Finns det bra spelare med tangentialarm?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Finns det bra spelare med tangentialarm?

Inläggav olaume » 2020-12-02 18:18

I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Finns det bra spelare med tangentialarm?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 19:00

Det finns men de är ofta rejält dyra. Bang & Olufsen-spelarna är sedan länge ur produktion och kräver ofta översyn. De har ju servostyrda tonarmar till skillnad från de nya tangentialarmarna som är mekaniskt framdrivna. Själv har jag fyra stycken Beogram i olika skick. Det är främst de mera solida spelarna från 70-talet som är intressanta men ack så svåra att pilla med.

Den svenska tangentialarmen Cantus finns i några olika versioner, även som komplett spelare Opus 3 Continuo. Lite osäker på om dessa tillverkas längre. Hemsidan säger inget. En version görs av Simply Black, Cantus (17000 kr). Tyska Clearaudio har flera t.ex. TT5 (32000 kr) och det finns även där kompletta spelare. Dessa tonarmar har en gemensam nämnare i Bo Hansson (Opus 3) som importerade Souther-armen och som jag tror Clearaudio senare köpte rättigheterna till.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-02 19:43

Bergmann har luftlagrade armar som nog kostar en del.

https://bergmannaudio.com/

Bo Hanssons konstruktion hade ett glasrör samt kullager. Det är väl denna konstruktion som Veteranhifi använder.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-02 19:43

Bergmann har luftlagrade armar som nog kostar en del.

https://bergmannaudio.com/

Bo Hanssons konstruktion hade ett glasrör samt kullager. Det är väl denna konstruktion som Simply Black använder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 20:01

Glömde danska Bergmann med sina luftlagrade armar och spelare. Ruggigt dyra. Finns även tangentialspelare från Slovenien som visades på Göteborgsmässan 2018 av Audionord. Holbo heter den med luftlagrad arm, kostar 69000 kr.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-02 20:33

olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?

continou
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-02 20:37

Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-12-02 21:35

Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?

gcs

Inläggav gcs » 2020-12-02 23:36

[quote="PerStromgren"]Finns inte Rabco längre?[/quote
Jo jag har två stycken SL 8

https://www.google.com/search?sa=N&sour ... 64&bih=690

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 23:42

PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?

Nej, det satt en Rabco-arm på Harman Kardon-spelarna för ca 35-40 år sedan.

olaume skrev:Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?

Tangentialarmna som har motor kör först när ett litet vinkelfel uppenbarar sig. De utan motor styrs av skivan, vilket borde kräva liten friktion och låg massa. Korta armar som Cantus, Souther, Revox och Clearaudio har problem med buckliga skivor. Forsell och Airtangent (båda svenska) hade minimal friktion genom sin luftlagring. Kuzma har också en sådan arm. De med mekaniska lager som Cantus verkar kunna kärva i en del fall. Bo Hansson skapelse verkar ha haft tillverkningsproblem. Möjligen kan Simply Black ha bättre koll. Vet inte hur det är med Clearaudios. Finns mängder med sådana här armar om man googlar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Finns det bra spelare med tangentialarm

Inläggav Kronkan » 2020-12-03 00:25

Jag har själv sett en som försökte bygga en tangentialarm med stålrör. Det är nog svårare än man tror med de extrema toleranserna som behövs om det är skivans spår som skall styra.

Bo Hansson använde glas som rör. Här en bild på en konstruktion som bygger på hans konstruktion
Bild

Just denna har jag inte lyssnat på men Bo Hanssons tonarm har jag lyssnat på och skulle kunnat levat med även om den var lite speciell med en fällmekanism.

Andra konstruktioner med luftlager där man slipper kontakt mellan arm och rör har nog andra problem. Man skall ha en pump och ett lager av luft som skall lägga på luften helt jämnt. Sådant blir ju dyrt. Bergmannarmen går på 51 000 kr. Armen ovan verkar kosta 17 000 kr på Veteranhifi.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-03 01:15

En variant som jag aldrig sett är denna. Om man läser så har den också polerat glas som inre rör.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-03 01:36

En sån här har tjänat mig väl under vinyl-eran och lirar några timmar om året än idag. Någon vinterdag ska jag demontera armen och se till att den får mer luft. Både den och skivtallriken är luftlagrade. Pumpen står i ett annat rum. Mitt exemplar är i mörkare (svart) trä. Vill någon kastbyta mot en gammal LP12 så är jag på, jag använder den ändå så sällan.
Bilagor
maplenollathena.jpg
maplenollathena.jpg (62.53 KiB) Visad 2810 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-12-03 15:43

Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-03 16:52

olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Tror mer på ditt första antagande. Det finns idag gott om spelare för typ 250+ tusen så kostnaden kan inte vara avgörande. Men en tangentialarm är inte alls en 0-gradig sak som följer gravernålen. Det krävs ju faktiskt något som triggar armen till att röra sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 17:02

olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Det är inte billigt att bygga finmekanik och de spelare som var så billiga som en Revox var aldrig några fantastiska spelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-03 17:24

Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 21:34

Udda i den bemärkelsen att det är gamla t.ex. Decca med högre dynamik än remasters?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 22:11

Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-03 22:32

Jaja, okej okej vi fattar! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-03 23:32

RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 23:38

Jag har tre vinylspelare: kontoret, salongen och gillestugan. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-03 23:40

Jag har också tre st. 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 23:49

music4ever skrev:Jag har också tre st. 8O

Nyttjar du Technics-spelaren i gillestugan?

Jag la ju ned rätt mycket jobb på att få ordning på farmors gamla Rega Planet, men den är faktiskt rätt undermålig. :|
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-04 00:52

Inte just nu. Tanken är att ha Denon i gillestugan (passande) och ha Technics antingen i sovrummet eller ev i köket 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-04 02:26

Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.

Är det verkligen ett problem då?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 02:45

JA, solklart. Skulle gärna se en fungerande t.ex. magnetisk dämpning som gick att finjustera.
Personligen så föredrar jag kullager armar alla dagar i veckan om det inte är tal om de absolut allra bästa armarna men väldigt välmatchande pickuper.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 10:30

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.

Är det verkligen ett problem då?

Mvh Carl

Ja, det är ett potentiellt problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 10:39

Skulle nog säga att det är mer än tänkbart. Är en balansgång att få till det med nästan obefintligt friktion göra så att endast nålarmen rör sig i förhållande till graveringen och att inte nålarmen rör sig en bit och släden rör sig en liten bit fram och åter i sidled men samtidigt med en aning större rörelse på väg inåt mot innerspåret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-04 11:56

Kanske men ett lite större problem är kanske de med onödigt stor rörlig massa i sidled (horisontellt) som t.ex. Maplenoll och Eminent Technology. Massan hos t.ex. Opus 3 Cantus, Bergmann, Air Tangent tror jag är rätt liten. Att de resonansfrekvenserna inte sammanfaller borde vara en fördel.

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.

Javisst, det är lite beroende på vilka genre man lyssnar på. Klassiskt och jazz är ofta bättre på CD än gamla LP. Tunt ljudande populär* musik från 70-talet är heller inte alltid kul om man saknar tonkontroller i någon form. Jag har säkert några hundratal LP som inte finns utgivna på modernare media.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi