Nördgök. Blindtest av förstärkare, inställd t.v.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Nördgök. Blindtest av förstärkare, inställd t.v.

Inläggav Baffel » 2020-11-25 18:37

The race is on, snart förhoppningsvis . Beror på Corona och andra praktiska detaljer .
Fyra öron . En forumist som har bra mycket mer lyssningserfarenhet än mig och så jag.
Det som kommer jämföras är (lite billigare enklare grejer men ändå):

Förstärkare :
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
Fråga mig inte vad klass AA är, något marknadsföringshittepå kanske.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 500r.shtml

Aiyima tpa3255 med nätdel Mean Well RPS -200-36 (36 W, 5,56 A)

Rörförstärkare. Push Pull, EL 34 rör. .Hemmabygge.

Högtalare:
https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... iamond-122

Technicsen är det fortfarande krut i. Denonen vet jag inte än . Får se.
Sen lite annat smått och gott från den andra forumisten
Senast redigerad av Baffel 2021-01-13 00:22, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Digitalt vs Rör vs Trisse

Inläggav hifikg » 2020-11-25 18:56

http://natbilagan.se/faktiskt/1812boom.m4v

Wharfedale Diamond var det jag smurfade i experimentet, men säkert någon billig version.
Edit, nä det var det inte alls, dem skickade jag till någon glad medlem av detta forum. De jag sköt var något annat.
Senast redigerad av hifikg 2020-11-25 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Digitalt vs Rör vs Trisse

Inläggav Baffel » 2020-11-25 19:08

Högtalarna tillför den andra forumisten . De vet jag inte hur de låter, än . Säkert bra.

Tangband föreslog att rulla op amp från ne5532 (som sitter i Aiyima tpa3255 nu ) till lm4562. Ska kolla upp var man beställer en sådan så testar jag och pilla dit den .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Digitalt vs Rör vs Trisse

Inläggav Tangband » 2020-11-25 20:14

Baffel skrev:Högtalarna tillför den andra forumisten . De vet jag inte hur de låter, än . Säkert bra.

Tangband föreslog att rulla op amp från ne5532 (som sitter i Aiyima tpa3255 nu ) till lm4562. Ska kolla upp var man beställer en sådan så testar jag och pilla dit den .


Kul :)
Förslag : ändra gärna rubriken ( kan göras i första inlägget ) till klass D istället för digitalt. Aiyima a07 är inte en digital förstärkare utan en analog switch konstruktion - klass D.

Jag kan rekommendera audiophonics som både har lm4562 samt detta IC bortagare instrument:
https://www.audiophonics.fr/en/tools/di ... 12412.html
Senast redigerad av Tangband 2020-11-25 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Klass D vs Rör vs Trisse

Inläggav Baffel » 2020-11-25 20:18

Ha ha . Jag går och köper grejer och vet inte vad det är. ..Ändrat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass D vs Rör vs Trisse

Inläggav Tangband » 2020-11-25 20:19

Baffel skrev:Ha ha . Jag går och köper grejer och vet inte vad det är. ..Ändrat.


Det blir kul att höra vad ni tyckte lät bäst :) .
Har du hunnit lyssna nåt själv, än ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Klass D vs Rör vs Trisse klass AB, AA

Inläggav Baffel » 2020-11-25 20:28

På rörisen och den lilla technicsen. Ska inte avslöja något än. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass D vs Rör vs Trisse klass AB, AA

Inläggav Tangband » 2020-11-25 21:21

Baffel skrev:På rörisen och den lilla technicsen. Ska inte avslöja något än. :)


Spännande :) .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Blindtest förstärkare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 12:50

Lägger till ett blidtest . Jag ska i alla pröva på. Hör jag ingen skillnad äter jag upp min hatt.

Slänger in en liten plutt förstärkare till med i leken

viewtopic.php?f=4&t=71172

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blidtest förstärkare

Inläggav distad » 2020-11-30 12:58

Vem är den andra forumisten då ? Är det hemligt tills testen är gjorde eller?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blidtest förstärkare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 13:02

Take it away FBK. :wink:

Fast vi kan ju vänta. YsterKnöktråden får tuffa på först.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav distad » 2020-12-05 14:45

Jag skrev ett långt inlägg här igår, ska försöka göra ett nytt försök ikväll och hoppas på ett den inte blir error igen
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-05 14:57

Gör så. :)

Jo, kanske ska tillägga .Vi tänkte först att jämföra några olika billiga äldre stärkare (plus en ny) men kom på att det är nog inte så kul/intressant att ta del av de lyssningsintrycken så vi kör ett blindtest istället.

Modigt av dig FBK att ställa upp på det . Jag kan ju alltid skylla på bristande erfarenhet om jag sen får stå med dumstruten på om jag inte hör några skillnader.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Almen » 2020-12-05 16:27

Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav distad » 2020-12-05 16:36

Finns en sak som vi behöver en db mätare. Så förslag på en sådan som inte kostar så mycket tas emot med öppna armar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Almen » 2020-12-05 16:41

Nej, voltmeter för att kalibrera.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav distad » 2020-12-05 16:55

Almen skrev:Nej, voltmeter för att kalibrera.

Förklara för oss som inte är så kunniga så vi gör rätt och ge hemskt gärna exempel på något som duger någorlunda så det inte blir dyrt. Har aldrig blindtestat förstärkare utan det har varit CD-spelare och kablar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-05 17:16

Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.


Inte specifikt för det jag och FBK tänkte göra , nop. Så , som FBK sa, tips mottages gärna.

Obs trots titeln i tråden så ska vi självklart vara seriösa. Om det ens går att göra något vettigt blidtest genomfört av två gubbs. Vi får se. :D

Testet kommer genomföras någon gång början nästa år.

P.s det viktigaste är att vi har kul och att det trevligt. :) Blir det för svårt att genomföra kan vi alltid ta på oss ögonbindlar och testa olika pizzasorter. 8O Det tror jag by the way är svårt att känna skillnad mellan.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav distad » 2020-12-05 18:50

Baffel skrev:
Almen skrev:Vet du hur man utför ett blindtest så att man får någon nytta av resultatet? Det är några saker att tänka på.


Inte specifikt för det jag och FBK tänkte göra , nop. Så , som FBK sa, tips mottages gärna.

Obs trots titeln i tråden så ska vi självklart vara seriösa. Om det ens går att göra något vettigt blidtest genomfört av två gubbs. Vi får se. :D

Testet kommer genomföras någon gång början nästa år.

P.s det viktigaste är att vi har kul och att det trevligt. :) Blir det för svårt att genomföra kan vi alltid ta på oss ögonbindlar och testa olika pizzasorter. 8O Det tror jag by the way är svårt att känna skillnad mellan.

Inga problem, finns bara ett Pizza ställe DÄR DE GÖR GODA PIZZOR I Vallentuna. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-05 18:56

Mumma.

Där bjöd du på en lätt passning. :)

Spoiler:
Visa
Hur vet du det? Har du blidtestat pizzor från olika pizzerior :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 10:57

Hej alla forumister. Har ni några tips och råd på hur jag och FBK kan genomföra ett blindtest på några förstärkare? Vi gör detta som en kul grej MEN vi vill ju samtidigt genomföra ett , utifrån förutsättningarna, så vettigt blindtest som möjligt

Voltmeter för att kalibrera har föreslagits. Till vilken nytta fattar jag inte.

FBK vill tydligen ha en dB mätare. Det är klart , en shysst dB mätare vill väl alla ha . Duger det att hämta hem några dB mätar appar tror ni?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Conan » 2020-12-06 12:40

Idéer och tankar:

- Högtalarväxel? För att snabbt kunna skifta förstärkare till de anslutna högtalarna. Denna växel måste bryta ledningen mellan förstärkarna. Det får inte vara nåt klick, brum eller annat som avslöjar vilken förstärkare som kopplas in.

- Voltmätaren borde väl anslutas till respektive förstärkare för att mäta fram rätt utnivå (i VAC) så det blir lika mellan alla. Jag tänker så här:

1. Kolla lyssningsvolymen ni vill ha på de musikstycken ni tänker spela.
2. Se till att inte den "klenaste" förstärkaren tvingas spela på nivåer som ger klippning. Ha marginal här! Den lyssningsvolymen får sen sätta nivån för alla testobjekt.
3. Sätt på en sinuston (Testskiva i CD:n) utan att röra volymratten på den svagaste förstärkaren. Kolla spänningen på högtalarterminalen.
4. Samma utspänning ska sen alla testobjekt ha. Markera på frontpanelen volymrattens position.

- Lyssna öppet först och försök hitta varje förstärkares "signatur". Anteckna, diskutera med varandra är bra. Testa med olika musikstycken och försök välj nåt som ger störst upplevd skillnad "öppet".

- Jämför förstärkarna två och två mot varandra. Kalla dem vid sina riktiga namn med bokstäver "T" Technics, "R" rör osv. Fortfarande helt öppet. En av er är testledare och sköter bytet och en är försöksperson. Sen kan ni byta.

- När lyssnaren (försökspersonen) tycker sig kunna höra en tillräckligt tydlig skillnad öppet för kunna säga vilken som är vilken, så begär han blindtest.

- Testledaren som sitter helt dold för försökspersonen, kastar tärning (1-3 är T, 4-6 är R) och kopplar in den stärkaren som tärningen ger. Noterar på testprotokollet vilken som kopplas in, och försökspersonen svarar vilken han tror (T eller R) spelar. Upprepa 10 gånger. Notera musikstycke och vem som är försöksperson för stunden.

- Sen har ni en massa data som ska gås igenom. Slutsatser ska värkas fram. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 12:56

Kanon! Tackar för tips. En växel har jag allt funderat på. Om det går att fixa någon till inte allt för hutlöst dyrt pris.

Kruxet är rörförstärkaren . Där får det under inga som helst omständigheter bli så att den är påslagen utan högtalare inkopplade. Då kan det gå åt helvete med den.

Just tusan. Undrar vilket Ohm FBKs högtalare har. Rörisen kan kan välja 4 eller 8 Ohm på . Aiyima TPA3255an , inga problem Ohm högtalare. Denonen får jag kolla upp (har den inte här nu).
Senast redigerad av Baffel 2020-12-06 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 12:56

Dubblett

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Harryup » 2020-12-06 13:59

Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 14:18

Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.

Nu när ni är i samma tråd: Hur kommer det sig att du och Conan har samma avatar?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:27

Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:31

Harryup skrev:Högtalarväxel fast för att byta förstärkare? Skulle passa mig oerhört mycket ifrån en sådan då det ju kräver att man inte i något litet läge kopplar ihop förstärkarna när man switchar. Räkna inte med att någon högtalarväxel är att lita på som går att köpa över disk.


Vi får se. Något smidigt, funktionellt som inte kostar för mycket. Fast att byta högtalarkablarna manuellt när det är frågan om banankontakter är ju inte speciellt jobbigt. .....utom på Technicsen.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-06 14:35

Baffel skrev:Hur menar du nu?


8O WTF!!!!! :D

Edit: Ähumm... :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Metod?! Blindtest av förstärkare av Knäppgök

Inläggav Baffel » 2020-12-06 14:45

:mrgreen:

Byter avatar lite senare. Ha din kvar ett tag till fanfaktiskt. Det blev ju riktigt roligt. :D

Edit: bytte avatar nu.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster