Två av för mig världens bästa pophits.
Går det att välja när det inte finns andra alternativ?
Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Pekka, vad är felet på ljudkvaliteten enl dig?
pLudio skrev:Lätt val; Chris Cornells cover av Billie Jean.
eljulio skrev:Billie Jean är en perfekt poplåt på alla sätt. Har aldrig hört en mer effektiv basslinga och sången är rakt igenom magisk.
NADifierad skrev:Jag gillar ABBA sedan barnsben. Tyckte att Bille Jean var en av Jacksons bästa låtar. Tyvärr har jag svårt för att lyssna på Jackson sedan pedofilianklagelserna.
Inget bevisades förvisso, och ord står mot ord. Men det är i alla fall så det påverkar mig.
PekkaJohansson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Pekka, vad är felet på ljudkvaliteten enl dig?
Jag har genom åren utvärderat just "Thriller" eftersom jag gillar "Billie Jean". Ljudkvalitetsmässigt är skivan objektivt sett både, med tanke på vad som hade varit möjligt, odynamisk och, framför allt, oren. Det är en smula förvånande med tanke på att albumet gjordes när den analoga flerkanalteknologin nådde sin höjdpunkt, under 1982. Det finns många album från denna tid, både inom västkustrock- och discogenren, som låter betydligt bättre.
Ingen av det omkring femton cd- och lp-varianter av "Thriller" som jag har hört (och kört i MasVis) låter riktigt bra. På cd tvingas man välja mellan å ena tidiga utgåvor som är överförda från analoga kopior och å andra sidan dynamiskt komprimerade och diskanthöjda senare versioner. Även de mest omhuldade amerikanska vinylskivorna, som jag har fått presenterade för mig på digital fil, låter föga oväntat vinyl med alla dess brister.
Det mest acceptabla ljudet erbjuder de tidiga japanska utgåvorna av "Thriller" som hörde till Sonys 50 första cd-skivor om lanserades tillsammans med den första cd-spelaren för konsumentbruk, Sony CDP-101, den 1 oktober 1982. Jag har två av dessa - och inte ens dessa är identiska. Det säger en del om branschens svajighet och svårigheten för oss konsumenter att hitta ultimata utgåvor.
Men, som sagt, "Thriller" är ingen ljudkvalitetsmässig rysare ens från start. Hittar man som genomsnittlig skivköpare standardutgåvan på österrikisk 80-talspressning på cd får man vara glad.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster