Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Hur kan man vara säker på det?
Finns det några mätningar som kan visa på någon objektiv skillnad i basområdet?
Eller finns det blindtester redovisade som stöder den åsikten?
Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
petersteindl skrev:Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
Självklart. Och ju högre switchfrekvensen är desto tydligare basåtergivning och lägre bas som dessutom är snabbare.
paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
jansch skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Nä....
Det finns ingen grund för det och inga mätbara skillnader som kan härledas till den ena eller andra tekniken.
Nu är det ju inte solklart vad som definieras som "stabilare och tydligare basåtergivning".
Som vanligt är det dock transienter och övertoner som krävs för att uppleva stringent ljud.
Mätmässigt är det som vanligt - bra frekvensgång och låg dist men även hyfsad dämpfaktor.
petersteindl skrev:Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
Självklart. Och ju högre switchfrekvensen är desto tydligare basåtergivning och lägre bas som dessutom är snabbare.
Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Mitt svar blir nej. Men goda klass-AB steg kostar ofta mer, men inte alltid.paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
upplevelse och mätning borde harmoniera
FBK skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Men gör det de verkligen sprudel ?
Morello skrev:Om vi bortser från transformatorkopplade rörslutsteg i allmänhet och entaktkopplade (SE) dito i synnerhet, som nästan undantagslöst uppvisar tilltagande distorsion i basregistret, kan det konstateras att det är mer eller mindre trivialt att åstadkomma låg distorsion i basregistret med såväl klass AB/B som med klass D-teknik.
Det är vida höga frekvenser som utmaningarna finns - i synnerhet för klass D-tekniken.
FBK skrev:sprudel skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Morello skrev:FBK skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Självklart, men sambandet gäller bara mellan seriösa (blinda och nivåanpasade) tester och likaledes seriösa mätdata.
Almen skrev: såtillvida den inte har karaktären av en truism, typ "ljudbilden kantrar när jag stänger av vänster kanal".
Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Morello skrev:Jag tycker nog inte att en bra tråd skall inledas med ledande frågor. ...
Morello skrev:Om vi bortser från transformatorkopplade rörslutsteg i allmänhet och entaktkopplade (SE) dito i synnerhet, som nästan undantagslöst uppvisar tilltagande distorsion i basregistret, kan det konstateras att det är mer eller mindre trivialt att åstadkomma låg distorsion i basregistret med såväl klass AB/B som med klass D-teknik.
Det är vida höga frekvenser som utmaningarna finns - i synnerhet för klass D-tekniken.
sprudel skrev:I all välmening att hålla den vetenskapliga fanan högt har fokus lagts på signifikans av upplevelser medan man satt honnörsbegrepp som reabilitet och validitet i skamvrån. Antagligen beroende på svårigheterna att uppfylla villkoren för de samma så fokuserar man på det enklare, det mätbara.
paa skrev:Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Valet av Bryston då min erfarenhet via lyssning är att de presterar mycket bra i de lägre registren.
Morello skulle få var mätnisse och servera trevliga drycker efter eget val!
sprudel skrev:paa skrev:Tangband skrev:
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
Mera av uppsnappat:
Var det inte Peter Steindl som föredrog IcePower före Hypex bland annat för baspresentationen, men också övriga register?
Har för mig att han moddat nätdel också.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], HakanC, Majestic-12 [Bot] och 18 gäster