Extremt tamt jämfört med verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Baffel » 2020-12-08 09:57

Låtar ett citat från I-or (hoppas det är ok I-or)

"Det råder stor förvirring kring detta med maximala ljudtrycksnivåer eftersom det förekommer så mycket mätningar utförda med långsamma instrument eller tidsvägningar, de sanna toppljudtrycken även vid normala publikavstånd till musikerna är monstruöst höga, vilket är precis varför hifilyssning ofta låter extremt tamt jämfört med verkligheten"

Det har vi nog alla upplevt men vad har du hört , inom hifilyssning, som kommit en bit på vägen till att låta live?

Via hörlurar, via högtalare? Eller via..? Finns väl i och för sig inte så mycket mer :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav distad » 2020-12-08 11:11

Det närmaste jag har hört en live spelning inom Hifi är när jag och en före detta kollega drog på vad som gick med hans B&W N802 och då skakade fasaden på villan han bodde i. Och sedan hemma hos en medlem på Hififorum med ett par gamla jätte stora JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD18. det var nog allra bäst. Det var liknande känsla som när jag stod framme vid scenen på en Cher konsert :P Musiken kändes fysiskt, härlig känsla.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav hifikg » 2020-12-08 11:22

Det finns musikaliska event som är vackra att lyssna på utan att brallorna skakar och att det piper i öronen flera dagar efteråt. Sådana återger mina OA52 fullgott. Att i mitt humbla lyssningsrum dra på som på en brötig rockkonsert skulle jag nog inte ens vilja göra. Jag kanske t o m kan, men har inte känt för att prova. Det är skillnad på att lyssna naken hemma o att stå o skrika bland upphetsade fans på en arena.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Baffel » 2020-12-08 11:39

Bra hifikg ytterligare en dimension. Men rockkonsert live kan du väl simulera , en bit hemma. Tryck in ett antal svettiga rocksnubbar som hinkar bira och luktar svett. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav hifikg » 2020-12-08 11:41

Baffel skrev:Bra hifikg ytterligare en dimension. Men rockkonsert live kan du väl simulera , en bit hemma. Tryck in ett antal svettiga rocksnubbar som hinkar bira och luktar svett. :)


Då finns det annan publik jag skulle föredra att frottera mig med...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Baffel » 2020-12-08 11:41

FBK skrev:Det närmaste jag har hört en live spelning inom Hifi är när jag och en före detta kollega drog på vad som gick med hans B&W N802 och då skakade fasaden på villan han bodde i. Och sedan hemma hos en medlem på Hififorum med ett par gamla jätte stora JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD18. det var nog allra bäst. Det var liknande känsla som när jag stod framme vid scenen på en Cher konsert :P Musiken kändes fysiskt, härlig känsla.


Skulle du vilja ha JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD1 i ditt hem för allroundlyssning?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Strmbrg » 2020-12-08 11:46

Med all respekt, men jag tycker nog att det finns avsevärt mycket väsentligare och relevantare aspekter att lägga på realismillusionen vid hemmamusiklyssning än ljudtrycket. Upplösningen, finliret, tredimensionaliteten, klangrealismen etc värderar åtminstone jag betydligt högre än decibelrealismen.
Men de aspekterna kanske redan är tillgodosedda?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav MacBruce » 2020-12-08 12:51

Strmbrg skrev:Med all respekt, men jag tycker nog att det finns avsevärt mycket väsentligare och relevantare aspekter att lägga på realismillusionen vid hemmamusiklyssning än ljudtrycket. Upplösningen, finliret, tredimensionaliteten, klangrealismen etc värderar åtminstone jag betydligt högre än decibelrealismen.
Men de aspekterna kanske redan är tillgodosedda?


Framför allt finns det ju musik med en smula dynamik i såväl ljudnivå som andra uttryck - några av de väsentligaste nämner du ju.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav sprudel » 2020-12-08 12:52

För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Harryup » 2020-12-08 13:15

Jag har bara hört för mig riktigt realism för akustisk musik med Lowther. Dels hos Bosse Hansson och dels hos Peter S.
När det gäller elektronisk musik som återges av högtalare som levande musik så går det ju förstås att komma närmare när det skall återges även med högtalare hemma också. Problemet är när man skall återge akustisk musik med högtalare.
Vanliga högtalare saknar oftast förmågan att låta kraftfullt utan att man spelar så högt så att det låter också högt.
Passa på att någon gång gå och lyssna på en militärmusikkår på nära håll. Låter inte otrevligt högt och på redan som det låter ganska låg nivå känns takten i magen. Har bara hört det med horn.

/Harry

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav jonasp » 2020-12-08 13:16

sprudel skrev:För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument. :)


Jag delar din upplevelse av levande musik. Det låter otroligt starkt utan att vara påfrestande, ljudet bara är där på något självklart sätt. Låter så att säga inte pressat.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav MacBruce » 2020-12-08 13:21

sprudel skrev:För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument. :)


Själv "träblåsare" (Bb-klarinett och flöjter) är cello ett av mina favoritinstrument, just pga "dynamiken" i möjliga uttryck. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav distad » 2020-12-08 13:23

Baffel skrev:
FBK skrev:Det närmaste jag har hört en live spelning inom Hifi är när jag och en före detta kollega drog på vad som gick med hans B&W N802 och då skakade fasaden på villan han bodde i. Och sedan hemma hos en medlem på Hififorum med ett par gamla jätte stora JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD18. det var nog allra bäst. Det var liknande känsla som när jag stod framme vid scenen på en Cher konsert :P Musiken kändes fysiskt, härlig känsla.


Skulle du vilja ha JBL:are med dubbla 15-tummare och en Velodyne DD1 i ditt hem för allroundlyssning?

Utan tvekan om jag hade råd med det och plats och inte bodde i lägenhet. :P Det är stor upplevelse att få höra musiken med sådana grejer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav distad » 2020-12-08 13:25

det piper i öronen flera dagar efteråt

Och jag har inte sådana problem alls, utan mina öron bara ler :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Strmbrg » 2020-12-08 14:10

Jag tycker att realistiska ljudtryck - de riktigt höga som ibland föreligger i verklighetens musik - kan vara lite påfrestande.
Det är en av flera anledningar till att jag skippar den där högt-ljud-ambitionen vid hemmalyssning.
Visst, då blir det ju inte mycket till Hifi i korrekt mening. Men det gör mig ingenting. Det ska ju helst vara njutbart också.
Sedan får resultatet kallas Hifi, fjösljud, Nisse eller vad sjutton som helst.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Max_Headroom » 2020-12-08 15:11

Dom flesta Hifi-grejjor (läs högtalare, i viss mån förstärkare) är på tok för små för att kunna åstadkomma några realistiska ljudtryck, om man nu jämför med riktiga, aukustiska instrument. Särskilt om man vill hålla disten låg samtidigt med det höga ljudtrycket.

På proffs-sidan finns adekvata grejjor, men skall disten hållas låg åker priset snabbt upp.

Billigt blir det inte, inte ens om man bygger själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Baffel » 2020-12-08 15:45

Undrar hur det skulle låta om man pressade in en helv...massa PA högtalare i lyssningsrummet tex
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15057

Ihop med ett slutsteg typ
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=13633

Låta skulle det i alla fall göra.

OT Lyssna på tysk radio idag, eller ta någon annan kul kanal
https://www.24bit96.com/24bit96khz-down ... reams.html

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Harryup » 2020-12-08 16:03

Strmbrg skrev:Jag tycker att realistiska ljudtryck - de riktigt höga som ibland föreligger i verklighetens musik - kan vara lite påfrestande.
Det är en av flera anledningar till att jag skippar den där högt-ljud-ambitionen vid hemmalyssning.
Visst, då blir det ju inte mycket till Hifi i korrekt mening. Men det gör mig ingenting. Det ska ju helst vara njutbart också.
Sedan får resultatet kallas Hifi, fjösljud, Nisse eller vad sjutton som helst.


Håller med fullständigt, poängen med horn är att man får upplevd hög dynamik och transientsnabbhet även på låg volym. Kanske har något med den lite högre direktiviteten att göra. Att spela riktigt högt ser jag som helt ointressant. Typ elektrostater låter för vackert på lägre volym. Vanliga högtalare har en klart högre minsta möjliga lyssningsnivå för att alla elementen skall "höras" på rätt nivå. Men förstås är det extremt få hornsystem som ens låter acceptabelt ens på pop.

/Harryup

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav MacBruce » 2020-12-08 16:12

Strmbrg skrev:Jag tycker att realistiska ljudtryck - de riktigt höga som ibland föreligger i verklighetens musik - kan vara lite påfrestande.
Det är en av flera anledningar till att jag skippar den där högt-ljud-ambitionen vid hemmalyssning.
Visst, då blir det ju inte mycket till Hifi i korrekt mening. Men det gör mig ingenting. Det ska ju helst vara njutbart också.
Sedan får resultatet kallas Hifi, fjösljud, Nisse eller vad sjutton som helst.


Ja, öronen är ju som de är (enl. Fletcher-Munson) : vid lägre ljudnivåer än "originalets" kan "betydelsebärande detaljer", t.ex Gudruns (i Kurt Olssons Damorkester ;-) ) lilla triangel-pling tillsammans med andra, "klangformande" detaljer (som jag, som klarinettist, har övat på i decennier för att kunna frambringa), försvinna...

Nuförtiden bor jag ju i en liten stuga, där jag kan "ösa på" efter behag utan att störa några grannar. Men då uppenbarar sig det ödets tragik, som väl den legendariske Kjell Stensson har uttryckt bäst av alla:

Ex tempore

"När man har vuxit i ålder och inkomster så att man kan köpa de bästa diskantelement som finns — då har man inte längre öron som förmår att uppskatta dem".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-08 17:03

Visst är ljudnivån live högre och det är också en anledning till att musiker är en grupp med stor andel hörselnedsättningar. Numera är det ju inte alls ovanligt att musiker med akustiska instrument använder öronproppar vid spelning. Personligen har jag också haft musicerande hemmavid men det låter inte så kul med några stycken i vardagsrummet, tycker det krävs passande lokaler för att komma till sin rätt. Jag gjorde en skattning på hur stor skillnad det blir mellan ett verkligt framträdande och inspelat här hemma för drygt 10 år sedan. Jag spelade in en mindre ensemble och spelade upp det hemma. Det blev till att skruva upp kanske 10-15 dB mer än vad man gör med kommersiella inspelningar. Det lät fortfarande rätt bra men det är ju galet högt för de flestas öron. Mitt vardagsrum låter för torrt och är för litet för musicerande. Det har spelats fiol, saxofon och gitarr där. Akustisk gitarr är helt okej men de andra gör sig inte, de behöver större avstånd till begränsningsytor. Sedan har man förstås hört andra instrument i trånga lokaler, elgitarr eller trummor är heller inte kul i lägenhet. Jo, jag är medveten om att några vill känna draget från musiken men det finns ju gränser för de flesta oss.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Kronkan » 2020-12-08 22:30

sprudel skrev:För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument. :)


Jag var ju med men kan inte uttrycka det bättre än vad du gör.

Jag gillar också klanger. Men hör väl inte så bra längre såsom MacBruce också påpekar.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav PekkaJohansson » 2020-12-08 22:43

Harryup skrev:Jag har bara hört för mig riktigt realism för akustisk musik med Lowther. Dels hos Bosse Hansson
/Harry


Intressant utsaga. Jag hörde Bosse Hanssons system när jag som student åkte över från Örebro i min Saab V4 och handlade ett par Quad II av honom. Det lät fruktansvärt färgat. Sven-Ingvars och singeln "Fröken Fräken" stod knappt att känna igen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Morello » 2020-12-08 22:46

Har du sålt V4:an? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav PekkaJohansson » 2020-12-08 22:53

Oj, det var ett kvarts sekel sedan! Rättare sagt, den tilltänkte köparen upptäckte att ett av motorfästena hade gått av så det blev raka vägen till skroten. Själv hade jag inte noterat det. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Morello » 2020-12-08 23:03

Helfestlig bil - min farmor hade en sådan på 70/80-talet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav sprudel » 2020-12-08 23:08

PekkaJohansson skrev:Oj, det var ett kvarts sekel sedan! Rättare sagt, den tilltänkte köparen upptäckte att ett av motorfästena hade gått av så det blev raka vägen till skroten. Själv hade jag inte noterat det. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Men den hade fint motorljud! :)
Jag hade en mörkgrön d:o.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav peterh » 2020-12-08 23:38

PekkaJohansson skrev:
Harryup skrev:Jag har bara hört för mig riktigt realism för akustisk musik med Lowther. Dels hos Bosse Hansson
/Harry


Intressant utsaga. Jag hörde Bosse Hanssons system när jag som student åkte över från Örebro i min Saab V4 och handlade ett par Quad II av honom. Det lät fruktansvärt färgat. Sven-Ingvars och singeln "Fröken Fräken" stod knappt att känna igen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nej de flesta gånger man hörde sveningvvar's är på taskiga anläggningar med mycket dricka.
Fast jag som hört dem i verkligheten ( liksom sten och stanley) tyckte att de gick fram mycket bra
hos bo,Både med hörnhornen han hade tidigt och de senare grejorna.

Sten och stanlys sista inspelning på KM studio's gamla rörmixer hade f.ö. bo som referensskiva.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav petersteindl » 2020-12-09 00:36

PekkaJohansson skrev:
Harryup skrev:Jag har bara hört för mig riktigt realism för akustisk musik med Lowther. Dels hos Bosse Hansson
/Harry


Intressant utsaga. Jag hörde Bosse Hanssons system när jag som student åkte över från Örebro i min Saab V4 och handlade ett par Quad II av honom. Det lät fruktansvärt färgat. Sven-Ingvars och singeln "Fröken Fräken" stod knappt att känna igen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Minns du vilket år du var där?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav PekkaJohansson » 2020-12-09 00:44

Det kan ha varit omkring 1993. Vill minnas att toppsystemen var fristående och inte hörnplacerade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Extremt tamt jämfört med verkligheten

Inläggav Harryup » 2020-12-09 02:49

Om det var 93 så var det väl Sinusbaserat?

mvh/Harry

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster