Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Finns det någon strategi för placeringen?
Jag ska ha en surroundförstärkare med avstängda slutsteg, ett Nad m22 och ett Rotel RMB-1095 i samma (halvöppna) skåp.
Är det någon pryl som kan störa den andra? Underifrån eller ovanifrån? Surroundförstärkaren borde vara sval när samtliga steg är av. Naden blir inte särskilt varm. Rotel borde kanske stå längst ned eftersom den väger as?
smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.
Tangband skrev:JonasB skrev:Finns det någon strategi för placeringen?
Jag ska ha en surroundförstärkare med avstängda slutsteg, ett Nad m22 och ett Rotel RMB-1095 i samma (halvöppna) skåp.
Är det någon pryl som kan störa den andra? Underifrån eller ovanifrån? Surroundförstärkaren borde vara sval när samtliga steg är av. Naden blir inte särskilt varm. Rotel borde kanske stå längst ned eftersom den väger as?
Konventionella förstärkare med stor transformator kan störa andra apparater , bör nog placeras en bra bit från signalkällor .
Benchmark har gått över till switchade nätdelar i sina förstärkare och anledningen är att de stör andra apparater mindre.
Läs här:
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -are-noisy
” HUM IS USUALLY CAUSED BY MAGNETIC INTERFERENCE
Transformers are magnetic devices. Power is magnetically transmitted between a transformer's input and output windings. In a linear supply, power is transmitted from the AC line side of a transformer to the low-voltage secondary side using an AC line-frequency magnetic field. Unfortunately, transformers are never perfect, and some energy always escapes through stray magnetic fields. These stray fields can interfere with virtually every electrical conductor in an audio product. Magnetic shielding is expensive and it has limited effectiveness when sensitive circuits are located in close proximity to a strong field.
POWER AMPLIFIERS ARE THE WORST OFFENDERS
The power supplies in high power devices, such as audio power amplifiers, can emit very strong magnetic fields. These strong fields tend to limit the noise performance (SNR) of power amplifiers. These magnetic fields can also cause interference with audio products that happen to be too near the amplifier. Audio cables that enter, exit, or pass near the amplifier may also pick up unwanted hum and buzz. For this reason, it is usually very important to keep the power amplifier well separated from cables and other components”.
JonasB skrev:smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.
Enligt detta resonemang ska Roteln stå överst. Det betyder väl att den varmaste prylen får ännu mer värme från prylarna under eftersom värmen stiger
thiel skrev:Slutsteg vid högtalarna och övrig utrustning långt ifrån skivspelaren
hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar
O förr var det enkelt, då skulle skivspelaren stå överst, eller placeras på ett eget lack-bord intill stapeln. På spikes. Med alla skruvar åtdragna. Hårt.
hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar
O förr var det enkelt, då skulle skivspelaren stå överst, eller placeras på ett eget lack-bord intill stapeln. På spikes. Med alla skruvar åtdragna. Hårt.
Harryup skrev:hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar
Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.
FBK skrev:hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar
https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas uppFrån 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!
Tja ska och ska
Du kommer får ånga det där.Ett Emotiva aha ett sådant som har 10ggr mer dist än min lilla Technics.Men nu har du inga stora förstärkarkrävande högtalare , så
Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?
Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.
FBK skrev:Tja ska och ska
Du behöver överbevisas här luktar det som....Du måste ta med dig Technics så mitt Emotiva slutsteg får mosa den
. Synd att jag inte har några stora golvare eller trögdrivna högtalare också.
Då hade det varit jättetydligt. Vi ska skruva av locken och så du får se konstruktionerna också.
Nog med OT nu.
Blir verkligen Rotel steget så varmt? Om det ska stå i ett halvöppet skåp också ?
Johan_Lindroos skrev:Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?
Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.
Det är gott om ventilationshål i plåten.
Johan_Lindroos skrev:FBK skrev:Tja ska och ska
Du behöver överbevisas här luktar det som....Du måste ta med dig Technics så mitt Emotiva slutsteg får mosa den
. Synd att jag inte har några stora golvare eller trögdrivna högtalare också.
Då hade det varit jättetydligt. Vi ska skruva av locken och så du får se konstruktionerna också.
Nog med OT nu.
Blir verkligen Rotel steget så varmt? Om det ska stå i ett halvöppet skåp också ?
Jag har en 1095:a och den blir knappt fisljummen. Likadant med 1090:an.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar
https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas uppFrån 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!
Lika rolig varje gång. "Retarderande magneter"... "brännpunkten" o Quad 989 mot ... ja vad är det Ola tävlar med till slut, han har ju ett par säkra vinnare på golvet, men väljer att tävla med något annat. Artig kille! Har inte tänkt på att han har ett Densen-försteg förut. En dansk o en NAD alltså. Gott omdöme. Är det inte en S.A.T. CD-spelare också??
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas uppFrån 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!
Lika rolig varje gång. "Retarderande magneter"... "brännpunkten" o Quad 989 mot ... ja vad är det Ola tävlar med till slut, han har ju ett par säkra vinnare på golvet, men väljer att tävla med något annat. Artig kille! Har inte tänkt på att han har ett Densen-försteg förut. En dansk o en NAD alltså. Gott omdöme. Är det inte en S.A.T. CD-spelare också??
SÄG SOM DET ÄR, att det var du som tog efter honomDen där dokumentären är gammal. Och har har både S.A.T. stärkare och cd.spelare.