Fråga om rumsgeometri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ostmaccan

Fråga om rumsgeometri

Inläggav ostmaccan » 2020-12-15 23:00

Hej forumvänner!

Jag har en fundering.
Scenario: Kombinerat vardagsrum/kök som är cirka 4,5-5 meter brett och typ 8-9 meter långt nånting sånt. Den ena kortsideväggen, som är i vardagsrummet är, till skillnad mot övriga väggar inte vinkelrät gentemot de andra väggarna. Vad kan det ha för betydelse för rummets akustiska egenskaper? Min uppskattning är att den väggen är i 70-75 graders vinkel mot den ena långsideväggarna och följdaktligen 105-110 grader mot den andra. Rummet är alltså "halvt" rombformat. Jag skulle tro att risken är rätt stor att just denna vägg också blir högtalarvägg för min 2-kanalsanläggning. Det skulle ju innebära att jag antingen måste ha högtalarna med olika avstånd till väggen, eller att anläggningen blir riktad snett in mot rummet. Vad skulle det innebära egentligen? Och hur borde man placera anläggningen?

Kör pi60s och kommer att dämpa väggen bakom dem och även ha heltäckande matta i vardagsrumsdelen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Fråga om rumsgeometri

Inläggav I-or » 2020-12-16 00:10

Att bryta upp symmetrin i uppställningen är bara en fördel, speciellt när det är väggen bakom högtalarna som är vinklad. På detta sätt får du en jämnare basåtergivning och asymmetri i ett område som inte påverkar den horisontella balansen i ljudet även om du väljer att inte dämpa väggen. Du ställer alltså lämpligen upp högtalarna så de får olika avstånd till väggen bakom.

Storleken på rummet ger dock en ganska lång efterklangstid, så det är bra med heltäckande matta och/eller tjocka gardiner om du inte använder riktiga absorbenter.

(Rum med icke-parallella väggar kommer också att ge upphov till moder, men resonansfrekvenserna ändras en hel del.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
ostmaccan

Re: Fråga om rumsgeometri

Inläggav ostmaccan » 2020-12-16 11:42

Tack för svar! Ja, mycket tyg kommer det behövas på både vägg och golv... får se hur mycket som känns acceptabelt.
Om det nu blir. Kollar på nytt boende.

Återgå till Generellt om hifi