Att lyssna med alkohol i kroppen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Ted_B » 2021-04-04 00:02

I-or skrev:
JM skrev:Musik + alkohol ökar drickandet o ger psykologiska oväntade effekter hos unga kvinnor. Kvinnorna blir mer berusade vid samtidigt lyssnande på musik.

JM


Jag vill minnas att Cerwin-Vega på toppen av sin marknadsföringskampanj runt slutet av 70-talet ville göra gällande att kvinnors sexualdrift ökade vid användning av sagda företags PA-bashorn som producerade höga ljudtrycksnivåer runt 30-40 Hz. :mrgreen:


Det låter ju rimligt, tycker jag. :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Helmut » 2021-04-04 23:25

Vad låter annorlunda? Efter några öl i min mage och när tanterna i salongen fått några drinkar brukar tanterna börja ragga på mej eftersom jag som slank, välbevarad och skapligt nykter brukar vara guds gåva till kvinnorna. Helt klart hör jag inte så mycket av musiken. Blir liksom tantdistorision i öronen när min fantasi riktar in sig på kvällens fynd.
Almost Motown som brukar uppträda i Stockholm brukar vara ett säkert kort.
https://www.youtube.com/watch?v=A9GuBQ5VqAM

Solveit
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Solveit » 2021-06-11 21:39

Nämnde jag hur vi tål volume?
Fan min förstärkare räcker inte plötsligt till?
Blir aldrig riktigt högt utan övergår till dist.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Tell » 2021-06-11 21:51

Tips är att lyssna på musik efter att ha intagit cannabis, antingen några bloss eller en liten kaka. Ni kommer höra eran favoritmusik på en nivå ni inte hört tidigare,;detaljer och allt möjligt hörs så mycket tydligare o på ett tämligen intensivt men snällt sätt. Verkligen älskar att ta mig en kvällspromenad med en spliff i munnen o musik i öronen, eller bara mysa ner sig i soffan tillsammans med mina piP.
Alkohol är i jämförelse på rena dagisnivån när det kommer till musiknjutelse :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav distad » 2021-06-11 22:02

VintageHiFi skrev:
I-or skrev:
JM skrev:Musik + alkohol ökar drickandet o ger psykologiska oväntade effekter hos unga kvinnor. Kvinnorna blir mer berusade vid samtidigt lyssnande på musik.

JM


Jag vill minnas att Cerwin-Vega på toppen av sin marknadsföringskampanj runt slutet av 70-talet ville göra gällande att kvinnors sexualdrift ökade vid användning av sagda företags PA-bashorn som producerade höga ljudtrycksnivåer runt 30-40 Hz. :mrgreen:


Det var väl Peter Steindl som skrev om det i någon tråd förut om jag inte minns fel.

Peter har berättat en del historier om hur det var i ljudbranchen förr när det var mässor, det var fylleslag och ibland slagsmål 8O Fy fanken för att stå och dema dagen efter :| jag hade inte klarat det. :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav distad » 2021-06-11 22:03

Tell skrev:Tips är att lyssna på musik efter att ha intagit cannabis, antingen några bloss eller en liten kaka. Ni kommer höra eran favoritmusik på en nivå ni inte hört tidigare,;detaljer och allt möjligt hörs så mycket tydligare o på ett tämligen intensivt men snällt sätt. Verkligen älskar att ta mig en kvällspromenad med en spliff i munnen o musik i öronen, eller bara mysa ner sig i soffan tillsammans med mina piP.
Alkohol är i jämförelse på rena dagisnivån när det kommer till musiknjutelse :)

Bra, då vet jag vad jag ska ta med nästa gång jag åker till hifikg :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Tell » 2021-06-12 00:42

FBK skrev:Bra, då vet jag vad jag ska ta med nästa gång jag åker till hifikg :mrgreen:

Han kommer sitta extra nöjd han ^^

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav hifikg » 2021-06-12 00:57

Ha, ha, jag ser vad ni skriver, busar! Jag har aldrig provat någon värre drog än alkohol och gelehallon och så får det förbli. Det kanske krävs tyngre droger för att ni andra ska nå upp i Carlsson OA52.2 nivå ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav sprudel » 2021-06-13 09:12

Tror sambandet mellan mängden alkohol och avnjutande beroende på anläggningens kvalitet har ett visst linjärt beteende, första smutten förmår du uppfatta fullt ut hur bra det spelar. Allt efter procenten stiger minskar kraven på återgivningens kvalitet, du är nöjd ändå. I andra ändan av skalan procenten, sketfull, så behöver du ingen anläggning alls. Du vrålar för full hals och har aldrig hört något bättre! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav jockewe » 2021-06-13 11:59

Jag tycker att jag hör betydligt sämre efter ett par glas vin men i sällsynta fall om jag är stressad så kan jag lättare fokusera på musiklyssning efter ett halvt glas rött.
Efter sex däremot så hör jag plötsligt allt i ett HELT nytt ljus - finns det forskning på det? :lol:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Bill50x » 2021-06-13 14:12

jockewe skrev:Jag tycker att jag hör betydligt sämre efter ett par glas vin men i sällsynta fall om jag är stressad så kan jag lättare fokusera på musiklyssning efter ett halvt glas rött.
Efter sex däremot så hör jag plötsligt allt i ett HELT nytt ljus - finns det forskning på det? :lol:

Efter sex glas rött bryr jag mig inte om ljudkvaliteten ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav E » 2021-06-13 17:17

jockewe skrev:[…] Efter sex däremot så hör jag plötsligt allt i ett HELT nytt ljus - finns det forskning på det? :lol:

Oomkullrunkeligt faktum.

sprudel skrev:[…] Du vrålar för full hals och har aldrig hört något bättre! :mrgreen:

:lol:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Tell » 2021-06-14 11:46

Ja alltså med tanke på hur korkad man blir av alkohol är det ju inte så konstigt att ljudkvaliten blir sekundär efter några glas.

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav AlbertHall » 2021-06-15 09:02

Synd att styrkan i alkholen alltid samlas i botten av flaskan. I början händer ju ingenting.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav sprudel » 2021-06-15 09:16

Tell skrev:Ja alltså med tanke på hur korkad man blir av alkohol är det ju inte så konstigt att ljudkvaliten blir sekundär efter några glas.


och det blir man inte av THC? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Bill50x » 2021-06-15 12:06

AlbertHall skrev:Synd att styrkan i alkholen alltid samlas i botten av flaskan. I början händer ju ingenting.

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav Tell » 2021-06-15 15:18

sprudel skrev:
Tell skrev:Ja alltså med tanke på hur korkad man blir av alkohol är det ju inte så konstigt att ljudkvaliten blir sekundär efter några glas.


och det blir man inte av THC? :mrgreen:


Närminnet blir garanterat sämre japp, men korkad blir man verkligen inte utan snarare tvärt om, har fått många bra idéer lite sådär "utanför boxen" under det ruset. Problemet är som sagt att komma ihåg idéen bara vilket man lyckas med ibland men ibland inte. Men det är ett mindre problem om man just ska lyssna på musik, för då är känslan den absolut viktigaste delen ^^
Alkohol däremot gör en mer o mer impulsiv, oberäknelig o faktiskt riktigt korkad ju högre promillenivån går. Men kan man hålla det på en hyfsad nivå så blir man ju socialare, mer avslappnad o har mer kul såklart, men man blir defintivt ingen raketforskare :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav HenrikTornquist » 2021-06-15 17:57

Tell skrev:Tips är att lyssna på musik efter att ha intagit cannabis, antingen några bloss eller en liten kaka. Ni kommer höra eran favoritmusik på en nivå ni inte hört tidigare,;detaljer och allt möjligt hörs så mycket tydligare o på ett tämligen intensivt men snällt sätt.
Alkohol är i jämförelse på rena dagisnivån när det kommer till musiknjutelse :)


Jag kommer ihåg det där från den tiden. Känslomässiga intryck från musik blev fullständigt krossande starka.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Att lyssna med alkohol i kroppen.

Inläggav AlbertHall » 2021-06-15 20:15

De anläggningar som var vanliga 60/70-talet gick inte att lyssna på utan röka på en riktig feting. Som att se på film utan LSD. Otänkbart.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster