Genelec 8340 lyssningsintryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav pLudio » 2021-01-26 15:16

Tangband skrev:Visa mig gärna mätningar

De anger jitter i dokumentationen. Datat påverkas inte av WM8804.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-01-26 16:48

pLudio skrev:
Tangband skrev:Visa mig gärna mätningar

De anger jitter i dokumentationen. Datat påverkas inte av WM8804.


Det är inte att lita på. Isådanafall kan jag lika gärna lita på Yamaha wxc50 och dess ”perfekta” 48bitars volymkontroll , inte sant ?
Länka gärna till lite tester där volymregleringen inte ger artefakter.
Jag förstår om du inte hittar några. De flesta har inte kollat upp de digitala utgångarna.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav pLudio » 2021-01-26 17:18

Tangband skrev:
pLudio skrev:
Tangband skrev:Visa mig gärna mätningar

De anger jitter i dokumentationen. Datat påverkas inte av WM8804.

Det är inte att lita på. Isådanafall kan jag lika gärna lita på Yamaha wxc50 och dess ”perfekta” 48bitars volymkontroll , inte sant ?
Länka gärna till lite tester där volymregleringen inte ger artefakter.
Jag förstår om du inte hittar några. De flesta har inte kollat upp de digitala utgångarna.

WM8004 har ingen inbyggd volymreglering så det blir svårt att hitta tester på det. WM8004 har heller ingen SRC eller DSP.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-26 17:24

Den där PCM9211 gör en massa annat än bara reglerar volymen. Det ska väl till någon form av programmering/styrning av kretsen som Yamaha fixat själva?

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav gflar » 2021-01-26 17:52

pLudio skrev:
Tangband skrev:Kan du ge mig nåt tips på digitala maskiner som ger 44,1 digitalt ut med volymreglering ?

En RPi streamer med https://www.hifiberry.com/digis


Primare NP5 har variabel output. Tyvärr ingen fjärr, men Prisma-appen funkar bra.
Bilagor
46A3EA28-D746-4F5A-90ED-72C300063F11.png
46A3EA28-D746-4F5A-90ED-72C300063F11.png (409.5 KiB) Visad 1724 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Michael » 2021-01-26 23:20

RogerGustavsson skrev:Den där PCM9211 gör en massa annat än bara reglerar volymen. Det ska väl till någon form av programmering/styrning av kretsen som Yamaha fixat själva?

Kanske bör sägas igen: Den kretsen har ingen volymreglering och ingen 48bitars ljudhantering.

//Michael

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-02-13 09:47

Eftersom en kompis nyss köpt subwoofers i form av SAM 7360 med GLM dosa så kommer jag snart kunna testa 8340 med Yamaha wxc50 i läge ” player” där den ger 44,1 KHz via digital ut med flac material med den samplingfrekvensen. Då kan volymregleringen istället göras med genelecs trådlösa fjärrkontroll och den genereras enligt uppgift efter dsp:n .

Det ska bli intressant att höra om detta ger nån hörbar förbättring . :)

Senare tids lyssningsintryck :
Det låter subjektivt väldigt bra där dynamiken fått en putt framåt jämfört med de grejor jag haft hittills.
Det känns som att rätt väg att gå är att köra digitalt så långt man kan , även in i dsp filtret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-07-10 20:47

En del vatten har runnit under broarna sedan sist , jag beslutade mig idag att testa köra analogt in till Genelec 8340 från Yamaha wxc50 :s analoga utgångar . Det skulle jag inte ha gjort, eller - det var helt bortkastat eftersom resultatet i jämförelse med min iPhone + USB bridge spdif gav väldigt nedslående resultat.

Det är rätt kul att testa saker som verkligen är bättre på riktigt och inte så kostsamma, och för ett år sedan hade jag nog varit ganska nöjd med Yamaha wxc 50 :s analoga ljud .

Att köra digitalt direkt in i 8340 med iPhone + Apple Music och USB bridgen ger massivt bättre ljud , klarare, mer dynamik , betydligt roligare att lyssna .

Digitalt ut från Yamaha wxc 50 in i Genelec 8340 blir bättre än analogt från wxc50, det är dock en bra bit ifrån iPhone som streamer med digital förbindelse och Apple Music. :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tell » 2021-07-10 21:55

Tangband skrev:.. massivt bättre ljud , klarare, mer dynamik , betydligt roligare att lyssna

Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-07-11 08:43

Tell skrev:
Tangband skrev:.. massivt bättre ljud , klarare, mer dynamik , betydligt roligare att lyssna

Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.


Jag tror att även du hade hört skillnad :) , det sämre alternativet lät som en blöt handduk ovanpå högtalaren . Natt och dag - skillnad alltså.

Rent tekniskt är det väl delvis lätt att förklara också. Med analog och digital förbindelse så samplar Yamaha wxc 50 om signalen till 48 KHz om ” pre amp ” funktionen används . Här är en skillnad mot iPhone med Apple Music och min USB bridge som hela tiden spelar upp original samplingsfrekvens .

Analog förbindelse från yamahan till Genelec passerar även en extra A/D omvandlare inuti Genelec innan DSP filtret .
Egentligen inte konstigt alls att det låter sämre . Även de analoga kablarna försämrar en aning …
Senast redigerad av Tangband 2021-07-11 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Belker » 2021-07-11 09:10

Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav hcl » 2021-07-11 09:46

Belker skrev:Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.

Jag gissar att olika personer definierar skillnaders magnitud väldigt olika.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav goat76 » 2021-07-11 09:49

Belker skrev:Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.


Allt är väl relativt, om det blir mycket roligare att lyssna på musik så kan man väl få kalla skillnaden för massiv? :)

Det är ju ganska många skillnader som sker mellan de två ljudkedjorna för Tangband, ett annat försteg, en annan DAC och en uppspelning som i det ena fallet innebär en omsampling av allt material till 48 kHz vars omsamplings-kvalite vi inte har någon aning om. Det är rätt många variabler som sker där.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav hcl » 2021-07-11 09:59

goat76 skrev:
Belker skrev:Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.


Allt är väl relativt, om det blir mycket roligare att lyssna på musik så kan man väl få kalla skillnaden för massiv? :)

Det är ju ganska många skillnader som sker mellan de två ljudkedjorna för Tangband, ett annat försteg, en annan DAC och en uppspelning som i det ena fallet innebär en omsampling av allt material till 48 kHz vars omsamplings-kvalite vi inte har någon aning om. Det är rätt många variabler som sker där.

Absolut. Om inget av ovanstående gav något som helst hörbart avtryck skulle knappt något alls utöver högtalare och rum ge någon märkbar skillnad.

Lyssnar man via standardbetonad normal såsig utrustning så kanske inte t.ex.omsampling är speciellt märkbart?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav jansch » 2021-07-11 10:32

Tangband skrev:
Tell skrev:
Tangband skrev:.. massivt bättre ljud , klarare, mer dynamik , betydligt roligare att lyssna

Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.


Jag tror att även du hade hört skillnad :) , det sämre alternativet lät som en blöt handduk ovanpå högtalaren . Natt och dag - skillnad alltså.

Rent tekniskt är det väl delvis lätt att förklara också. Med analog och digital förbindelse så samplar Yamaha wxc 50 om signalen till 48 KHz om ” pre amp ” funktionen används . Här är en skillnad mot iPhone med Apple Music och min USB bridge som hela tiden spelar upp original samplingsfrekvens .

Analog förbindelse från yamahan till Genelec passerar även en extra A/D omvandlare inuti Genelec innan DSP filtret .
Egentligen inte konstigt alls att det låter sämre . Även de analoga kablarna försämrar en aning …

Då får du tömma kablarna på förbrukade elektroner......

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav goat76 » 2021-07-11 11:14

jansch skrev:
Tangband skrev:
Tell skrev:Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.


Jag tror att även du hade hört skillnad :) , det sämre alternativet lät som en blöt handduk ovanpå högtalaren . Natt och dag - skillnad alltså.

Rent tekniskt är det väl delvis lätt att förklara också. Med analog och digital förbindelse så samplar Yamaha wxc 50 om signalen till 48 KHz om ” pre amp ” funktionen används . Här är en skillnad mot iPhone med Apple Music och min USB bridge som hela tiden spelar upp original samplingsfrekvens .

Analog förbindelse från yamahan till Genelec passerar även en extra A/D omvandlare inuti Genelec innan DSP filtret .
Egentligen inte konstigt alls att det låter sämre . Även de analoga kablarna försämrar en aning …


Då får du tömma kablarna på förbrukadekelektroner......


Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav hcl » 2021-07-11 12:00

goat76 skrev:Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Det citerade innehåller inget märkligt ö.h.t.

Just det problem som nämns i den citerade texten drabbar i huvudsak synkron avspelning d.v.s. t.ex. S/PDIF och i mindre (eller med en god implementation mycket liten) utsträckning asynkron avspelning d.v.s. där inkommande datatakt styrs av lokal klocka vid DAC:en. Ingen DAC är dock helt opåverkad av olika former av störningar och brus även på den digitala sidan (t.ex. klockjitter).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tell » 2021-07-11 12:30

Tangband skrev:
Tell skrev:
Tangband skrev:.. massivt bättre ljud , klarare, mer dynamik , betydligt roligare att lyssna

Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.


Jag tror att även du hade hört skillnad :) , det sämre alternativet lät som en blöt handduk ovanpå högtalaren . Natt och dag - skillnad alltså.

Rent tekniskt är det väl delvis lätt att förklara också. Med analog och digital förbindelse så samplar Yamaha wxc 50 om signalen till 48 KHz om ” pre amp ” funktionen används . Här är en skillnad mot iPhone med Apple Music och min USB bridge som hela tiden spelar upp original samplingsfrekvens .

Analog förbindelse från yamahan till Genelec passerar även en extra A/D omvandlare inuti Genelec innan DSP filtret .
Egentligen inte konstigt alls att det låter sämre . Även de analoga kablarna försämrar en aning …

Fast omsampling gör verkligen inte heller nån sån enorm skillnad som du beskriver. Och nej, inte dom analoga kablarna heller.

Belker skrev:Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.

Exakt precis så!

goat76 skrev:Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Jitter är dock fortfarande så väldigt lågt att det inte gör nån som helst ljudlig skillnad.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav goat76 » 2021-07-11 13:09

Tell skrev:
goat76 skrev:Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Jitter är dock fortfarande så väldigt lågt att det inte gör nån som helst ljudlig skillnad.


Det finns ungefär lika många högt ansedda experter som säger att jitter skapar hörbara problem, som det finns högt ansedda experter som säger det motsatta. :)

En intressant parallell som man kan ha i åtanke när man talar om hörbart kontra icke hörbart, är de som säger att relativt låg distorsion i en förstärkare är hörbar trots att högtalarna man hör detta igenom har en betydligt högre grad av distorsion, vilket rimligtvis borde dölja förstärkarens dist.
Jitter kan nog vid mätning anses ligga långt under hörtröskeln, precis som förstärkarens distorsion.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-07-11 13:40

Tell skrev:
Tangband skrev:
Tell skrev:Herrejisses, tror du på det där själv eller? Inte en chans i världen att det är mer än en tillstymmelse skillnad mellan dom två.


Jag tror att även du hade hört skillnad :) , det sämre alternativet lät som en blöt handduk ovanpå högtalaren . Natt och dag - skillnad alltså.

Rent tekniskt är det väl delvis lätt att förklara också. Med analog och digital förbindelse så samplar Yamaha wxc 50 om signalen till 48 KHz om ” pre amp ” funktionen används . Här är en skillnad mot iPhone med Apple Music och min USB bridge som hela tiden spelar upp original samplingsfrekvens .

Analog förbindelse från yamahan till Genelec passerar även en extra A/D omvandlare inuti Genelec innan DSP filtret .
Egentligen inte konstigt alls att det låter sämre . Även de analoga kablarna försämrar en aning …

Fast omsampling gör verkligen inte heller nån sån enorm skillnad som du beskriver. Och nej, inte dom analoga kablarna heller.

Belker skrev:Varje gång jag upplevt ”natt och dag” har det visat sig bero på fel i inställningar någonstans. I övrigt fungerande och nivåmatchad hifi uppvisar endast subtila skillnader.

Exakt precis så!

goat76 skrev:Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Jitter är dock fortfarande så väldigt lågt att det inte gör nån som helst ljudlig skillnad.


Alla fel adderas ju , speciellt vid analog förbindelse och vid sample rate conversion samt volymreglering.

Om varje försämring är en siffra där helt transparent är siffran 1, så är ett exempel :

Yamaha wxc50 analogt ut , pre amp med volymreglering , omsampling till 48 kHz = 0,96
Analoga signalkablar till Genelec 8340 = 0,96
A/D i Genelec 8340 = 0,98
DSP filter med sample rate omvandlare i Genelec = 0,98
D/A i Genelec 8340 = 0,98

Summa försämring med analog förbindelse till Genelec 8340 = 0,87

iPhone + USB bridge med korrekt sampling = 1
Digital förbindelse spdif till Genelec 8340 = 0,99
DSP filter med sample rate omvandlare i Genelec = 0,98
D/A i Genelec 8340 = 0,98

Summa försämring med digital förbindelse till Genelec 8340 = 0,95

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tell » 2021-07-11 13:42

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Hur ställer ni er till följande påstående? :)

”It's long been understood that two digital links delivering exactly the same data (i.e., the two digital captures null perfectly) can nonetheless sound different during real-time playback. Why? Different connections can have different intrinsic jitter levels. The DAC at the far end is clocked from a PLL that does its best to eliminate this jitter, but it only does so above a certain cutoff frequency and below its own loop bandwidth. Consequently, there can be some remaining interface jitter left to modulate the audio during real-time playback. (NB: It's only during real-time playback. If you later play the captured file using the DAC's internal clock -- poof! -- it's gone.)”
https://gearspace.com/board/high-end/12 ... dac-4.html

Jitter är dock fortfarande så väldigt lågt att det inte gör nån som helst ljudlig skillnad.


Det finns ungefär lika många högt ansedda experter som säger att jitter skapar hörbara problem, som det finns högt ansedda experter som säger det motsatta. :)

En intressant parallell som man kan ha i åtanke när man talar om hörbart kontra icke hörbart, är de som säger att relativt låg distorsion i en förstärkare är hörbar trots att högtalarna man hör detta igenom har en betydligt högre grad av distorsion, vilket rimligtvis borde dölja förstärkarens dist.
Jitter kan nog vid mätning anses ligga långt under hörtröskeln, precis som förstärkarens distorsion.

Dom enda jag sett påstå att det är hörbart är bara från dom såkallade experterna som typ Paul McGowan, John Darko, Hans Beekhuyzen osv. Bättre namn på dom är wannabeexperter. Sen har jag sett lite mera vetenskapligt framtagna siffror på vad mänskliga tröskeln faktiskt ish är, samtidigt som jag också sett uppmätta siffror på DACar som då ligger på betyydligt lägre nivå. Har också lyssnat på olika jitternivåer både hos Archimago och även här när Svante la upp sådana och har då konstanterat att min nivå också ligger runt dom vetenskapliga jag läst. Så aa nä, jag vet att det finns många högt ansedda experter som påstår ren bullshit.
Jitter på moderna produkter är inte hörbart.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tell » 2021-07-11 13:44

Tangband skrev:Alla fel adderas ju , speciellt vid analog förbindelse och vid sample rate conversion samt volymreglering.

Om varje försämring är en siffra där helt transparent är siffran 1, så är ett exempel :

Yamaha wxc50 analogt ut , pre amp med volymreglering , omsampling till 48 kHz = 0,96
Analoga signalkablar till Genelec 8340 = 0,96
A/D i Genelec 8340 = 0,98
DSP filter med sample rate omvandlare i Genelec = 0,98
D/A i Genelec 8340 = 0,98

Summa försämring med analog förbindelse till Genelec 8340 = 0,87

iPhone + USB bridge med korrekt sampling = 1
Digital förbindelse spdif till Genelec 8340 = 0,99
DSP filter med sample rate omvandlare i Genelec = 0,98
D/A i Genelec 8340 = 0,98

Summa försämring med digital förbindelse till Genelec 8340 = 0,95

Nu är du där med massa påhittade siffror igen, om du ska hitta på några så är det snarare under promille-nivåerna du ska ner i.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-07-11 14:17

Är det bara jag som tycker att deras olika modeller låter helt olika?
Har hört dom på mässor där de brukar ha en 4-6st uppställda och skiftar emellan.
Konstigt tycker jag. De borde ha samma ljudsignatur = den rätta

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav goat76 » 2021-07-11 14:42

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Jitter är dock fortfarande så väldigt lågt att det inte gör nån som helst ljudlig skillnad.


Det finns ungefär lika många högt ansedda experter som säger att jitter skapar hörbara problem, som det finns högt ansedda experter som säger det motsatta. :)

En intressant parallell som man kan ha i åtanke när man talar om hörbart kontra icke hörbart, är de som säger att relativt låg distorsion i en förstärkare är hörbar trots att högtalarna man hör detta igenom har en betydligt högre grad av distorsion, vilket rimligtvis borde dölja förstärkarens dist.
Jitter kan nog vid mätning anses ligga långt under hörtröskeln, precis som förstärkarens distorsion.

Dom enda jag sett påstå att det är hörbart är bara från dom såkallade experterna som typ Paul McGowan, John Darko, Hans Beekhuyzen osv. Bättre namn på dom är wannabeexperter. Sen har jag sett lite mera vetenskapligt framtagna siffror på vad mänskliga tröskeln faktiskt ish är, samtidigt som jag också sett uppmätta siffror på DACar som då ligger på betyydligt lägre nivå. Har också lyssnat på olika jitternivåer både hos Archimago och även här när Svante la upp sådana och har då konstanterat att min nivå också ligger runt dom vetenskapliga jag läst. Så aa nä, jag vet att det finns många högt ansedda experter som påstår ren bullshit.
Jitter på moderna produkter är inte hörbart.


Intressant, menar du att du själv mätt upp vilken jitternivå ditt egna ljudsystem har, kanske kan du isåfall visa de mätningarna för oss andra?

Ett jitter-test online fungerar inte särskilt bra då det i princip är omöjligt att veta hur mycket jitter som adderas från var och ens egna ljudsystem vilket kan lätt kan dölja de evetuellt hörbara skillnaderna. Man bör därför vara fysiskt närvarande vid testet mellan utrustning med och utan uppmätt jitter för att testet ska ge något.



Får jag fråga varför du hittar på flera egna utvalda "experter" åt mig, jag har väl inte påstått att de där hifi-recensenterna från Youtube är några högt ansedda experter?
Det är din ensak om du håller herrarna Paul McGowan, John Darko och Hans Beekhuyzen högt, jag har knappt tittat på några videos från dem och har ingen aning om vad de tycker och anser om jitter? :)

Bob Katz är en för mig högt ansedd expert som har skrivit en del om jitter, vilket går att läsa här: https://www.digido.com/portfolio-item/jitter/
Han är liksom många andra inne på att jitter i de flesta fall inte är hörbart, men han beskriver flera exempel när och hur det kan arta sig när det är hörbart.

Hursomhelst handlar inte denna tråd om jitter, det var bara ett litet sidospår som dök upp när Tangband nämnde kablar som en av många variabler i hans setup. Jag kommer därmed inte fördjupa mig så mycket om jitter mer i denna tråd eftersom vi diskuterat det förr i tidigare trådar.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Belker » 2021-07-11 15:59

Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav jansch » 2021-07-11 18:06

Belker skrev:Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?


Det verkar som många ser jitter som en speciell distorsionsform vilket det inte är.
(Belker, detta är ingen replik till ditt inlägg utan generellt)

Jitter skapar distorsion i form av övertoner som inte är harmoniska eller i speciella fall pitchförändringar. Detta är en grov förenkling men ändå korrekt.

Jitter är när samplingsfrekvensen ej är stabil, i praktiken tiden mellan 2 samples varierar runt ett medelvärde (börvärde)

- Väldigt lågfrekvent jitter, som egentligen kallas "wander", kan liknas vid brister hos en skivspelares där pitchförändring kan uppstå. T.ex tallriken snurrar för långsamt eller varierar lite.
En en någorlunda konstruerad "klocka" som styr samplingsfrevensen är dock mycket bättre än både graververk och skivspelare. Det är helt enkelt lättare att styra elektronik än mekanik och quartzoscillatorer är riktigt duktiga på att hålla takten. Bl.a temperaturförändringar påverkar dock.

- jitter som skapar övertonsprodukter är nog det som vanligen menas*. T.ex om ett sample som skall skapa en enkel sinusvåg blir triggat lite sent blir sinusen lite "krokig" i sin mjuka form = överton/toner skapas. Viktigt! sannolikheten att felaktigheten repeteras i samma takt som nyttosignalen är i praktiken "0" vilket gör att det borde bli mer åt brushållet för hörseln, vi hör/detekterar inte delar eller fragment av en sinusvåg som ton/tonhöjd.

- ett specialfall uppnås när vi närmar oss Nyquist frekvensen där 2 samples definierar tonen. Då kan faktiskt pitchförändring uppstå. Dock återigen sannolikheten att jitterfelet är synkat med nyttosignalen är nästan "0" och brus uppstår istället.

Det är därför ingen mening att definierar jitter som en separat "värdemätare" på en D/A omvandlares kvalitet. Dynamikomfång- och distorsionsmätningar speglar även jittrets eventuella påverkan (dock inte wander)

* även om quartzstyrda klockor har en extrem stabilitet kan jitter uppstå när oscillatorn skall omformas till puls för samplingsfrekvensen. Är triggnivån lite odistinkt uppstår jitter.

Alltså, jitter är ett fenomen som kan skapa övertoner och brus. Vi hör inte jitter som sådant.

En sak till. Man hör ofta att jitter kan skapa fasfel vilket är sant i teorin men helt ointressant för musiklyssning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Tangband » 2021-07-11 19:00

Belker skrev:Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?


https://www.tonmeister.ca/wordpress/201 ... onversion/

En av många studier. Det är tex lite lömskt med jitter med en signal som gått genom en sample rate converter, eftersom den kan tillsynes mäta väldigt bra med lågt jitter på utgången, men ändå har ” fryst fast ” jitter vid sample rate konverteringen och därmed förstört signalen för alltid .

Det verkar som att precisionsklockor fortfarande behövs för att prestera lågt jitter , som jag förstått det .

Det skulle vara intressant med input angående jitter från Peter S .
Är jitter helt oproblematiskt år 2021 ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav I-or » 2021-07-11 19:09

Belker skrev:Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?


Svar nej. Jittret för moderna DAC:ar måste höjas med sådär 3 tiopotenser för att man med säkerhet ska kunna hävda hörbarhet. Case closed på den fronten, alltså.

Hela debatten uppstod för ca tre decennier sedan när diverse tyckare vid svårt placebohärjade lyssna-och-tyck-sessioner ansåg sig höra skillnad mellan olika CD-transporter, kablage och gränssnitt. Eftersom man endast i undantagsfall kunde producera mätresultat som närmade sig hörbarhet för dessa skillnader med konventionella metoder var man tvungen att hävda magiska effekter av jitter.

En uppsjö av rapporter som visar att jittret sedan länge ligger långt under hörbarhetsgränsen tycks vara okända för många än idag. Det finns fortfarande problemområden inom hifi, men jitter är definitivt inte ett av dem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav Belker » 2021-07-11 19:38

Tangband skrev:
Belker skrev:Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?


https://www.tonmeister.ca/wordpress/201 ... onversion/

En av många studier. Det är tex lite lömskt med jitter med en signal som gått genom en sample rate converter, eftersom den kan tillsynes mäta väldigt bra med lågt jitter på utgången, men ändå har ” fryst fast ” jitter vid sample rate konverteringen och därmed förstört signalen för alltid .

Det verkar som att precisionsklockor fortfarande behövs för att prestera lågt jitter , som jag förstått det .

Det skulle vara intressant med input angående jitter från Peter S .
Är jitter helt oproblematiskt år 2021 ?

Länken är bekant, men den säger inget om ev hörbarhet. Inte ens i felimplementerad SRC. Kollade inte referenserna. Finns resultat där?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Genelec 8340 lyssningsintryck

Inläggav jansch » 2021-07-11 19:54

Tangband skrev:
Belker skrev:Experter hit och experter dit. Finns den någon vetenskaplig studie som visar att jitter är ett hörbart problem?


https://www.tonmeister.ca/wordpress/201 ... onversion/

En av många studier. Det är tex lite lömskt med jitter med en signal som gått genom en sample rate converter, eftersom den kan tillsynes mäta väldigt bra med lågt jitter på utgången, men ändå har ” fryst fast ” jitter vid sample rate konverteringen och därmed förstört signalen för alltid .

Det verkar som att precisionsklockor fortfarande behövs för att prestera lågt jitter , som jag förstått det .

Det skulle vara intressant med input angående jitter från Peter S .
Är jitter helt oproblematiskt år 2021 ?


Dessa "precisionsklockor" kan du som privatperson köpa för 1-2 USD styckvis med temperatur kompenseringsmöjligheter etc.
Då har du 100ggr bättre prestanda än vad även den värsta audiofilen ens kan drömma om.
D v s hänslen, livrem, lim, gaffatejp, resårband och säkerhetsnålar (mm).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster