Cerwin vega CH504R

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nalleboda

Cerwin vega CH504R

Inläggav Nalleboda » 2021-01-12 17:34

Hej! Ny på detta forum, vet inte om jag skriver på rätt ställe, men gör ett försök. Jag har ett par gamla CH504R som står och skräpar i källaren, tyvärr har något bytt ut mellanregisterelementen mot något helt annat. Någon som vet vad de ska heta och om det går att hitta sådana eller något likvärdigt, så att jag kan plocka upp dem ur källaren och rocka lite i vardagsrummet? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Cerwin vega CH504R

Inläggav KarlXII » 2021-01-12 20:03

Nalleboda skrev:Hej! Ny på detta forum, vet inte om jag skriver på rätt ställe, men gör ett försök. Jag har ett par gamla CH504R som står och skräpar i källaren, tyvärr har något bytt ut mellanregisterelementen mot något helt annat. Någon som vet vad de ska heta och om det går att hitta sådana eller något likvärdigt, så att jag kan plocka upp dem ur källaren och rocka lite i vardagsrummet? :)

Fina grejor det där. Jag hade ett par såna förut, tyvärr blev jag tvungen att kasta dem pga platsbrist och massivt ointresse för annons.
Innan du börjar köra - känn på gummit i konupphängningen, det är katastrofalt dåligt material och riskerar att pulvriseras vid provspelning om de stått länge.

Tips från coachen är att peta in lite högtalarskum, sånt där som brukar användas till fronter, i diskanthornen. Det blir klart bättre.
Mellanregistren vet jag dessvärre inget om, leta på ebay.com.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 15:06

Jag kasserade nyligen ett par U123, vilka var systerhögtalare till CH 504R. Surrounderna på baselementen hade helt vittrat sönder. Risken är överhängande att 15"-basarna i dina högtalare går samma öde till mötes. Dessutom var kvaliteten på element och delningsfilter ganska låg. Det är helt enkelt inte värt några större utlägg att få ordning på dessa högtalare.

http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=173-226_hoejttalere_(hi-fi_revyen-81)&img=708

Det verkar finnas billiga utbyteselement till bl.a. CH 504R på nätet. Den här modellen påstås fungera bra på vissa sajter, som dock har mycket högre pris än Parts Express: https://www.parts-express.com/grs-5sbm-8-5-sealed-back-midrange--292-432#lblProductDetails

Känsligheten verkar dock alldeles för låg för att detta ska fungera väl, CH 504 R har sannolikt en verklig känslighet på i runda slängar 95 dB, 2,83 V ("1 W"), 1 m i mellanregister och undre diskant (500 Hz - 4 kHz). Det hela blir inte direkt enklare av att högtalaren har ett mellanregisterelement på baksidan också, vilket gör högtalaren till en 3,5-vägskonstruktion.

En möjlighet vore att byta plats på det bakre mellanregisterelementet och det nuvarande. Det bakre mellanregistret är inte kritiskt.

Annars måste man p.g.a. den höga känsligheten börja leta bland dyra PA-inriktade element. Det lär nog bli svårt att hitta någonting som passar till rimligt pris om du inte vill ta upp ett extra hål i lådan och montera två stycken element av ovanstående typ.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nalleboda

Inläggav Nalleboda » 2021-01-13 22:50

Hej!

Tack för snabba svar! :)
Baselementen är omkantade innan jag kom över högtalarna så förhoppningsvis ska de fungera.
Det låter som att jag skulle kunna ta de bakre elementen och sätta fram och sedan köpa dessa i länken ovan och montera på baksidan?
Tycker det vore kul att testa dem iaf innan jag ger upp hoppet om dem helt!

/Mattias

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 23:00

Ja, eller ta utbyteselementen som nu sitter på framsidan och sätt dem bak om de fortfarande fungerar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nalleboda

Inläggav Nalleboda » 2021-01-14 14:52

Tyvärr så är de som sitter på framsidan nu mindre och monterade med någon träbit som adapter, så de tror jag är helt fel.

Jag får nog satsa några kronor på de i länken. Det är synd att det var i USA bara, dyr frakt och tull och moms gör dem ju inte lika prisvärda längre... :o

/Mattias

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2021-01-14 16:36

Delningsfrekvenserna är 500, 800 och 4000 så det kan vara ide att kolla hur elementen är kopplade, för bästa funktion.

Återgå till Generellt om hifi