Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav pLudio » 2021-01-01 19:55

Baffel skrev:Nåväl Aiyima tpa32xx verkar ju inte vara en dödsfälla i alla fall . Det hade man hört talas om.

Dead men tell no tales.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jonasp » 2021-01-01 20:41

pLudio skrev:
Baffel skrev:Nåväl Aiyima tpa32xx verkar ju inte vara en dödsfälla i alla fall . Det hade man hört talas om.

Dead men tell no tales.


:mrgreen: Nu är det ju ganska låg spänning i själva förstärkaren, under 50 VDC, så den bör inte bara så värst dödlig ur det perspektivet. Men det finns betydligt många mer aspekter i CE-godkännande än bara elsäkerheten, även om sistnämnda naturligtvis är av största vikt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-01 23:21

Belker skrev:
Tangband skrev:
Belker skrev:Jag vet inte vad du far efter, Baffel? Känslan handlar om på papperet dålig prestanda, men kanske tillräckligt bra för att låta tillräckligt bra. PLUS (och detta är inte känsla, utan faktum) den har för låg effekt för min tillämpning.


Jag sticker ut hakan och påstår att min Aiyima a04 tpa3251 på 40 watt låter klarare och mer dynamiskt även vid rätt hög volym jämfört med mitt Crown klass A/B på 450 watt per kanal och monsternätdel.

Hur förklarar du det ?

Vad har du själv för förstärkeri ? ( nyfiken) :)

Skulle du istället för Aiyima a07 hellre koppla in denna Audio research förstärkare för 35000:- , klass A/B ?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Jag har som sagt två problem med Aiyiman. Den har för låg effekt enligt rekommendation till mina högtalare. Jag har Emotiva XPA2 till topparna idag och vill inte ha mycket mindre. 2-300w 8ohm bör det vara. Sen har jag inget köpsug efter något som mätmässigt inte ligger i toppklass. Möjligt att det inte hörs, men här kommer som sagt feelgood in. Varför tror du förresten att jag skulle vara intresserad av en mätmässigt undermålig förstärkare för 35000, när jag inte är det av en för under 1000?


Emotiva xpa2 är säkert en bra förstärkare med mycket effekt, men en SINAD på 73 med THD 0.02 % är ju klart sämre än Aiyima a07 tpa3255 med SINAD på 82 samt distorsion på 0,0078% ( sämsta kanalen ) !
Jag efterlyser därmed lite större ödmjukhet då dessa billiga Texas-chip ”klär av” många dyrare klass A/B förstärkare med lägre brus, lägre distorsion och ibland även bättre ljud vid sansade ljudnivåer.

https://www.audioholics.com/amplifier-r ... asurements

Här är en test av Emotiva xpa2 med mätningar. Den är väl i klass med mitt Crown xli 1500 klass A/B med skillnaden att Crown ger drygt hundra watt mer i 4 ohms belastning . Men vad hjälper det då min Aiyima a04 tpa3251 spelar bättre än min Crown, trots att den bara ger 40 watt ? Dvs jag upplever den mer dynamisk och renare samt tydligare ?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Belker » 2021-01-02 00:22

Huvudproblemet är som sagt att den har för lite effekt. Jag kan mycket väl tänka mig att testa ett annat slutsteg här hemma, men då får det vara ett rejält kliv upp, för att det ska vara värt besväret och det är helt enkelt inte Aiyiman.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-02 00:28

Men rent generellt sätt. Pekar inte ut dig nu Belker. Om man bortser från slutsteg till subbar/baslådor , om man har ett par normalt känsliga högtalare , hyfsat förstärkarvänliga , inga impedanknepighets monsterstora högtalare så räcker väl 2x40 "fina" W till fullt väl ? Till ett vanligt normalstort lyssnings/vardagsrum . Ingen discovolym utan normal lyssningsvolym och då och då dra på lite extra när andan faller på. :D

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Belker » 2021-01-02 00:38

Kanske, men jag vill ha headroom. Det är också vad Öhman rekommenderar till i14.

Förresten, jag har ett Crown cdi 1000 liggandes. Det i allt väsentligt samma som xli och det vill man inte ha som slutsteg till finstereon.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-02 00:44

Belker skrev:Huvudproblemet är som sagt att den har för lite effekt. Jag kan mycket väl tänka mig att testa ett annat slutsteg här hemma, men då får det vara ett rejält kliv upp, för att det ska vara värt besväret och det är helt enkelt inte Aiyiman.


Du behöver ju inte testa nåt nytt om du redan är nöjd :) .
Jag kan förstås förstå att effekten med den nätdel som följer med a07 är för liten för dina behov.
Det dubbla eller tredubbla skulle sitta fint.

Sedan saknas väl fjärr och lite fler ingångar om man ska bli riktigt nöjd. Ett SINAD på omkring 100 och dist på 0.003 skulle även det sitta fint. Det kan göras ( och har redan gjorts på diy audioforum ) med dubbla tpa3255 och post filter feedback . Men då kanske priset skulle bli fem gånger högre?.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-02 11:22

jonasp skrev:8O Varför ska Belker förklara hur du subjektivt tycker att apparat A låter jämfört med godtycklig apparat B? Tror inte Belker hört någon av dem?

Det har sagts förut - mätningarna på ASR är inte kompletta och mina främsta invändningar förutom att distorsionsprestandan på sin höjd är medelbra är att apparaten sannolikt inte klarat en CE-märkning och saknar nätdel. Med det i åtanke tycker jag den är rejält dyr. Att den kan låga bra subjektivt är en helt annan historia.


Hmm..., Båda nätdelarna som används i testet är CE märkta...

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav pLudio » 2021-01-02 18:05

Tangband skrev:Hmm..., Båda nätdelarna som används i testet är CE märkta...

Bild
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jonasp » 2021-01-02 18:20

Jo, men en godtycklig apparat som kombineras med en godtycklig CE-märkt nätdel gör inte att helheten per automatik är CE-märkt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Michael » 2021-01-02 23:56

Men hur är konstruktionen inuti? ...lika felkonstruerad som A04an?

och var är mätningar som visar skräpet som den kastar ur sig. Vad är riktiga S/N?

PS. Ursäkta om jag verkar sur, det är jag inte. Vill bara veta lite mera. ...har ju en A04 liggandes och kanske kommer några mätningar. Intresset svalnade dock när jag läste om missen i konstruktionen. Min tid räcker inte till.

//Michael

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-03 04:38

Tangband skrev:
Belker skrev:Huvudproblemet är som sagt att den har för lite effekt. Jag kan mycket väl tänka mig att testa ett annat slutsteg här hemma, men då får det vara ett rejält kliv upp, för att det ska vara värt besväret och det är helt enkelt inte Aiyiman.


Sedan saknas väl fjärr och lite fler ingångar om man ska bli riktigt nöjd. Ett SINAD på omkring 100 och dist på 0.003 skulle även det sitta fint. Det kan göras ( och har redan gjorts på diy audioforum ) med dubbla tpa3255 och post filter feedback . Men då kanske priset skulle bli fem gånger högre?.


Hur lyckas dom få ut lägre THD+N än THD?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-03 04:40

Tangband skrev:
Belker skrev:
Tangband skrev:
Jag sticker ut hakan och påstår att min Aiyima a04 tpa3251 på 40 watt låter klarare och mer dynamiskt även vid rätt hög volym jämfört med mitt Crown klass A/B på 450 watt per kanal och monsternätdel.

Hur förklarar du det ?

Vad har du själv för förstärkeri ? ( nyfiken) :)

Skulle du istället för Aiyima a07 hellre koppla in denna Audio research förstärkare för 35000:- , klass A/B ?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Jag har som sagt två problem med Aiyiman. Den har för låg effekt enligt rekommendation till mina högtalare. Jag har Emotiva XPA2 till topparna idag och vill inte ha mycket mindre. 2-300w 8ohm bör det vara. Sen har jag inget köpsug efter något som mätmässigt inte ligger i toppklass. Möjligt att det inte hörs, men här kommer som sagt feelgood in. Varför tror du förresten att jag skulle vara intresserad av en mätmässigt undermålig förstärkare för 35000, när jag inte är det av en för under 1000?


Emotiva xpa2 är säkert en bra förstärkare med mycket effekt, men en SINAD på 73 med THD 0.02 % är ju klart sämre än Aiyima a07 tpa3255 med SINAD på 82 samt distorsion på 0,0078% ( sämsta kanalen ) !
Jag efterlyser därmed lite större ödmjukhet då dessa billiga Texas-chip ”klär av” många dyrare klass A/B förstärkare med lägre brus, lägre distorsion och ibland även bättre ljud vid sansade ljudnivåer.

https://www.audioholics.com/amplifier-r ... asurements

Här är en test av Emotiva xpa2 med mätningar. Den är väl i klass med mitt Crown xli 1500 klass A/B med skillnaden att Crown ger drygt hundra watt mer i 4 ohms belastning . Men vad hjälper det då min Aiyima a04 tpa3251 spelar bättre än min Crown, trots att den bara ger 40 watt ? Dvs jag upplever den mer dynamisk och renare samt tydligare ?


Ja dom flesta Emotiva mäter tyvärr dåligt. Inte minst vid höga frekvenser, precis som klass D, men klarar sig utan filter åtminstone :mrgreen:

Förövrigt kan man få bättre prestanda än den här Aiyma med t.ex. en gammal NAD 705 eller NAD 7140 osv, känns väl inte så jättehäftigt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-03 09:10

Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
Belker skrev:Jag har som sagt två problem med Aiyiman. Den har för låg effekt enligt rekommendation till mina högtalare. Jag har Emotiva XPA2 till topparna idag och vill inte ha mycket mindre. 2-300w 8ohm bör det vara. Sen har jag inget köpsug efter något som mätmässigt inte ligger i toppklass. Möjligt att det inte hörs, men här kommer som sagt feelgood in. Varför tror du förresten att jag skulle vara intresserad av en mätmässigt undermålig förstärkare för 35000, när jag inte är det av en för under 1000?


Emotiva xpa2 är säkert en bra förstärkare med mycket effekt, men en SINAD på 73 med THD 0.02 % är ju klart sämre än Aiyima a07 tpa3255 med SINAD på 82 samt distorsion på 0,0078% ( sämsta kanalen ) !
Jag efterlyser därmed lite större ödmjukhet då dessa billiga Texas-chip ”klär av” många dyrare klass A/B förstärkare med lägre brus, lägre distorsion och ibland även bättre ljud vid sansade ljudnivåer.

https://www.audioholics.com/amplifier-r ... asurements

Här är en test av Emotiva xpa2 med mätningar. Den är väl i klass med mitt Crown xli 1500 klass A/B med skillnaden att Crown ger drygt hundra watt mer i 4 ohms belastning . Men vad hjälper det då min Aiyima a04 tpa3251 spelar bättre än min Crown, trots att den bara ger 40 watt ? Dvs jag upplever den mer dynamisk och renare samt tydligare ?


Ja dom flesta Emotiva mäter tyvärr dåligt. Inte minst vid höga frekvenser, precis som klass D, men klarar sig utan filter åtminstone :mrgreen:

Förövrigt kan man få bättre prestanda än den här Aiyma med t.ex. en gammal NAD 705 eller NAD 7140 osv, känns väl inte så jättehäftigt.

Mvh Carl


De Nad:ar du nämner är inte i närheten av a04 ljudmässigt.
Hade de varit det, hade jag haft dom i anläggningen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav I-or » 2021-01-03 13:55

Några kommentarer angående det som avhandlats i tråden:

1. TI TPA3255 levererar 2x175 W i 8 ohm vid 1 % THD med en matningsspänning om 57 V.

2. I Aiyima A07 är matningsspänningen begränsad till 48 V, vilket ger 125 W i 8 ohm vid 1 % THD. 30 V ger 50 W under samma förutsättningar.

3. Även ganska enkla kontaktdon tål åtskilliga ampere kontinuerligt. Om man använder ett nätaggregat om t.ex. 48 V / 10 A och driver detta till sin gräns med musiksignaler med antagande om en toppfaktor om 10 dB, så ligger den genomsnittliga matningsströmmen på ca 3 A. Kontaktdonet klarar alltså även detta extremfall utan problem. I praktiken behöver man alltså inte byta kontaktdon om man inte tänker använda förstärkaren i labbsammanhang.

4. Det är meningslöst att bedöma mätresultat angående THD för klass D-förstärkare vid 1 kHz eftersom olinjäriteterna i princip alltid är låga här. Man måste mäta ända upp till 20 kHz, där man ser minst en tiopotens högre värden för THD.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-03 16:21

Det där ska reparatören få fan för.. Visst han har väl rätt, förr eller senare så. Det gäller ju allt. Räknade inte med att han skulle blanda in termodynamikens andra huvudsats. Okej det är en kass förstärkare då men desto mer intressant blir min och FBKs blindtest nu framövet. :D Kommer bli kul. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Morello » 2021-01-03 19:42

I-or skrev:
4. Det är meningslöst att bedöma mätresultat angående THD för klass D-förstärkare vid 1 kHz eftersom olinjäriteterna i princip alltid är låga här. Man måste mäta ända upp till 20 kHz, där man ser minst en tiopotens högre värden för THD.



Helt riktigt, helt korrekt och det tål att upprepas. Detta gäller för övrigt även för klass A- och AB-apparater.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-03 20:01

Baffel skrev:Det där ska reparatören få fan för.. Visst han har väl rätt, förr eller senare så. Det gäller ju allt. Räknade inte med att han skulle blanda in termodynamikens andra huvudsats. Okej det är en kass förstärkare då men desto mer intressant blir min och FBKs blindtest nu framövet. :D Kommer bli kul. :)


Ser fram emot den :) . När kör ni ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-03 20:04

I-or skrev:Några kommentarer angående det som avhandlats i tråden:

1. TI TPA3255 levererar 2x175 W i 8 ohm vid 1 % THD med en matningsspänning om 57 V.

2. I Aiyima A07 är matningsspänningen begränsad till 48 V, vilket ger 125 W i 8 ohm vid 1 % THD. 30 V ger 50 W under samma förutsättningar.

3. Även ganska enkla kontaktdon tål åtskilliga ampere kontinuerligt. Om man använder ett nätaggregat om t.ex. 48 V / 10 A och driver detta till sin gräns med musiksignaler med antagande om en toppfaktor om 10 dB, så ligger den genomsnittliga matningsströmmen på ca 3 A. Kontaktdonet klarar alltså även detta extremfall utan problem. I praktiken behöver man alltså inte byta kontaktdon om man inte tänker använda förstärkaren i labbsammanhang.

4. Det är meningslöst att bedöma mätresultat angående THD för klass D-förstärkare vid 1 kHz eftersom olinjäriteterna i princip alltid är låga här. Man måste mäta ända upp till 20 kHz, där man ser minst en tiopotens högre värden för THD.


Kontentan av det du skriver är alltså att Aiyima a07 med 48 volt 10 A skulle kunna ge omkring 230 watt i 4 Ohm ? :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-03 21:06

Tangband skrev:
Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
Emotiva xpa2 är säkert en bra förstärkare med mycket effekt, men en SINAD på 73 med THD 0.02 % är ju klart sämre än Aiyima a07 tpa3255 med SINAD på 82 samt distorsion på 0,0078% ( sämsta kanalen ) !
Jag efterlyser därmed lite större ödmjukhet då dessa billiga Texas-chip ”klär av” många dyrare klass A/B förstärkare med lägre brus, lägre distorsion och ibland även bättre ljud vid sansade ljudnivåer.

https://www.audioholics.com/amplifier-r ... asurements

Här är en test av Emotiva xpa2 med mätningar. Den är väl i klass med mitt Crown xli 1500 klass A/B med skillnaden att Crown ger drygt hundra watt mer i 4 ohms belastning . Men vad hjälper det då min Aiyima a04 tpa3251 spelar bättre än min Crown, trots att den bara ger 40 watt ? Dvs jag upplever den mer dynamisk och renare samt tydligare ?


Ja dom flesta Emotiva mäter tyvärr dåligt. Inte minst vid höga frekvenser, precis som klass D, men klarar sig utan filter åtminstone :mrgreen:

Förövrigt kan man få bättre prestanda än den här Aiyma med t.ex. en gammal NAD 705 eller NAD 7140 osv, känns väl inte så jättehäftigt.

Mvh Carl


De Nad:ar du nämner är inte i närheten av a04 ljudmässigt.
Hade de varit det, hade jag haft dom i anläggningen.


Det får du såklart tycka. Men tråden trodde jag handlade om mätningar, och dessa mäter bättre.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-03 21:30

Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
Vinylcalle skrev:
Ja dom flesta Emotiva mäter tyvärr dåligt. Inte minst vid höga frekvenser, precis som klass D, men klarar sig utan filter åtminstone :mrgreen:

Förövrigt kan man få bättre prestanda än den här Aiyma med t.ex. en gammal NAD 705 eller NAD 7140 osv, känns väl inte så jättehäftigt.

Mvh Carl


De Nad:ar du nämner är inte i närheten av a04 ljudmässigt.
Hade de varit det, hade jag haft dom i anläggningen.


Det får du såklart tycka. Men tråden trodde jag handlade om mätningar, och dessa mäter bättre.

Mvh Carl


På vilket sätt då ? Begränsad bandbredd med -3 dB vid 10 Hz, och 0.03% distorsion i specen ? Fram med mätningarna så vi kan läsa dem !

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Morello » 2021-01-03 21:44

Hur mycket THD uppvisar Aiyman vid 20 kHz, 8 ohms last, 80 kHz analysbandbredd och 3 dB under full utstyrning?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Baffel » 2021-01-03 21:59

Tangband skrev:
Baffel skrev:Det där ska reparatören få fan för.. Visst han har väl rätt, förr eller senare så. Det gäller ju allt. Räknade inte med att han skulle blanda in termodynamikens andra huvudsats. Okej det är en kass förstärkare då men desto mer intressant blir min och FBKs blindtest nu framövet. :D Kommer bli kul. :)


Ser fram emot den :) . När kör ni ?


Om några veckor. När det drar ihop sig så kommer vi kolla här på forumet så vi, utifrån våra förutsättningar, gör så gott vi kan .
Sen om det mynnar ut i att tex förstärkare X låter bäst (om vi kan höra någon skillnad dvs ) beror nog också (mest?) på kringutrustningen och lyssnadet i FBKs vardagsrum . Kan säkert bli ett annat resultat med annan kringutrustning, i ett annat lyssningsrum. Men vi gör det mest som en kul grej .Fast vi ska vara seriösa, lovar .

Jo en annan sak. Det är ju äldre klass AB och det mysko techniska klass AA (vad det nu är , en plojklass?) som vi jämför med utöver TPAn och den vita rörisen FBK nu har . Det finns väl fortfarande krut kvar i dem men är de som nya? Vet ej . Men som sagt en kul grej ändå.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
(låg dist vet ej hur den är mätt)
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 500r.shtml

P.s FBK vill inte än avslöja vilka vintage högtalare han köpt . De har 12 tum basar i sig. :)

OT. På 80-talet , har jag för mig, så utspelades ett distkrig mellan de stora förstärkartillverkarna. Han ni hört talas om det ?

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-03 22:43

Tangband skrev:
Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
De Nad:ar du nämner är inte i närheten av a04 ljudmässigt.
Hade de varit det, hade jag haft dom i anläggningen.


Det får du såklart tycka. Men tråden trodde jag handlade om mätningar, och dessa mäter bättre.

Mvh Carl


På vilket sätt då ? Begränsad bandbredd med -3 dB vid 10 Hz, och 0.03% distorsion i specen ? Fram med mätningarna så vi kan läsa dem !


Lägre distorsion först och främst. Men det stämmer faktiskt att frekvensgången är lite sämre.

Brukar bara bli tyst när jag presenterar mätningar så vetifan om jag är så sugen på att lägga ner det jobbet.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-06 21:59

På Aiyima a07 tråden i audiosciencereview testar de vidare med förstärkaren.

Nu har en forummedlem testat med en bättre linjär nätdel och då blir resultatet såhär med Aiyima a07

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 84/page-12

”So - not bad! And yes, it is almost all about the power supply. With the regulated, linear power supply, 30 years old, that I already have shown
https://www.audiosciencereview.com/foru ... pg.103893/

I get this at 5W/4ohm. Please note that mains spuriae have disappeared. More later, I will write a review.

P.S.: THD 1kHz at 1W/4ohm is 0.001% (-100dB) ...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Morello » 2021-01-06 22:03

Som redan påpekats ett par, tre gånger - låg THD vid 1 kHz är tämligen trivialt att åstadkomma. Hur ser spektrumet ut vid excitation med 20 kHz?
Senast redigerad av Morello 2021-01-06 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Tangband » 2021-01-06 22:03

Även uteffekten har testats på Aiyima a07, denna gång med en bra 50 volt nätdel.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 84/page-13

120W/4ohm.
This is about just maximum what I can get from this amplifier when using a big 50Vdc linear power supply with a 270VA transformer. Above 120W there is a fast rise of noise and high order harmonics - signs of clipping. 173W/4ohm with THD = 0.78%.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-06 23:33

Tangband skrev:På Aiyima a07 tråden i audiosciencereview testar de vidare med förstärkaren.

Nu har en forummedlem testat med en bättre linjär nätdel och då blir resultatet såhär med Aiyima a07


Med andra ord knappt någon skillnad. Mer troligt att det kan bero på någon annan av alla variationer mellan mätningarna.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav jonasp » 2021-01-06 23:58

Tangband, det finns ingen ny information i de där mätningarna. Det är fortfarande vid 1 kHz, vilket är gynnsamma förhållanden för testobjektet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aiyima a07 Tpa 3255 testad och rekommenderad

Inläggav goat76 » 2021-01-07 00:01

Ni i tråden som har aningen negativa åsikter om Aiyima a07 Tpa 3255, hur tycker ni den låter?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster