Pioneeer PD-S901 som uppför sig mystiskt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Pioneeer PD-S901 som uppför sig mystiskt

Inläggav olaume » 2021-01-05 20:45

Har kört min Pioneer PD-S901 cd-spelare några månader och plötsligt slutade den spela skivor. Bara nollor i displayen. Jaha, nu har väl linsen lossnat, tänkte jag och öppnade locket. Kunde inte se någon fallen lins och skruvade uppgiven ihop spelaren. Då började den plötsligt fungera igen. Men säg den glädje som varar... Nu är det samma visa igen. Man hör hur motorn surrar till någon sekund, men så bara nollor och ingen musik. Spelaren är köpt begagnad i snudd på nyskick av en som använt den extremt sparsamt. Vad kan det vara för fel? Linsen verkar som sagt sitta kvar och ska dessutom vara limsäkrad en gång för att säkert sitta fast.

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Pioneeer PD-S901 som uppför sig mystiskt

Inläggav Maccis » 2021-01-05 22:00

Rengjorde du linsen när ändå locket var av?

Kan ju vara dålig laser.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2021-01-06 00:15

Hur är det med drivremmen ifrån motorn.
Om den slirar och skivan inte snurrar till i uppstartsögonblicket så kan det orsaka dylika fenomen.

I så fall är en ny gummisnodd för några tior lösningen :)

Med reservation att jag inte har koll på hur just din modell är uppbyggd med Drivningen.

Pilla inte med lasern om det inte behövs.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2021-01-06 00:54

Jag rengjorde inte linsen när jag öppnade spelaren, eftersom man inte kommer åt den enkelt. Dessa Pioneer-spelare har ju "konventionell skivtallrik" som cd:n ligger på. Nackdelen med den konstruktionen är att därmed hänger laser och lins ovanifrån i en rätt bräcklig konstruktion, och man ser inte linsen när man öppnar spelaren. För att komma åt linsen måste man skruva bort enheten som den sitter på. Då börjar det kännas lite vanskligt för mig som icke-hifimekaniker.

Återgå till Generellt om hifi