Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav Ogjort » 2020-11-27 00:45

Har passerat diverse mix-fix-prod-hemstudio-mastering-forum på nätet.

Uppskattningsvis 90% av frågor och diskussioner handlar om olika plug-ins.
Och hur man gärna kopplar dessa i närmast oändliga kedjor... för att nå "nirvana".
Nästan ingenting om hur man spelar in för att undvika dessa "räddningsoperationer".

Vartenda ljud bör bearbetas med vadsomhelst. Annars är det lixom inte pråffissonellt.

LUFS o K-laf-S o ITU o R 128 i all ära - men allt pekar på att det kommer bli värre.

Är jag ensam i min pessimism?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav goat76 » 2020-11-27 01:45

Håller med, det nuvarande tänket inom musikproduktion har blivit helt bakvänt, istället för att göra allt i sin makt för att lyckas spela in ljudet så bra som möjligt, så verkar man hellre välja att antingen försöka forma det till vad man var ute efter eller göra det till något helt annat. Varför spela in en katt som jamar ifall man är ute efter en hund som skäller? :)

Första steget borde istället vara att säkerställa att ljudkällan/instrumentet låter precis så som man önskar att det ska låta i inspelningsrummet, nästa steg borde vara att använda en eller flera mikrofoner som fångar ljudet från detta instrument så bra och likt ursprunget som möjligt, detta med rätt val av mikrofoner samt placeringar och avstånd av dessa till ljudkällan. Först i det läget då ljudet i studions monitorer låter likadant eller bättre än ursprungsljudet så spelar man in, därefter behövs det bara på sin höjd ytterst små EQ-justeringar för enklare anpassningar till övriga ljudelement, om ens det.

Kortfattat, det har tyvärr blivit en norm att manipulera fram ett önskat sound istället för att skapa det från början. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav Tangband » 2020-11-27 08:00

goat76 skrev:Håller med, det nuvarande tänket inom musikproduktion har blivit helt bakvänt, istället för att göra allt i sin makt för att lyckas spela in ljudet så bra som möjligt, så verkar man hellre välja att antingen försöka forma det till vad man var ute efter eller göra det till något helt annat. Varför spela in en katt som jamar ifall man är ute efter en hund som skäller? :)

Första steget borde istället vara att säkerställa att ljudkällan/instrumentet låter precis så som man önskar att det ska låta i inspelningsrummet, nästa steg borde vara att använda en eller flera mikrofoner som fångar ljudet från detta instrument så bra och likt ursprunget som möjligt, detta med rätt val av mikrofoner samt placeringar och avstånd av dessa till ljudkällan. Först i det läget då ljudet i studions monitorer låter likadant eller bättre än ursprungsljudet så spelar man in, därefter behövs det bara på sin höjd ytterst små EQ-justeringar för enklare anpassningar till övriga ljudelement, om ens det.

Kortfattat, det har tyvärr blivit en norm att manipulera fram ett önskat sound istället för att skapa det från början. :)


+1.

Min senaste inspelning för en vecka sedan med valthorn och orgel visar att eq-effekterna, om de endast slås på och används väldigt lite, bara detta ger en svag försämring av transparensen som för mig är oacceptabel. Dithering är dock väldigt bra för att minska felen mellan 64 bit floating point till 24 bit wav i Logic Pro X. Hörbart bättre alltså.
https://www.meterplugs.com/blog/2017/02 ... etter.html

En stor förbättring av upplevelsen av ”rymd” i inspelningen är att vara noggrann med placeringen av musikerna kontra avståndet till väggarna . Placeras valthornet ca 4-5 meter från närmaste stenvägg blir det vid väggstudsen ca 23-30 ms efterklang vilket uppfattas som bra.

Jag fortsätter med endast två omni-mikar och följer Bertil Alvings och Peter Stendls anvisningar . Det innebär i mitt fall ( med mitt sätt att höra ) exakt 52 cm mellan mikarna på högt stativ, pekandes direkt mot objekten som ska spelas in.
Senast redigerad av Tangband 2020-11-27 08:18, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav Conan » 2020-11-27 08:14

Är det möjligen så att inspelnings-/mastrings-/mixnings-ljudtekniker egentligen är wannabe-musiker som också är ute efter att skapa ljud & musik? Syftet med inspelningen samt mixandet & trixandet blir då inte bara att dokumentera en ljudhändelse, utan att delta i det konstnärliga.

Älskar ju bildanalogier så hur skulle det se ut där om kameramannen och teknikern i kontrollrummet skulle in och peta i hur bilden skulle "se ut"? Här har väl teknikern en mindre skapande roll, och överlåter detta till bildproducenten? Är det därför film & TV oftast har en (i mitt tyckande) högre grad av "återgivning" än inom musikinspelningar?

Sen kan ju även film & TV ha en "icke-naturlig känsla" med t.ex. en mörk bild eller "50-tal" eller nåt annat, men då kommer väl detta från producenten och knappast på initiativ från kameramän eller kontrolltekniker? Hur låter det på ett forum för kameramän? :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav goat76 » 2020-11-27 17:39

Tangband skrev:
goat76 skrev:Håller med, det nuvarande tänket inom musikproduktion har blivit helt bakvänt, istället för att göra allt i sin makt för att lyckas spela in ljudet så bra som möjligt, så verkar man hellre välja att antingen försöka forma det till vad man var ute efter eller göra det till något helt annat. Varför spela in en katt som jamar ifall man är ute efter en hund som skäller? :)

Första steget borde istället vara att säkerställa att ljudkällan/instrumentet låter precis så som man önskar att det ska låta i inspelningsrummet, nästa steg borde vara att använda en eller flera mikrofoner som fångar ljudet från detta instrument så bra och likt ursprunget som möjligt, detta med rätt val av mikrofoner samt placeringar och avstånd av dessa till ljudkällan. Först i det läget då ljudet i studions monitorer låter likadant eller bättre än ursprungsljudet så spelar man in, därefter behövs det bara på sin höjd ytterst små EQ-justeringar för enklare anpassningar till övriga ljudelement, om ens det.

Kortfattat, det har tyvärr blivit en norm att manipulera fram ett önskat sound istället för att skapa det från början. :)


+1.

Min senaste inspelning för en vecka sedan med valthorn och orgel visar att eq-effekterna, om de endast slås på och används väldigt lite, bara detta ger en svag försämring av transparensen som för mig är oacceptabel. Dithering är dock väldigt bra för att minska felen mellan 64 bit floating point till 24 bit wav i Logic Pro X. Hörbart bättre alltså.
https://www.meterplugs.com/blog/2017/02 ... etter.html

En stor förbättring av upplevelsen av ”rymd” i inspelningen är att vara noggrann med placeringen av musikerna kontra avståndet till väggarna . Placeras valthornet ca 4-5 meter från närmaste stenvägg blir det vid väggstudsen ca 23-30 ms efterklang vilket uppfattas som bra.

Jag fortsätter med endast två omni-mikar och följer Bertil Alvings och Peter Stendls anvisningar . Det innebär i mitt fall ( med mitt sätt att höra ) exakt 52 cm mellan mikarna på högt stativ, pekandes direkt mot objekten som ska spelas in.


Det där med EQ-justeringar är inte så där generellt som du får det att låta och kommer fungera olika bra för olika typer av inspelningar. Den typen av stereoinspelningar med endast två mikrofoner som du hittills ägnat dig åt kan nog vara lite extra känsliga för frekvensjusteringar då dessa upptagningar är väldigt mycket av en balansgång mellan direktljud och rumsljud, det blir troligtvis tydligare då när "helheten" av ljudet justeras.
Svårigheten med dessa inspelningar blir att det nog är ännu mer kritiskt att inspelningen blivit åtminstone acceptabel från början, annars är materialet nästan bara att slänga i soptunnan och några EQ-justeringar hjälper då knappast innan de i sig självt blir ett tydligt problem.

När det kommer till inspelningar med flertalet upptagningar i multi-mono så har man nog i många fall lite större spelrum att justera dessa relativt "torra" inspelningar med EQ, utan att det behöver bli någon märkbar försämring. Det är också i många fall direkt nödvändigt att göra vissa justeringar då alla dessa mono-upptagningar annars märkbart börjar överlappa varandra i vissa frekvensområden, därför kan man tvingas ge ett visst instrument "förtur" i det för det instrumentet viktiga frekvensområde genom att minska energin från ett annat instrument i "överlappningen".

Problemen med stereosystemets ynka två kanaler blir oftast mer påtagligt med många mono-inspelningar som ska samsas eller snarare brottas om (i de flesta fall) endast två ynka ljudkällor. Men vad ska man göra åt det problemet då vissa instrument helt enkelt inte gör sig speciellt bra/rättvisa i inspelningar på längre avstånd?
EQ-justeringar kan då vara enda svaret att få till en tät mix.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-27 17:49

och jag som nyss hört Sennheisers Ambeo demo,
å andra sidan kanske den kan ersätta mycket?

Hittade en tutorial-sida att plugga, som
inlägg in men cyber hunden åt upp den.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav goat76 » 2020-11-27 18:19

ChristianAndersson skrev:och jag som nyss hört Sennheisers Ambeo demo,
å andra sidan kanske den kan ersätta mycket?

Hittade en tutorial-sida att plugga, som
inlägg in men cyber hunden åt upp den.


Du snacka ljudlimpa eller?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-27 19:19

Ahh nu ser jag Ambeo ORBIT med möjlighet till konstrum m m är den jag surfat in på, intressant.
Fler produter och tillverkare av liknande finns säkert en masse

https://sv-se.sennheiser.com/ambeo-blueprints-headphones

Ogjort
Sorry för trådkapning, hoppas pluggarna kan minskas
Shatterer of words

Bridge
Semesterfirare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2019-01-01

Re: Den som har flest "pluggar" när den dör - vinner...

Inläggav Bridge » 2020-11-28 21:05

Ogjort skrev:Har passerat diverse mix-fix-prod-hemstudio-mastering-forum på nätet.

Uppskattningsvis 90% av frågor och diskussioner handlar om olika plug-ins.
Och hur man gärna kopplar dessa i närmast oändliga kedjor... för att nå "nirvana".
Nästan ingenting om hur man spelar in för att undvika dessa "räddningsoperationer".

Vartenda ljud bör bearbetas med vadsomhelst. Annars är det lixom inte pråffissonellt.

LUFS o K-laf-S o ITU o R 128 i all ära - men allt pekar på att det kommer bli värre.

Är jag ensam i min pessimism?


Intressant att just du är en sån jäkla expert.

Bridge får permanent semester. Han har under sina 19 inlägg på faktiskt använt ungefär hälften till olika former av påhopp. /redaktör’n


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster