Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jansch » 2021-01-08 20:28

Baffel skrev:
Missade din förklaring jansch , så den nu. Tackar för den. Och om man blandar in att klass d och detta med att den är switchad blir det lättare eller svårare att med den förstärkarklassen att klara av det du beskriver ovan ? Jämfört med tex en klass AB förstärkare ?


Först och främst, jag har inte konstruerat något klass D slutsteg. Jag har bara mätt litegran med oscilloskop av ren nyfikenhet.
Såhär ser jag på tekniken, översiktligt. Det finns lite olika sätt att konstruera men generellt är det såhär.

Först - Det är inte digitalteknik "med ettor och nollor". Att vissa kallar det digitalt tycker jag är lite fel men det kommer sig antagligen av att man switchar mellan "av" och "på" och är definitivt inte intresserad av de analoga egenskaperna (arbetsområdet) på en halvledare (t.ex en FET eller OPamp). "Arbetsområdet" skall vara så lite störande som möjligt. Bara 2 lägen - fullt "av" eller fullt "på". Stigtid blir därför viktigt.

- Man tar den analoga insignalen och stoppar in den i en komparator tillsammans med en "bärvåg"(switchfrekvensen) och ut kommer en pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg. En komparatorer är en form av OPamp (eller liknande krets) som jämför de båda signalerna och ger full utspänning åt ena eller andra hållet, den har alltså en "tröskel" eller triggpunkt så att utsignalen antingen blir "av" eller "på" (borde kanske skriva + eller -).
Pulsbredden relaterar därmed till insignalens storlek. Detta är en utmaning i sig så switch signalen måste vara stabil och inte variera i amplitud samtidigt måste komparatorn ha en väldefinierad tröskel.

- Nu driver du de 2 utgågstransistorerna (FET:arna) med den modulerade fyrkantvågen så att den ena tar den positiva delen av fyrkantvågen och den andra den negativa delen. Alltså när den ena är "på" måste den andra vara "av" annars blir det kortslutning. Jämför med att du har 2 strömbrytare som ligger i serie över en spänning - om båda är "på" blir det kortslutning.
Detta gör att du måste vara säker på att en av FET:arna är "av" innan du låter den andra bli "påslagen".
Detta är en utmaning, dvs få en växling mellan "av" och "på" utan kortslutning och i praktiken är då båda avslagna en liten tid för att kompensera för spidning i komponentparametrar, temperatur osv.
Dessutom stänger en FET (eller vilken halvledare som helst) lite "mjukt", inte som en mekanisk strömbrytare utan snarare som en vattenkran. Det droppar lite på slutet! (dålig liknelse men ungefär så).
Detta är en utmaning - att "av" och "på" verkligen sker utan olinjäriteter.

- Till slut måste utsignalen jämnas till med ett lågpassfilter för att omvandlas från pulsbredd till "sinusvåg" vlket medför att komponenterna, främst kondensatorerna måste ha god kvalitet.

- Slutlingen kan du lägga återkopplingsslingor för att förbättra prestanda, både för pulsbreddsmoduleringen (uttag före filtret) och analoga signalen (efter filtret) vilket också är en utmaning.

Sammantaget:
Klass D förstärkare kräver halvledare som kan switcha mellan ytterlighetslägerna och kräver att "arbetområdet" (där halvledarna varken leder fullt eller spärrar helt) helst inte finnas

Klass A, AB förstärkare kräver halvledare som har ett så linjärt och brett arbetsområde som möjligt."Av" eller "på" är de lägena där en analog förstärkare överstyr.

Summering
Man använder alltså helt olika egenskaper i de olika tekniska lösningarna på klass AB jämfört med klass D. Helt olika utmaningar!

Enklare kan jag inte förklara utan att bli nördteknisk..........

PS Man skulle kunna kalla klass D för bärvågsmodulerad förstärkare dock inte digital förstärkare DS

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-08 21:11

Tack och bock jansch . Hatten av :) Det var intressant :D

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jansch » 2021-01-08 21:44

Baffel skrev:Tack och bock jansch . Hatten av :) Det var intressant :D


Jag tackar ödmjuk för ditt positiv gensvar! Då är det värt att skriva...

Har du tänkt på en sak?

Modulering inom elelektronik är ingen direkt nyhet. Det finns t.ex olik varianter t.ex pulsbreddsmodulering, amplitudmodulering, frekvensmodulering..

Du som gillar radio!
FrekvensModulering är alltså FM där du rattar in nån kanal mellan 88MHz och 108MHz som är BÄRVÅGEN motsvarande switchfrekvensen i ett klass D slutsteg.
Mellanvåg som också kallas AM är AmplitudModulering ..... du vet Radio Luxenburg... om du har några år på nacken.

Pulsbreddmodulering används ibland för digitala överföringar.
Ganska praktiskt och enkelt då "ettor" och "nollor" är enkelt att överföra. Dom behöver inte vara så exakta utan det räcker med "det där är nog en etta och det där ser ut som en nolla". Ungefär som du låter en 3åring skriva 1:or och 0:or. Tolkar du fel så är det inte hela världen, då du alltid stämmer av att du tolkat rätt. Man gör med check, typ CRC CHECK. Du frågar tills du och 3åringen är överens.

När du har en klass D förstärkare med analog utgång så lever du i nutid och ingen kan ställa kontrollfrågor i takt med musiken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-08 22:02

Just det radio. :) Bra förklaring .

Kan ni forumister vad detta är , jansch får ej svara , : Superheterodynmottagare


WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-01-08 22:16

En sak som kan vara bra att ha i bakhuvudet också när man funderar på dessa saker är att signalen som sprutar ut modulerad har kanske en grundfrekvens på några hundra kHz, men en kantig signal bjuder på betydligt högre frekvenser än så.

Också: det där lågpassfiltret ska fungera för en okänd last.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jansch » 2021-01-08 22:55

WhereNextColumbus skrev:En sak som kan vara bra att ha i bakhuvudet också när man funderar på dessa saker är att signalen som sprutar ut modulerad har kanske en grundfrekvens på några hundra kHz, men en kantig signal bjuder på betydligt högre frekvenser än så.

Också: det där lågpassfiltret ska fungera för en okänd last.


Det är ett riktigt bra påpekande!
Det blir inte bara switchtrekvensen och nyttJbara bandbredden för klass D förstärkare som är intressant utan hög effektivitet där varje avsteg från en ideal fyrkantvåg skapar förluster som genererar värme.

Sedan har vi eländet med att tygla EMC....

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5779
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Michael » 2021-01-10 10:44

LarsF skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/aiyima-a07-tpa3255-amplifier-measurements-lm4562-option.19155/


Äntligen några mätningar som visar verkliga signaler. Denna enkla typ av mätning som visar signalen ut från steg skulle jag vilja se på andra klass-D steg.
Bild

Denna är rätt talande för att det kan låta annorlunda, frekvensgången med riktig högtalare ansluten:
Bild

Här är några snabba mätningar på lillasyster A04:
Bild
Bild
Vi får se om jag tar tid att skriva om dessa och kanske mäta mera, någon gång i framtiden.

//Michael

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav LarsF » 2021-01-10 11:22

Det där ser väl riktigt bra egentligen, handlar inte om speciellt stora variationer och om man lägger in vad förstärkaren kostar. Ett intressant fenomen med denna förstärkare, har nog aldrig sett så genomgående mätningar och analyser på en förstärkare tidigare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-10 11:26

Precis!

Kan någon visa mig motsvarande mätningar med samma eller bättre mätvärden på en klass AB förstärkare , ny ej begagnad, för runt 1100-1200 kr. Bättre mätvärden och jag köper den och säljer min 3255a.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-10 11:59

Lägger man in data på JBL Control 1 Pro ser man att topparna i impedanskurvan vid ca 40 och 130 Hz syns lite även i förstärkarens frekvenskurva. Oroligheterna uppe i diskanten hos förstärkaren matchar inte högtalarnas impedanskurva. Är det någon effekt av utgångsfiltret? Den där avvikelsen i diskanten borde vara hörbar.

jbl control1 pro.jpg
jbl control1 pro.jpg (309.52 KiB) Visad 1685 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-20 16:53

Nu har de mätt på audiosciencereview med en bättre switchad nätdel på 24 volt från meanwell.
De har mätt distorsionen vid 100Hz, 1 kHz och 6 kHz.
Det ser ut såhär:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-22 20:12


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-03-07 17:03

Och nu är den rankad som ett fynd av Amirm. :)
Jag kan bara hålla med. Vill man testa klass D för första gången för att lyssna hur det kan låta så är det bara att köpa på amazon.se.
Pris med en bra nätdel ( meanwell eller liknande är bra, 32V 5A ) blir kring 1000 :- .

Jag ser Aiyima a04/a07 som 2020-talets motsvarighet till NAD 3020, en förstärkare som ”klär av” många klass A/B förstärkare den jämförs med.

Se Amirms video här :

https://youtu.be/byj_BDf5xwM

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav tomasgbg » 2021-03-07 19:09

Tangband skrev:Och nu är den rankad som ett fynd av Amirm. :)
Jag kan bara hålla med. Vill man testa klass D för första gången för att lyssna hur det kan låta så är det bara att köpa på amazon.se.
Pris med en bra nätdel ( meanwell eller liknande är bra, 32V 5A ) blir kring 1000 :- .

Jag ser Aiyima a04/a07 som 2020-talets motsvarighet till NAD 3020, en förstärkare som ”klär av” många klass A/B förstärkare den jämförs med.

Se Amirms video här :

https://youtu.be/byj_BDf5xwM


Var köper man den nätdelen?
Passar den rakt av utan kontaktbyte?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav JonasB » 2021-03-07 21:22

Och var går det att köpa en prisvärd nätdel med 48V 5A som tillverkaren rekommenderar?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-03-07 21:42

JonasB skrev:Och var går det att köpa en prisvärd nätdel med 48V 5A som tillverkaren rekommenderar?


Den version Amirm testade hade en extern nätdel på 32 V, 5 A som tillverkaren skickat med.
Då ger den 77 watt per kanal i 4 ohms last.
Den kan köpas här för 30 dollar :

https://www.aiyima.com/products/aiyima- ... 3791411275

Test med Aiyima a07 här:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.18984/

....Men förstärkaren verkar fungera bra från 24 V . Med lägre effekt. Nätdelskondensatorerna i Aiyima a07 är på 50 V så man bör nog ha lite marginal. 48 V verkar fungera men är vanskligt vid lägre impedanser, även om själva tpa3255 chipet klarar det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-04-09 09:34

Nya mätningar, bla intermodulation vid 19+20 kHz , sk tortyrmätning.
Nätdel : 27 volt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Morello » 2021-04-09 09:40

Tangband, varför fortsätter du att redovisa irrelevanta mätdata trots att du fått förklarat för dig i alla fall tio gånger att bandbredden vid THD versus frekvens måste vara 80 kHz eller mer om datat skall redovisas upp till 20 kHz?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav MacBruce » 2021-04-11 05:52

Baffel skrev:Just det radio. :) Bra förklaring .

Kan ni forumister vad detta är , jansch får ej svara , : Superheterodynmottagare



Dubbelsuper och superregenerativ är överkurs. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-04-11 08:50

He he 8)

För övrigt om Texas Instruments TPA 3255 så vad jag skulle önska från TI framöver är en version 2.0 alt nytt chip där det går att åstadkomma hyfsat distorsionsfri återgivning upp till runt 2x250W samt fila på att förbättra disten gällande de högre frekvenserna . Det är kanske inte i dagsläget möjligt att lösa rent tekniskt? Eller om det går men är väldans dyrt?
Kan man inte bryggkoppla med TPA 3255?

Framtiden tillhör dock klass d. Det är min gissning. :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-04-11 12:32

Baffel skrev:He he 8)

För övrigt om Texas Instruments TPA 3255 så vad jag skulle önska från TI framöver är en version 2.0 alt nytt chip där det går att åstadkomma hyfsat distorsionsfri återgivning upp till runt 2x250W samt fila på att förbättra disten gällande de högre frekvenserna . Det är kanske inte i dagsläget möjligt att lösa rent tekniskt? Eller om det går men är väldans dyrt?
Kan man inte bryggkoppla med TPA 3255?

Framtiden tillhör dock klass d. Det är min gissning. :D


1. Jo, de där glädjesiffrorna al lá bilstereo är ett otyg. En medföljande nätdel på 32 V, 5A ger inte jättemycket effekt för Aiyima a07.

Nu ger väl själva chipet , tpa 3255 ca 260 watt per kanal i 4 Ohm om man mäter med 1 % distorsion och har en nätdel på 53,5 volt och strömstyrka på 10 A. 8) Men hur många testar chipet under de förutsättningarna ?

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... e.com%252F

2. Tpa3255 i Aiyima a07 är redan bryggkopplat. Det sitter fyra steg inbyggt i chipet. Chipet är därför perfekt att driva balanserat.

HF-störningarna ovanför 100 kHz är redan lägre än t.ex Hypex moduler , disten är skulle jag påstå ohörbar vid god implementering . Varför bör chipet förbättras ? Visst skulle vissa förbättringar så att den blir i klass med Nad 208 förbättra mätdata i diskanten men frågan är om det öht kan höras som en förbättring ?

ABX - Tester på audiosciencereview där man lyssnat på Aiyima a07 säger att ljudet är svårt att detekteras före/efter apparaten. Jag väljer att tro på vad de skriver.

3. Ja , framtiden är mogen för klass D , även high-end företag som förut varit kritiska ( Linn, Genelec mfl ) använder Texas instruments nyaste chip . Kostnaden är jättelåg , kretsarna är driftsäkra, perfekt för aktiv drift och de låter tillräckligt bra.

Sedan visar ju tex mätningarna på NAD 208 och säkert Sybarite och Bryston att man kan nå närmare perfektion med optimerad perfekt klass A/B teknik. Till en ganska hög kostnad.

Jag tror att för moderna apparater under 10000:- är klass D i form av Texas chip eller annan modern klass D helt enkelt för billiga och för bra för att INTE användas framöver av hififöretagen.
Senast redigerad av Tangband 2021-04-11 12:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-04-11 12:46

Det där med distorsionsnivåer och när de blir hörbara blir jag inte klok på. Dessutom glöm inte högtalarna i sammanhanget. De kan dista bra mycket.

När /om kraften duger/räcker till för just Aiyima 07 TPA 3255. Ja du , säg det med tanke på det som framkommit här :
viewtopic.php?f=9&t=71898
Det beror på, fattar jag det som. :)

Poängteras bör: Aiyima 07 TPA 3255 med bra nätdel. Priset och smidigheten . :D Plus att den låter ju bra.

I praktiken , distorsion , eller vad det nu är. Kan lika gärna vara fel på mina öron. :mrgreen:
viewtopic.php?f=10&t=71924

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 15 gäster