Moderator: Redaktörer
I-or skrev:...sådär -3 dB vid 20 kHz tydligt hörbart för nästan vem som helst.
sprudel skrev:På Chord Qutest, ja.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:På Chord Qutest, ja.
Även då du lyssnar på "klassiskt"?
I-or skrev:Välimplementerade filter kan dock uppvisa närmast snörrät frekvensgång upp till 20 kHz, vilket medför att de inte kan detekteras. De enda filter som jag har hört med riktigt stora ljudande skillnader är Pioneers Legato Link och Wadia "French Curve", men så var avrullningen i toppoktaven extrem också.
Strmbrg skrev:I-or skrev:...sådär -3 dB vid 20 kHz tydligt hörbart för nästan vem som helst.
Jag hör inte syrsor numera. För ett antal år sedan hörde jag dem med ena örat, numera inte alls.
Så, vad som sker mellan säg 15- och 20kHz betyder frekvensmässigt noll roll för min del. Och då har vi kanske förklaringen där helt enkelt.
pLudio skrev:I-or skrev:Välimplementerade filter kan dock uppvisa närmast snörrät frekvensgång upp till 20 kHz, vilket medför att de inte kan detekteras. De enda filter som jag har hört med riktigt stora ljudande skillnader är Pioneers Legato Link och Wadia "French Curve", men så var avrullningen i toppoktaven extrem också.
Ett annat filter som bör vara hörbart är "Super Slow Roll-Off" i moderna AKM DAC:ar (kallad "NOS" i RME DAC, "Mode 5" i Topping DAC). Det är väl inte främst tänkt att exponeras som valbart filter utan väljs alltid av DAC:en vid samplingsfrekvenser >= 352,8 kHz som inte behöver branta filter.
Baffel skrev:Vet inte om denna duger något till för att kolla hur pass höga toner man hör?
https://hearing-screener.beyondhearing. ... dk/welcome
MikeBiker skrev:Hej! Jag har en RME, Har inte haft den så länge, använder filtret som heter sharp nu. Jag har växlat snabbt några ggr till andra filter, måste nog ha en medhjälpare och lyssna blint för att försöka höra hur eventuella skillnader blir...Men är supernöjd med hur denna DAC presterar, finns dock en jäkla massa inställningar, lätt att kollra bort sig!
RogerGustavsson skrev:
Klarade 12500 Hz med en tongenerator men jag är ju ingen yngling. Vid vilken frekvens håller syrsorna på?
Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Är det viktigare att välja ett filter med rak frekvensgång och utan de där skurarna av övertoner?
Johan_Lindroos skrev:Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Är det viktigare att välja ett filter med rak frekvensgång och utan de där skurarna av övertoner?
Första frågan:
När man bandbreddsbegränsar en fyrkantvåg så uppträder det dessa mindre svängningar. Det beror inte på att det är dåligt utan det blir så matematiskt.
Andra frågan:
Du bör välja en återgivning som har så rak frekvensgång som möjligt och sedan ignorera om det finns dessa skenbara ringningar. Ett filter som ser ut mer som en fyrkantvåg återger sämre.
Johan_Lindroos skrev:Conan, filtret som heter Sharp Roll-off är bäst hos Audiolab.
Från https://sv.wikipedia.org/wiki/StegsvarTypiskt stegsvar för ett andra ordningens system, som illustrerar överssvängning, som följs av ringning, som avtar under insvängningstiden. Insignalen är överst och utsignalen under.
Johan_Lindroos skrev:Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Första frågan:
När man bandbreddsbegränsar en fyrkantvåg så uppträder det dessa mindre svängningar. Det beror inte på att det är dåligt utan det blir så matematiskt.
Andra frågan:
Du bör välja en återgivning som har så rak frekvensgång som möjligt och sedan ignorera om det finns dessa skenbara ringningar. Ett filter som ser ut mer som en fyrkantvåg återger sämre.
rqu skrev:Det är väl ringning som man brukar kalla det för?
Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Jag antog att det var den här ringningen (som jag inte ser utan att öppna i ny flik).hcl skrev:rqu skrev:Det är väl ringning som man brukar kalla det för?Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Avsågs det vågigheten i figuren eller ringningar på fyrkantvåg?
[ Bild ]
Conan skrev:Ja precis. Det är "ringningen" man vill få bort med andra filter, Så här ser det ut med "Optimal Transient":
Johan_Lindroos skrev:Andra frågan:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster