Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det nya slutsteget har mätare med funktionen "peak-hold". Det innebär att mätarnålarna stannar kvar och låses i det högsta läget. Först när man stänger av den funktionen frikopplas nålarna.
Högtalarna är dipoler med följande fabrikantdata:
SENSITIVITY:
88dB, 500Hz, 2.83Volts
IMPEDANCE: Bass- 4.7 Ohms
Midrange/Ribbon Tweeter- 4.2 Ohms Ribbon Tweeter- 3.3 Ohms
CROSSOVER: Crossover between bass and midrange is 200Hz
Crossover between midrange and tweeter is 1700Hz
Slutsteget levererar 60W vid markeringen "100%" vid en 4 Ohms last. (Klippning i 4 Ohm sker enligt tillverkaren vid 104 Watt.)
Hittills har nålarna stannat vid markeringen "10%". Då har det handlat om exempelvis "ka-boomet" i "Infernalisk dans" ur Stravinskys "Eldfågeln" eller något motsvarande "ka-brak" i Mahlers symfonier.
Huruvida detta är en fjös-nivå eller ej kan vi lämna därhän. Nu vet jag i alla fall hyfsat väl hur mycket effekt jag nyttjar.
...Tror jag...
RogerGustavsson skrev:Mätarna har ju alltid en viss integrationstid. Det går att kringgå om man vill veta de verkliga topparna. Några 88 dB ger inte Magnepan, 4-5 dB mindre än Ino pIiP har jag mätt på lyssningsplats, dvs. 82-83 dB.
I-or skrev:Min erfarenhet är att mätarna sällan brukar visa ens tillnärmelsevis rätt, oavsett om de är av mekanisk eller elektronisk typ.
Harryup skrev:Fast mätarna visar väl vad som händer vid 8 ohms last oavsett vilket som är högtalarens faktiska last vid den frekvensen som spelades?
Strmbrg skrev:Det stämmer! Jag stängde av högtalarutgången och mätaren visar likadant som med högtalarna ljudandes.
En meningslös funktion alltsammans således.
Visar således mätaren lågnivåsignalen/ingångssignalen?
Strmbrg skrev:En meningslös funktion alltsammans således.
RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har högtalare som är snarlika Strmbrgs, fast mina går via aktivt delningsfilter där man vinner lite verkningsgrad i basen. Ett räkneexempel:
Mitt försteg lämnar 2 V ut med volymen på 0 dB (max) och slutstegen behöver 1 V för max uteffekt 26.8 V. Med volymen på -6 dB lämnas max effekt. Nu står den aldrig så högt utan någonstans runt -10 dB på t.ex. körmusik, blir väl 17 V från slutstegen eller 72 W. Mera normala produktioner med dagens dynamikfattiga fonogram kanske max runt -20 dB. Det ger inte mer 5.36 V ut från slutstegen eller drygt 7 W.
Har dessutom kört med mina Denon-minireceivrar som lämnar ca 2x35 W i de högtalarna med passiva filter.
[ Bild ]
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har högtalare som är snarlika Strmbrgs, fast mina går via aktivt delningsfilter där man vinner lite verkningsgrad i basen. Ett räkneexempel:
Mitt försteg lämnar 2 V ut med volymen på 0 dB (max) och slutstegen behöver 1 V för max uteffekt 26.8 V. Med volymen på -6 dB lämnas max effekt. Nu står den aldrig så högt utan någonstans runt -10 dB på t.ex. körmusik, blir väl 17 V från slutstegen eller 72 W. Mera normala produktioner med dagens dynamikfattiga fonogram kanske max runt -20 dB. Det ger inte mer 5.36 V ut från slutstegen eller drygt 7 W.
Har dessutom kört med mina Denon-minireceivrar som lämnar ca 2x35 W i de högtalarna med passiva filter.
[ Bild ]
Finns sådana där fortfarande att köpa? Denonsarna alltså.
Strmbrg skrev:Sålunda står det i manualen. Rätt eller fel kan jag inte bedöma.
Tangband skrev:[...]
Den där myten om att det behövs många watt verkar vara en myt i hem-hifi sammanhang![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster