Min knöklista! Alternativ Tavlor på en utställning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Min knöklista! Alternativ Tavlor på en utställning.

Inläggav sprudel » 2020-12-04 12:59

Blev lite inspirerad och satte ihop en egen lista. :D

Se upp med Horowitz bara, spelade d-t högt och lyckades bränna alla 4 säkringarna i slutsteget! :o
Fattar inte varför, 350 watt i 8 Ohm.

https://tidal.com/playlist/d255a3a2-d79 ... 6f0a16213b

EnJoy! :mrgreen:

Här är ett alternativ till Tavlor... i Fritz Reiners version, av många ansedd som den bästa. Gäller att hitta rätt mastring bara. Från Tidal

https://tidal.com/album/1105081
Senast redigerad av sprudel 2020-12-10 16:35, redigerad totalt 2 gånger.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Re: Min knöklista!

Inläggav manix » 2020-12-04 15:40

Kul, ska se om jag hinner lyssna i helgen. Har några av dem på hårddisken/CD, andra får bli Spotify om de finns där. Ella & Louis är nog ett av mina favoritalbum.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-12-04 17:48

Tack sprudel för fin lista :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 15:32

Mycket bra på listan, både ljudmässigt och musikaliskt. Paris, Texas är ju dessutom världens bästa film.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-05 15:53

sprudel skrev:Blev lite inspirerad och satte ihop en egen lista. :D

Se upp med Horowitz bara, spelade d-t högt och lyckades bränna alla 4 säkringarna i slutsteget! :o

Då måste du nog spelat över originalnivå, eller ha rent usel verkningsgrad i dina högtalare! En flygel har inte mer än någon enstaka watt som max akustisk effekt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 16:28

PerStromgren skrev:

Då måste du nog spelat över originalnivå, eller ha rent usel verkningsgrad i dina högtalare! En flygel har inte mer än någon enstaka watt som max akustisk effekt.

Med 3 watt akustiskt ut så blir effekten över högtalaren 1000 watt med 0,3 % verkningsgrad. Fördelat på 2 högtalare blir det 500 watt per högtalare. Verkningsgrad på 0,3 % är en vanlig siffra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-05 16:30

Jag ska prova med originalfilen som jag har på CD. Nya säkringar ska inskaffas också, reserverna gick ju åt!
Jag spelade väldigt högt!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-05 17:44

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Med 3 watt akustiskt ut så blir effekten över högtalaren 1000 watt med 0,3 % verkningsgrad. Fördelat på 2 högtalare blir det 500 watt per högtalare. Verkningsgrad på 0,3 % är en vanlig siffra.

Mvh
Peter

OK, jag trodde den var något högre. Men ändå, ska säkringar smälta behövs det väl lite mer än några anslag med hög effekt?

Nåja, Sprudel har kanske mycket låg dist och lockas att lira julparaden så det går vågor i parketten! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 17:48

Varför spelar man så högt? Är det njutbart ens om disten är jättelåg?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 19:54

Kan inte alla som vill göra en ”knöklista” och lägga här?
10 låtar eller så?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-05 20:44

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Mvh
Peter

OK, jag trodde den var något högre. Men ändå, ska säkringar smälta behövs det väl lite mer än några anslag med hög effekt?

Nåja, Sprudel har kanske mycket låg dist och lockas att lira julparaden så det går vågor i parketten! :D

Det var verkligen högt Per, riktigt fysiskt, men anläggningen har mer att ge. När IÖ var här sist klippte vi till ett par snäpp till, dock ett annat album. Prova gärna Horowitz själv hemma, det är en riktigt fin inspelning och H. är en virtuos på tangenterna. Inte bara fingerfärdig, utan intuitivt åstadkomma den extra dimensionen med exakt rätt anslag och hålla kvar eller dämpa. Det ör makalöst bra framfört. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-05 20:46

Strmbrg skrev:Varför spelar man så högt? Är det njutbart ens om disten är jättelåg?

Ja, det är en dimension till, en viktig dimension. Stå hyfsat nära en flygel och blunda, du känner den med hela kroppen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-05 21:15

Jag förstår.
Men är det inte lite obehagligt högt trots att det är realistiskt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 21:46

Det finns ytterligare en parameter mellan era avspelningar och det är avståndslagen gällande ljudtrycksnivå mellan Magnepan och Ino (punktkälla) om man exempelvis har ett lyssningsavstånd på 4-5 meter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-12-06 10:57

Strmbrg skrev:Jag förstår.

Jo, när man är på en konsert så sitter man inte i orkestern som tur är.
Det är alltså långt över realistisk ljudnivå att spela så starkt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-06 12:41

AlbertHall skrev:

I mitt rum kan avståndet vid återgiven och originalmusik vara rätt lika!

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-06 16:18

PerStromgren skrev:
AlbertHall skrev:

[ Bild ]

Mysigt! :)
Dunka på enligt Horowitz på ditt instrument och sätt din vackra fru i lyssningsfåtöljen, därefter samma med anläggningen. Kan inte tänka mig att du kommer i närheten med anläggningen, eller?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-07 09:42

sprudel skrev:
PerStromgren skrev:
AlbertHall skrev:

[ Bild ]

Mysigt! :)
Dunka på enligt Horowitz på ditt instrument och sätt din vackra fru i lyssningsfåtöljen, därefter samma med anläggningen. Kan inte tänka mig att du kommer i närheten med anläggningen, eller?

Det får bli tvärtom, det är hennes flygel och hon som kan köra den!

Jag har faktiskt provat. Jag spelade in henne när hon lirade Beethoven opus 111 och mätte ljudnivån vid uppförandet. Sedan körde jag mina högtalare och tyckte jag fick till i alla fall nästan samma nivå på lyssningsplats. Då ska det sägas att högtalarna fuskar och står på bara halva avståndet. Men all tillgänglig headroom gick åt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-07 11:49

Här måste man läsa sakta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-07 14:00

Har lyssnat igenom Sprudels knöklista några par gånger. Några av styckena är jättebra, andra inte så kul. När jag spelade Horowitz skrek frugan från köket... "Vem misshandlar en flygel på det viset?" Picture at an Exhibition finns endast snålkodad. Sequoia String Quartet och Minnesota Orchestra är riktigt bra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-07 15:30

RogerGustavsson skrev:Har lyssnat igenom Sprudels knöklista några par gånger. Några av styckena är jättebra, andra inte så kul. När jag spelade Horowitz skrek frugan från köket... "Vem misshandlar en flygel på det viset?" Picture at an Exhibition finns endast snålkodad. Sequoia String Quartet och Minnesota Orchestra är riktigt bra.

Skoj att du provar. Picture at an Exhibition är den enda utgåva jag lyssnat på som ger mig illusionen av att vandra genom en utställning. Andra kan låta bra men är ingen vandringsguide,det är därför den är med. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 18:34

https://tidal.com/playlist/d255a3a2-d79 ... 6f0a16213b

EnJoy! :mrgreen:

Nu tror jag att du virtuellt befann dig mycket nära Horowitzs flygel om du brände säkringar med 2x350 W i 8 ohm och någorlunda normala högtalare, räknar man på det handlar det om runt en eller två meter.

Det råder stor förvirring kring detta med maximala ljudtrycksnivåer eftersom det förekommer så mycket mätningar utförda med långsamma instrument eller tidsvägningar, de sanna toppljudtrycken även vid normala publikavstånd till musikerna är monstruöst höga, vilket är precis varför hifilyssning ofta låter extremt tamt jämfört med verkligheten: https://www.psaudio.com/wp-content/uploads/2018/06/Investigation-High-SPL-Loudspeakers.pdf.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-07 19:54

Jag har som toppar Ino i16s. IÖ anger högsta ljudtryck vid 100Hz till 118dB/par och då krävs 300W. Gissar att det är på 1 m.
Jag sitter ca 3 m från resp högtalare.
Dags för i64s kanske, de är kapabla till mer än 130 dB/par vid 100Hz men då går det åt 1,4 kW! 8O

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 20:51

Tack för listan, förresten! Att Reference Recordings och Telarc* nästan alltid är bra på den klassiska sidan, liksom Sheffield Lab på den moderna sidan borde vara bekant för alla, men speciellt Vanessa Fernandez var en ny välljudande bekantskap med hygglig toppfaktor (inspelad 2014) och bra klangbalans (det saknas dock en del toppdiskant) om än med en aning torr akustik och en del närmikningseffekter. Här har vi välinspelad, förhållandevis ny musik, som med lite välvilja kan sorteras in i popfacket (som i den där andra långa tråden).

*Pictures-inspelningen lider dock av en ganska avrullad diskant om man tänker sig att man sitter annat än långt bak i lokalen, men det är lätt fixat. Ljudteknikern Michael Bishop var bra just vid den här tiden, under Jack Renners ledning, då han gjorde många fina inspelningar för Telarc. Idag undrar man vad som har tagit åt honom, han talar bl.a. om "enhanced experience" och annat svammel för orkesterinspelningar. RR-inspelningen av den legendariske, men tekniskt lätt förvirrade, Keith O. Johnson lutar klangligt en hårsmån åt det andra hållet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 21:00

sprudel skrev:Jag har som toppar Ino i16s. IÖ anger högsta ljudtryck vid 100Hz till 118dB/par och då krävs 300W. Gissar att det är på 1 m.
Jag sitter ca 3 m från resp högtalare.
Dags för i64s kanske, de är kapabla till mer än 130 dB/par vid 100Hz men då går det åt 1,4 kW! 8O

Då har du några dB högre känslighet än genomsnittligt, vilket betyder att du nästan hade huvudet i Horowitzs flygel vid 350 W i topparna. 8)

I ett normalt lyssningsrum skiljer det inte mer än ca 3-4 dB mellan 1 och 3 meters avstånd från högtalarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-07 21:17

Horrowitz spelandes Kalle Anka musik passar fint. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-07 23:40

petersteindl skrev:Horrowitz spelandes Kalle Anka musik passar fint. :D

Jo, men visst är den fin! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2020-12-08 11:24

Lyssnade en stund i helgen och tycker det är fina inspelningar. Slipknot spelades nog för första gången här hemma och kanske även sista :) Thelma Houston, Ella & Louis samt Vanessa Fernandez är mer min hemmaplan och de spelas regelbundet. Vanessa har jag i DSD tror jag och Ella & Louis på Analogue Productions hybrid SACD. De klassiska var fina och Pictures blev en beställning. Kul att ta del av andras välljudsfavoriter och hitta musik man inte hade koll på tidigare. Tack för en fin lista!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-08 11:29

petersteindl skrev:Horrowitz spelandes Kalle Anka musik passar fint. :D

Är det skräckfilmsvarianten på Horowitz? Borde ha hetat Horrorwitz medan hans systrar h... nä då kommer sportis o tar mig i örat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-08 12:42

manix skrev:Lyssnade en stund i helgen och tycker det är fina inspelningar. Slipknot spelades nog för första gången här hemma och kanske även sista :) Thelma Houston, Ella & Louis samt Vanessa Fernandez är mer min hemmaplan och de spelas regelbundet. Vanessa har jag i DSD tror jag och Ella & Louis på Analogue Productions hybrid SACD. De klassiska var fina och Pictures blev en beställning. Kul att ta del av andras välljudsfavoriter och hitta musik man inte hade koll på tidigare. Tack för en fin lista!

Tack o kul att du provar, musiktips är viktigt. Slipknot är med bland annat pga trummisen, han kan sina grejor. Man vänjer sig vid genren vill jag påstå. Dra på ordentligt så kommer det. :D
Vanessa i DSD skulle jag gärna vilja ha, var fick du tag på den, liksom Ella & Louis?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi