Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 17:40

STDI skrev:
PeterE skrev:...
Jag kör den i Analogt läge just nu.
...

Du skriver om analogt resp digitalt flera gånger i tråden. Vad är analogt resp digitalt läge för denna förstärkare? Finns det inställning som väljer analogt eller digitalt?

Med tanke på att den t ex inte har några justeringsrattar för bas och diskant utan de ligger under menyer så äri princip allt digitalt. Även volymkontrollen är digital. Eller? Även om man kopplar in en analog källa via vanliga RCA-anslutningar går den väl genom digitala steg i förstärkaren.

Dessutom undrar jag om du läst manualen. Den borde ge svar på alla inställningar och om du då inta kan få rätt på den så är det något fel. För nog ska du kunna kräma ur rejält ur den jämfört med vintage-apparater som du brukar använda. Såvida dina vintage-apparater inte varit riktiga monster.


Jag har för mig att den har dubbla försteg så att det ska vara analogt respektive digitalt läge beroende på om jag använder dom inbyggda digitala funktionerna som processor eller liknande.
Så länge som jag kör rca och inte optiskt så kör jag analogt.
Men visst inställningarna och sånt räknas nog som digitalt.
Manualen har jag försökt kolla i då jag laddat ner den men jag har inte lyckats hitta det jag söker.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 17:50

Frisk skrev:Nu vet jag inget om förstärkaren, men, har den någon impedans-switch någon stans? Står den rätt i förhållande till högtalare? Missade byta från 8 till 4 på min NAD vid byte från pi60s till i32s då gick slutsteget varmare än det normalt gjort.


Tack för det där med impedans tipset det ska jag försöka kolla upp.
Dock vet jag inte vart någonstans som det ska gå att ändra i förstärkaren då jag inte hittar någon knapp.
Jag läste någonstan att förstärkaren ska jobba i klass A vilket kan vara en förklaring till varför den blir så varm men om det är konstant vet jag inte.

Jag provade att googla lite på att att den blir så varm och enligt resultatet så verkar det vara ganska så vanligt att förstärkarens övre del blir så pass varm så att folk skriver att dom har bränt sig på den.

Om det ska finnas någon fläkt eller annat som ska gå igång efter ett tag vet jag inte!

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 19:14

avr7000 skrev:Bas och diskant är bara tillgängliga om du kör Audio mode i DSP Path eller EQ1, EQ2, EQ3....


Så fort som jag väljer DSP så blir det tyst i högtalarna.

För att DSP ska vara möjligt så krävs det väl någon form av data styrd mini dsp va?

EQ1 , EQ2 , EQ3 typ EQ3 LF + MF + HF tar väl också ett tag innan jag lär mig dom inställningarna.
Men det krävs väl ingen extra utrustning i form av en mini dsp eller nåt datorprogram för att jag ska kunna ställa in dom grejerna?
Det känns rätt avancerat att ställa in för att vara en vanlig stereo förstärkare.
Den inställnings som funkat bäst hittills är Analog med rca med direkt path tror jag signalen kallas då det är en rak signal.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Maccis » 2021-01-06 20:45

Hittade service manualen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 0Y300w7Tzq

Verkar finnas en del mätpunkter mm.

Har den fungerat till 100%?

Digitalkortet i den kanske har pajat - antar att DSP mm justeras där.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-06 21:08

Jag antar DSP är en inbyggd DSP i förstärkaren. Om jag fattat tråden rätt är det i denna du ställer vilka sigalvägar som nyttjas så som pre out etc.
Har du inte gjort några egna inställningar (du är nöjd med) kör en fabriksåterställning på maskinen och följ manualen från sidan 1 och framåt.

Det är för många osäkerheter och oklarheter för stunden. En DSP eller processor tycks ju finnas i produkten och användas oavsett om du kör analoga eller digitala signaler. Jag tror inte något är trasigt utan bara att den behöver konfigureras korrekt för din setup.

Börja med en känd utgångspunkt(förslagsvis fabriksåterställning) och konfigurera upp dina respektive in och utgångar som du vill ha det.

Du skriver att du har låg nivå ut, vad innebär det? Vad är det för volymkontroll på den? Vilken nivå står den på och vad går den till? Är det en ren lågnivåingång eller har den någon EQ som RIAA eller liknande?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-06 21:21

Hittade detta:
Firmware Reset (press "Level Settings" button & "Speaker 1" together)

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 21:30

Frisk skrev:Jag antar DSP är en inbyggd DSP i förstärkaren. Om jag fattat tråden rätt är det i denna du ställer vilka sigalvägar som nyttjas så som pre out etc.
Har du inte gjort några egna inställningar (du är nöjd med) kör en fabriksåterställning på maskinen och följ manualen från sidan 1 och framåt.

Det är för många osäkerheter och oklarheter för stunden. En DSP eller processor tycks ju finnas i produkten och användas oavsett om du kör analoga eller digitala signaler. Jag tror inte något är trasigt utan bara att den behöver konfigureras korrekt för din setup.

Börja med en känd utgångspunkt(förslagsvis fabriksåterställning) och konfigurera upp dina respektive in och utgångar som du vill ha det.

Du skriver att du har låg nivå ut, vad innebär det? Vad är det för volymkontroll på den? Vilken nivå står den på och vad går den till? Är det en ren lågnivåingång eller har den någon EQ som RIAA eller liknande?


Ljudnivån har blivit högre sedan jag hittade inställningarna att ställa upp Gain nivån!
Men jag skulle vilja aktivera pre out så att jag kan få ljud ur mina bas stöd också då dom inte funkar som traditionella baslådor.
Jag har ställt in det mesta själv då jag inte äger en sån där mikrofon som ska ha följt med för dom som köpte förstärkaren utsprungligen.

Så fort jag slår på DSP läget så blir det tyst oavsett om jag kör optisk eller vanlig analog rca.
Det finns en del som har löst problemen med att uppgradera firmware i förstärkaren men jag vet inte hur man ska gå till väga då om man kanske kopplar in ett usb minne någonstans?

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 21:38

Maccis skrev:Hittade service manualen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 0Y300w7Tzq

Verkar finnas en del mätpunkter mm.

Har den fungerat till 100%?

Digitalkortet i den kanske har pajat - antar att DSP mm justeras där.

Tack för manualen!

Jag har inte lyckats få den digitala delen att låta än.
Idag försökt jag att koppla in datorn i den optiska porten för att kunna använda den inbyggda dac som finns men det var då helt tyst.
Den gamla ägaren sa att han haft en del problem med den digitala delen så jag gissar på att firmware behöver uppdateras.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Maccis » 2021-01-06 21:44

Tror inte du kan uppdatera den.

Detta skall göras genom dataporten på baksiden enl. manualen du fick, om nu HK har släppt någon.

Tror digitalkortet är trasigt.
Händer ju på hammabiostärkarna oxå - Onkyo har ju vart hårt drabbat och har haft reparationsprogram på detta.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Maccis » 2021-01-06 21:46

Kan du skruva ut didgitalkortet - skulle du ju kunna "baka" det i ugnen, detta för att "reflowa" alla lödningar, dvs försöka få glappande/spruckna lödpunkter att sammansmälta igen.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 21:57

Maccis skrev:Tror inte du kan uppdatera den.

Detta skall göras genom dataporten på baksiden enl. manualen du fick, om nu HK har släppt någon.

Tror digitalkortet är trasigt.
Händer ju på hammabiostärkarna oxå - Onkyo har ju vart hårt drabbat och har haft reparationsprogram på detta.


Ja så kan det ju vara men jag hade gärna provat att uppdatera firmware.
Det är synd om det skulle vara så att både subwoofer och vanliga pre out styrs helt av det digitala kortet!

Om jag ska vara ärlig så använder jag ju mest analoga källor då jag kör med extern dac från datorn samt vinylspelare.
Men då mina OA-116 inte levererar så mycket bas i original utförande så är dom beroende av dom bas stöd som jag måste koppla in genom pre out.
Det är mycket därför jag kan uppleva ljudet som tamt.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 21:59

Maccis skrev:Kan du skruva ut didgitalkortet - skulle du ju kunna "baka" det i ugnen, detta för att "reflowa" alla lödningar, dvs försöka få glappande/spruckna lödpunkter att sammansmälta igen.


Det där låter som en bra ide.
Jag antar att du syftar på att man minimerar antalet dåliga kall lödningar på det sättet?

Står det nåt speciellt på det där digitala kortet?
Typ preamp board eller liknande?
Jag kommer nog inte att kunna göra det ikväll då förstärkaren är ganska så varm.
Hoppas också att kortet inte är allt för jobbigt att få lös utan mer som en modern dator där man lossar på en kontakt i kortet.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-06 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Maccis » 2021-01-06 22:02

Finns dock en risk med att baka kort i ugn.
De kan bli "överbakade" och då är de bara att kasta. Har du otur smälter flera punkter ihop under kretsar/processorer mm och då är det skräp.

Bara tipsar - tar inget ansvar om någon gör detta och det går tokigt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-06 22:03

Eftersom HK hade problem med vissa modeller så finns det en extra lång garantitd. Om den gäller för denna vet jag ej men det kan man kolla med tja låt säga typ HKs support.

Garantin gäller dock inte om man sätter igång att grilla den i ugnen.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 22:05

Maccis skrev:Finns dock en risk med att baka kort i ugn.
De kan bli "överbakade" och då är de bara att kasta. Har du otur smälter flera punkter ihop under kretsar/processorer mm och då är det skräp.


Jo det förstås men får jag lös kortet så kan jag ju vara en bättre ide att bara prova mäta på det och felsöka med voltmetern.
För att se om det finns kontakt överallt och alternativet prova löda om ifall jag hittar några kall lödningar eller trasiga komponenter.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 22:06

Baffel skrev:Eftersom HK hade problem med vissa modeller så finns det en extra lång garantitd. Om den gäller för denna vet jag ej men det kan man kolla med tja låt säga typ HKs support.

Garantin gäller dock inte om man sätter igång att grilla den i ugnen.


Jag skippar nog bakningen och försöker i stället att koncentrera mig på att felsöka eller alternativet ta kontakt med deras support.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 22:35

Det ser inte ut att vara så komplicerat ändå att få lös kortet.
På denna sida så hittade jag en bild på hur förstärkaren ser ut innanför
https://www.stereophile.com/content/har ... ier-page-2

Det ser ut att vara 2 små kort längst upp på bilden!
Har jag tur så slipper jag lossa på massor med kablar för att få ut det utan det är säkert bara nerstucket i ett större kort precis som i en dator.
Båda korten ser dock ut att lysa med röda lampor om man tittar genom chassit!

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-06 23:06

Har du läst mitt tidigare inlägg? Har du läst manualen? Jag kollade snabbt igenom manualen och det ser ut som du måste ställa fysisk ingång för varje ingångsväljare, är det korrekt ställt? Är korrekt högtalarutgång ställd för ingången, även med DSP aktiverad?

Jag repeterar:
Börja med fabriksåterställning läs och ställ därefter in förstärkaren från sidan 1 och framåt enligt manualen. Det är för många osäkerheter nu.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 23:14

Frisk skrev:Har du läst mitt tidigare inlägg? Har du läst manualen? Jag kollade snabbt igenom manualen och det ser ut som du måste ställa fysisk ingång för varje ingångsväljare, är det korrekt ställt? Är korrekt högtalarutgång ställd för ingången, även med DSP aktiverad?

Jag repeterar:
Börja med fabriksåterställning läs och ställ därefter in förstärkaren från sidan 1 och framåt enligt manualen. Det är för många osäkerheter nu.


Jag har ställt in varje ingång som jag använder var för sig då den medföljande mikrofonen troligtvis är kvar hos den gamla ägaren!

Efter att jag justerat Gain nivån så har ljudet blivit kraftigare.
Dock så har jag inte lyckats med någon av dom digitala än då jag inte fått någon av dom att funka.
Så fort jag valt DSP så har ljudet tystnat helt och kommit tillbaka när jag tagit bort DSP.
Dom högtalare jag har inkopplade just nu står som speaker 1 och båda sub utgångarna står på off.

Så ditt råd är alltså att jag provar att börja om genom att återställa fabriksinställningarna?
Om jag inte får DSP att funka.
Jo jag har både laddat ner service manualen.

En vanlig manual finns här och där går det även att ställa frågor vilket jag har gjort.
https://www.bruksanvisni.ng/harman-kard ... isning?p=6
Senast redigerad av PeterE 2021-01-06 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-06 23:18

Är inte det en standardprocedur när det jävlas med tex mobiler, paddor datorer över lag etc . Återställ till fabriksinställningar . Sen det vanliga, då raderas
alla inställningar som är gjorda . Men det kanske inte är något du vill spara?

Vad tusen tillför det för DSP möget i din förstärkare ? Det är väl bara förinställda ljudbilder som du aktiverar , eller det kanske finns andra fiffigheter med det i din förstärkare ? Går inte det att koppla ur så du kan köra raka rör utan att färga ljudet?

Jag tyckte i alla fall att det VMAX i min HK (för att få olika ljudbilder) var rena rama tramset.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-06 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 23:25

Baffel skrev:Är inte det en standardprocedur när det jävlas med tex mobiler, paddor datorer över lag etc . Återställ till fabriksinställningar . Sen det vanliga, då raderad
alla inställningar som är gjorda . Men det kanske inte är något du vill spara?


Det kanske är så med smartphones men jag äger oftast bara vanliga enkla lite tåligare knapptelefoner i form av mobiler.
Men när det gäller Harman kardon förstärkaren så har jag haft fullt upp med att hitta inställningarna i menyn och kunna ändra tillbaka om jag mot förmodan inte får ljud.

Trots att jag varit inne och pillat på inställningarna i det digitala kortet när jag valt till ex optisk så har jag inte lyckats hitta menyn som tillåter att jag aktiverar preout full register.
Jag är väldigt nyfiken på att höra hur bra den inbyggda dacen är ifall jag får igång den.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-06 23:30

Baffel skrev:Är inte det en standardprocedur när det jävlas med tex mobiler, paddor datorer över lag etc . Återställ till fabriksinställningar . Sen det vanliga, då raderas
alla inställningar som är gjorda . Men det kanske inte är något du vill spara?

Vad tusen tillhör det för DSP möget i din förstärkare ? Det är väl bara förinställda ljudbilder som du aktiverar , eller det kanske finns andra fiffigheter med det i din förstärkare ? Går inte det att koppla ur så du kan köra raka rör utan att färga ljudet?

Jag tyckte i alla fall att det VMAX i min HK (för att få olika ljudbilder) var rena rama tramset.


Jag kör redan raka rör då jag kör nåt som den kallar direct path vilket är en ofärgad signal!
Vad det är för typ av DSP i min förstärkare har jag inte lyckats klura ut än.

Angående VMAX så är jag inte så säker på att min 990 har det då jag inte lyckats hitta någon sån inställning antingen när jag googlat eller när jag kikat i manualen.
Däremot så skulle jag behöva läsa lite mer om hur jag gör för att ställa in funktionerna i DSP läget.
Jag tycker att det är konstigt om jag skulle behöva ställa in en vanlig preout utgång som är gjort för externa slutsteg för att få den att aktiveras.

Det är ju inte subwoofer utgången jag syftar på för dom blir jag nog tvungen att ställa in nivån på.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Maccis » 2021-01-07 00:16

Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det skall det väl göra i både sändare och mottagare?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-07 00:33

Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det skall det väl göra i både sändare och mottagare?


Det gör det väl bara i sändaren?

Men att välja t.ex. optisk in för CD istället för rca borde inte krävs någon aktiv aktivering av DSP vad jag såg i manualen utan bara ställa att ingången ska använda en av de optiska kanalerna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-07 00:51

Läs manualen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-07 01:05

Ta inte om upp nu PeterE . Se det från den komiska sidan. :) Att läsa manualen kanske inte är så dumt.


Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav avr7000 » 2021-01-07 01:30

"Gain" är bara typ +/- 6 dB för att kunna få samma nivå på olika ingångskällor vid samma volym på volymkontrollen...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 16:58

Jag har läst i manualen och även försökt att få tag på Harman kardons support men jag har inte fått svar från dom än.
Det kan mycket väl vara som någon här i tråden skrev att det kan vara nåt skit med det digitala kortet!

Eller är det meningen att förstärkarens lampor på kortet ska lysa rött hela tiden?
Det är endast det analoga läget som fungerar i dagslägen och så fort jag slår över den på optiskt så blir allt tyst.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 17:02

Frisk skrev:
Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det skall det väl göra i både sändare och mottagare?


Det gör det väl bara i sändaren?

Men att välja t.ex. optisk in för CD istället för rca borde inte krävs någon aktiv aktivering av DSP vad jag såg i manualen utan bara ställa att ingången ska använda en av de optiska kanalerna.


Ja men jag provade ju att koppla in datorn genom den optiska kabeln och ställde in den på optisk 1 i förstärkaren men då blev det helt tyst i högtalarna.
Det var inte förns jag återställde tillbaka till det analoga läget där jag använder en extern dac som musiken började spelas igen.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-07 17:04

Vad nyttjar du för källa? Har du kollat och dubbelkollat att den är ansluten till samma optiska ingång du valt i förstärkaren? Samt är den högtalarutgång där högtalarna är inkopplade är vald? Eller ligger högtalarvalet kvar även när du byter vilken källa som nyttjas?

Har du testat din källa med aktuell kabel till en annan enhet så källan ger ut optisk signal och kabeln är hel?

Svarade på inlägget innan men tror svaret passar ganska bra på svaret till mig också.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster