Test RCA kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Test RCA kablar

Inläggav Baffel » 2020-12-01 01:10

Men kom igen . Några kablar " Helps tie instruments together. Aids dynamics and musicality" Ett par andra "Spacious, clean soundstage.
Bags of detail" . Mysko . Jag kopierade in engelsk text men det översätts automatiskt till svenska. Det kan jag inte ändra på nu. Därav den konstiga texten. Hursomhelst. Kolla testet.

Är man på vinprovning eller? Seriöst , kan man verkligen höra sådana skillnader? Det kanske man kan . Vad vet jag .
Senast redigerad av Baffel 2020-12-01 01:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Test RCA kablar

Inläggav Baffel » 2020-12-01 01:14

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-01 01:43

Nej, det kan man så klart inte om det inte är något rejält fel på kabeln ifråga. Det händer aldrig i, korrekt utförda, blindtester att någon tar det, men även blindtester går att manipulera. En del av oss är så gamla att vi minns paret Truxa t ex, de kunde trixa ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 10:24

Båda ni är ute på hal is.... 8) Får jag inte mina nuvarande sålda så är ni rökta :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-01 10:28

Jag skulle inte kalla det där ett test, utan en sammanställning av diverse verklighetsfrånvända anekdoter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 10:58

Baffel skrev:Är man på vinprovning eller?

Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 11:01

Almen skrev:

Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!

Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 11:34

FBK skrev:
Almen skrev:

Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 11:43

Almen skrev:
FBK skrev:
Almen skrev:Tyvärr inte så väl - på vinprovning brukar man ju smaka blint för att återföra till verkligheten. Det händer aldrig på motsvarande kabellyssning, eftersom lyssnarna då märker att de inte hör någon skillnad - ergo blind lyssning funkar inte!

Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.

Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-01 12:16

Man blir bara ledsen och förbannad när man läser sådant skit.
Deras "specifikation" och "performance"av kablarna gör mej förbannad.....
Är det inte någon i de där guldörongänget som ens förstår grundläggande ellära? Är de allt de kan speca - analog en meters kabel?
Dom borde ju åtminstone kunna köpa in en multimeter och mäta kapacitans och resistans och även ange drivstegets ri så tänkande människor kan värdera själva.

Vem skulle t.ex. tycka att en ok specifikation för en bil skulle vara: "5 meter, bensindrift"........ eller köpa ett slutsteg med specen "analogt, 35 cm långt"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-01 17:43

Intressant också att vissa kablar ger mer detaljer, andra ger mer dynamik, i något fall är det till och med en påse eller säck med detaljer!

Det är precis vad som saknas i min anläggning. En påse detaljer. :lol: :roll:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-01 18:32

FBK skrev:
Almen skrev:
FBK skrev:Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..

Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.

Jag ska koppla om kablarna (eller kanske inte) när du lagar kaffe så får vi se vilka skillnader du upplever :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 18:34

jansch skrev:

Man blir bara ledsen och förbannad när man läser sådant skit.
Deras "specifikation" och "performance"av kablarna gör mej förbannad.....
Är det inte någon i de där guldörongänget som ens förstår grundläggande ellära? Är de allt de kan speca - analog en meters kabel?
Dom borde ju åtminstone kunna köpa in en multimeter och mäta kapacitans och resistans och även ange drivstegets ri så tänkande människor kan värdera själva.

Vem skulle t.ex. tycka att en ok specifikation för en bil skulle vara: "5 meter, bensindrift"........ eller köpa ett slutsteg med specen "analogt, 35 cm långt"

+1

Sen kan man ju som jonasp skojsade till det plocka ihop en påse med olika ljud. :)

Smaka på detta:

The synthesizer pattern that opens the first track, The Robots, stabs through the speakers, timing immaculately and opening the curtain wider to reveal space we may never have known was there otherwise

The performance is richer in detail as well, revealing earthy textures to synth motifs and vocoder-treated vocal lines - even the difference better dry signals and those dosed with a modicum of reverb is more pronounced.

We play a 2009 remaster of Kraftwerk’s The Man-Machine, and the improved transparency and precision of the sound coming from our system with the Clearway plugged in is significant.

."
Osv osv

https://www.whathifi.com/chord-company/ ... rca/review

Vad är det där för kokosnötter , What Hifi dvs. ?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-01 19:08

Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-12-01 20:11

Vad handlar tråden om?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 20:20

Test RCA kablar

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 20:23

Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.

Göra och göra. Inget vore väl bäst.

Ta denna , test RCA kablarna
Chord Company

Om du läser artikeln och kollar på videon så framgår det ingenstans vad de jämför med. Andra kablar? Det framgår inte hur testet är utfört . Blidtest? Knappast det skulle de väl sagt. Testresultat, mätningar då gällande kablarna? Det jansch tar upp i denna tråd. Nop inga mätningar heller.

Så vad kan man då tro?
1. De har guldöron av guds nåde och verkligen hör skillnader . Om så är fallet hör de skillnader som de inbillar sig eller inte?
2. På med de cyniska glasögonen . De hör inga skillnader men bara blajar på för att hålla sina annonsörer vid gott mod. Kolla videon i länken . Det är ju bara en lång reklamvideo.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 20:57

FBK skrev:
Almen skrev:
FBK skrev:Nu är jag lite trög, men kan du utveckla lite..

Njao, det kan ju vara så att man lättare hör en skillnad i sin egen anläggning - men det kan ju också vara så att den lättare hörs i en annan anläggning, även för dig.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-01 21:43

Konstaterade att jag var lite otydlig i mitt inlägg.... Ett förtydligande:

Hur i he...te kan man testa kablar utan att ange de mest basala förutsättningarna och inte ens försöka att delge läsarna nödvändig grundinformation.

Hur kan man överhuvudtaget beskriva någonting alls utan att ha en referens? Förlåt, det är nog guldöronen som är referens..... synd att dom tvättar öronen med ormolja

Vi närmar oss julen....trevligt.
Visst vill man tro på tomten och att han far över jorden och besöker alla snälla barn. Jag litar klart mer på tomten än de jönsar som skrivit testet/artikeln.... undrar om dom tror på tomten?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 21:56

Almen skrev:
FBK skrev:
Almen skrev:Jo, jag menar att det mesta man blindtestar (vin, färgmonitorer, kameraobjektiv, olika slags cola, kräftor eller frukostyoghurt, etc.) har de flesta inget som helst problem med, inklusive eventuella branschtidningar. Men när det kommer till HiFi, speciellt saker som rent tekniskt inte borde påverka ljudet, så uppstår någon slags masspsykos, där även själva branschen är inblandad - man slår fast att, eftersom man vid blindtest inte kan höra någon skillnad så är det ett fundamentalt fel på blindtest.

Njao, det kan ju vara så att man lättare hör en skillnad i sin egen anläggning - men det kan ju också vara så att den lättare hörs i en annan anläggning, även för dig.

Nja jag har testat en del blindtester (det trodde du inte va :wink: ) och jag tycker det är klart enklare på den anläggning man är van att höra på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 22:07

FBK skrev:
Almen skrev:
FBK skrev:Jo men mycket handlar om hur väl du känner det ljud du hör dvs genomförs blindtesten i din egna anläggning så är det klart lättare att höra skillnader än om det sker på en anläggning som du innan aldrig har hört. Det är mina erfarenheter så det är inte fel på blindtest, men det ger mycket mer om man genomför det i sin egen anläggning.

Nja jag har testat en del blindtester (det trodde du inte va :wink: ) och jag tycker det är klart enklare på den anläggning man är van att höra på.

Där ser man. :) Jo, oftast är det kanske så.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-02 03:13

Baffel skrev:
Conan skrev:Ja vad tusan ska dom göra? En betydande del av deras annonsintäkter kommer väl från företag som gör kablar och andra tillbehör, och skulle tidningen skriva att det inte är nån hörbar skillnad mellan sladdarna så försvann väl dessa annonsörer fortare än kvickt? Sen om man lyssnar öppet och fritt så kanske det upplevs vara skillnader och då skriver man om dessa.

Chord Company

Om du läser artikeln och kollar på videon så framgår det ingenstans vad de jämför med. Andra kablar? Det framgår inte hur testet är utfört . Blidtest? Knappast det skulle de väl sagt. Testresultat, mätningar då gällande kablarna? Det jansch tar upp i denna tråd. Nop inga mätningar heller.

Så vad kan man då tro?
1. De har guldöron av guds nåde och verkligen hör skillnader . Om så är fallet hör de skillnader som de inbillar sig eller inte?
2. På med de cyniska glasögonen . De hör inga skillnader men bara blajar på för att hålla sina annonsörer vid gott mod. Kolla videon i länken . Det är ju bara en lång reklamvideo.

Ja jo... varför tror du det finns en marknad för dyra kablar t.ex. som kan kosta flera månadslöner? För att ingen upplever eller tror på att det är nån skillnad? Varför finns det rör-förstärkare för hundratusentals kronor? Varför finns det CD-spelare med remdrivna, upp-och-nervända tallrikar?

Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på sladden med stort "S" med kryobehandlad koppar från Moldavien och nåt du kan köpa på Biltema.

Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på Nelson Pass monoblock och en Onkyo-receiver från Media Markt.

Det är för dessa personer Hifi-tidningarna är skrivna. En Hifi-tidning som skriver att den bästa RCA-sladden kan du bygga själv för 100 spänn, och det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sen och det kommer aldrig att överträffas, kommer varken att få läsare eller annonsörer i tillräcklig mängd för att överleva.

Man kan tycka vad man vill om saken, men det är så det funkar. Tycker dom sig höra en riktig skillnad eller är det bara BS - ja jag vet inte... Är det viktigt? :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 16:07

Conan skrev:
Baffel skrev:

Chord Company

Så vad kan man då tro?

Ja jo... varför tror du det finns en marknad för dyra kablar t.ex. som kan kosta flera månadslöner? För att ingen upplever eller tror på att det är nån skillnad? Varför finns det rör-förstärkare för hundratusentals kronor? Varför finns det CD-spelare med remdrivna, upp-och-nervända tallrikar?

Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på sladden med stort "S" med kryobehandlad koppar från Moldavien och nåt du kan köpa på Biltema.

Folk som läser tidningen vill att det ska vara hörbar skillnad på Nelson Pass monoblock och en Onkyo-receiver från Media Markt.

Det är för dessa personer Hifi-tidningarna är skrivna. En Hifi-tidning som skriver att den bästa RCA-sladden kan du bygga själv för 100 spänn, och det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sen och det kommer aldrig att överträffas, kommer varken att få läsare eller annonsörer i tillräcklig mängd för att överleva.

Man kan tycka vad man vill om saken, men det är så det funkar. Tycker dom sig höra en riktig skillnad eller är det bara BS - ja jag vet inte... Är det viktigt? :wink:

Vet inte om det är så enkelt, säger en som läst Hifi&Musik sedan 1990. Förr så gav jag mig av och lyssnade på det mesta som fick bäst i test men jag gillade det inte alltid, utan ganska ofta något annat som fick sämre betyg.
Kan berätta om ett exempel där en arbetskamrat gick och köpte ett par högtalare som de höjdes till skyarna i tidningen, och han var inte riktig nöjd så han ville att jag kom över. Och jag bara gapade :o vad har du köpt 8O De låter ju inte alls bra. Så han satte ut dem på annons och fick dem sålda direkt nästan för nypriset. Sedan tog jag med honom på en liten lyssningstur och lyssnade lite på olika burkar i hans prisklass som jag hade lyssnat på och som jag visste vara bra.
Och han blev mäkta imponerad över hur de flesta lät. Sedan så dök ett par högtalare upp på begagnat marknaden som vi inte hade lyssnat på, men jag sa köp dem så kommer du garanterat bli nöjd. Sagt och gjort och han blev helt häpen över att de kunde låta så bra och till så lågt pris? Jo det som blir bäst i test är det alltid höga begagnat priser på, men allt annat som inte hamnar i tidningarna då, är det dåligt eller? Och sådant som aldrig har testats i pressen är det låga begagnat priser på, så det är där du kan göra fynden. Han satt sedan med dessa burkar ett bra tag tills han lyssnat på B&W N802 och då fanns det ingen väg tillbaka, men de är ju också fantastiskt bra högtalare.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-12-02 17:23

Nu blir det lite utanför ämnet, men FBK skrev en sak ovan som jag funderat lite på...
...men allt annat som inte hamnar i tidningarna då, är det dåligt eller?

Revel gör högtalare som ofta får väldigt bra omdömen i tester i andra länder, både i tidningar på nätsidor. Jag fastnade för Revel när jag köpte nya högtalare 2014 och jag ha sett att det finns fler på detta forum som tycker att Revel överlag låter bra.

HiFi & Musik har inte testat några Revel sen 2005. De har helt missat serierna Ultima2, Performa3 och Concerta2, där vissa modeller ändå funnits rätt länge. Högtalare ur alla dessa serier har fått väldigt bra omdömen i t.ex. Stereophile och Sound & Vision. Det enda jag sett i HiFi & Musik är några Revel på mässbilder, och nämnda i tillhörande bildtext.

Undrar varför det är så? Lånar den danska generalagenten inte ut högtalare till svenska tidningar? Även om Revel inte är så stora i Sverige så finns det ett några butiker som säljer dem.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 18:07

jonasp skrev:Intressant också att vissa kablar ger mer detaljer, andra ger mer dynamik, i något fall är det till och med en påse eller säck med detaljer!

Det är precis vad som saknas i min anläggning. En påse detaljer. :lol: :roll:

Då ska vi fixa det, dvs en påse detaljer. Återkommer senare med det. :) :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 18:09

Conan skrev:
Baffel skrev:

Chord Company

Så vad kan man då tro?

”Det bästa CD-ljudet gjordes för 30 år sedan och det kommer aldrig att överträffas”

Var det bara ett exempel eller är det överensstämmande med din egen uppfattning? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 18:11

Fel!
Senast redigerad av sprudel 2020-12-02 18:21, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 18:17

Mirage skrev:Nu blir det lite utanför ämnet, men FBK skrev en sak ovan som jag funderat lite på...
...men allt annat som inte hamnar i tidningarna då, är det dåligt eller?

Revel gör högtalare som ofta får väldigt bra omdömen i tester i andra länder, både i tidningar på nätsidor. Jag fastnade för Revel när jag köpte nya högtalare 2014 och jag ha sett att det finns fler på detta forum som tycker att Revel överlag låter bra.

HiFi & Musik har inte testat några Revel sen 2005. De har helt missat serierna Ultima2, Performa3 och Concerta2, där vissa modeller ändå funnits rätt länge. Högtalare ur alla dessa serier har fått väldigt bra omdömen i t.ex. Stereophile och Sound & Vision. Det enda jag sett i HiFi & Musik är några Revel på mässbilder, och nämnda i tillhörande bildtext.

Undrar varför det är så? Lånar den danska generalagenten inte ut högtalare till svenska tidningar? Även om Revel inte är så stora i Sverige så finns det ett några butiker som säljer dem.

Vad jag förstått av killarna på tidningen handlar det ofta om att en del återförsäljare inte lånar ut grejer till tidningar för test, och varför de väljer att göra så kan man ju fundera kring.
Men vad jag också hört av några butiker så har de lånat ut grejer till Hifi&Musik för test, så alltid är inte återförsäljaren inblandad eller så är de det att butiken kanske måste kontakta återförsäljaren om det är okej. Jag vet inte riktigt hur det går till där. Men jag vet att jag mailade Hifi&Musik om att de borde testa aktiva högtalare någon gång och skrev särskilt att de skulle försöka få med Adam Audio då. Men när testen väl kom i tidningen så var inte Adam Audio med så de borde ha fått ett nej där.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-12-02 20:38

Ja, så kan det vara. Revel har inte så många ÅF i Sverige, vad jag vet så är det bara Ultimate Audio i Vimmerby och Takt & Ton i Luleå. Flera andra märken som de säljer har varit med i tidningen många gånger (Canton, Focal m.fl.), men de förstås kan komma från andra butiker.

Adam Audio är också ett sånt märke som jag läst väldigt positivt om i de amerikanska tidningar jag nämnde, men inte sett i HiFi & Musik. Inte för att det är avgörande vad som står i ett test, men det kan leda till att fler uppmärksammar dem.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-12-02 21:29

Jag förstår precis vad de jämför mot...

Inga kablar alls! det kommer musik i ena fallet o inget i andra. Lätt som en plätt :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi