Betydelse av placering elektronik i stapel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Betydelse av placering elektronik i stapel.

Inläggav JonasB » 2020-12-11 17:10

Finns det någon strategi för placeringen?
Jag ska ha en surroundförstärkare med avstängda slutsteg, ett Nad m22 och ett Rotel RMB-1095 i samma (halvöppna) skåp.

Är det någon pryl som kan störa den andra? Underifrån eller ovanifrån? Surroundförstärkaren borde vara sval när samtliga steg är av. Naden blir inte särskilt varm. Rotel borde kanske stå längst ned eftersom den väger as?

Användarvisningsbild
smile

Re: Betydelse av placering elektronik i stapel.

Inläggav smile » 2020-12-11 17:52

Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-11 19:06

JonasB skrev:Finns det någon strategi för placeringen?
Jag ska ha en surroundförstärkare med avstängda slutsteg, ett Nad m22 och ett Rotel RMB-1095 i samma (halvöppna) skåp.

Är det någon pryl som kan störa den andra? Underifrån eller ovanifrån? Surroundförstärkaren borde vara sval när samtliga steg är av. Naden blir inte särskilt varm. Rotel borde kanske stå längst ned eftersom den väger as?

Konventionella förstärkare med stor transformator kan störa andra apparater , bör nog placeras en bra bit från signalkällor .
Benchmark har gått över till switchade nätdelar i sina förstärkare och anledningen är att de stör andra apparater mindre.

Läs här:
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -are-noisy

” HUM IS USUALLY CAUSED BY MAGNETIC INTERFERENCE

Transformers are magnetic devices. Power is magnetically transmitted between a transformer's input and output windings. In a linear supply, power is transmitted from the AC line side of a transformer to the low-voltage secondary side using an AC line-frequency magnetic field. Unfortunately, transformers are never perfect, and some energy always escapes through stray magnetic fields. These stray fields can interfere with virtually every electrical conductor in an audio product. Magnetic shielding is expensive and it has limited effectiveness when sensitive circuits are located in close proximity to a strong field.

POWER AMPLIFIERS ARE THE WORST OFFENDERS

The power supplies in high power devices, such as audio power amplifiers, can emit very strong magnetic fields. These strong fields tend to limit the noise performance (SNR) of power amplifiers. These magnetic fields can also cause interference with audio products that happen to be too near the amplifier. Audio cables that enter, exit, or pass near the amplifier may also pick up unwanted hum and buzz. For this reason, it is usually very important to keep the power amplifier well separated from cables and other components”.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-12-12 00:04

smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.

Enligt detta resonemang ska Roteln stå överst. Det betyder väl att den varmaste prylen får ännu mer värme från prylarna under eftersom värmen stiger 8O

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-12-12 00:07

Tangband skrev:
JonasB skrev:Finns det någon strategi för placeringen?

Konventionella förstärkare med stor transformator kan störa andra apparater , bör nog placeras en bra bit från signalkällor .
Benchmark har gått över till switchade nätdelar i sina förstärkare och anledningen är att de stör andra apparater mindre.

Läs här:
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... -are-noisy

” HUM IS USUALLY CAUSED BY MAGNETIC INTERFERENCE

Transformers are magnetic devices. Power is magnetically transmitted between a transformer's input and output windings. In a linear supply, power is transmitted from the AC line side of a transformer to the low-voltage secondary side using an AC line-frequency magnetic field. Unfortunately, transformers are never perfect, and some energy always escapes through stray magnetic fields. These stray fields can interfere with virtually every electrical conductor in an audio product. Magnetic shielding is expensive and it has limited effectiveness when sensitive circuits are located in close proximity to a strong field.

POWER AMPLIFIERS ARE THE WORST OFFENDERS

The power supplies in high power devices, such as audio power amplifiers, can emit very strong magnetic fields. These strong fields tend to limit the noise performance (SNR) of power amplifiers. These magnetic fields can also cause interference with audio products that happen to be too near the amplifier. Audio cables that enter, exit, or pass near the amplifier may also pick up unwanted hum and buzz. For this reason, it is usually very important to keep the power amplifier well separated from cables and other components”.

I så fall kanske det är bäst att ha Roteln nederst, sedan Nad med klass d och högst upp surroundförstärkaren?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-12 00:09

Du har ett alternativ kvar.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2020-12-12 03:08

Slutsteg vid högtalarna och övrig utrustning långt ifrån skivspelaren 8)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-12-12 11:25

JonasB skrev:
smile skrev:Varmast högst upp, så hade i alla fall jag resonerat.

Enligt detta resonemang ska Roteln stå överst. Det betyder väl att den varmaste prylen får ännu mer värme från prylarna under eftersom värmen stiger 8O

Är det bättre att roteln grillar övriga prylar med sin överskottsvärme?

Sätt in en fläkt bak på skåpet om du är orolig för att värmen är ett problem.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-12 11:40

Om nu värmen ens är något problem. Är väl till att mäta hur varmt det blir. Ta tempen på strategiska ställen. I praktiken vart kan säkert någon med erfarenhet / kunskap här tipsa om.

Den där roteln är den väl konstruerad vad det gäller ventilation ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-12 13:48

thiel skrev:Slutsteg vid högtalarna och övrig utrustning långt ifrån skivspelaren 8)

Kan ofta bli brum då.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-12 15:14

Om strategin är att endast minimera skadlig värme så borde väl den varmaste apparaten placeras överst ( med bra ventilering under och över ), eftersom värmen stiger uppåt. Jag uppfattade inte att frågan bara handlade om det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-12 15:21

Men om nu INTE värme, brum, transformatorer osv skadar pryttlarna så spelar det väl ingen roll hur man gör? . Då får man väl lyssna och höra om man hör några skillnader. Gör man inte det så placera pryttlarna på det mest funktionella/ snyggaste sättet.

För övrigt kollade jag nu på bilder på Rotel RMB-1095. Det var ju ett kadunder. Men varför sitter det plåtar för på sidorna av de kylflänsarna? Borde inte de tas bort? Att det är tillräcklig med hål under den så det blir drag på ventilationen utgår jag ifrån.

Så här ser den ut
Bilagor
shot_2020-12-12_14-34-56 (1)_copy_1440x900 (1).png
shot_2020-12-12_14-34-56 (1)_copy_1440x900 (1).png (1.31 MiB) Visad 2774 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-12 20:14

Tyngst längst ner så inte stapeln vickar :)
O förr var det enkelt, då skulle skivspelaren stå överst, eller placeras på ett eget lack-bord intill stapeln. På spikes. Med alla skruvar åtdragna. Hårt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-13 12:48

Lägg blyplåt på hyllorna och forcera luftflödet genom hyllorna så alla tar in luft framifrån och ventilerar ut bak?

Rent generellt bryr jag mig bara om ifall saker står för tight inklämt i hyllor... får de 5cm luft ovanför bryr jag mig inte så mycket. Brukar dock inte använda hyllor med bakstycke, så tänker man sig det så blir situationen annorlunda.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 13:34

hifikg skrev:Tyngst längst ner så inte stapeln vickar :)
O förr var det enkelt, då skulle skivspelaren stå överst, eller placeras på ett eget lack-bord intill stapeln. På spikes. Med alla skruvar åtdragna. Hårt.

https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas upp :!: Från 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-13 13:51

Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 13:55

Harryup skrev:

Just lackbordet var ingen dålig idé. Spikes kan jag vara utan.

Kolla länken Harryup, vi ska inte sprida fel budskap :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 14:05

[img]För%20övrigt%20kollade%20jag%20nu%20på%20bilder%20på%20Rotel%20RMB-1095.%20Det%20var%20ju%20ett%20kadunder.[/img]
Så här ska det se ut Baffel :!: Och då är det på 5x200Watt Så kan du ju titta i AVR maskiner som är på tex.7x150Watt och titta på deras nätdelar så förstår du att det bara är luft watt.
Bild
Senast redigerad av distad 2020-12-13 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 14:09

Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?

Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-13 14:20

FBK skrev:

https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas upp :!: Från 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!

Lika rolig varje gång. "Retarderande magneter"... "brännpunkten" o Quad 989 mot ... ja vad är det Ola tävlar med till slut, han har ju ett par säkra vinnare på golvet, men väljer att tävla med något annat. Artig kille! Har inte tänkt på att han har ett Densen-försteg förut. En dansk o en NAD alltså. Gott omdöme. Är det inte en S.A.T. CD-spelare också??
Senast redigerad av hifikg 2020-12-13 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 14:40

Tja ska och ska

Du behöver överbevisas här luktar det som.... 8) Du måste ta med dig Technics så mitt Emotiva slutsteg får mosa den :wink: . Synd att jag inte har några stora golvare eller trögdrivna högtalare också. :? Då hade det varit jättetydligt. Vi ska skruva av locken och så du får se konstruktionerna också. :P Nog med OT nu.
Blir verkligen Rotel steget så varmt? Om det ska stå i ett halvöppet skåp också ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 15:01

Ett Emotiva aha ett sådant som har 10ggr mer dist än min lilla Technics. :) Men nu har du inga stora förstärkarkrävande högtalare , så :wink:
Men som du sa OT :)

Just det där med värmen undrar jag med. Är det inget problem spelar det väl ingen roll hur man stackar pryttlarna. Om just Roteln blir väldigt varm har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 15:03

Ett Emotiva aha ett sådant som har 10ggr mer dist än min lilla Technics. :) Men nu har du inga stora förstärkarkrävande högtalare , så
Du kommer får ånga det där. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-13 15:07

Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?

Varför kylflänsar framtill , det är ju på sidoflänsarna trissorna som blir varma sitter.

Det är gott om ventilationshål i plåten. :idea:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-13 15:10

FBK skrev:
Tja ska och ska

Du behöver överbevisas här luktar det som.... 8) Du måste ta med dig Technics så mitt Emotiva slutsteg får mosa den :wink: . Synd att jag inte har några stora golvare eller trögdrivna högtalare också. :? Då hade det varit jättetydligt. Vi ska skruva av locken och så du får se konstruktionerna också. :P Nog med OT nu.
Blir verkligen Rotel steget så varmt? Om det ska stå i ett halvöppet skåp också ?

Jag har en 1095:a och den blir knappt fisljummen. Likadant med 1090:an.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-12-13 15:38

Ett alternativ som kan påverka både värme- och störproblem är att öka avstånden en smula, det bör ha god effekt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-13 15:49

Johan_Lindroos skrev:
Baffel skrev:Tja ska och ska, så ser det ut och visst vi får väl utgå från att ingenjörerna på Rotel har gjort en konstruktion som avleder värme på rätt sätt. Dock så fattar jag inte vitsen med plåtarna som sitter utanpå de kylflänsar som sitter på sidorna. Borde det inte det vara bättre om de tas bort?

Det är gott om ventilationshål i plåten. :idea:

Rotel vet nog vad de pysslade med konstruktionsmässigt. :)

Däremot äldre klass A förstärkare , begagnade, för skulle nog jag tänka till några ggr. De blir ju tusan så varma. Där krävs det verkligen bra kylning för att det inte ska slitas på komponenterna . Trissorna får arbeta rejält hårt.

P.s sen tycker jag det är dålig stil att ingen här på forumet kan ta sig lite tid hjälpa en ny medlem på forumet , oeldling, med hans förstärkarproblem

viewtopic.php?f=10&t=71321

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 17:30

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:
Tja ska och ska

Jag har en 1095:a och den blir knappt fisljummen. Likadant med 1090:an.

Tänkte väl det. Har inte läst om några värme problem med Rotels steg genom åren.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-13 17:33

hifikg skrev:
FBK skrev:

Lika rolig varje gång. "Retarderande magneter"... "brännpunkten" o Quad 989 mot ... ja vad är det Ola tävlar med till slut, han har ju ett par säkra vinnare på golvet, men väljer att tävla med något annat. Artig kille! Har inte tänkt på att han har ett Densen-försteg förut. En dansk o en NAD alltså. Gott omdöme. Är det inte en S.A.T. CD-spelare också??

SÄG SOM DET ÄR, att det var du som tog efter honom :mrgreen: Den där dokumentären är gammal. Och har har både S.A.T. stärkare och cd.spelare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-13 18:23

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:https://vimeo.com/115987582 Här kan ni se hur en skivspelare skall ställas upp :!: Från 3.30 och fram till drygt 6 minuter. Allt annat är bra att glömma direkt!

SÄG SOM DET ÄR, att det var du som tog efter honom :mrgreen: Den där dokumentären är gammal. Och har har både S.A.T. stärkare och cd.spelare.

Fast han talar om ett Densen försteg som ska kombineras med NAD (208?) det e ju skrämmande likt min anläggning. Särskilt som han har ett par svarta OA52 på golvet också. Bara det borde räcka för att göra mig till hedersmedlem :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi