Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 17:06

Maccis skrev:Lyser det rött i de optiska ingångarna när du väljer en optisk ingång?
Det skall det väl göra i både sändare och mottagare?


Vad jag kan se så lyser det bara från min optiska kabel inte från själva uttaget baki förstärkaren.
Däremot så lyser det 2 lampor inne på kortet.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 17:14

Frisk skrev:Vad nyttjar du för källa? Har du kollat och dubbelkollat att den är ansluten till samma optiska ingång du valt i förstärkaren? Samt är den högtalarutgång där högtalarna är inkopplade är vald? Eller ligger högtalarvalet kvar även när du byter vilken källa som nyttjas?

Har du testat din källa med aktuell kabel till en annan enhet så källan ger ut optisk signal och kabeln är hel?

Svarade på inlägget innan men tror svaret passar ganska bra på svaret till mig också.


Ja kabeln är hel då jag använder den varje dag mellan förstärkaren och datorn till en extern dac.
Men för att testa den optiska inbyggda da omvandlaren i förstärkaren så har jag vid flera tillfällen kopplat in den i förstärkaren men då får jag inget ljud.

Högtalarna har jag ställt in och valde Aux optisk 1.
Ja högtalarvalet och inställningarna sparas.
Alla ingångar ställer jag ju in manuellt och sparar dom eftersom.

Jag har provat alla lägen med DSP inklusive alla EQ1 , EQ2,EQ3 men det brusar bara i högtalarna!

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 17:30

Nu när jag kopplade in den optiska kabeln och slog över till Processor i stället för Aux som källa så hör jag ljud om jag sätter örat mot högtalaren men väldigt lågt viskande.
Ljudet är väldigt svagt och det funkar inte när DSP är påslaget.
Kör jag däremot direct path så funkar det även om det är en väldigt låg signal.
Jag lyckas inte hitta så mycket i manualen om det här utan jag har nästan bara bläddrat i menyerna på dom olika lägena för att få ljud alls.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-07 17:41

Jag klistrar in min mailkonversation med HK support. Har ingen aning om det överhuvud taget hjälper dig något. Men ändå.


customer.support@harman.com
Harman International Case # 06623293 [ ref:_00Di0fiJD._5001Y1TFlfc:ref ]
E
EMEA Customer Support
till mig
5 okt. 2020Information
Hejsan!

Tack för ditt trevliga samtal till Harman Kundtjänst

Det är verkligen tråkigt att det uppstått problem med din före detta HK 3470.

Som jag nämnde per telefon hittar du instruktionerna för de olika återställningarna på sida 19 i manualen.

Ifall det kan intressera dig skickar jag även en rabattkod på 20% som du kan använda på vår hemsida.

CS20-KNK-N25-THG-73V

Denna rabattkod är giltig i 90 dagar och gäller alla produkter på vår hemsida, https://se.harmanaudio.com/, med undantag för Citation-serien samt produkter med benämningen "Refurbished" i vår outlet.
Vänligen notera att denna rabattkod inte kan användas i samband med andra erbjudanden eller rabattkoder för samma beställning.
Om du behöver fortsatt support, vänligen svara direkt på detta meddelande. Om du önskar ringa oss istället, kan du uppge detta referensnummer så att vi kan hitta din information snabbare: 06623293.

För information om eventuella förseningar på grund av COVID-19, vänligen läs mer under FAQ på vår supportsida: https://support.jbl.com/se/sv/customer- ... 19faq.html

Vi hoppas på att snart få återgå till det normala. Tills dess, ta hand om dig och människorna i din närhet.

Vänliga hälsningar,

Åsa
Kundtjänst EMEA
Harman Lifestyle Division
_____
Hej tackar för manualen!

Jo det med att återställa kräver det fjärrkontrollen? För den är sedan länge borta. Den gick sönder.
___________


customer.support@harman.com
Harman International Case # 06623293 [ ref:_00Di0fiJD._5001Y1TFlfc:ref ]
E
EMEA Customer Support
till mig
5 okt. 2020Information
Hejsan!

Tack för ditt trevliga samtal till Harman Kundtjänst

Det är verkligen tråkigt att det uppstått problem med din före detta HK 3470.

Som jag nämnde per telefon hittar du instruktionerna för de olika återställningarna på sida 19 i manualen.

Ifall det kan intressera dig skickar jag även en rabattkod på 20% som du kan använda på vår hemsida.

CS20-KNK-N25-THG-73V

Denna rabattkod är giltig i 90 dagar och gäller alla produkter på vår hemsida, https://se.harmanaudio.com/, med undantag för Citation-serien samt produkter med benämningen "Refurbished" i vår outlet.
Vänligen notera att denna rabattkod inte kan användas i samband med andra erbjudanden eller rabattkoder för samma beställning.
Om du behöver fortsatt support, vänligen svara direkt på detta meddelande. Om du önskar ringa oss istället, kan du uppge detta referensnummer så att vi kan hitta din information snabbare: 06623293.

För information om eventuella förseningar på grund av COVID-19, vänligen läs mer under FAQ på vår supportsida: https://support.jbl.com/se/sv/customer- ... 19faq.html

Vi hoppas på att snart få återgå till det normala. Tills dess, ta hand om dig och människorna i din närhet.

Vänliga hälsningar,

Åsa
Kundtjänst EMEA
Harman Lifestyle Division

ref:_00Di0fiJD._5001Y1TFlfc:ref
HK 3470 English om.pdf
D

till EMEA
5 okt. 2020Information
Hej tackar för manualen!

Jo det med att återställa kräver det fjärrkontrollen? För den är sedan länge borta. Den gick sönder.
E
EMEA Customer Support
till mig
6 okt. 2020Information
Hej,

Tack för återkopplingen angående din HK 3470.

Vad jag kan utläsa ur manualen krävs ingen fjärrkontroll för att slutföra nollställningen.

Skulle du vilja införskaffa en fjärrkontroll i vilket fall, vänligen kontakta vårt servicecenter för att se om de har denna reservdel till salu.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. I övrigt vill jag önska en fortsatt trevlig tisdag!


Om du behöver fortsatt support, vänligen svara direkt på detta meddelande. Om du önskar ringa oss istället, kan du uppge detta referensnummer så att vi kan hitta din information snabbare: 06623293.

För information om eventuella förseningar på grund av COVID-19, vänligen läs mer under FAQ på vår supportsida: https://support.jbl.com/se/sv/customer- ... 19faq.html

Vi hoppas på att snart få återgå till det normala. Tills dess, ta hand om dig och människorna i din närhet.

Vänliga hälsningar,

Filip

Kundtjänst EMEA
Harman Lifestyle Division

_________

6 okt. 2020Information
Tack för svar.

Problem löst

______________
Hej,

Tack för återkopplingen angående din HK 3470.

Det glädjer mig att fabriksåterställningen löste problemet.

Skulle ytterligare frågor uppstå, tveka inte att höra av dig. Vi hjälper gärna till!



Till saken hör väl i och för dig att jag inte gjorde någon fabriksåtersällning eftersom han som köpte den stängde av VMAX så var det löst. Hursomhelst för mig var HK snabba och gav bra service . :)

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 17:49

Jo tack jag har varit i kontakt med deras service verkstad då jag köpt delar av dom.
Men deras online support verkar inte vara i sverige så därför är den oftast stängd.

Jag har nu ljud genom processorn när jag kopplat in min optiska kabel från datorn men väldigt svagt och volymratten fungerar inte i processor läget.
Kan det inte vara fel på DSPn då?

Jag lyckas dock inte hitta någonting om VMAX.
I vilken meny finns det?

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 18:16

Frisk skrev:Hittade detta:
Firmware Reset (press "Level Settings" button & "Speaker 1" together)


Jag provade att hålla in speaker 1 och level settings tillsammans men det hände ingenting.
Eller gör jag det i fel läge?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Ted_B » 2021-01-07 18:52

Har du verkligen läst igenom manualen?

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-07 18:53

Ted_B skrev:Har du verkligen läst igenom manualen?

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Manualen har 18 sidor och den är även sökbar vilket är samma som jag länkat till här i tråden så ja.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Frisk » 2021-01-07 19:51

PeterE skrev:
Frisk skrev:Hittade detta:
Firmware Reset (press "Level Settings" button & "Speaker 1" together)


Jag provade att hålla in speaker 1 och level settings tillsammans men det hände ingenting.
Eller gör jag det i fel läge?


Fick söka lite till, verkar som det ska göras i stanby-läge.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-08 00:03

Frisk skrev:
PeterE skrev:
Frisk skrev:Hittade detta:
Firmware Reset (press "Level Settings" button & "Speaker 1" together)


Jag provade att hålla in speaker 1 och level settings tillsammans men det hände ingenting.
Eller gör jag det i fel läge?


Fick söka lite till, verkar som det ska göras i stanby-läge.


Nu står det Default Param.
Recalled med stora bokstäver.
Men hur länge kommer den texten att vara där?
Just nu så går den ju inte att röra över huvud taget och startar inte när jag trycker på några knappar för att försöka ställa in den på nytt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 00:21

Total recall?

Den verkar blivit sur. Dessa problem som du har kom de efter du skaffade den ? Såg nu ditt första inlägg . Du har testat att ställa in. Men innan dess fungerade det ? Eller var det något du skulle köra som du inte kört / spelat med innan?

Och när det tar stopp så resettar du?
Bilagor
shot_2021-01-07_23-30-01_copy_1440x900 (1).png
shot_2021-01-07_23-30-01_copy_1440x900 (1).png (216.75 KiB) Visad 2404 gånger

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-08 00:50

Jo men nu har den vaknat till liv igen då jag tror att den blev för varm!
Jag fick faktiskt öppna plåten så att den skulle svalna snabbare och då såg jag samtidigt hur välbyggd den är.
Men jag vet inte om fläktarna fungerar det kan också vara därför som den blir varm så snabbt.

Den gamla ägaren förstod sig inte på apparaten.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-08 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Ted_B » 2021-01-08 00:51

Är det så här du gjort reseten?
https://www.youtube.com/watch?v=aAmJf0MnMGE
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Ted_B » 2021-01-08 00:54

PeterE skrev:Jo men nu har den vaknat till liv igen då jag tror att den blev för varm!
Jag fick faktiskt öppna plåten så att den skulle svalna snabbare och då såg jag samtidigt hur välbyggd den är.
Men jag vet inte om fläktarna fungerar det kan också vara därför som den blir varm så snabbt.

Den gamla ägaren förstod sig inte på apparaten.


Värmen verkar vara ett känt problem med den förstärkaren om man googlar lite.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 00:55

Elektronik och för mycket värme är ju inte en bra kombo. Kan ställa till det . Bör du undersöka .

Aha Ted B pekade det , missade
Senast redigerad av Baffel 2021-01-08 00:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-08 00:55

Jag gjorde som Frisk skrev höll in speaker 1 och level settings samtidigt när apparaten stod på stand by.
Det var då texten dök upp.
Sen har jag inte lyckats starta den förns den svalnat en aning!

Inte för att det stod samma sak men inställningarna nollades nu när jag fått igång den.
Jag kanske borde se över fläktarna ifall dom är trasiga så borde det inte vara några problem att ersätta med några nya datorfläktar så länge som måtten och kontakterna stämmer men det brukar oftast vara standard.

Ja mycket problem med en förstärkare kan lätt orsakas av värmeproblem.
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... akt-p61502
Eller om jag skruvar lös fläkten och tar med till nåt ställe som säljer sånt där så att fästena passar.
Senast redigerad av PeterE 2021-01-08 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 01:01

For example, the Pentium 4 2.8 GHz has 68.4 W typical thermal power and 85 W maximum thermal power. When the CPU is idle, it will draw far less than the typical thermal power. Datasheets normally contain the thermal design power (TDP), which is the maximum amount of heat generated by the CPU, which the cooling system in a computer is required to dissipate. Both Intel and Advanced Micro Devices (AMD) have defined TDP as the maximum heat generation for thermally significant periods, while running worst-case non-synthetic workloads; thus, TDP is not reflecting the actual maximum power of the processor. This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power).[3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Processor ... issipation

Så dålig kylning kan ställa till det. Dålig konstruktion , som min reparatör påpekade ang vissa HK modeller.

Om säger OM det beror på kylningen så kan du väl testa det ? Om det finns fläktar i den . Testa att dra på med fler fläktar och se om den håller sig eller krokar då. En tanke bara.

Byta till kraftfullare kylflänsar? Obs spånar bara lite nu. Vet ej om det går. Kan säkert göra det värre om man inte vet vad man pysslar med. Jag kan det inte. . Kortis och puff så var det slut med det roliga.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-08 01:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-08 01:04

Baffel skrev:For example, the Pentium 4 2.8 GHz has 68.4 W typical thermal power and 85 W maximum thermal power. When the CPU is idle, it will draw far less than the typical thermal power. Datasheets normally contain the thermal design power (TDP), which is the maximum amount of heat generated by the CPU, which the cooling system in a computer is required to dissipate. Both Intel and Advanced Micro Devices (AMD) have defined TDP as the maximum heat generation for thermally significant periods, while running worst-case non-synthetic workloads; thus, TDP is not reflecting the actual maximum power of the processor. This ensures the computer will be able to handle essentially all applications without exceeding its thermal envelope, or requiring a cooling system for the maximum theoretical power (which would cost more but in favor of extra headroom for processing power).[3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Processor ... issipation

Så dålig kylning kan ställa till det. Dålig konstruktion , som min reparatör påpekade ang vissa HK modeller.


Ja men den här HKn tyckte jag ändå hade rätt bra med utrymme innanför skalet och det är mer än vad man kan säga om både deras 730 samt 930 modeller som jag äger sedan tidigare.
Korten och kablar sitter inte lika tätt på denna.
Förstärkaren är ju ändå över 10år gammal då den kom 2008!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 01:08

Har du superdupertur kan garantin gälla . De förlängde de än bra länge för en del HK.

Det verkar ha meckas med HK . Hum. Vet du om något är moddat med din?
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ns.705290/

Fast din modell kanske inte var en av dem som kittlade skruvargenen hos tidigare ägaren.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-08 01:30

HK990 har någon korkad lösning med dess bias-återkoppling som gör att många går sönder. Svårt att fixa.
Mycket tveksamt om det är felet här dock.

Jag tror det bästa TS kan göra är att hyra in någon duktig forummedlem att försöka ordna inställningarna. Kanske bör vänta till efter coronan dock.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav tordnilsson » 2021-01-08 09:55

Angående värmeproblem i HK990 så händer det att tempavkänningen på kylarna driver lite med tiden och då startar inte fläktarna när de skall, sedan stänger
steget ner tills dess att den har svalnat lite, det går att modifiera matningen till fläktarna så att de startar vid en något lägre temp / matas med lite högre spänning.
Det är 12 V-fläktar som drivs med låg spänning, typ 5-6 V.
Det finns ngn mod ute på nätet, minns dock inte riktigt var. Prova Google.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav tordnilsson » 2021-01-08 10:06

I servicemanualen sidan 115 finns styrning/matning av fläktarna, de drivs av en 7805-regulator , alltså 5 V vilket är lite väl låg spänning för att det skall vara stabilt
över tid till 12V-fläktar, inte säkert att de orkar igång.
Har för mig att modifieringen bestod av att man tog bort R14 och matade Fläktarna via ett seriemotstånd ( typ 150-200 ohm / 3 W, man får testa och mäta lite då det är svårt att veta hur mycket ström som behövs för att driva fläktarna vid en lägre spänning än de normalt brukar ) från + på C51 för att på så sätt få en något
högre spänning ( ca 7 -8 V ) till fäktarna som då startar säkrare och blåser lite mer ( utan att det eg hörs ) och steget går några grader svalare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 10:29

tordnilsson skrev:Angående värmeproblem i HK990 så händer det att tempavkänningen på kylarna driver lite med tiden och då startar inte fläktarna när de skall, sedan stänger
steget ner tills dess att den har svalnat lite, det går att modifiera matningen till fläktarna så att de startar vid en något lägre temp / matas med lite högre spänning.
Det är 12 V-fläktar som drivs med låg spänning, typ 5-6 V.
Det finns ngn mod ute på nätet, minns dock inte riktigt var. Prova Google.


Säkert väldans bra och vettigt men vill bara påminna om detta med den förlängda garantitiden . Den var/ är väldigt lång på vissa HK . Kolla det först innan man börjar skruva och mecka med den. Om man vill kunna nyttja garantin dvs. Tycker jag kan vara värt att dra iväg ett mail eller slå en pling till HK för att kolla i alla fall.
Om den stänger av pga dålig kylning kan man väl testa att köra med en extern fläkt som blåser på och kyler . ? Detta innan man börjar skruva och mecka med den menar jag.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-08 18:34

Baffel skrev:
tordnilsson skrev:Angående värmeproblem i HK990 så händer det att tempavkänningen på kylarna driver lite med tiden och då startar inte fläktarna när de skall, sedan stänger
steget ner tills dess att den har svalnat lite, det går att modifiera matningen till fläktarna så att de startar vid en något lägre temp / matas med lite högre spänning.
Det är 12 V-fläktar som drivs med låg spänning, typ 5-6 V.
Det finns ngn mod ute på nätet, minns dock inte riktigt var. Prova Google.


Säkert väldans bra och vettigt men vill bara påminna om detta med den förlängda garantitiden . Den var/ är väldigt lång på vissa HK . Kolla det först innan man börjar skruva och mecka med den. Om man vill kunna nyttja garantin dvs. Tycker jag kan vara värt att dra iväg ett mail eller slå en pling till HK för att kolla i alla fall.
Om den stänger av pga dålig kylning kan man väl testa att köra med en extern fläkt som blåser på och kyler . ? Detta innan man börjar skruva och mecka med den menar jag.


Ja jag mailade ju faktiskt till kundtjänst på Harman kardon Sverige och dom skrev idag att dom tänkte ta min fråga vidare till deras produktspecialist så jag avvaktar tills dom hör av sig till mig!

Min fråga gällde då att jag inte fick något ljud när jag kör digitalt då DSP är igång.
Däremot vet jag inte hur man går till väga med det här med garantin då jag inte är ursprunglig ägare ifall dom väljer att gå på serie nummer eller nåt i stället?
Fläktarna går ju säkert att använda till annat eller om jag lämnar igen dom då jag har kvittot kvar ifall Harman kardon löser det där om garantin fortfarande gäller.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-08 23:06

Berätta vad det mynnade ut i sen.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-13 16:34

Min slutsats var egentligen att det inte utmynnade i så mycket.
Jag försökte höra efter om någon förlängd garanti eller så men supporten sa att det inte stämmer.

Så troligtvis så har garantin gått ut för länge sedan och någon kan ha haft tur någon gång med att få den förlängd några månader för att själv slippa stå för alla service kostnader.

Fläktarna är trasiga och jag kommer att försöka undersöka hur jag lättast får lös dom på bästa sätt.
Eller om dom går att testa ifall det stämmer det som någon var inne på här att dom drivs på väldigt låg ström.
Alternativet är att jag behöver få lös kylflänsarna först då dom sitter fastskruvade på dom.

Apparaten behöver precis som ni varit inne på ställas in för varje utgång för att den digitala delen ska funka.
Inställningen av apparaten kanske hade varit enklare med en sån där kalibreringsmikrofon?
Men jag tror att den gamla ägaren kan ha tappat bort den och sen fått problem med att ställa in apparaten.

Frågan är har någon över en sån där kalibreringsmikrofon för Harman kardon eller kan det gå att få tag på som reservdel eller liknande?

PS! Pre out för fullregister fungerar men för att jag skulle märka det så var jag tvungen att dra upp volymen rejält.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-01-13 20:58

Jag håller på att undersöka om folk jag känner har någon kalibreringsmikrofon liggandes för då kan jag låta förstärkaren ställa in alla digitala inställningar och högtalarinställningar själv i det digitala läget.
Så jag håller tummarna att det ska funka.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-01-14 21:18

Fläktarna. Aha. HK kastar in en massa godis , avancerad elektronik och div kluriga tekniska lösningar sen så monterar de in kassa fläktar som dessutom inte får tillräckligt med pulver. 8O

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav PeterE » 2021-05-09 17:35

Ja du har så rätt baffel.
Det är fläktarna som är problemet och jag har försökt att få lös dom men skruvarna sitter dåligt till och inte lika bra som till en dator.
Fläktarna till förstärkaren har 2 pins kontakt och inte 3 som datorfläktar oftast har.
Spelar jag hög musik eller vinyl som kräver mer effekt så stänger den oftast av sig då den går i skydds läge pga att den blir för varm.

Tills vidare så har jag pallat upp förstärkaren då jag ställt den på träbitar med gummi fötter under som jag skruvat dit så blir den inte lika snabbt varm.
Jag funderar också lite på att köpa en kylnings platta som används till bärbara datorer för att få till en bättre kylning!

Gällande att jag upplever effekten som låg kan ju bero på vad för kvalitet det är på musiken som jag spelar upp men jag har lyckats ställa in den rätt så bra även om jag inte har lånat någon mikrofon än för att prova med att kalibrera den.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Önskar hjälp att ställa in min Harman Kardon 990 förstär

Inläggav Baffel » 2021-05-09 17:51

Nätet är ju inte så dumt. Känner du igen dig?

HK 990 overheating
https://www.stereo.net.au/forums/topic/ ... erheating/

Hk990 heat help!!!!!!!!!!!!!!!

https://www.avforums.com/threads/hk990- ... p.1266778/

Do you mins going alitle more in detail about your hk990 mods? I have two of these now, one with protect and heat issues the other with No fans starting so i fear it Will soon to start bygging me.
https://seriousdriv3r.tumblr.com/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 23 gäster