Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur står sig ett par Vintage högtalare emot ett par nya när man väger in inflationen.

Omröstningen slutade 2021-02-16 15:44

Dåligt!
15
25%
Någorlunda!
5
8%
Hyfsat!
3
5%
Ganska okej!
3
5%
Helt okej!
0
Inga röster
Ganska bra!
2
3%
Bra!
7
12%
Mer än bra!
3
5%
Klart mer än bra!
3
5%
Mycket bra!
5
8%
Lysande!
4
7%
Vet ej!
9
15%
 
Antal röster : 59

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-21 23:35

FBK skrev:Vi är inte formade i samma form, utan människor är olika och tycker olika om allt mellan himmel och jord. :)

Det är en himla tur fy vad jobbigt det varit annars utanför köpcentrat när alla bilar är en vit Volvo V90 & alla har samma nummerplåt :twisted:
Blir lite svårt att hitta sin egen då :D Fast det hade kanske inte spelat nån roll för alla bor ju på samma adress & frun ser likadan ut...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav hifikg » 2020-12-21 23:55

Du ställde frågan FBK, låt nu dina kamrater svara efter eget skön och acceptera att vi tänker och tycker olika. Ett synsätt behöver inte vara fel för att det skiljer sig från ditt. Själv väger jag sällan in priset när jag bedömer ljudkvalitet. Jag har, självklart (tycker jag), högre förväntningar på ett par högtalare i miljonklassen, men när jag väl lyssnar så lyssnar jag bara. I min medlemspresentation berättar jag om min upplevelse i Audioconcepts ljudrum, ensam med högtalare för ett par miljoner och elektronik för lika mycket. Förväntningarna var enorma. Men infriades de? Tja... läs i min presentation ;)
Min signatur förblev oförändrad i varje fall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav distad » 2020-12-22 00:51

Du ställde frågan FBK, låt nu dina kamrater svara efter eget skön och acceptera att vi tänker och tycker olika. Ett synsätt behöver inte vara fel för att det skiljer sig från ditt. Själv väger jag sällan in priset när jag bedömer ljudkvalitet.

Det är ju det jag gör, vi tänker och tycker olika och har olika synsätt. Men man kan inte göra sådan barocka jämförelser som Tangband gör. Jämföra ett par högtalare ifrån 80-talet som man idag kan köpa för 2500kr med ett par som kostar 144.000kr nya idag.
Det skulle ju vara mycket märkligt om inte de nya dyrare låter bättre. Det är likadant med bilar, man kan inte jämföra standarden på en Volvo242 emot en ny Porsche
Ja ja, det får bli mitt sista inlägg i den här frågan. Tangband kommer säkert med någon förklaring, men jag har så tydligt jag kan försökt förklara hur jag ser på dettta.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav hifikg » 2020-12-22 01:22

Tja, ett par OA52.2 i riktigt bra skick kostar sällan mer än tio tusen om ens det och det finns många högtalare för 100.000 som jag inte skulle byta dem mot, annat än av snöd vinning möjligen. Om de sa att jag måste sitta o lyssna på eländet i tre decennier innan jag får byta igen så skulle jag säga nej tack till det mesta utom vissa MBL, fast då räcker inte ens hundra tusen. Larsen 9 har jag inte hört och inte heller äggen mk2, så det kan finnas utståbara nya högtalare därute.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav Baffel » 2020-12-22 04:20

jansch skrev:
Baffel skrev:
petersteindl skrev:
Problemet med gamla högtalare är ofta att de är gamla och deras kantupphängningar inte längre fungerar som de en gång gjorde.



Tex Philips 9710 som suttit en herrans massa år i ett par Sonab/Carlsson och förlorat sitt X-max .
Jansch har beskrivit hur man kan få liv i de som lider av det.

Just det Philips 9710 . Vet inte om jag har rätt nu med var inte du Peter inblandad i något projekt för att skapa en modern 9710? Kan ha helt fel där.
Ett coolt element är det i alla fall. Transistentegenskaperna är väl riktigt bra . Obs brasklapp där med, har jag för mig jag läst. Troels har meckat med 9710an:

http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

Obs coata det ej som Troels gör! Detta enligt jansch egna experiment med 9710


9710M (och även 800ohms varianten 9710AM och ferritvarianten 9710M8) har en extremt lätt kon på ca 9 gram också med tanke på att det är en "stor" 8 tummare, ungefär 8,5 tum. Med fs på ca 45Hz betyder det att "fjädern" är väldigt mjuk. Kantupphängningen är i orginal helt obehandlad och väldigt tunn, så tunn att ljus lyser igenom.
Ett bredbandselement av den typen bygger på att konen "bryter upp" rejält vid högre frekvenser och till slut är det bara dubbelkonen som dominerar.

Om man då "coatar" kanten förändras både fs, frekvensgång och utstrålningsvinkel. Dessutom ökar disten rejält i vissa frekvensområden.
Jag har provat och mätt på sådär 12 -15 st 9710 högtalare med olika "coatings" och det är en katastrof för högtalarelementet som sådant.

T.ex För ca 7 år sedan köpte jag ett par coatade 9710AM från en känd Göteborgare och visste att dom var coatade och hoppades då på att dom endast hade drabbats av högre fs då dom skulle sitta i OA6 (typ 1) som mellanregister. Tyvär var frekvensgången hemsk runt ca 1kHz och givetvis då med hög dist!
Ca två år senare låg dessutom fs på ca 70Hz...skrämmande.
Vad gör man då? Jo, man slaktar högtalarelementet och behåller bara spole och ev. spindel, tar en gammal ocoatad 9710 och behåller membranet från den och limmar ihop 9710M membranet med talspolen frå 9710AM. GISSNINGSVIS gick det åt 8 -10 timmars arbete och 2 högtalarelement för att fixa till en 9710AM bara för at någon som inte har tillräcklig mätutrustning tror (!) att högtalarelementet blir bättre av något jävla klet (ursäkta) på kantupphängningen.

Så...... köp aldrig en Philips 9710 eller "renoverade" OA4, OA5, OA5 TYPII, OA6 eller OA6 TYPII med coatade kanter. Och om du har några eller vill pröva så släng dom istället, det är en välgärning för vintage hifis rykte.

Om någon vill försöka så mäter jag gärna upp den efteråt. 500kr till den som mätmässigt har coatat en 9710 till förbättring så att den funkar bättre i Carssonlådor.

Vill man få 9710 att låta bättre i Carlssonlådor kan man trä på en tunn skummgummikant över dubbelkonen (mellan membranet och dubbelkonen). t.ex en mycket lätt skumgummikant från t.ex Sennheisers gamla HD414 hörlur. Halverar tjockleken så att gummit väger max 0,5gram. Man bör dock kunna mäta frekvensgång och kontrollera.
Alternativt skär bort dubbelkonen och ändrar filtret något.


Men varför envisas man med dessa gamla 9710 i carlssonlådorna.? Finns ju hur mycket bra basar som helst. Sätt några nya istället . Stäm av lådan så de passar de nya basarna. Billiga bra nya diskanter går dessutom också att få tag i. Om man nu vill ha den typ av konstruktion, spridningsegenskaper tex en OA 5 typ 2 har.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav petersteindl » 2020-12-22 04:46

Du skriver ”envisas”. Vilka är det som du menar envisas? Sedan skriver du basar.
9710 används för dess styrka i frekvensområdet från 200 Hz till 2 kHz.
Det är ett mellanregisterelement i första hand.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-12-22 04:53, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav Baffel » 2020-12-22 04:49

Men på Tradera så säljs det allt 9710 or då och då. Något har väl de som köper dem tänkt att göra med dem . Den lätta konen kanske är lite speciell? Alltså medför några bra egenskaper.

Men vänta nu . Det är ju ett bredbandselement . Sen kanske dess styrka ligger i det frekvensbandet du nämner. Men Stig Carlsson måste väl haft tanken att de skulle producera bas ?

Om vi tar OA 5 typ 2. Vari ligger dess positiva egenskaper? I konstruktionen /designen / placeringen av elementen eller i val av element?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav Baffel » 2020-12-22 09:32

VintageHiFi skrev:Förutom ljudet får man inte glömma väga in utseendet :D
Tycker det var större variation förr i tiden på både gott & ont.
Idag dominerar höga & smala vilket är eländigt fult.

Nu väntar jag bara på att bli kölhalad :wink:


Tvärt om . Är väl närmast att betrakta som lite av ett fenomen : retroutseende. Testa bildgoogla : retro högtalare så ser du/man. Just utseende och hifi är en intressant fråga. Du tog upp det . Starta en ny tråd om det vettja :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav RJohan » 2020-12-22 09:47

VintageHiFi skrev:Förutom ljudet får man inte glömma väga in utseendet :D
Tycker det var större variation förr i tiden på både gott & ont.
Idag dominerar höga & smala vilket är eländigt fult.

Nu väntar jag bara på att bli kölhalad :wink:


Nädå. Jag håller helt med, högt och smalt är uttjatat och fult.

Kef 105 'Daleks' är snygga, ser ändamålsenliga ut. Dagens motsvarighet, ungefär R11, ser ju bara fåniga ut.

Åter till urfrågan. Dagens bästa i resepektive storleksklass/prisklass är bättre än gårdagens. Jag har själv ett par hajpade minimonitorer från 70-talet i samlingen som jag kan jämföra med dagens motsvarighet (ledtråd: båda har element från Kef), de nya vinner klart. Efter inflation kostade de nog ungefär lika, om jag minns rätt.

Men, vem vill inte ha ett par Beveridge...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav Baffel » 2020-12-22 10:07

Rogers ls3 .

Mysko detta med smak. Jag har Kef Cadenza. Samma diskant . Gillar dem som tusan. :)

OT . Dessa monitorer ser spännande ut:
Kali Audio LP-6
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/87984862

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav RJohan » 2020-12-22 12:24

Baffel skrev:Rogers ls3 .

Mysko detta med smak. Jag har Kef Cadenza. Samma diskant . Gillar dem som tusan. :)

OT . Dessa monitorer ser spännande ut:
Kali Audio LP-6
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/87984862


Chartwell. De har under åren tillverkats av en mängd fabrikanter, alla (mnjja) efter samma spec. Var fantastiska för storleken 1975.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav distad » 2021-01-13 21:33

Om allt går som jag vill så kommer jag under helgen testa mina Vintage högtalare emot mina ordinarie högtalare i riggen Adam Audio, och det kommer bli nervöst. Tänk om Vintage burkarna låter bättre... Har ju en Hemmabio byggd med Adam audio högtalare. Har inte plats att ha två par frontar. :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav distad » 2021-01-28 19:56

Mina Vintage kommer få ett helt nytt filter veckorna framöver, ska åka och lämna dem till en kunnig person på Lördag som har byggt imponerade högtalare och elektronik. Så jag känner mig mycket trygg i hans händer. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav distad » 2021-01-28 19:57

Och glöm inte att fortsätta rösta ni som inte gjort det. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav sammel » 2021-01-28 19:58

Va kul. :)
Blir spännande.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav Baffel » 2021-01-29 01:22

FBK skrev:Mina Vintage kommer få ett helt nytt filter veckorna framöver, ska åka och lämna dem till en kunnig person på Lördag som har byggt imponerade högtalare och elektronik. Så jag känner mig mycket trygg i hans händer. :P


Ska bli kul att höra dem sen. :D

Dina Adam Audio kommer nog få gå en tuff match sen. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vintage högtalare kontra nya högtalare "Omröstning"

Inläggav distad » 2021-02-02 22:06

Baffel skrev:
FBK skrev:Mina Vintage kommer få ett helt nytt filter veckorna framöver, ska åka och lämna dem till en kunnig person på Lördag som har byggt imponerade högtalare och elektronik. Så jag känner mig mycket trygg i hans händer. :P


Ska bli kul att höra dem sen. :D

Dina Adam Audio kommer nog få gå en tuff match sen. :mrgreen:

Om de inte blir sålda innan dess. Man vet ju inte beg marknaden, kan gå snabbt och ta månader.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tompa89 och 13 gäster