Behöver man Atmos?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-16 13:09

Heter som sagt front height.

Här är en bild som visar de flesta relevanta högtalare i ett system.
Från dolbys dokument https://www.dolby.com/siteassets/techno ... 8_r3.1.pdf
Bilagor
Atmos layout.jpg
Atmos layout.jpg (224.4 KiB) Visad 2307 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-16 13:12

Atmos har ju dock även top middle. Vilken går att kombinera med front/back height
Bilagor
Atmos 9.1.6.jpg
Atmos 9.1.6.jpg (207.1 KiB) Visad 2305 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-16 13:14

Men man kan ju även ha enbart top högtalare
Bilagor
Atmos 7.1.6.jpg
Atmos 7.1.6.jpg (188.32 KiB) Visad 2304 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-16 13:16

Ett klipp från tuben med binaural inspelning av skillnaden mellan .2 och .4. Ganska stor skillnad ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=Wci3t8O ... l=JoeNTell
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Thomas_A » 2022-06-16 17:00

Glebster skrev:Precis så! Hur upplever du skillnaderna jämfört med utan?

Beträffande vad lösningen kallas är jag också osäker men Denon benämner högtalarna för denna lösning ’Front height speakers’ på äldre receivrar (innan Atmos). Hur de tituleras på en Atmosreceiver låter jag vara osagt.


Jämfört med innan med högtalare som skulle studsa ljudet i taket så är det större skillnad när jag lyssnar på musik. När jag lyssnar till Cantate Domino med Dolby Atmos-matris (musik) blir ljudbilden ungefär som man förväntar sig av två extra högtalare ovan huvudhögtalarna. Känns än mer "holografiskt" och realistiskt. Inte gigantiskt men ändå tydligt hörbara skillnader med utplacering i bredd och höjd av körer, röster och ekon.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-16 19:37

Tack, Kraniet, för Dolbybibeln! :D

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-17 08:13

Intressant att notera att Dolby inte säger nåt om multipla högtalare.
Men i Trinnovs material så säger de att för stora rum och flera lyssningsrader bör man ha multipla högtalare för olika kanaler för att täcka in rummet. Dvs liknande tankar som IÖ.
Trinnov rekommenderar ju även extra fronthögtalare mellan H/V front och center och även utanför H/V (på sidoväggarna) i riktigt stora(breda) rum.

I storbiografsammanhang är det ju också så att man har multipla högtalare för kanalerna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-17 10:18

Ja, rimligtvis borde iaf flera högtalare per kanal vara eftersträvansvärt när avståndet mellan kanalerna börjar bli för stort. Jag kör 4+4 bak enligt inos rekommendation för placering (valde medvetet att skippa surround back) och tycker det låter helt förträffligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2022-06-17 10:35

Har sagt det många gånger tidigare, men repeterar:

Atmos är principiellt ett en-personsystem - alternativt ett system för de som är mer intresserade av att det blir "kul effekter" snarare än att effekterna följer regissörens intention. ( Speciellt så i de små rum man har hemma - det fungerar mindre illa i stora kommersiella biograflokaler. ) Det går bara att få ljudplaceringen rätt för en sittplats. Samma problem som "skruvstäd för nacken" I stereosammanhang - fast i "en dimension" ytterligare.

Praktiskt funkar det väl oftast så att det bara är en person i familjen som på allvar är intresserad - men är man seriöst ambitiös med att filmen skall representeras så korrekt som möjligt (eller så likvärdigt som möjligt) för ALLA sittande - då är inte Atmos rätt-tänkt.

Fördelen Atmos har över de andra ljudsystemen är ju att det finns väsentligt mycket mer material...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-17 12:50

Nattlorden skrev:Har sagt det många gånger tidigare, men repeterar:

Atmos är principiellt ett en-personsystem - alternativt ett system för de som är mer intresserade av att det blir "kul effekter" snarare än att effekterna följer regissörens intention. ( Speciellt så i de små rum man har hemma - det fungerar mindre illa i stora kommersiella biograflokaler. ) Det går bara att få ljudplaceringen rätt för en sittplats. Samma problem som "skruvstäd för nacken" I stereosammanhang - fast i "en dimension" ytterligare.

Praktiskt funkar det väl oftast så att det bara är en person i familjen som på allvar är intresserad - men är man seriöst ambitiös med att filmen skall representeras så korrekt som möjligt (eller så likvärdigt som möjligt) för ALLA sittande - då är inte Atmos rätt-tänkt.

Fördelen Atmos har över de andra ljudsystemen är ju att det finns väsentligt mycket mer material...


Ja auro-3d är ju officiellt dött nu så det finns ju inga alternativ.
DTS:x och atmos är ju nästan samma sak. Men Atmos dominerar ju i princip marknaden nu.

Men jag vet inte om jag håller med om att det bara funkar för en person.
Jag upplever tex att det funkar bäst i mitt system när jag ligger i soffan. Kanske är det ett system för de som ligger :D
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav JM » 2022-06-17 12:57

Jag är amatör på Atmos men hur går det att lyssna på vanliga stereoinspelningar? Vad händer då i tak o bak hgt?
Vektoriserat ljud verkar lockande men hur är ljudmaterialet inspelat resp uppspelat.
Vad är plus o minus tekniskt resp lyssningsmässigt relativt bra återgiven stereo som jag har idag i mitt stora lyssningsrum?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-17 14:51

JM skrev:Jag är amatör på Atmos men hur går det att lyssna på vanliga stereoinspelningar? Vad händer då i tak o bak hgt?
Vektoriserat ljud verkar lockande men hur är ljudmaterialet inspelat resp uppspelat.
Vad är plus o minus tekniskt resp lyssningsmässigt relativt bra återgiven stereo som jag har idag i mitt stora lyssningsrum?

JM


Jag tycker det låter väldigt bra. Atmos är ganska bra på att sålla fram "ambiensljud" och spelar upp det i surroundhögtalarna. Så min upplevelse är att det blir stereo med mer ambiens.
Många skulle nog inte reagera så mycket på att det spelades upp i surround. Ibland har det varit så att jag varit tvungen att titta på stärkaren om jag kör stereo eller surroundläge.

Jag har dock ingen center så hur det hanteras kan jag inte svara på.

Skillnaden mot DTS:x är ganska stor. DTS är sämre på att bara ta vara på ambiensljuden utan mer av frontljudet replikeras i surrounderna. DTS:x upplever jag generellt är mycket mer "titta på mig"-effekt och inte alls behaglig vare sig till film eller musik.
Mvh
Magnus

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav MorganM » 2022-06-17 21:52

Ja!
Gör stor skillnad.Som att gå från 5.1 till 7.1 under förutsättning att man ser/lyssnar på 7.1 ljudspår.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav idea » 2022-06-17 22:42

Svarar också ja på frågan.
Men mina erfarenheter av att gå från 5.1 till 7.1 gav minimalt med skillnad - speciellt som ytterst få filmer mixats i 7.1. Var aldrig särskilt nöjd med surroundljudet, både i 5.1 och 7.1, eftersom jag tyckte att allt var så "mesigt" mixat med allt för lite info i surroundkanalerna. Däremot steget till Atmos, 7.3.4 (3 subbar), var att komma i mål. Då blir man förflyttad till platsen och inte bara hör en ljudfront vid duken och lite effektljud runt om. Men å andra sidan är bion inte så stor, 5 platser, och mestadels bara jag som tittar/lyssnar (finns några musik-Atmosmixar).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kurben » 2022-06-17 23:04

Håller med ovan, Atmos skapar en större rymd och effekt än tidigare system. Skulle beskriva den som mer illusorisk. Förr kunde man tydligare höra "högtalarnas placering", nu är det "större?" .
Kanske beror det inte bara på de nya kanalerna utan mer på objekt kodningen och förmågan att anpassa sig efter ens egna setup..?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav JM » 2022-06-18 07:02

Kraniet skrev:
JM skrev:Jag är amatör på Atmos men hur går det att lyssna på vanliga stereoinspelningar? Vad händer då i tak o bak hgt?
Vektoriserat ljud verkar lockande men hur är ljudmaterialet inspelat resp uppspelat.
Vad är plus o minus tekniskt resp lyssningsmässigt relativt bra återgiven stereo som jag har idag i mitt stora lyssningsrum?

JM


Jag tycker det låter väldigt bra. Atmos är ganska bra på att sålla fram "ambiensljud" och spelar upp det i surroundhögtalarna. Så min upplevelse är att det blir stereo med mer ambiens.
Många skulle nog inte reagera så mycket på att det spelades upp i surround. Ibland har det varit så att jag varit tvungen att titta på stärkaren om jag kör stereo eller surroundläge.

Jag har dock ingen center så hur det hanteras kan jag inte svara på.

Skillnaden mot DTS:x är ganska stor. DTS är sämre på att bara ta vara på ambiensljuden utan mer av frontljudet replikeras i surrounderna. DTS:x upplever jag generellt är mycket mer "titta på mig"-effekt och inte alls behaglig vare sig till film eller musik.

Finns det ngn info exakt vad Atmos gör med de två stereospåren med avseende på fördröjningar, dämningar, frekvensfiltrering, mixning mm till de olika högtalarna? Jag är mest intresserad av vad skickas till center- och laterala högtalarna i relation till ursprungliga stereoinformationen.
Tak o bakhögtalare är helt ointressanta då de bara är ljudbildsförstörande vid stereoreproduktion då egentliga ljudkällorna är framför lyssnaren. Gäller vid konsertlyssnande och stereoreproduktion. Jfr med konserthall där vill ingen ha hörbara reflexer från tak o/eller bakom lyssnaren enligt konsensusforskning. Se bla Lokkis forskning. Dessa reflexer kommer att i olika grad maskera det viktiga ljudet som kommer framifrån och lateralt och degradera totala ljudupplevelsen samt minska spatiala upplevelsen.
Obs detta gäller bara vid lyssnande på icke flerkanalsljud. Viktigt att särskilja flerkanalsreproduktion där faktiska ljudkällorna inte bara är framför lyssnaren utan faktiskt spridda i rymden.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav jockewe » 2022-06-18 11:46

Jag har en känsla av (kan vara helt fel) att 5.1-7.1 funkar bäst i ett något större rum så att man inte upplever det som direktljud från bak, baksurround.
Dessutom är det lite djungel med placering om man vill ha optimerat för att lyssna till SACD 5.0 och sedan också vill höra film ibland, stor skillnad på placering?

Så, jag tror (!) att Atmos är mindre känsligt och fungerar smidigare i något mindre rum om man kan avvara precisionen av inspelat 5.0 (eller 5.1 DVD-A) material.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Distordera
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-08-24

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Distordera » 2022-06-18 16:23

Atmos verkar ju vara rätt brett licensmässigt. I ena änden finns Sonos Arc (nån som lyssnat??) och i andra änden har vi det ni diskuterat ovan med 400.000 st högtalare.
Med det i åtanke - kan man räkna med nån kvalitet när ennfilm eller serie stämplas med Atmosloggan?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-19 09:15

MorganM skrev:Ja!
Gör stor skillnad.Som att gå från 5.1 till 7.1 under förutsättning att man ser/lyssnar på 7.1 ljudspår.


De två extra kanalerna som surround back eller front height?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-19 09:16

idea skrev:Svarar också ja på frågan.
Men mina erfarenheter av att gå från 5.1 till 7.1 gav minimalt med skillnad - speciellt som ytterst få filmer mixats i 7.1. Var aldrig särskilt nöjd med surroundljudet, både i 5.1 och 7.1, eftersom jag tyckte att allt var så "mesigt" mixat med allt för lite info i surroundkanalerna. Däremot steget till Atmos, 7.3.4 (3 subbar), var att komma i mål. Då blir man förflyttad till platsen och inte bara hör en ljudfront vid duken och lite effektljud runt om. Men å andra sidan är bion inte så stor, 5 platser, och mestadels bara jag som tittar/lyssnar (finns några musik-Atmosmixar).


Samma fråga som ovan; de två extra kanalerna som surround back eller front height?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-19 09:22

jockewe skrev:Jag har en känsla av (kan vara helt fel) att 5.1-7.1 funkar bäst i ett något större rum så att man inte upplever det som direktljud från bak, baksurround.
Dessutom är det lite djungel med placering om man vill ha optimerat för att lyssna till SACD 5.0 och sedan också vill höra film ibland, stor skillnad på placering?


Det är just det problemet man i bästa fall undviker helt med multipla högtalare bak per kanal. Jag har aldrig hört ett system som låter riktigt bra med bara en högtalare per kanal bak.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav jockewe » 2022-06-19 11:11

Glebster skrev:
jockewe skrev:Jag har en känsla av (kan vara helt fel) att 5.1-7.1 funkar bäst i ett något större rum så att man inte upplever det som direktljud från bak, baksurround.
Dessutom är det lite djungel med placering om man vill ha optimerat för att lyssna till SACD 5.0 och sedan också vill höra film ibland, stor skillnad på placering?


Det är just det problemet man i bästa fall undviker helt med multipla högtalare bak per kanal. Jag har aldrig hört ett system som låter riktigt bra med bara en högtalare per kanal bak.

I mitt förra vardagsrum hade jag ca 3m till front och 2,5m till surround, där var det rätt ok! Nu i mitt mindre rum är det precis som du säger något bättre att sprida ut surroundljud till 2 extra högtalare (med matrix) eftersom jag hamnar ca 1m ifrån surrounderna. Tror (!) att Atmos skulle vara överlägset i mitt fall (men inte möjligt av olika skäl)

Filmer med 7.1 har i allmänhet Väldigt lite ljud i baksurrounderna, jag tror på Atmossystemet helt faktiskt.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-19 12:25

Du har såklart en poäng; min tes baserar jag på att bakhögtalare ofta sitter mycket närmare lyssnaren än fronthögtalarna till följd av begränsad storlek på rummet.

Jo, jag är också sugen på att testa Atmos men tyvärr är receivermarknaden för tillfället helknas så det får vänta en tid.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav idea » 2022-06-19 21:41

Glebster skrev:
idea skrev:Svarar också ja på frågan.
Men mina erfarenheter av att gå från 5.1 till 7.1 gav minimalt med skillnad - speciellt som ytterst få filmer mixats i 7.1. Var aldrig särskilt nöjd med surroundljudet, både i 5.1 och 7.1, eftersom jag tyckte att allt var så "mesigt" mixat med allt för lite info i surroundkanalerna. Däremot steget till Atmos, 7.3.4 (3 subbar), var att komma i mål. Då blir man förflyttad till platsen och inte bara hör en ljudfront vid duken och lite effektljud runt om. Men å andra sidan är bion inte så stor, 5 platser, och mestadels bara jag som tittar/lyssnar (finns några musik-Atmosmixar).


Samma fråga som ovan; de två extra kanalerna som surround back eller front height?


Surround back som i en standard 7.1 uppsättning. Front wide eller height finns väl inte i någon biomix. Däremot finns de väl i Dolby Surround eller DTX "Upmix".
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-20 02:57

Aha, det var ny information för mig. Använder Atmos också (bara) 5.1 resp 7.1 som bas?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav goat76 » 2022-06-20 08:50

Glebster skrev:Aha, det var ny information för mig. Använder Atmos också (bara) 5.1 resp 7.1 som bas?


Atmos kan vara allt från TV:ns inbyggda högtalare eller en ljudlimpa och upp till 64 enskilda högtalare eller 128 kanaler.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Kraniet » 2022-06-20 09:56

Precis. Atmos är i grunden ett objektbaserat format, inte kanalorienterat. Så egentligen blir det fel att prata om kanaler i den bemärkelsen.

Men Atmos utgår dock mer ifrån kanaler än DTS:X. DTS menar att med DTS:x kan högtalarna vara placerade var som helst och ändå fungera (dvs att det skulle vara strikt objektbaserat ljud) men i praktiken undrar jag om det faktiskt stämmer.
Auro3D är däremot kanalbaserat fast med fler kanaler. (Auro är ju nu konkat om jag förstår det rätt)

Men det är inte nödvändigtvis så att Atmos är mixat som objektljud. Vissa filmer är mixade mer som en traditionell kanalmix.
Jag tror att Dolby valt att hålla sig kvar vid en ursprungliga kanaluppsättningen för att underlätta för filmstudios som då kan välja hur avancerad mix de vill/kan göra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Glebster » 2022-06-20 17:53

Tack för förklaring. Märker att jag fastnat i gamla tankemönster vad kanaler beträffar även om Atmos faktiskt verkar vara lite av en djungel.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-24 20:08

Ja, det är frågan om man behöver Atmos? Jag har dock tänkt göra om med lite fler högtalare. Dolby Atmos är väl det dominerande formatet, men det kan vara roligt om det även fungerar med DTS:X och ev. Auro-3D.

Jag vet inte om jag kanske skulle ha postat detta i min medlemstråd, men det kändes ändå som att det passar i den här tråden. En del frågeställningar kanske kan gälla även för andra.

Jag har läst på en del i instruktioner för de olika systemen och en del olika apparater (försteg och högtalare) från flera tillverkare samt en del forumtrådar m.m. Jag har därför en del tankar om hur jag ska göra, men vill gärna få lite idéer från andra om hur jag ska göra i mitt inte helt optimala rum.

För att visa hur rummet ser ut och högtalare är placerade nu så lägger jag in ett par bilder nedan, det finns fler i min medlemstråd (länk i signatur). Sen kommer jag att posta ett inlägg med några skisser på rummet och därefter några av mina egna tankar. Det blir för långt om jag skriver allt i ett inlägg.

Fram har jag två golvhögtalare och en center, bak två högtalare på sidorna, sub är ett hål i golvet fram (Infinite Baffle). Jag har redan köpt fyra högtalare att montera i taket. Högtalarna är:

Revel Performa3 F208
Revel Performa3 C208
Mirage OM-R2
BMS 18N862
Revel C763L (ej monterade än)

IMG_3699.jpg
IMG_3699.jpg (189.36 KiB) Visad 985 gånger

Rummet är 4,2 m brett, 4,4 m långt och 2,27 m till akustiktaket (2,52 m utan detta).
Högtalarna fram är uppställda så att det är lika långt (3,4 m) till alla tre fram (sub 3,5 m).
Duken är förskjuten lite åt höger, högtalare och soffa centrerade framför duken.
Avståndet till högtalarna på sidorna (bak) skiljer lite, 2,1 resp. 2,3 m.

DSC06298.jpg
DSC06298.jpg (184.72 KiB) Visad 985 gånger

En svårighet här att soffan står nästan mot bakväggen, det är en hylla bakom som får fram den lite.
Lite beroende på hur jag sitter så är öronen 40-45 cm från bakväggen.
Öronen är då i höjd med överkant på nackstöden, c:a 95 cm från golvet.

Som kanske framgår av bilderna så kommer en högtalare att skymma en del av bilden om man sitter längst ut på sidorna och ser på film med bredbild. Detta är en medveten kompromiss för att få stor bild när 1-2 personer tittar, vilket är vanligast hos mig.

Den sista bilden är från Meridians konfigurationsprogram och visar avstånden till högtalarna.

Högtalaravstånd.png
Högtalaravstånd.png (29.89 KiB) Visad 985 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Mirage » 2023-07-24 20:14

Den första skissen är uppifrån och här kan man se lite vinklar till högtalarna.
Jag har även ritat in soffan och hyllorna, men inte soffbordet.

Vy uppifrån.jpg
Vy uppifrån.jpg (1.03 MiB) Visad 984 gånger

Nästa skiss är bakifrån och här har jag inte tagit med soffa och hyllor.
Måtten till vänster visar höjd på bänk samt duk och tak.
Måtten till höger visar höjd på diskanter i högtalare samt öronen.

Vy bakifrån.jpg
Vy bakifrån.jpg (1.07 MiB) Visad 984 gånger

Den sista skissen är sett från vänster, med soffa och hyllan över den.
Här blir det lite dubbelmåttsättning med tidigare skisser, för att man inte ska behöva bläddra fram och tillbaka.

Vy vänster.jpg
Vy vänster.jpg (1.03 MiB) Visad 984 gånger

Nu tänker jag dela upp frågorna i tre inlägg för fram, bak resp. tak.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Forello, lemmts och 19 gäster