Hör ni skillnad på olika DAC-filter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hör ni skillnad på olika DAC-filter?

Inläggav Strmbrg » 2020-12-19 12:03

Jag lyckas inte göra det. 
Vad jag syftar på är DAC:ar där man kan välja mellan flera filter-alternativ.
Min erfarenhet är nog - jämfört med många andras här - förvisso rätt begränsad vad apparatmängden beträffar. Jag har haft följande apparater med variabla filter:

Pro-ject Dac box S2 (Den har massor...)
Chord Mojo (Den har några, minns inte antalet nu.)
Chord Hugo2 (Den har fyra olika filter.)
Pro.ject-DACen gjorde mig ytterligt förvirrad. Alla filter (är det nio olika?) lät precis likadant. Det fanns en beskrivning har jag för mig, som talade om för mig vilken karaktär de olika filtren hade. Inte ens när jag läste på om detta lyckades jag fokusera "rätt" och höra vad det handlade om... Det spelade heller ingen roll om jag lyssnade via lurar eller via högtalare. (Stax/Magneplanar)
De andra två apparaterna är det samma sak med. Ingen skillnad. 

När jag läser recensioner så verkar det som att skillnaderna är både uppenbara och att det är lätt att komma fram till vilken filtrering man föredrar.
Det hjälper inte att jag dessutom har en M-Scaler, som ju rimligtvis borde hjälpa till att lyfta fram detta.

Att M-Scalerns olika steg ger skillnader är dock inga problem att höra för mig. Hugo2:ans olika "Cross-feed"-alternativ ger även de påtagliga förändringar. Det senare har jag läst att somliga knappt kan höra...

Så, vad kommer sig detta tro? Lyssnar vi olika? Beror det på musik-typ? Är det så att min hörsel är såpass dassig att just filterskillnader går mig helt förbi?

För övrigt hajar jag inte vad det är som skall höras vid filterväxlingar. Det snackas om "lite varmare" och liknande. Tittar jag på tonkurve-illustrationer så har jag jättesvårt att fatta att en förändring i den övre delen av översta oktaven (där det knappt finns någon relevant energi i alla fall...) skulle rendera i "varmare" eller "kallare" karaktär.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Hör ni skillnad på olika DAC-filter?

Inläggav I-or » 2020-12-19 13:13

Små, bredbandiga, frekvensgångsskillnader gör mycket mer för det subjektiva intrycket än man skulle kunna tro. Redan en sänkning om 0,2 dB över 10 kHz ändrar klangen märkbart, men detta är något avhängigt musiktypen, modern musik har vanligen betydligt mer högfrekvensinnehåll än klassisk dito.

Välimplementerade filter kan dock uppvisa närmast snörrät frekvensgång upp till 20 kHz, vilket medför att de inte kan detekteras. De enda filter som jag har hört med riktigt stora ljudande skillnader är Pioneers Legato Link och Wadia "French Curve", men så var avrullningen i toppoktaven extrem också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-19 13:16

Ja, de flesta lyssnar nog på en betydligt bredare musikrepertoar än vad jag gör. Dessutom verkar det ju som att många har någon "referensspårs-bank" vilken de spelar när de skall bedöma apparater. (Så funkar inte jag.)
Men, är det inte annat som ändras också? Dvs konsekvenser av filtreringen på exempelvis transienthanteringen?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-19 13:35

Små skillnader i frekvensgången i toppoktaven är inte jättetydliga med t.ex. en stråkkvartett, men så fort det handlar om cymbaler, trianglar mm, blir skillnaderna uppenbara även med klassisk musik. Även många blåsinstrument kan producera signaler med mycket högfrekvensinnehåll. Samtidigt bör man känna till att skillnader i filterfrekvensgång om några tiondels dB ska ställas mot upp till flera dB vid 20 kHz i avvikelser från mikrofoner/placering, vilket jag ständigt kompenserar mina klassiska inspelningar för.

De ovan nämnda skräckfilterexemplen låter definitivt annorlunda än standardfilter med nästan vilken musiksignal som helst och detta försökte man marknadsföringsmässigt tillskriva effekter i tidsplanet (transienthantering). Så var det inte, de ljudande skillnaderna berodde på ganska svåra frekvensgångsavvikelser. Vår hörsel kan helt enkelt inte uppfatta de "förbättringar" i impulssvaret som dessa filter uppvisar, men däremot är sådär -3 dB vid 20 kHz tydligt hörbart för nästan vem som helst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-19 13:47

I-or skrev:...sådär -3 dB vid 20 kHz tydligt hörbart för nästan vem som helst.

Jag hör inte syrsor numera. För ett antal år sedan hörde jag dem med ena örat, numera inte alls.
Så, vad som sker mellan säg 15- och 20kHz betyder frekvensmässigt noll roll för min del. Och då har vi kanske förklaringen där helt enkelt.
:)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-19 14:00

Vet inte om denna duger något till för att kolla hur pass höga toner man hör?

https://hearing-screener.beyondhearing. ... dk/welcome

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-19 14:27

På Chord Qutest, ja.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-19 14:28

sprudel skrev:På Chord Qutest, ja.

Även då du lyssnar på "klassiskt"?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-19 14:36

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:På Chord Qutest, ja.

Även då du lyssnar på "klassiskt"?

Har inte tänkt direkt vad jag lyssnat på just när jag provat filter
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-22 13:30

I-or skrev:Välimplementerade filter kan dock uppvisa närmast snörrät frekvensgång upp till 20 kHz, vilket medför att de inte kan detekteras. De enda filter som jag har hört med riktigt stora ljudande skillnader är Pioneers Legato Link och Wadia "French Curve", men så var avrullningen i toppoktaven extrem också.

Ett annat filter som bör vara hörbart är "Super Slow Roll-Off" i moderna AKM DAC:ar (kallad "NOS" i RME DAC, "Mode 5" i Topping DAC). Det är väl inte främst tänkt att exponeras som valbart filter utan väljs alltid av DAC:en vid samplingsfrekvenser >= 352,8 kHz som inte behöver branta filter.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 13:37

Stämmer och s.k. NOS-filter har också ungefär samma egenskaper som Legato Link och French Curve. Ytterligare ett lysande exempel på hifi-världens fäbless för att "lösa" icke-existerande problem och därmed skapa nya, fullt hörbara, avvikelser.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 13:54

Strmbrg skrev:
I-or skrev:...sådär -3 dB vid 20 kHz tydligt hörbart för nästan vem som helst.

Jag hör inte syrsor numera. För ett antal år sedan hörde jag dem med ena örat, numera inte alls.
Så, vad som sker mellan säg 15- och 20kHz betyder frekvensmässigt noll roll för min del. Och då har vi kanske förklaringen där helt enkelt.

Ja, den övre gränsfrekvensen avtar med åldern (från ca 20 års ålder) med ca 200 Hz/år, vilket medför att en normal 50-åring har en övre gränsfrekvens om ca 14 kHz. Det irriterar mig att min son hör syrsor på något längre håll än jag, men min högfrekvenshörsel är nog extremt bra för min ålder också.

Överlag är variationerna i hörseltröskel enorma på individnivå, inte bara för höga frekvenser, men även för låga (en gång utvärderade jag ett lågfrekvensbullerproblem runt 16 Hz som jag och en stackars receptionist, som hade sin arbetsplats där, tyckte bullrade som maskinrummet på en Finlandsfärja, medan två fastighetsskötare i medelåldern inte hörde någonting alls). Dock är det så att runt 20 kHz går en mycket skarp gräns för vårt hörande även för unga och friska individer.

Användarvisningsbild
MikeBiker

Inläggav MikeBiker » 2020-12-22 13:59

pLudio skrev:
I-or skrev:Välimplementerade filter kan dock uppvisa närmast snörrät frekvensgång upp till 20 kHz, vilket medför att de inte kan detekteras. De enda filter som jag har hört med riktigt stora ljudande skillnader är Pioneers Legato Link och Wadia "French Curve", men så var avrullningen i toppoktaven extrem också.

Ett annat filter som bör vara hörbart är "Super Slow Roll-Off" i moderna AKM DAC:ar (kallad "NOS" i RME DAC, "Mode 5" i Topping DAC). Det är väl inte främst tänkt att exponeras som valbart filter utan väljs alltid av DAC:en vid samplingsfrekvenser >= 352,8 kHz som inte behöver branta filter.

Hej! Jag har en RME, Har inte haft den så länge, använder filtret som heter sharp nu. Jag har växlat snabbt några ggr till andra filter, måste nog ha en medhjälpare och lyssna blint för att försöka höra hur eventuella skillnader blir...Men är supernöjd med hur denna DAC presterar, finns dock en jäkla massa inställningar, lätt att kollra bort sig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-22 14:35

Baffel skrev:Vet inte om denna duger något till för att kolla hur pass höga toner man hör?

https://hearing-screener.beyondhearing. ... dk/welcome

Nej, den duger inte för att kolla höga toner. Den här kanske?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/nti_wfg/

Klarade 12500 Hz med en tongenerator men jag är ju ingen yngling. Vid vilken frekvens håller syrsorna på?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-22 14:53

Till viss del kanske mitt "inbyggda sus" maskerar riktigt höga frekvenser. Det ena hörat är lite skadat med sus och ett lätt resonans-skaller vid höga ljudtryck, sedan lång tid tillbaka. Det andra är drabbat av ett liknande sus frekvensmässigt, men av mer pulserande karaktär.
Alltsammans blir mer påtagligt när jag lyssnar via hörlurar än via högtalare. På något vis som att inkapslingen med lurarna bidrar. Och då spelar det ingen roll om lurarna är av "öppen konstruktion", eftersom även öppna lurar sluter tätt inåt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-22 14:57

MikeBiker skrev:Hej! Jag har en RME, Har inte haft den så länge, använder filtret som heter sharp nu. Jag har växlat snabbt några ggr till andra filter, måste nog ha en medhjälpare och lyssna blint för att försöka höra hur eventuella skillnader blir...Men är supernöjd med hur denna DAC presterar, finns dock en jäkla massa inställningar, lätt att kollra bort sig!

Bra DAC! Både AKMs och RMEs förvalda filter är Short Delay Sharp (minimum phase) men Sharp (linear phase) bör vara bättre för finlyssning. I teorin i alla fall.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-22 14:58

RogerGustavsson skrev:
Klarade 12500 Hz med en tongenerator men jag är ju ingen yngling. Vid vilken frekvens håller syrsorna på?

Ca 4-40 kHz, med stora variationer beroende på art. Antagligen är det de arter som har frekvensspektra med de första topparna kring 8-10 kHz som folk inte hör när de säger att de inte hör syrsor.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-23 00:49

Här en intressant artikel i två delar om en Audiolab M-DAC och dess olika digitala filter:

http://nihtila.com/2018/10/29/audiolab- ... rformance/

http://nihtila.com/2019/01/28/audiolab- ... l-filters/

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-28 14:35

Jo varför hittade jag den artikeln då..? :) För några månader sen köpte jag en ny nätverksspelare och det vart en Audiolab 6000N Play. Priset var nedsatt och den hade fått goda recensioner. Det låter fint om den och åtkomsten till Spotify Connect och NAS via DLNA funkar utmärkt. Appen DTS Play-Fi funkar fint.

Men så läste jag lite om det där med olika filter och hur valet av dessa kunde påverka prestandan avsevärt. Hur var det med min nya spelare? Jag har inte möjlighet att välja filter på min apparat som på Audiolabs andra digitala produkter som DAC, CD-spelare eller förstärkare. Hittade bl.a. artikeln ovan som hade testat olika på deras DAC. Men i manualen och på nätet för 6000N finns ingen information vilket filter som var valt. Jag kontaktade Audiolab via deras hemsida men dom hänvisade mig vänligen till distributören. Denne hade ingen aning om vad jag pratade om, utan jag hamnade tillslut tillbaka hos Audiolab.

Jodå ett filter var förvalt och det var "Slow Rolloff". Vad gör nu det? Jo det här:

AL_SR_Freq.JPG
AL_SR_Freq.JPG (42.82 KiB) Visad 1787 gånger

En avrullning över ca 10 kHz. Jämfört med det "vanliga" filtret som dom kallar "Optimal Spectrum" som ser ut så här:

AL_OS_Freq.JPG
AL_OS_Freq.JPG (42.79 KiB) Visad 1787 gånger

Slow Rolloff-filtret gör såklart nåt med transienten vilket visar sig på fyrkantsvågen (läs del 2 i artikeln), men det är väl ett typiskt "icke-problem" som sagt.

Nu är det ju lite kul att Audiolab också anger en frekvensgång under apparatens specifikationer på hemsidan. Det ser ut så här:

AL_6000N Spec.JPG
AL_6000N Spec.JPG (25.87 KiB) Visad 1787 gånger

Eeeehhh... +/- 0,5 dB vid 20 kHz? Det är ju snarare -1,5 dB vid 20 kHz!! Nu kan man kanske fula sig och mäta med en högre samplingsfrekvens än 44 kHz (apparaten klarar upp till 192 kHz) och då kommer ju frekvensgången 20 - 20 000 att vara rakare. Brytfrekvensen för avrullningen är väl avhängigt av samplingsfrekvensen.

Jag ska fråga Audiolab igen om det på nåt sätt går att ändra filter från Slow Rolloff till Optimal Spectrum eller Sharp Rolloff (vilket verkar göra ungefär samma sak). Dom uppfyller ju faktiskt inte apparatens specifikationer med det valda filtret. Jag ska inte säga att jag upplever apparaten som diskantfattig på nåt sätt men hörseln är ju inte vad den har varit vid de frekvenserna heller. Ändå vill man såklart ha en apparat som fungerar tekniskt så bra som möjligt om det är möjligt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-12-31 01:17

De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Är det viktigare att välja ett filter med rak frekvensgång och utan de där skurarna av övertoner?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-31 02:07

Conan, filtret som heter Sharp Roll-off är bäst hos Audiolab.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-31 02:11

Ted_B skrev:De där ringningarna vid fyrkantsvåg, är de inget att bry sig om?
Är det viktigare att välja ett filter med rak frekvensgång och utan de där skurarna av övertoner?

Första frågan:
När man bandbreddsbegränsar en fyrkantvåg så uppträder det dessa mindre svängningar. Det beror inte på att det är dåligt utan det blir så matematiskt.

Andra frågan:
Du bör välja en återgivning som har så rak frekvensgång som möjligt och sedan ignorera om det finns dessa skenbara ringningar. Ett filter som ser ut mer som en fyrkantvåg återger sämre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-12-31 10:49

Johan_Lindroos skrev:

Första frågan:
När man bandbreddsbegränsar en fyrkantvåg så uppträder det dessa mindre svängningar. Det beror inte på att det är dåligt utan det blir så matematiskt.

Andra frågan:
Du bör välja en återgivning som har så rak frekvensgång som möjligt och sedan ignorera om det finns dessa skenbara ringningar. Ett filter som ser ut mer som en fyrkantvåg återger sämre.

Det verkar råda någon form av förväxling här? Snabba variationer i frekvensgång (som ovan) brukar inte benämnas ringningar utan snarare rippel vilket inte är samma sak.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-31 10:58

Johan_Lindroos skrev:Conan, filtret som heter Sharp Roll-off är bäst hos Audiolab.

Jag ska lyssna med Audiolab om det finns nåt sätt att byta filter på min spelare. Dom uppfyller faktiskt inte sin uppgivna specifikation om max 0,5 dB frekvensavvikelse mellan 20 - 20 000 Hz. Det finns ju en port på baksidan som heter "Update" så jag håller tummarna. :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-12-31 11:06

Det är väl ringning som man brukar kalla det för?
1280px-High_accuracy_settling_time_measurements_figure_1.png
1280px-High_accuracy_settling_time_measurements_figure_1.png (53.11 KiB) Visad 1642 gånger
Typiskt stegsvar för ett andra ordningens system, som illustrerar överssvängning, som följs av ringning, som avtar under insvängningstiden. Insignalen är överst och utsignalen under.
Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Stegsvar

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-31 11:15

Johan_Lindroos skrev:

Första frågan:

Andra frågan:

Ja det kan ju bli lite tokigt. Här en FFT med 10 kHz signal. Filter "Optimal Transient". Massa skräp högt i nivå.

AL_OT_10kHz FFT.JPG
AL_OT_10kHz FFT.JPG (46.14 KiB) Visad 1638 gånger

Jämför med filtret "Sharp Rolloff":

AL_SRO_10kHz FFT.JPG
AL_SRO_10kHz FFT.JPG (43 KiB) Visad 1638 gånger

Med "Optimal Transient" kan man få en sån här snygg sinusvåg vid 10 kHz:

AL_OT_10kHz SW.JPG
AL_OT_10kHz SW.JPG (43.06 KiB) Visad 1638 gånger

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-12-31 11:26

rqu skrev:Det är väl ringning som man brukar kalla det för?

Avsågs det vågigheten i figuren eller ringningar på fyrkantvåg?

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-12-31 11:35

hcl skrev:
rqu skrev:Det är väl ringning som man brukar kalla det för?

Avsågs det vågigheten i figuren eller ringningar på fyrkantvåg?

[ Bild ]
Jag antog att det var den här ringningen (som jag inte ser utan att öppna i ny flik).
Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-31 11:47

Ja precis. Det är "ringningen" man vill få bort med andra filter, Så här ser det ut med "Optimal Transient":

AL_OT_1kHz SQW.JPG
AL_OT_1kHz SQW.JPG (37.68 KiB) Visad 1625 gånger

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-12-31 12:05

Conan skrev:Ja precis. Det är "ringningen" man vill få bort med andra filter, Så här ser det ut med "Optimal Transient":

AL_OT_1kHz SQW.JPG

Det är inget fel med ringningen, det är inget man behöver ta bort. Kanske något man vill ta bort för att kunna använda i någon marknadsföring? Jag citerar Johan...
Johan_Lindroos skrev:Andra frågan:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi