Moderator: Redaktörer
olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?
PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?
olaume skrev:Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?
olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.
olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.
RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....
music4ever skrev:Jag har också tre st.
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Är det verkligen ett problem då?
Mvh Carl
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....
Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 37 gäster