Hörselskador/-nedsättingar, konsekvenser för hobbyn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hörselskador/-nedsättingar, konsekvenser för hobbyn?

Inläggav Strmbrg » 2021-01-18 11:57

Jag har ett jämnt högfrekvent sus i ena örat och ett puls-relaterat liknande sus i det andra.
Det ena örat skallrar lätt om jag spelar för högt dessutom. Utöver det så får jag lätt tryck-obalans i öronen som förvisso lätt kan justeras så fort det uppstår.
Uppenbarligen går det att "höra igenom" sådana skavanker och uppskatta riktigt god återgivning ändå.

Nå, själv då?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MusicMan

Re: Hörselskador/-nedsättingar, konsekvenser för hobbyn?

Inläggav MusicMan » 2021-01-18 12:38

Jag har lite lätt Tinnitus som stör ibland sedan halva livet. Ibland som pip efter höga ljud men oftast som brus.
Sedan har jag lite känsliga öron. Det kan göra ont vid starka ljud. Om jag är trött eller sjuk så blir hörseln extra känslig. Ibland kan cochlea-reflexen (eller vad den heter) liksom pumpa bara av att någon pratar bredvid mig.

Men överlag stör det inte mitt musikintresse mer än att jag inte orkar med så mycket ljud när jag är riktigt trött. Vardagslivet med en familj är ett större "hinder" för lyssnandet. :D
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2021-01-18 14:28

Kraftig dubbelsidig tinnitus och hörselnedsättning, bär hörapparater.
Distorsionsljud, låter som man häller grus på plåt, vid högre ljudnivåer.
Riktigt bra ljudkvalitet från såväl högtalare som hörlurar klarar jag vid betydligt högre ljudnivåer och under längre tid.
Så sammantaget kan jag konstatera att för egen del så är det minst lika viktigt med hög kvalitet på ljudåtergivning för mig som hör dåligt, som för den med perfekt hörsel.
Har tyvärr inte hittat något "knep" som lindrar min tinnitus; den ökar dock vid trötthet, stress och liknande.
Allt sammantaget så njuter jag trots allt fullt ut av god musik, och tar mina begränsningar för vad de är.
Inget man kan göra något åt mer än det jag redan nämnt.
Man kan ju uppskatta en vacker vy även om man bär glasögon :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-18 14:36

Troligen efter Blue Öyster Cult på Scandinavium i Gbg på 70-talet så har jag ett mer eller mindre konstant brus och pipande i mina öron. Ibland är det nästan tyst, ibland nästan lite påfrestande men oftast inga problem. Tycker jag hör ganska bra ändå även om mina belackare inte håller med :D

En kamrat, som jobbade på AVAB på den tiden, hade med sig en ljudtrycksmätare på denna konsert och om jag minns rätt mätte han typ 117 dB några meter framför ena riggen. Vilken kurva han mätte efter har jag ingen aning om, men brukar man inte använda A-vägt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi