Bille Jean eller Dancing Queen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken är bäst?

Omröstningen slutade 2021-01-11 03:24

Billy Jean
27
77%
Dancing Queen
8
23%

Antal röster : 35

Solveit

Bille Jean eller Dancing Queen?

Inläggav Solveit » 2021-01-01 03:24

Två av för mig världens bästa pophits.
Går det att välja när det inte finns andra alternativ?
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Bille Jean eller Dancing Queen?

Inläggav pLudio » 2021-01-01 03:41

Lätt val; Chris Cornells cover av Billie Jean.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

pontareee

Inläggav pontareee » 2021-01-01 07:10

Billie Jean fick min röst, inte för att Dancing Queen är dålig men för att man är uppvuxen med Billie Jean. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-01 21:21

Billie Jean är en perfekt poplåt på alla sätt. Har aldrig hört en mer effektiv basslinga och sången är rakt igenom magisk.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-01-01 22:36

"Billie Jean" är som sagts en närmast perfekt poplåt - synd att ljudkvaliteten inte är bättre.

Noterar för övrigt att "Billie Jean" får heta "Billy Jean" i omröstningsalternativet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-01-02 02:26

Pekka, vad är felet på ljudkvaliteten enl dig?

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-01-02 02:31

Inga favoriter nån av dom så jag avstår att rösta :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-01-02 03:09

sportbilsentusiasten skrev:Pekka, vad är felet på ljudkvaliteten enl dig?

Jag har genom åren utvärderat just "Thriller" eftersom jag gillar "Billie Jean". Ljudkvalitetsmässigt är skivan objektivt sett både, med tanke på vad som hade varit möjligt, odynamisk och, framför allt, oren. Det är en smula förvånande med tanke på att albumet gjordes när den analoga flerkanalteknologin nådde sin höjdpunkt, under 1982. Det finns många album från denna tid, både inom västkustrock- och discogenren, som låter betydligt bättre.

Ingen av det omkring femton cd- och lp-varianter av "Thriller" som jag har hört (och kört i MasVis) låter riktigt bra. På cd tvingas man välja mellan å ena tidiga utgåvor som är överförda från analoga kopior och å andra sidan dynamiskt komprimerade och diskanthöjda senare versioner. Även de mest omhuldade amerikanska vinylskivorna, som jag har fått presenterade för mig på digital fil, låter föga oväntat vinyl med alla dess brister.

Det mest acceptabla ljudet erbjuder de tidiga japanska utgåvorna av "Thriller" som hörde till Sonys 50 första cd-skivor om lanserades tillsammans med den första cd-spelaren för konsumentbruk, Sony CDP-101, den 1 oktober 1982. Jag har två av dessa - och inte ens dessa är identiska. Det säger en del om branschens svajighet och svårigheten för oss konsumenter att hitta ultimata utgåvor.

Men, som sagt, "Thriller" är ingen ljudkvalitetsmässig rysare ens från start. Hittar man som genomsnittlig skivköpare standardutgåvan på österrikisk 80-talspressning på cd får man vara glad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-02 08:06

pLudio skrev:Lätt val; Chris Cornells cover av Billie Jean.

Smaken är ju delad, men för det första är det inte längre en poplåt och för det andra så är kopian inte i närheten. Tycker jag. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-02 10:40

Den här var fin

Sången börjar vid 2,45
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-02 11:31

eljulio skrev:Billie Jean är en perfekt poplåt på alla sätt. Har aldrig hört en mer effektiv basslinga och sången är rakt igenom magisk.

Håller med. :)
På en bra anläggning så är basgången drivande med tydliga toner och man känner att man vill upp och dansa. På en sämre anläggning som är dåligt uppställd är det svårare att förstå att musiken är så bra .

Bra demo-musik för att avgöra om anläggningen spelar upplevd tonhöjd på det rätta sättet :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-02 12:06

Billie Jean släpptes den 2 januari, dvs idag, för 37 år sedan...

Fast jag röstade på Dancing Queen, den kommer att spelas långt efter att alla glömt Billie Jean. Det kommer ta ett par hundra år.
Sitter nöjd :)

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-01-02 12:15

Och Dancing Queen kom för 45 år sen och definitivt inte en hifi låt men slår Billie Jean som radiohit tycker jag.
Billie Jean är bättre på dansgolvet.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-01-02 17:10

Dancing Queen är klämtjeck på dansbands manér, Och får mig att må lätt dåligt :roll:
Men Billie Jean är snäppet värre, Den ger mig kalla kårar längs ryggraden :|

Jag lovar att om jag tvingats att lyssna på hela Thriller albumet så hade jag "om möjligt" likt Jackson själv, Helt tappat färgen :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-01-02 17:30

Jag gillar ABBA sedan barnsben. Tyckte att Bille Jean var en av Jacksons bästa låtar. Tyvärr har jag svårt för att lyssna på Jackson sedan pedofilianklagelserna :? .
Inget bevisades förvisso, och ord står mot ord. Men det är i alla fall så det påverkar mig.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-03 00:22

Ingen rök utan eld, allt behöver inte bevisas i domstol.

Jag röstade förövrigt på "Dancing Queen" för att jag tycker det är en bättre och mer trallvänlig låt.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 08:03

NADifierad skrev:Jag gillar ABBA sedan barnsben. Tyckte att Bille Jean var en av Jacksons bästa låtar. Tyvärr har jag svårt för att lyssna på Jackson sedan pedofilianklagelserna :? .
Inget bevisades förvisso, och ord står mot ord. Men det är i alla fall så det påverkar mig.

Det håller jag med om. Musiken är förstås fortfarande bra, men det blir starkt åt det negativa hållet med dessa, troligtvis välgrundade anklagelser. :(

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-01-03 13:36

PekkaJohansson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Pekka, vad är felet på ljudkvaliteten enl dig?

Jag har genom åren utvärderat just "Thriller" eftersom jag gillar "Billie Jean". Ljudkvalitetsmässigt är skivan objektivt sett både, med tanke på vad som hade varit möjligt, odynamisk och, framför allt, oren. Det är en smula förvånande med tanke på att albumet gjordes när den analoga flerkanalteknologin nådde sin höjdpunkt, under 1982. Det finns många album från denna tid, både inom västkustrock- och discogenren, som låter betydligt bättre.

Ingen av det omkring femton cd- och lp-varianter av "Thriller" som jag har hört (och kört i MasVis) låter riktigt bra. På cd tvingas man välja mellan å ena tidiga utgåvor som är överförda från analoga kopior och å andra sidan dynamiskt komprimerade och diskanthöjda senare versioner. Även de mest omhuldade amerikanska vinylskivorna, som jag har fått presenterade för mig på digital fil, låter föga oväntat vinyl med alla dess brister.

Det mest acceptabla ljudet erbjuder de tidiga japanska utgåvorna av "Thriller" som hörde till Sonys 50 första cd-skivor om lanserades tillsammans med den första cd-spelaren för konsumentbruk, Sony CDP-101, den 1 oktober 1982. Jag har två av dessa - och inte ens dessa är identiska. Det säger en del om branschens svajighet och svårigheten för oss konsumenter att hitta ultimata utgåvor.

Men, som sagt, "Thriller" är ingen ljudkvalitetsmässig rysare ens från start. Hittar man som genomsnittlig skivköpare standardutgåvan på österrikisk 80-talspressning på cd får man vara glad.

Med vänlig hälsning

Pekka

Stort Tack Pekka för ditt detaljerade svar!!
Värdefullt

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-01-04 00:32

Den här låter grymt fräckt på en riktig stereo, från CDn. Ni får hålla till godo med youtube som smakprov:

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi