donjansson skrev:Delning mellan 75-max (med reservation för att jag inte vet om jag träffade exakt mellan)
Brilliance -3.5
Sub gain Sony +1 steg klockan 2
Skärmavbild 2020-12-19 kl. 15.38.28.png
Analys från perceptionssidan.
Nu är lyssningsrummet något större än ett ordinärt svenskt lyssningsrum vilket gör nedanstående reservationer är inte lika framträdande.
Mikrofonens tonkurva är slutligen hyfsat rak i lyssningspositionen dvs direktljudet och reflexljuden är mixade utan hänsyn till skillnader i tid, ljudstyrka, frekvens och infallande vinkel.
Generellt och starkt överförenklat har perceptionsstudier visat att icke hörselnedsatta individer uppfattar tal och gles musik spatialt bäst och utan störande partiell maskering med
1 högtalare som uppvisar rak tonkurva i ekofrittrum - Toole/Olive mfl
2 laterala reflexer inkommande vid ca 60 grader - Lokki, Gioesinger mfl
3 alla övriga infallande reflexer bör understiga -30 dB - Lokki mfl
4 laterala reflexerna skall vara lägre än 6dB relativt direkt ljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
5 laterala reflexerna bör vara ca 20 ms fördröjda relativt direktljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
6 laterala reflexerna skall ha en tonkurva mycket lik direktljudets - Lokki, Barron, Griesinger mfl
Länkar till ovanstående referenser finns i flera av mina tidigare inlägg.
Vid avvikelser från åvanstående kommer ökande maskeringseffekter av direktljudet och därmed sämre spatial upplevelse och generell ljudupplevelse. Nu uppfylls vanligen inte alla dessa parametrar men kan förklara varför ljudet inte är optimalt.
Observera att reflexerna inte uppfattas som ett separat ljud förrän vi hör ett eko. Reflexerna ger under optimala förhållanden en bättre ljudupplevelse men vanligen det motsatta. Oftast har reflexerna en ljudförstörande påverkan. Detta speciellt framträdande vid lättare hörselnedsättning som vid tinnitus, hyperakusis och presbyacusis då maskeringen når patologiska nivåer.
Vid rumsinducerade stående vågor speglar en mikrofon på lyssningsplatsen perceptionen.
Dvs en perceptionsanalys ger inte bättre bas men för övrigt erhålls ett mindre maskerat ljud än vid en fysikanalys.
Observera att utvidgad fysikanalys är ett nödvändigt krav men ej tillräckligt för optimalt ljud. Det finns flera andra viktiga fysikaliska variabler att mäta än de gjorda i denna tråd. Det går inte att hoppa över perceptionssidan om optimalt ljud är målet.
JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.