Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Är man på vinprovning eller?
Almen skrev:Baffel skrev:Är man på vinprovning eller?
Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!
FBK skrev:Almen skrev:Baffel skrev:Är man på vinprovning eller?
Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!
Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..
Almen skrev:FBK skrev:Almen skrev:Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!
Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..
Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.
FBK skrev:Almen skrev:FBK skrev:Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..
Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.
Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.
jansch skrev:
Man blir bara ledsen och förbannad när man läser sådant skit.
Deras "specifikation" och "performance"av kablarna gör mej förbannad.....
Är det inte någon i de där guldörongänget som ens förstår grundläggande ellära? Är de allt de kan speca - analog en meters kabel?
Dom borde ju åtminstone kunna köpa in en multimeter och mäta kapacitans och resistans och även ange drivstegets ri så tänkande människor kan värdera själva.
Vem skulle t.ex. tycka att en ok specifikation för en bil skulle vara: "5 meter, bensindrift"........ eller köpa ett slutsteg med specen "analogt, 35 cm långt"
Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.
FBK skrev:Almen skrev:FBK skrev:Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..
Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.
Almen skrev:FBK skrev:Almen skrev:Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.
Njao, det kan ju vara så att man lättare hör en skillnad i sin egen anläggning - men det kan ju också vara så att den lättare hörs i en annan anläggning, även för dig.
FBK skrev:Almen skrev:FBK skrev:Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.
Njao, det kan ju vara så att man lättare hör en skillnad i sin egen anläggning - men det kan ju också vara så att den lättare hörs i en annan anläggning, även för dig.
Nja jag har testat en del blindtester (det trodde du inte va) och jag tycker det är klart enklare på den anläggning man är van att höra på.
Baffel skrev:Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.
Göra och göra. Inget vore väl bäst.
Ta denna , test RCA kablarna
Chord Company
https://www.whathifi.com/chord-company/ ... rca/review
Om du läser artikeln och kollar på videon så framgår det ingenstans vad de jämför med. Andra kablar? Det framgår inte hur testet är utfört . Blidtest? Knappast det skulle de väl sagt. Testresultat, mätningar då gällande kablarna? Det jansch tar upp i denna tråd. Nop inga mätningar heller.
Så vad kan man då tro?
1. De har guldöron av guds nåde och verkligen hör skillnader . Om så är fallet hör de skillnader som de inbillar sig eller inte?
2. På med de cyniska glasögonen . De hör inga skillnader men bara blajar på för att hålla sina annonsörer vid gott mod. Kolla videon i länken . Det är ju bara en lång reklamvideo.
Conan skrev:Baffel skrev:Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.
Chord Company
Om du läser artikeln och kollar på videon så framgår det ingenstans vad de jämför med. Andra kablar? Det framgår inte hur testet är utfört . Blidtest? Knappast det skulle de väl sagt. Testresultat, mätningar då gällande kablarna? Det jansch tar upp i denna tråd. Nop inga mätningar heller.
Så vad kan man då tro?
1. De har guldöron av guds nåde och verkligen hör skillnader . Om så är fallet hör de skillnader som de inbillar sig eller inte?
2. På med de cyniska glasögonen . De hör inga skillnader men bara blajar på för att hålla sina annonsörer vid gott mod. Kolla videon i länken . Det är ju bara en lång reklamvideo.
Ja jo... varför tror du det finns en marknad för dyra kablar t.ex. som kan kosta flera månadslöner? För att ingen upplever eller tror på att det är nån skillnad? Varför finns det rör-förstärkare för hundratusentals kronor? Varför finns det CD-spelare med remdrivna, upp-och-nervända tallrikar?
Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på sladden med stort "S" med kryobehandlad koppar från Moldavien och nåt du kan köpa på Biltema.
Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på Nelson Pass monoblock och en Onkyo-receiver från Media Markt.
Det är för dessa personer Hifi-tidningarna är skrivna. En Hifi-tidning som skriver att den bästa RCA-sladden kan du bygga själv för 100 spänn, och det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sen och det kommer aldrig att överträffas, kommer varken att få läsare eller annonsörer i tillräcklig mängd för att överleva.
Man kan tycka vad man vill om saken, men det är så det funkar. Tycker dom sig höra en riktig skillnad eller är det bara BS - ja jag vet inte... Är det viktigt?
...men allt annat som inte hamnar i tidningarna då, är det dåligt eller?
jonasp skrev:Intressant också att vissa kablar ger mer detaljer, andra ger mer dynamik, i något fall är det till och med en påse eller säck med detaljer!
Det är precis vad som saknas i min anläggning. En påse detaljer.![]()
Conan skrev:Baffel skrev:Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.
Chord Company
Så vad kan man då tro?
Ja jo... varför tror du det finns en marknad för dyra kablar t.ex. som kan kosta flera månadslöner? För att ingen upplever eller tror på att det är nån skillnad? Varför finns det rör-förstärkare för hundratusentals kronor? Varför finns det CD-spelare med remdrivna, upp-och-nervända tallrikar?
Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på sladden med stort "S" med kryobehandlad koppar från Moldavien och nåt du kan köpa på Biltema.
Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på Nelson Pass monoblock och en Onkyo-receiver från Media Markt.
Det är för dessa personer Hifi-tidningarna är skrivna. En Hifi-tidning som skriver att den bästa RCA-sladden kan du bygga själv för 100 spänn, och det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sen och det kommer aldrig att överträffas, kommer varken att få läsare eller annonsörer i tillräcklig mängd för att överleva.
Man kan tycka vad man vill om saken, men det är så det funkar. Tycker dom sig höra en riktig skillnad eller är det bara BS - ja jag vet inte... Är det viktigt?
Mirage skrev:Nu blir det lite utanför ämnet, men FBK skrev en sak ovan som jag funderat lite på......men allt annat som inte hamnar i tidningarna då, är det dåligt eller?
Revel gör högtalare som ofta får väldigt bra omdömen i tester i andra länder, både i tidningar på nätsidor. Jag fastnade för Revel när jag köpte nya högtalare 2014 och jag ha sett att det finns fler på detta forum som tycker att Revel överlag låter bra.
HiFi & Musik har inte testat några Revel sen 2005. De har helt missat serierna Ultima2, Performa3 och Concerta2, där vissa modeller ändå funnits rätt länge. Högtalare ur alla dessa serier har fått väldigt bra omdömen i t.ex. Stereophile och Sound & Vision. Det enda jag sett i HiFi & Musik är några Revel på mässbilder, och nämnda i tillhörande bildtext.
Undrar varför det är så? Lånar den danska generalagenten inte ut högtalare till svenska tidningar? Även om Revel inte är så stora i Sverige så finns det ett några butiker som säljer dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 88 gäster