Åke Blom Supreme

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Fender58

Åke Blom Supreme

Inläggav Fender58 » 2021-01-02 17:02

Hej.

Detta är mitt första inlägg så jag hoppas att det hamnade i rätt kategori, annars kanske någon vänlig skäl flyttar det dit det hör hemma.

Har läst några inlägg här på forumet ang. Åke Blom:s förstärkare. Efter en städning i källaren så hittade jag denna förstärkare, har haft
den i över 20 år. Har aldrig kopplat in den så jag vet inte om den fungerar. Några säkringar och strömsladden saknas men resten ser okey ut.

På framsidan överst står det:" Supreme Audio Electronic", på raden under "Stereo Power Amplifier" S P A~2120" och på baksidan "Hand made
by Åke Blom Sweden NO 810907". (Kan detta vara tillverkningsdatumet?)

Själv har jag inget intresse av förstärkaren så jag hoppas att det finns någon här på forumet som är intresserad att ta över den.

Hälsningar Robert.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Åke Blom Supreme

Inläggav Baffel » 2021-01-02 17:47

Lite info:

Effektstegen
Effektstegen MPA-1440 och SPA-2120 är nästan identiskt uppbyggda.
Citerat direkt från Åkes egna noteringar:
”Genom att använda kraftig lokal motkoppling i alla förstärkarsteg ger man slutsteget den erfoderliga bandbredden och minimerar behovet av total återkoppling. För att öka linjäriteten och frekvensomfånget i högeffektstegen används kollektorjordade sluttransistorer.

Spänningsdrivning används i drivsteget för att tvinga sluttransistorerna att fungera upp till maximal frekvens δT* istället för δB vilket är vanligt i strömdrivna konstruktioner. Detta eliminerar dessutom effekten av beta-olinjäritet. Endast fasavancerande kompenseringsnät används i förstärkaren för att kompensera överföringskaraktätistiken upp till 1 Mhz. Detta möjliggör en helt omutligt stabil förstärkare.

Slutsteget är fulständigt DC-kopplat och har samma återkopplingsnivå för AC och DC. På så vis elimineras den annars så vanliga dynamiska DC-nivåförändringen som alltid orsakar osymetrisk klippning av transienta signaler.

I alla led används en fullständigt symmetrisk design. Detta medför extremt goda klippnings- och överbelastningsegenskaper. Återhämtningen efter klippning är extremt snabb och någon DC-nivåförändring förekommer inte. I konventionella konstruktioner sker ständiga DC-nivåförändringar.

Förstärkaren är gjord med tonvikt på frånvaron av TIM (transient-intermodulations distorsion) och DIM (dynamisk intermodulationsdistorsion). Vidare har slutsteget ingen fasvridning som kan skapa någon FIM (frekvensintermodulationsdistorsion). Detta tack vare den låga återkopplingsnivån, helt igenom alla steg är symmetriskt DC-kopplat samt arbetar mestadels av tiden i klass A.

TIM tycks med sin närvaro förpesta de flesta förstärkarkonstruktioner av idag, därför att man struntar i att lägga ner ett omfattande utvecklingsarbete på dessa. Istället försöker man lösa problemen med "eleganta trick".”

SPA-2120
Stereo Power Amplifier SPA-2120 är ett stereoslutsteg och lämnar 100 w i 8 ohm. De går bra att köra i
1 ohm, stegen ska alltså dubbla ner till 1 ohm.
MPA-1440
Mono Power Amplifier MPA-1440 är ett enkanals slutsteg och lämnar 440 w i 8 ohm. De kan obehindrat köras ner till 2 Ohm.

https://www.euphonia-audioforum.se/foru ... -memoriam/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 18:05

Kanske ihop med Supreme 54 högtalare :

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 114228.htm

Så har man ett vintage lösning. :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-01-02 19:16

Var finns steget?
Jag kan vara intresserad om det är i närheten :)

Fender58

Inläggav Fender58 » 2021-01-03 00:52

Steget finns i Uddevalla. Med tanke på vikten så är väl hämtning lämpligast. Vad kan en sån förstärkare vara värd?

/Robert.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-03 02:33

Fender58 skrev:Hej.

Detta är mitt första inlägg ...

Välkommen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 06:18

Morellos kommentar i länken ovan :

Jag har reparerat några Supremesteg. Specarna är våldsamt överdrivna i många fall. Utgångsstegen i dessa steg är små (alla jag sett har 2 st BD911 och 2 st BD912-trssior per kanal). Uteffekten hos samtliga har varit cirka 25 W rms i 8 ohm

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-01-03 10:22

Att effektsiffrorna är överdrivna betyder inte att det är ett dåligt steg.

Vilket jag själv inte har en aning om då jag inte hört det eller mätt på det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 13:28

Självklart är det så. Det kan även vara tvärt om riktigt bra. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-03 14:23

Var inte detta det första slutsteg som testades med LTS konstlast utan att kunna detekteras, dvs före Sentec PA9?
Eller var det något annat steg från Supreme?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi