Är det här bra mätvärden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-19 21:06

dewpo skrev:
donjansson skrev:Mätning 2: vänster
Mätning 3: höger
DIFF.png


Är det bara jag som tycker att det är konstigt stor skillnad mellan hur vänster-kanal och höger-kanal mäter?
Inte för att det borde höras på så låga frekvenser, Men jag tycker att det indikerar att något är fel.
Om du mäter höger och vänster var för sig 10Hz - 200Hz och summerar dem i REW efter att du tids justerat dem lika.
Och sen jämför med uppmätt kurva när både höger och vänster spelar 10Hz - 200Hz.
Om du inte får samma kurvor så spelar höger och vänster bas ej helt i FAS, Vilket skulle kunna vara anledningen till att basen upplevs som tunn!



Som jämförelse så mäter det så här hos mig.
VH.jpg


Ingen orimlig invändning. Rummet har dock asymmetrisk dämpning via olika tjocklek på glasullen på höger och vänster sida. Detta kan vara ganska listigt eftersom det bryter upp symmetrin och därmed jämnar ut frekvensgången för låga till mellanhöga frekvenser, där hörseln i alla fall inte kan separera vänster och höger kanal. Basen är långtifrån tunn i den senaste iterationen. Sannolikt berodde de tidigare subjektiva intrycken om "tunn" basåtergivning på mätproblem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav smile » 2020-12-19 21:13

Fliker bara in med att det här är en otroligt bra tråd som jag lägger som bokmärke.

Fantastisk!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-19 21:30

En sak till, basmodulerna är på 70-talsvis inte spegelvända, vilket gör att konerna och portarna är asymmetriskt placerade i breddled.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav sprudel » 2020-12-19 22:05

donjansson skrev:Mic 5 cm från dammkåpa, vänster (brun)/höger (blå)
Left/Right only
Ingen sub
Ändrad polaritet bas
Skärmavbild 2020-12-17 kl. 13.48.39.png


Så här såg det ut tidigare med h och v.

viewtopic.php?f=9&t=71338&start=60
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav JM » 2020-12-19 22:39

donjansson skrev:Delning mellan 75-max (med reservation för att jag inte vet om jag träffade exakt mellan)
Brilliance -3.5
Sub gain Sony +1 steg klockan 2
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 15.38.28.png

Analys från perceptionssidan.
Nu är lyssningsrummet något större än ett ordinärt svenskt lyssningsrum vilket gör nedanstående reservationer är inte lika framträdande.
Mikrofonens tonkurva är slutligen hyfsat rak i lyssningspositionen dvs direktljudet och reflexljuden är mixade utan hänsyn till skillnader i tid, ljudstyrka, frekvens och infallande vinkel.
Generellt och starkt överförenklat har perceptionsstudier visat att icke hörselnedsatta individer uppfattar tal och gles musik spatialt bäst och utan störande partiell maskering med

1 högtalare som uppvisar rak tonkurva i ekofrittrum - Toole/Olive mfl
2 laterala reflexer inkommande vid ca 60 grader - Lokki, Gioesinger mfl
3 alla övriga infallande reflexer bör understiga -30 dB - Lokki mfl
4 laterala reflexerna skall vara lägre än 6dB relativt direkt ljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
5 laterala reflexerna bör vara ca 20 ms fördröjda relativt direktljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
6 laterala reflexerna skall ha en tonkurva mycket lik direktljudets - Lokki, Barron, Griesinger mfl

Länkar till ovanstående referenser finns i flera av mina tidigare inlägg.
Vid avvikelser från åvanstående kommer ökande maskeringseffekter av direktljudet och därmed sämre spatial upplevelse och generell ljudupplevelse. Nu uppfylls vanligen inte alla dessa parametrar men kan förklara varför ljudet inte är optimalt.
Observera att reflexerna inte uppfattas som ett separat ljud förrän vi hör ett eko. Reflexerna ger under optimala förhållanden en bättre ljudupplevelse men vanligen det motsatta. Oftast har reflexerna en ljudförstörande påverkan. Detta speciellt framträdande vid lättare hörselnedsättning som vid tinnitus, hyperakusis och presbyacusis då maskeringen når patologiska nivåer.
Vid rumsinducerade stående vågor speglar en mikrofon på lyssningsplatsen perceptionen.
Dvs en perceptionsanalys ger inte bättre bas men för övrigt erhålls ett mindre maskerat ljud än vid en fysikanalys.
Observera att utvidgad fysikanalys är ett nödvändigt krav men ej tillräckligt för optimalt ljud. Det finns flera andra viktiga fysikaliska variabler att mäta än de gjorda i denna tråd. Det går inte att hoppa över perceptionssidan om optimalt ljud är målet.

JM
Senast redigerad av JM 2020-12-19 23:31, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav galder » 2020-12-19 23:28

JM, din analys är väl knappast av det citerade.
Kapade du just nu inte tråden, där ditt inlägg kanske skulle starta en egen tråd.
Jag förstår tänket bakom, (tror jag, eller...) då jag själv har praktiserat det till en del på en egen konstruktion.
Men gällande punkt 2, 3 har jag lite svårt att förstå hur man praktiskt skulle gå tillväga för att separera de olika vinklarna.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav JM » 2020-12-19 23:44

galder skrev:JM, din analys är väl knappast av det citerade.
Kapade du just nu inte tråden, där ditt inlägg kanske skulle starta en egen tråd.
Jag förstår tänket bakom, (tror jag, eller...) då jag själv har praktiserat det till en del på en egen konstruktion.
Men gällande punkt 2, 3 har jag lite svårt att förstå hur man praktiskt skulle gå tillväga för att separera de olika vinklarna.

Den slutligen uppmätta tonkurvan i lyssningsplatsen är bara relevant för rumsrelaterade stående vågor. För högre frekvenser är den i stort sätt meningslös enligt ovan.
Jag gjorde liknande fysikanalyser som i tråden på 1980-talet och förstod inte varför ljudet ändå var suboptimalt. Nu mäter och analyser på helt annat sätt. Självklart klarar jag inte att optimera alla mina variabler. De variabler som inte når målet förklarar varför ljudet inte är optimalt. Min erfarenhet är som jag påpekat till leda är att dipolers 8-utbredning ger bättre förutsättningar för att optimera variablerna i våra små lyssningsrum.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-19 23:56

Med tanke på den tidigare så gladlynta stämningen i tråden skulle jag härmed vilja utläsa aliaset JM till Jovial Marodör. Eller snarare Marodör av Jovialitet.

Sorry, var bara tvungen JM.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Laila » 2020-12-20 00:17

+1 med emfas . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav JM » 2020-12-20 00:58

donjansson skrev:Med tanke på den tidigare så gladlynta stämningen i tråden skulle jag härmed vilja utläsa aliaset JM till Jovial Marodör. Eller snarare Marodör av Jovialitet.

Sorry, var bara tvungen JM.

Jag tyckte på 1980-talet inte det val kul att dyra mina JBL L300 lät så illa. Du har mycket bättre bas än vad jag vad jag lyckades få fram.
Tyvärr är den viktigaste sidan hur vi hör ljudet. Tekniken är fundamentet. Hur hjärnan fungerar är mitt jobb sedan 40 år och mycket har hänt sedan jag mätte på mina JBL L300.
Jag vill gratulera till din fina anläggning och rum. Strunta i mina kommentarer. Att du nöjd med ljudet är det viktigaste.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-20 02:02

JM skrev:Analys från perceptionssidan.
Nu är lyssningsrummet något större än ett ordinärt svenskt lyssningsrum vilket gör nedanstående reservationer är inte lika framträdande.
Mikrofonens tonkurva är slutligen hyfsat rak i lyssningspositionen dvs direktljudet och reflexljuden är mixade utan hänsyn till skillnader i tid, ljudstyrka, frekvens och infallande vinkel.
Generellt och starkt överförenklat har perceptionsstudier visat att icke hörselnedsatta individer uppfattar tal och gles musik spatialt bäst och utan störande partiell maskering med

1 högtalare som uppvisar rak tonkurva i ekofrittrum - Toole/Olive mfl
2 laterala reflexer inkommande vid ca 60 grader - Lokki, Gioesinger mfl
3 alla övriga infallande reflexer bör understiga -30 dB - Lokki mfl
4 laterala reflexerna skall vara lägre än 6dB relativt direkt ljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
5 laterala reflexerna bör vara ca 20 ms fördröjda relativt direktljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
6 laterala reflexerna skall ha en tonkurva mycket lik direktljudets - Lokki, Barron, Griesinger mfl

Länkar till ovanstående referenser finns i flera av mina tidigare inlägg.
Vid avvikelser från åvanstående kommer ökande maskeringseffekter av direktljudet och därmed sämre spatial upplevelse och generell ljudupplevelse. Nu uppfylls vanligen inte alla dessa parametrar men kan förklara varför ljudet inte är optimalt.
Observera att reflexerna inte uppfattas som ett separat ljud förrän vi hör ett eko. Reflexerna ger under optimala förhållanden en bättre ljudupplevelse men vanligen det motsatta. Oftast har reflexerna en ljudförstörande påverkan. Detta speciellt framträdande vid lättare hörselnedsättning som vid tinnitus, hyperakusis och presbyacusis då maskeringen når patologiska nivåer.
Vid rumsinducerade stående vågor speglar en mikrofon på lyssningsplatsen perceptionen.
Dvs en perceptionsanalys ger inte bättre bas men för övrigt erhålls ett mindre maskerat ljud än vid en fysikanalys.
Observera att utvidgad fysikanalys är ett nödvändigt krav men ej tillräckligt för optimalt ljud. Det finns flera andra viktiga fysikaliska variabler att mäta än de gjorda i denna tråd. Det går inte att hoppa över perceptionssidan om optimalt ljud är målet.

JM



Nu håller jag inte alls med dig när det gäller din perceptionsanalys eftersom den inte tar hänsyn till faktiska akustiska förhållanden. En hel del av ovanstående är verklighetsfrånvänt trams i allmänhet och i donjanssons fall i synnerhet.

Jag tror att det är väl känt för många faktisktianer att Tooles forskning vid NRC i Kanada och sedermera vid Harman, har poängterat vad en hel del annan forskning hade kommit fram till redan långt tidigare, d.v.s. att direktljudet är av största vikt för ljudupplevelsen. Vid mätning utan fönstring i lyssningspositionen i ett normalt lyssningsrum med normala högtalare tar mikrofonen emot en viss del direktljud från högtalarna, men huvuddelen av det totala ljudtrycket består av rumsbidrag. Hörseln skiljer dock i viss mån på direktljud och rumsbidrag, vilket gör att mätmetodiken inte helt motsvarar hörselupplevelsen. Detta har jag redan tagit upp ovan och det är därför man endast bör använda frekvensgången i lyssningspositionen som en utgångspunkt (en mycket bra sådan, dock) för att sedan finjustera uppställningen efter subjektiva preferenser.


En hel del av det som det hänvisas till i inlägget har absolut ingenting att göra med tvåkanalslyssning i normala rum:

1. Detta är en förutsättning för att direktljudet ska uppvisa konstant frekvensgång och i denna fråga har den samlade vetenskapen varit ense i över 40 år (långt före Toole/Olive).

2. Laterala reflektioner är ofta fördelaktiga vid tvåkanalslyssning eftersom de skyler över en del av stereosystemets brister (också gammal skåpmat).

3. Detta krav är ej möjligt att komma ens i närheten av annat än under laboratoriemässiga förhållanden eftersom det i praktiken i det närmaste föreskriver ekofrihet för alla begränsningsytor utom sidoväggarna. Inte ens 50 cm från högtalarna i normala lyssningsrum kan man uppnå detta. Det är knappast nödvändigt heller för en god lyssningsmiljö, vilket jag tror att samtliga tvåkanalslyssnare har noterat.

4. Detta krav uppnås med stor råge i donjanssons rum, dock ej i smala obehandlade lyssningsrum och bara nätt och jämnt i breda obehandlade lyssningsrum.

5. Detta är direkt trams och kan bara uppnås i laboratoriemiljö eftersom det kräver en löpvägsskillnad om inte mindre än knappa 7 m för första reflektion. Det lyssningsrum som uppfyller detta krav vill jag gärna se.

6. Detta är Tooles käpphäst och det finns mycket som talar för att det är en bra utgångspunkt i normala, d.v.s. relativt reflektiva, lyssningsrum. I donjanssons väldämpade rum är dock rumsbidragen dämpade med ca 5 dB relativt ett normalt lyssningsrum, trots det relativt stora lyssningsavståndet. Omvänt motsvarar uppställningen i donjanssons rum ett lyssningsavstånd om ca 1,7 m i ett normalt rum. Detta medför att rummet inte alls uppträder som typiska lyssningsrum i Tooles forskning och att den förenklade mätmetodik som tillämpats i det här fallet ger ett utfall som ligger betydligt närmare den subjektiva upplevelsen än normalt.


Överlag undrar jag varför du tar upp ett antal punkter som i stora delar inte är möjliga eller önskvärda att uppnå i hemmiljö eller ens dedikerade lyssningsrum. Analysen är alltså i stora delar totalt meningslös.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav music4ever » 2020-12-20 03:17

I-or skrev:...Analysen är alltså i stora delar totalt meningslös.


+1

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Belker » 2020-12-20 09:54

Hur ställer vi oss till att krama ur det sista med PEQ/convoltution filter mellan (digital)källa och DAC?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav sprudel » 2020-12-20 14:14

Nu är vi ju lite nyfikna DonJ. Så här dagen efter.
Ännu bättre än igår? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-20 14:23

sprudel skrev:Nu är vi ju lite nyfikna DonJ. Så här dagen efter.
Ännu bättre än igår? :D


Ja, alltså. Helt jävla otroligt. Jag är långt över förväntan nöjd. Stort tack till ingenjör Öhman, I-or (och alla som gjort den här tråden till vad den blev). Skrev faktiskt till Öhman igår och ursäktade att jag nästan insinuerat att det var rummets konstruktion som gjorde att det lät så dåligt. Fick ett svar som jag definitivt inte förväntade mig, i positiv bemärkelse. Jag blev nästan lite rörd.

PS Detta skrivet till tonerna av Anders Widmark - Carmen.
PPS //DonL DonLorenzo efter namnbyte i samband med giftemål. (Vi tog faktiskt Tanias efternamn.)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav eljulio » 2020-12-20 14:26

donjansson skrev:
sprudel skrev:Nu är vi ju lite nyfikna DonJ. Så här dagen efter.
Ännu bättre än igår? :D


Ja, alltså. Helt jävla otroligt. Jag är långt över förväntan nöjd. Stort tack till ingenjör Öhman, I-or (och alla som gjort den här tråden till vad den blev). Skrev faktiskt till Öhman igår och ursäktade att jag nästan insinuerat att det var rummets konstruktion som gjorde att det lät så dåligt. Fick ett svar som jag definitivt inte förväntade mig, i positiv bemärkelse. Jag blev nästan lite rörd.

PS Detta skrivet till tonerna av Anders Widmark - Carmen.
PPS //DonL DonLorenzo efter namnbyte i samband med giftemål. (Vi tog faktiskt Tanias efternamn.)


Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt! :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav sammel » 2020-12-20 15:13

eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!


Håller fullständigt med :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav sprudel » 2020-12-21 10:43

sammel skrev:
eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!


Håller fullständigt med :)


Håller definitivt med om kvaliteten på tråden.
En lärdom av den är också att mer komplicerade system med separata bas- och toppsystem inte är helt enkelt att få till, det är lätt att gå vilse i alla inställningar och kopplingar. Antagligen är det antal innehavare av sådana system som inte får ut dess fulla potential.
CD/streamer, integrerad stärkare och fullregister högtalare lockar i sin enkelhet, men vad ska man pyssla med sedan? :lol:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav jonasp » 2020-12-21 12:11

sprudel skrev:
sammel skrev:
eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!


Håller fullständigt med :)


Håller definitivt med om kvaliteten på tråden.
En lärdom av den är också att mer komplicerade system med separata bas- och toppsystem inte är helt enkelt att få till, det är lätt att gå vilse i alla inställningar och kopplingar. Antagligen är det antal innehavare av sådana system som inte får ut dess fulla potential.
CD/streamer, integrerad stärkare och fullregister högtalare lockar i sin enkelhet, men vad ska man pyssla med sedan? :lol:


Håller med om allt! God jul!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Baffel » 2020-12-21 12:38

Man kan ju alltid lyssna på musik. :)

Påminner mig om gubbsen vid båtklubben som på skämt efter att de hade fixat med träbåten hela off season och fått den blänkande fin vid sjösättning sa - jaha där tog säsongen slut.

...inte riktigt helt säker på om de skämtade... :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Adhoc » 2020-12-23 00:20

I-or skrev: ... snip ...

Ingen orimlig invändning. Rummet har dock asymmetrisk dämpning via olika tjocklek på glasullen på höger och vänster sida. Detta kan vara ganska listigt eftersom det bryter upp symmetrin och därmed jämnar ut frekvensgången för låga till mellanhöga frekvenser, där hörseln i alla fall inte kan separera vänster och höger kanal. Basen är långtifrån tunn i den senaste iterationen. Sannolikt berodde de tidigare subjektiva intrycken om "tunn" basåtergivning på mätproblem.


@I-or: Den djupare isoleringen (145 mm) verkar vara vid en tyngre yttervägg och den tunnare (45 mm) vid som jag tror en reglad innervägg i OSB/gips.

Aspekter av ”det listiga” som du skrev (och som jag fattar det) angående assymetrisk djup på isoleringen för motstående väggar, är det för att dels ”jämna till” en del av olikheterna utav väggegenskaperna vid högre bas / lågt mellanregister men även samtidigt få / behålla en jämnare ”rak kurva” utan accentuerade peakar och dippar i lägre basen när 2 högtalare spelar samtidigt? Den tyngre väggen utan isolering reflekterar ”mycket” från låg bas och uppåt medans den lättare dels släpper igenom jämförelsevis mycket bas men även funkar som stor membranabsorbent kring gissningsvis 70-talet Hz. Den är då ganska kass som isolerande / reflekterande vägg för låg till mellanbas. -Då kan det bli mindre utav peakar och dippar vid specifika frekvenser med 2 högtalare spelandes, jämfört med helt identiska väggar och därför mindre nödvändigt att använda EQ med någon elektroniklåda.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-23 15:42

Svar ja. Det är inte säkert att den mycket stora dämpningsasymmetrin var vad som avsågs (snarare tvärtom, d.v.s. att asymmetrin skulle utjämnas en del, men det är dock omöjligt att få samma egenskaper när man blandar resistiv (glasull) och reaktiv dämpning (väggar)), men utfallet blev i kombination med den asymmetriska uppställningen bra. Det finns alltså flera sätt att få till den så viktiga asymmetrin för låga frekvenser. Oftast har man tillgång till minst två högtalare för lågfrekvensen och då bör man också utnyttja detta för jämnast möjliga systemfrekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-27 01:17

The show must go on...

Har spisat mycket musik sedan min senaste post. Både digitalt och analogt. Men det är någonting som har känts konstigt, mittperspektivet vandrar åt vänster. Med spår som jag hört en miljon gånger tidigare känns det bara som att det är vänster kanal som spelar.

Jag riggade ikväll upp micen igen och gjorde en ny mätning. Mic något framflyttad p.g.a. att fåtöljen nu står i vägen för exakt micposition, 180 cm från bakvägg.
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.49.58.png
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.49.58.png (147.99 KiB) Visad 2492 gånger


Har höjt subbasarna ett steg.

Så här ser vänster respektive höger kanal ut:
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.50.38.png
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.50.38.png (148.52 KiB) Visad 2492 gånger

Så där symmetriskt får jag inte intryck av att det är.

Satte i gång tongenerator i REW och slog på decibelmätare.

Frekvens Vänster Höger
1000 72.4 74.6
1500 71.1 70.3
2000 70.2 70.5
2500 77 61.5
3000 70.2 64.7
3500 67 68.7
4000 67.2 69.9
4500 73 64.7
5000 71.5 66

Hur i helvete kan det vara så olika vid exv. 2500 Hz, när kanalerna har så gott som identiska kurvor i det området?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-27 03:44

Så blir det alltid om du enbart kör ut rena toner ut i ett rum. Det blir alltid reflektioner från olika ytor som interfererar på olika vis i olika punkter. Samma misstag har även vissa ljudtekniker gjort så du är inte ensam. Du kan enkelt verifiera detta genom att hålla för ena örat och flytta runt dig en smula och lyssna hur det låter. Det är inget du ska bry dig om. Det är bara den sköna fysikaliska verkligheten som är sådan helt enkelt.
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav JM » 2020-12-27 10:50

Ögongodis/mätgodis är inte alltid örongodis!
Rak tonkurva i lyssningspositionen låter inte alltid bra enligt mina erfarenheter och multipla forskningsrapporter.

Nu råkar jag ha haft JBL L300 under många år och kan bara bekräfta att högtalarna i original och i filtermodifierat tillstånd aldrig kan låta bra enligt mina erfarenheter.
Mellanregisterhornet är primära distorsionskällan. Låter tratt. Relationen hals/mun area är för låg i relation till frekvensområdet som skall återges.
Bashögtalaren går djupt i basen men ger kraftig distorsion över några hundra Hz. JBL L200 har betydligt bättre övre bas.
Jag saknar distorsionsmätningar på plats på aktuella L300. Att jobba med distorsionskurvor parallellt med tonkurvor enligt optimerad mätteknik med hänsyn till fysik och hörande kan var mer fruktbart.

JM
Senast redigerad av JM 2020-12-27 12:05, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-27 11:23

Som dewpo var inne på innan så är skillnaden mellan vänster och höger mycket stor. Delningsboxen har även en inverterad utgång, är det rätt kopplat där och på subbasen? Prova även att växla vänster och höger box för att utesluta fel i boxen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav I-or » 2020-12-27 12:40

donjansson skrev:The show must go on...

Har spisat mycket musik sedan min senaste post. Både digitalt och analogt. Men det är någonting som har känts konstigt, mittperspektivet vandrar åt vänster. Med spår som jag hört en miljon gånger tidigare känns det bara som att det är vänster kanal som spelar.

Jag riggade ikväll upp micen igen och gjorde en ny mätning. Mic något framflyttad p.g.a. att fåtöljen nu står i vägen för exakt micposition, 180 cm från bakvägg.
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.49.58.png


Har höjt subbasarna ett steg.

Så här ser vänster respektive höger kanal ut:
Skärmavbild 2020-12-26 kl. 23.50.38.png

Så där symmetriskt får jag inte intryck av att det är.

Satte i gång tongenerator i REW och slog på decibelmätare.

Frekvens Vänster Höger
1000 72.4 74.6
1500 71.1 70.3
2000 70.2 70.5
2500 77 61.5
3000 70.2 64.7
3500 67 68.7
4000 67.2 69.9
4500 73 64.7
5000 71.5 66

Hur i helvete kan det vara så olika vid exv. 2500 Hz, när kanalerna har så gott som identiska kurvor i det området?


Vad gäller sinusmätningarna har Johan helt rätt. De mätningar du har gjort tidigare har en viss bandbredd (1/12 oktav) som ger utjämning, medan sinusarnas bandbredd är noll och mycket definitivt visar hur effektiv destruktiv interferens kan vara vid vissa frekvenser.

Balansen kan påverkas av en mindre asymmetri i systemet/rummet som inte framgår av dina frekvensgångsmätningar i lyssningspositionen. (Du har också en mätbar asymmetri runt 200 Hz som kan vara hörbar, men då borde du höra att balansen kantrade endast intermittent, med ljud i ett visst frekvensområde som t.ex. mansröster.)

Använd balanskontrollen på försteget om obalansen är där generellt, oberoende av frekvens. För att bli av med obalansen runt 200 Hz kan du flytta basmodulerna en aning i sidled.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-27 13:06

YES, problem solved!

Funderade på vad jag skulle kunna ha kopplat annorlunda. Upptäckte att jag för höger kanals BX-63A hade använt nätadapter märkt "L". Det är helt otroligt hur det kunde ge sån flagrant diff. Hörde med en gång när jag spelade upp Joan Armatradings självbetitlade album att hennes röst låg precis i mitten (igen). Jag vet att man inte "kan göra så", men jag spelade 2500 Hz och 3000 Hz.

TIDIGARE
Frekvens Vänster Höger
2500 77 61.5
3000 70.2 64.7

NU
2500 70 74.3
3000 67.8 67.8

Ringde min mekaniker, som för det första instämde i att man inte kan mäta så. Han konstaterade samtidigt att det måste vara nåt fel på någon nätadapter eller att de har olika spänning.

Nu är i alla fall kanalobalans inget problem, jag skiter i vad det beror på.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
donjansson
 
Inlägg: 554
Blev medlem: 2012-09-27
Ort: Uppsala -> Göteborg -> Hässleholm -> Tyringe

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav donjansson » 2020-12-27 13:09

I-or skrev:För att bli av med obalansen runt 200 Hz kan du flytta basmodulerna en aning i sidled.


Du som är en jäkel på att predicera mätresultat, kan du på rak arm säga om subbasar ska flyttas åt vänster eller höger?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är det här bra mätvärden?

Inläggav Morello » 2021-01-20 19:55

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster