev:
ante_77 skrev:
goat76 skrev:
Off Topic

Jag förundras rent allmänt över VARFÖR föräldrar envisas med att spela sånt där trams för sina barn, när man t.o.m själva vet att det inte är någon vidare kvalitet, varför vill man då utsätta sina barn för det under deras viktiga utvecklingstid då man istället kan välja att mata/förse dem med icke "fördummande" musikmaterial?

Att barn gillar och fastnar för entoniga och enormt okomplicerade takter som "Baby Shark" är bara för att vi som föräldrar prackar på dem det i tron att det är det barnet verkligen vill ha, men sanningen är den att om man istället spelar musik för dem med mer avancerade rytmer så kommer de uppskatta det lika mycket och samtidigt utveckla sitt taktsinne mångt mycket mer. :)


Nu är väl Baby Shark åldern borta, så så mycket Baby Har är det inte.
Ungar gillar att dansa. Vad fan tror du om Gorija, Barberaren i Sevilla, något av Chopin eller fusion jazz?

Mupp


Så det finns alltså enligt dig inte någon högkvalitativ musik däremellan som är dansvänlig, antingen är det entoniga "barnlåtar" eller så måste det vara några av dina icke dansvänliga exempel?

Sen vill jag fråga dig varför du brusar upp, svär och går till personangrepp, är inte det en helt onödig reaktion på en seriös allmän undran från min sida?


K-pop är inte så enformigt och du hakar dig upp på Baby Shark.
Baby Shark har hon valt själv att lyssna på, då det begav sig.
Just nu är det Ariana Grande som snurrar (inte heller någon favoritmusik för min del).

Jag tycker synd om barn överhuvudtaget. Många är uppvuxna med fjärilvingad, björnen sover och blinka lilla stjärna.
Inte konstigt att det blir som det blir.

Att "Föräldrar envisas...", har du själv barn? Känner du många föräldrar som envisas med att spela upp tramsiga låtar åt sina barn?

Barn har en egen utvecklingstakt. Baby Shark fungerar för små barn då rörelserna och takten är enkel.
Själv tycker jag att barn kanske ska börja med det som är enkelt för att hitta takten och hitta musiken, för att senare öka komplexitetsgraden.

Så länge barnen kan använda sig av en iPad och andra verktyg för att styra musiken dom önskar att lyssna och se på, så bör dom få sköta det själv.
De flesta barn får nog sin dos av både Rush, Gentle Giant, Halloween och övrigt som spelas upp i hushållet.

Barn är inte helt tafatta och saknar egen vilja totalt. Rent generellt så är inte föräldrar det heller.
Det finns dock barn som knappt hör musik över huvudtaget, mer än allsången på förskolan. Och på förskolan kan dom inte ens välja själv.

Varför jag brusar upp är för att jag inte gillar allmänna moraltanter.

Jag förväntar mig inte att mina barn ska ha samma musiksmak som mig själv. Jag förväntar inte ens att min fru ska ha samma musiksmak som mig.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 12:28

hifikg skrev:Mitt barnbarn brukade gilla att sitta i mörkret och lyssna på skön jazz och lite Sjostakovitj, men tyvärr har hon inte ro att göra det längre, snart tonåring som hon är. Hon lyssnade på Diana Krall via ESL 63 en dag och när hon sjöng sin Sway sa hon, helt spontant, "Morfar, jag kan t o m se hennes skugga" o så bokade hon in sig på Quadarna medan dottern hovrar runt 52:orna den dagen jag lägger näsan i vädret. Dottern lyssnar gärna på musik, men inte jazz o klassiskt, barnbarnet verkar ha tagit paus från musiken.


Ja, barnen väljer själv vad dom lyssnar på och OM dom lyssnar.
Att barnbarnet lyssnade på jazz och Sjostakovitj kan vara för att ljudet var fantastiskt.
Sjostakovitj via klockradion hade nog inte varit en lika stor hit.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav goat76 » 2020-11-24 12:32

hifikg skrev:Mitt barnbarn brukade gilla att sitta i mörkret och lyssna på skön jazz och lite Sjostakovitj, men tyvärr har hon inte ro att göra det längre, snart tonåring som hon är. Hon lyssnade på Diana Krall via ESL 63 en dag och när hon sjöng sin Sway sa hon, helt spontant, "Morfar, jag kan t o m se hennes skugga" o så bokade hon in sig på Quadarna medan dottern hovrar runt 52:orna den dagen jag lägger näsan i vädret. Dottern lyssnar gärna på musik, men inte jazz o klassiskt, barnbarnet verkar ha tagit paus från musiken.


När min dotter var i åldern för teknade filmer brukade vi ful-ladda ner filmer till henne från nätet (detta innan streaming från Netflix, Disney och liknande blev vanligt), det var dock inte alltid så lätt att hitta filmerna med svenskt tal så det fick många gånger bli på engelska. När hon var 5 år for vi på en resa till New York och när hon insåg att alla där talade "barnfilmsspråket" visade det sig att hon talade flytande engelska, vi blev helt paff!

Det jag vill säga med det är att många av oss vuxna underskattar barnens förmåga, deras hjärnor drar till sig kunskaper likt stora tvättsvampar drar till sig vatten. :) Man behöver alltså inte starta från ruta -20 (Baby Shark) utan kan istället förse dem med musik av högre kvalitet och med mer avancerade rytmer, på så vis startar förhoppningsvis deras musikaliska liv på en högre nivå som mycket väl kan ge dem en bättre musikalisk förståelse samt möjligtvis ett fördjupat framtida intresse för musik av högre kvalitet.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 13:12

goat76 skrev:
hifikg skrev:Mitt barnbarn brukade gilla att sitta i mörkret och lyssna på skön jazz och lite Sjostakovitj, men tyvärr har hon inte ro att göra det längre, snart tonåring som hon är. Hon lyssnade på Diana Krall via ESL 63 en dag och när hon sjöng sin Sway sa hon, helt spontant, "Morfar, jag kan t o m se hennes skugga" o så bokade hon in sig på Quadarna medan dottern hovrar runt 52:orna den dagen jag lägger näsan i vädret. Dottern lyssnar gärna på musik, men inte jazz o klassiskt, barnbarnet verkar ha tagit paus från musiken.


När min dotter var i åldern för teknade filmer brukade vi ful-ladda ner filmer till henne från nätet (detta innan streaming från Netflix, Disney och liknande blev vanligt), det var dock inte alltid så lätt att hitta filmerna med svenskt tal så det fick många gånger bli på engelska. När hon var 5 år for vi på en resa till New York och när hon insåg att alla där talade "barnfilmsspråket" visade det sig att hon talade flytande engelska, vi blev helt paff!

Det jag vill säga med det är att många av oss vuxna underskattar barnens förmåga, deras hjärnor drar till sig kunskaper likt stora tvättsvampar drar till sig vatten. :) Man behöver alltså inte starta från ruta -20 (Baby Shark) utan kan istället förse dem med musik av högre kvalitet och med mer avancerade rytmer, på så vis startar förhoppningsvis deras musikaliska liv på en högre nivå som mycket väl kan ge dem en bättre musikalisk förståelse samt möjligtvis ett fördjupat framtida intresse för musik av högre kvalitet.


Nu har min yngsta dotter tydligen valt engelska som huvudspråk här hemma trots att hon går på förskola och där pratar dom svenska.
Bokstäver och siffror fixade hon redan innan tvåårs ålder och det även om hon lyssnade på Baby Shark.
Det innebär inte att man lyssnar på Baby Shark på repeat.
Musiken som lyssnas på för dotterns del går som oftast via Youtube och då är det dans och rörelse.

Att du inte skickar en motion genom riksdagen och ber dom ändra läroplan och införande av åtminstone progg på förskola.

Jag blev genast intresserad av att höra vad dina barn lyssnade på upp till 18 månaders ålder, de gånger barnen valde själv.

Du verkar tro att man lyssnar på samma spår konstant dessutom.

Då får man kanske fråga vilken låt du har på din stereo den gången du lyssnar.

Varför börja med att krypa då man kan hjula sig framåt?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav goat76 » 2020-11-24 13:17

ante_77 skrev:
goat76 skrev:
ante_77 skrev:
Nu är väl Baby Shark åldern borta, så så mycket Baby Har är det inte.
Ungar gillar att dansa. Vad fan tror du om Gorija, Barberaren i Sevilla, något av Chopin eller fusion jazz?

Mupp


Så det finns alltså enligt dig inte någon högkvalitativ musik däremellan som är dansvänlig, antingen är det entoniga "barnlåtar" eller så måste det vara några av dina icke dansvänliga exempel?

Sen vill jag fråga dig varför du brusar upp, svär och går till personangrepp, är inte det en helt onödig reaktion på en seriös allmän undran från min sida?


K-pop är inte så enformigt och du hakar dig upp på Baby Shark.
Baby Shark har hon valt själv att lyssna på, då det begav sig.
Just nu är det Ariana Grande som snurrar (inte heller någon favoritmusik för min del).

Jag tycker synd om barn överhuvudtaget. Många är uppvuxna med fjärilvingad, björnen sover och blinka lilla stjärna.
Inte konstigt att det blir som det blir.

Att "Föräldrar envisas...", har du själv barn? Känner du många föräldrar som envisas med att spela upp tramsiga låtar åt sina barn?

Barn har en egen utvecklingstakt. Baby Shark fungerar för små barn då rörelserna och takten är enkel.
Själv tycker jag att barn kanske ska börja med det som är enkelt för att hitta takten och hitta musiken, för att senare öka komplexitetsgraden.

Så länge barnen kan använda sig av en iPad och andra verktyg för att styra musiken dom önskar att lyssna och se på, så bör dom få sköta det själv.
De flesta barn får nog sin dos av både Rush, Gentle Giant, Halloween och övrigt som spelas upp i hushållet.

Barn är inte helt tafatta och saknar egen vilja totalt. Rent generellt så är inte föräldrar det heller.
Det finns dock barn som knappt hör musik över huvudtaget, mer än allsången på förskolan. Och på förskolan kan dom inte ens välja själv.

Varför jag brusar upp är för att jag inte gillar allmänna moraltanter.

Jag förväntar mig inte att mina barn ska ha samma musiksmak som mig själv. Jag förväntar inte ens att min fru ska ha samma musiksmak som mig.


Du tar detta alldeles för personligt, jag tycker jag var tydlig med att det jag sa var en allmän reflektion och inte direkt riktat till dig.
Men om jag nu skulle vända det direkt till dig och inte bara ett avstamp från ditt inlägg där du själv är medveten om den låga kvaliten baserat på din mening: "Nåja, Sonossystemet och Baby Stark, K-pop och annat trams via Youtube snurrar ju på..... :?", när och hur kommer det sig egentligen att ditt barn började lyssna på Baby Shark, hittade hon/han den på egen hand eller var det ni föräldrar som tyckte det var gulligt och passande?

Jag tog Baby Shark som exempel för att jag i min egen närhet har flertalet vänner/nyblivna föräldrar som per automatik och långt före att barnet har förmågan att själv välja musik per ren automatik slänger på just Baby Shark, eller annat som råkar vara i skriket för stunden. Och ja, jag har påpekat samma sak för dem och det är inte för att vara någon moralkärring utan för att istället få dessa föräldrar att inte pracka på barnet något de själva i grund och botten är av väldigt låg kvalitet.
Om barnet själv väljer Baby Shark när han eller hon har den egna förmågan att styra detta så ser jag inget fel med det, så det handlar alltså inte om att pracka på någon min personliga musiksmak. Det finns fullt med dansvänlig musik av hög kvalitet som inte nödvändigtvis ligger extremt nära just min typ av favoritmusik som jag alla dar i veckan skulle välja att spela för mitt barn före Baby Shark.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav goat76 » 2020-11-24 13:21

ante_77 skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:Mitt barnbarn brukade gilla att sitta i mörkret och lyssna på skön jazz och lite Sjostakovitj, men tyvärr har hon inte ro att göra det längre, snart tonåring som hon är. Hon lyssnade på Diana Krall via ESL 63 en dag och när hon sjöng sin Sway sa hon, helt spontant, "Morfar, jag kan t o m se hennes skugga" o så bokade hon in sig på Quadarna medan dottern hovrar runt 52:orna den dagen jag lägger näsan i vädret. Dottern lyssnar gärna på musik, men inte jazz o klassiskt, barnbarnet verkar ha tagit paus från musiken.


När min dotter var i åldern för teknade filmer brukade vi ful-ladda ner filmer till henne från nätet (detta innan streaming från Netflix, Disney och liknande blev vanligt), det var dock inte alltid så lätt att hitta filmerna med svenskt tal så det fick många gånger bli på engelska. När hon var 5 år for vi på en resa till New York och när hon insåg att alla där talade "barnfilmsspråket" visade det sig att hon talade flytande engelska, vi blev helt paff!

Det jag vill säga med det är att många av oss vuxna underskattar barnens förmåga, deras hjärnor drar till sig kunskaper likt stora tvättsvampar drar till sig vatten. :) Man behöver alltså inte starta från ruta -20 (Baby Shark) utan kan istället förse dem med musik av högre kvalitet och med mer avancerade rytmer, på så vis startar förhoppningsvis deras musikaliska liv på en högre nivå som mycket väl kan ge dem en bättre musikalisk förståelse samt möjligtvis ett fördjupat framtida intresse för musik av högre kvalitet.


Nu har min yngsta dotter tydligen valt engelska som huvudspråk här hemma trots att hon går på förskola och där pratar dom svenska.
Bokstäver och siffror fixade hon redan innan tvåårs ålder och det även om hon lyssnade på Baby Shark.
Det innebär inte att man lyssnar på Baby Shark på repeat.
Musiken som lyssnas på för dotterns del går som oftast via Youtube och då är det dans och rörelse.

Att du inte skickar en motion genom riksdagen och ber dom ändra läroplan och införande av åtminstone progg på förskola.

Jag blev genast intresserad av att höra vad dina barn lyssnade på upp till 18 månaders ålder, de gånger barnen valde själv.

Du verkar tro att man lyssnar på samma spår konstant dessutom.

Då får man kanske fråga vilken låt du har på din stereo den gången du lyssnar.

Varför börja med att krypa då man kan hjula sig framåt?


Som sagt, du tar en allmän reflektion som ett personligt påhopp och vänder taggarna utåt, tagga ner.

Jag har ingen aning om hur det går till hemma hos dig, och har inte heller påstått det.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Ogjort » 2020-11-24 13:27

Räknas arbetslyssning?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 14:11

goat76 skrev:
ante_77 skrev:
goat76 skrev:
När min dotter var i åldern för teknade filmer brukade vi ful-ladda ner filmer till henne från nätet (detta innan streaming från Netflix, Disney och liknande blev vanligt), det var dock inte alltid så lätt att hitta filmerna med svenskt tal så det fick många gånger bli på engelska. När hon var 5 år for vi på en resa till New York och när hon insåg att alla där talade "barnfilmsspråket" visade det sig att hon talade flytande engelska, vi blev helt paff!

Det jag vill säga med det är att många av oss vuxna underskattar barnens förmåga, deras hjärnor drar till sig kunskaper likt stora tvättsvampar drar till sig vatten. :) Man behöver alltså inte starta från ruta -20 (Baby Shark) utan kan istället förse dem med musik av högre kvalitet och med mer avancerade rytmer, på så vis startar förhoppningsvis deras musikaliska liv på en högre nivå som mycket väl kan ge dem en bättre musikalisk förståelse samt möjligtvis ett fördjupat framtida intresse för musik av högre kvalitet.


Nu har min yngsta dotter tydligen valt engelska som huvudspråk här hemma trots att hon går på förskola och där pratar dom svenska.
Bokstäver och siffror fixade hon redan innan tvåårs ålder och det även om hon lyssnade på Baby Shark.
Det innebär inte att man lyssnar på Baby Shark på repeat.
Musiken som lyssnas på för dotterns del går som oftast via Youtube och då är det dans och rörelse.

Att du inte skickar en motion genom riksdagen och ber dom ändra läroplan och införande av åtminstone progg på förskola.

Jag blev genast intresserad av att höra vad dina barn lyssnade på upp till 18 månaders ålder, de gånger barnen valde själv.

Du verkar tro att man lyssnar på samma spår konstant dessutom.

Då får man kanske fråga vilken låt du har på din stereo den gången du lyssnar.

Varför börja med att krypa då man kan hjula sig framåt?


Som sagt, du tar en allmän reflektion som ett personligt påhopp och vänder taggarna utåt, tagga ner.

Jag har ingen aning om hur det går till hemma hos dig, och har inte heller påstått det.



Den generaliseringen som du gör kan enbart baseras på din bekantskapskrets, eller var ser du föräldrar mata i ungarna Baby Shark? På McDonald's, H&M eller COOP?
Jag tror du har aningens förutfattade meningar.
Jag tycker dessutom synd om 40-talisterna som knappast hade en stereo där hemma och enbart fick utstå dansen runt midsommarstången och fåniga julsånger när man dansade runt granen.
Det kan ju knappast ha blivit några stjärnor av detta folk.

Den allmänna reflektionen, var har du fått den ifrån egentligen? Är det någon fördom för vad du tror sker i folks vardagsrum?
Sedan är det nog rätt få barn i 2-3 års ålder som står och dansar till Agnes Obel om dom får välja själv.
Visst kan dom säkert dansa till Agnes Obel, men varken Agnes Obel eller Baby Shark går på repeat där hemma, skulle jag tro.

Nej, för guds skull. Jefvla ungar, sluta lek och producera något vettigt istället!
Det samma gäller tecknade filmer från Pixar t.ex. När dom är så pass små så kan dom suga åt sig vad som helst. Ungerska svartvita independent filmer är vad som skal visas.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav ante_77 » 2020-11-24 14:12

Ogjort skrev:Räknas arbetslyssning?


Bara om det är skärbrännare eller ljud från dokumentskrivare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav hifikg » 2020-11-24 15:27

Idag har jag hunnit lyssna igenom fyra album med Chantal, begriper inte varför jag inte upptäckt henne tidigare, helt i klass med Krall mfl, mer lyssning framåt natten, fast då ska jag äntligen se på Så Mycket Bättre.
Bilagor
chantalcol.jpg
chantalcol.jpg (62.22 KiB) Visad 1232 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Lyssnar väl sisådär en fyra timmar om dagen...

Inläggav Ogjort » 2020-11-25 03:11

ante_77 skrev:Ungerska svartvita independent filmer är vad som skal visas.


Betydligt enklare, och mer lättolkat, att visa resterna efter räkfrossan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster