När är du nöjd med ditt ljud? Omröstning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När är du nöjd med ditt ljud?

Aldrig
4
6%
Händer väl någon gång om året
3
4%
För någon månad sedan minns jag att jag var nöjd
1
1%
Några gånger i veckan
6
9%
För det mesta
45
64%
Alltid
11
16%

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

När är du nöjd med ditt ljud? Omröstning

Inläggav Baffel » 2021-01-20 00:48

Det är frågan. Spåna fritt .

P.ga aningens tabbar i mitt första inlägg, som jag nu ändrat,, så kan de första svaren i denna tråd verka aningens förvirrande . De fram till mitt inlägg som börjar : Nu är allt rätt på banan igen !
Bortse ifrån dem . Eller bortse och bortse . Se på dem hur ni vill.
Glasklart. Nu kör vi. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-20 01:34, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
distad

Re: När njöt du senast av musik? Omröstning.

Inläggav distad » 2021-01-20 00:58

Baffel skrev:Hur ofta njuter du av musik utan att fundera på : hur bra eller dåliga själva anläggningen är , ifall du ska uppgradera , om du nog ändå borde ta och mäta och ekvivalisera , hur pass bra eller dålig musikinspelningen är . Kort sagt , hur ofta är du nöjd med din anläggning /system och njuter och lyssnar på musik enbart utan att fundera på det tidigare nämnda?

Jag vet redan utgången. De flesta kommer rösta på alltid.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-20 01:00

FBK skrev:
Baffel skrev:Hur ofta njuter du av musik utan att fundera på : hur bra eller dåliga själva anläggningen är , ifall du ska uppgradera , om du nog ändå borde ta och mäta och ekvivalisera , hur pass bra eller dålig musikinspelningen är . Kort sagt , hur ofta är du nöjd med din anläggning /system och njuter och lyssnar på musik enbart utan att fundera på det tidigare nämnda?

Just nu har 100 % (dvs jag) röstat på "För det mesta" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 01:02

Nu
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:02

FBK skrev:

Drypande av ironi misstänker jag . :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:02

hifikg skrev:Nu

Men det var ju inget vettigt svar . 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-20 01:03

Baffel skrev:
FBK skrev:

Drypande av ironi misstänker jag . :)

Exakt. :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 01:04

Baffel skrev:

Nä, borde ha svarat "nyss", men jag lyssnar än... Alltid, som jag kryssade i, är inget svar på frågan som den är ställd i rubriken.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:11

hifikg skrev:
Baffel skrev:

Nä, borde ha svarat "nyss", men jag lyssnar än... Alltid, som jag kryssade i, är inget svar på frågan som den är ställd i rubriken.

Attans märker det nu. Var för snabb som vanligt . Blir ju bara knas hur jag än ändrar. Hifikg hjälp mig nu innan Morello dyker upp. 8O
Vänta jag tänker efter nu . ... Typiskt. Det går ju inte att ändra rubrik i på själva omröstningen ! Måste bygga om hela skiten baserat på det nu. Återkommer...

RÖSTA INTE än . Ge mig några minuter . !
Senast redigerad av Baffel 2021-01-20 01:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 01:15

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:

Attans märker det nu. Var för snabb som vanligt . Blir ju bara knas hur jag än ändrar. Hifikg hjälp mig nu innan Morello dyker upp. 8O
Vänta jag tänker efter nu . ...

Da ya enjoy music, mannen?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: När njuter du av musik? Omröstning

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:17

Vilken jävla musik. ?! Jag blir galen . Hinner inte tjafsa med dig nu kg .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: När njuter du av musik? Omröstning

Inläggav hifikg » 2021-01-20 01:24

Baffel skrev:Vilken jävla musik. ?! Jag blir galen . Hinner inte tjafsa med dig nu kg .

Stressad mitt i natten? Inte bra, tänk på blodtrycket o varva ner med lite skön mäzzjazz. Kvällens rekommendation är Shirley Horn.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: När är du nöjd med ditt ljud? Omröstning

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:31

Nu är allt rätt på banan igen ! Allt är nu fullständigt glasklart. Fritt fram för att rösta och skriva kommentarer. :)

Tack KG för påpekandet ! Tycket under kontroll. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 01:36

Frågan är inte så enkel att besvara egentligen, jag sitter, tyvärr, inte alltid i sweetspot o lyssnar på OA52.2, ibland rusar jag runt med lurar i öronen eller sitter i bilen o runkar huvudet till rock´n roll som sprutar ur en original Volvo-stereo och inte sällan hälsar jag på hos folk som inte har en tanke på ljudkvalitet, men musiken kan vara bra för det. Försöker ibland väcka tanken hos små juniorer, men ansträngningarna hamnar på hälleberget för det allra mesta. Så mitt svar baserar sig på att jag sitter där jag sitter just nu :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 01:45

Det vore väl för tråkigt att enbart kunna njuta av musik om man var tvungen att befinna sig på optimal sweetspot för det. Det är väl så mycket annat som spelar in. När jag såg sista avsnittet av Queen's Gambit , slutscenen och sen musiken . Rysningar. 8O Då kan man snacka om att leva sig in i och förlora sig till musiken . Och då är ändå min paddas högtalare mer eller mindre slut och låter ännu sämre än vad paddor brukar göra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 02:04

Exakt, musik kan jag njuta av t o m på en anläggning från Linn på Sweetspot i Jönköping, men inte beror det på anläggningen... Fast nu frågade du om när vi är nöjda med vårt ljud. För att svaret på den frågan ska vara alltid krävs det att jag sitter där jag satt när jag skrev det. Nu har jag förflyttat min lekamen och avser att försätta den i viloläge alldeles snart.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-01-20 03:01

Nästan alltid. Ibland så finns det saker som jag känner vore skönt att förbättra (framförallt högre headroom).

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2021-01-20 13:25

Hemma är jag det för det mesta. Jag har förlikat mig med de akustiska förutsättningarnas totala uselhet, och det givet är jag nöjd. Det händer väl ibland att jag önskar mer eller mindre av något, men det är ganska sällan. Oftast är det frågan om film och den djupaste basens tryck, det kan ibland kännas lite tunt. Inget som jag ligger vaken och funderar på.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-20 13:39

hifikg skrev:Exakt, musik kan jag njuta av t o m på en anläggning från Linn på Sweetspot i Jönköping, men inte beror det på anläggningen... Fast nu frågade du om när vi är nöjda med vårt ljud. För att svaret på den frågan ska vara alltid krävs det att jag sitter där jag satt när jag skrev det. Nu har jag förflyttat min lekamen och avser att försätta den i viloläge alldeles snart.

Så allt från Linn är dåligt baserat på någon butiks-demo? :D

Svarade alltid, de få gånger jag inte njuter ligger problemet hos mig och inte ljudanläggningen då den knappast förändras mellan lyssningarna. Hörseln har sina sämre stunder ibland, kanske p.g.a ansträngning eller andra yttre omständigheter som påverkat hörselsinnet för dagen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-20 14:00

Ibland önskar jag en mer reglerad efterklang i salongen - annars nöjd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 14:30

hifikg skrev:Exakt, musik kan jag njuta av t o m på en anläggning från Linn på Sweetspot i Jönköping, men inte beror det på anläggningen... Fast nu frågade du om när vi är nöjda med vårt ljud. För att svaret på den frågan ska vara alltid krävs det att jag sitter där jag satt när jag skrev det. Nu har jag förflyttat min lekamen och avser att försätta den i viloläge alldeles snart.

Snackade häromdagen med en polare om lite ditten och datten, bla om mikrofoner. Han sa angående de som plöjer ned massvis med pengar i dyr hifi : Ähä det är ju bara människor som har dålig inlevelseförmåga i musiken.
Vem vet, men inbland kan det nog vara vettigt att idka lite självkritik, vad det än gäller.

Sen sitter den ju för oss tokstollar som gillar att det låter bra den för uppgraderingsdjävulen på axeln och viskar i örat....du den där...osv.

Fast vissa sitter ju nöjda. :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-20 14:36

Baffel skrev:

Snackade häromdagen med en polare om lite ditten och datten, bla om mikrofoner. Han sa angående de som plöjer ned massvis med pengar i dyr hifi : Ähä det är ju bara människor som har dålig inlevelseförmåga i musiken.
Vem vet, men inbland kan det nog vara vettigt att idka lite självkritik, vad det än gäller.

Sen sitter den ju för oss tokstollar som gillar att det låter bra den för uppgraderingsdjävulen på axeln och viskar i örat....du den där...osv.

Och sen finns det de som lägger tid på att laga god mat, men de har väl också bara dålig inlevelseförmåga? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-20 14:42

Tycker att det spelat fantastiskt fint här hemma, och det verkar alla som lyssnar hos mig också göra. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-20 14:44

Ja, det låter fint hos Sprudel, men det saknas en kompaktskivspelare ;)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-20 14:44

goat76 skrev:
Baffel skrev:

Och sen finns det de som lägger tid på att laga god mat, men de har väl också bara dålig inlevelseförmåga? :)

Så kan man ju såklart se det med. :)

Jag tycker det är riktigt kul att fundera på hur man kan få bättre ljud . Gärna med små trix och billiga bra grejer . Typ det som kom fram i denna tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71340

Det är dessutom kul att lära sig hur tekniken funkar . Sen vad andra anser om det bryr jag mig inte om. Det är min hobby. Folk får ha konstiga hobbys som helst . Upp till dem. :) Misstänker att de flesta andra på detta forum resonerar på ungefär samma sätt. :D

P.s angående polaren. Sen kröp det allt fram, under samtalets gång, att han var behov av någon billig vettig DAC och försteg , för hemmabruk, till sitt kassa slutsteg. Då blev det allt annat ljud i skällan. Föreslog Topping E30, som han nu har beställt . Ska nog fan få han att fixa bättre slutsteg med . He he.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-01-20 15:13

Jag är nästan helt nöjd med ljudet, efter mina akustikinsatser har ljudet lyfts till oanade höjder det utan att vardagsrummet ser alltför mysko ut. Nu kvarstår endast finliret.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2021-01-20 17:40

Svarade alltid, bortsett från dåligt källmaterial då.
Jag vill inte optimera anläggningen efter det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2021-02-01 11:17

Mitt gamla bioförstärkaren dog i somras. Köpte en ny Denon. Den kom efter lång tid. Sedan var vi i sommarstugan långt in i december.

Till slut installerades den. Mycket nöjd med ljudet. Eftersom jag har en något komplicerad anläggning med en kombination av en komplett rööranläggning så är jag osäker på hur jag nu skall gå vidare.

Alltså skall jag skippa rör-anläggningen helt? Ett rörslutsteg fungerar inte. Skivspelaren behöver en ny tonarm m m. Finns en skivspelare till som inte syns i bild.

Så som våra olika projekt ser ut nu så gör vi en döstädning inklusive småreparationer och nyinförskaffningar i lägenheten. Detta för att vi på sikt flyttar samt vill öka trivseln och funktion i lägenheten.

Igår kikade jag lite bland skivorna och kommer idag skänka 1,5 back vinyl till någon loppis. Så börjat närma oss anläggningen. Jag gillar inte att greja med anläggningen. Mitt nöje med sådant är begränsat till och med negativt.

Det finns mängder med vinyl m m att döstäda kvar. Funderar vidare. Här en mycket gammal bild över anläggningen. Idag är det en större modell Martin Logan som står där. Får väl snart ge mig in i kabelhärvorna igen och gå vidare.

Men basen är vacker och mera kraftfull än man kan tro. Panoramat är insmickrande om man får använda sådana ord. Lyssnade på en tv-sänd konsert. Det blev bra. Ett problem i lägenheten är väl att skillnaden mellan starkt och svagt kan vara något stort.

Tv-skärmen är något liten. Förra veckan så skaffade vi HD-kanaler. Så ett steg är att skaffa något större skärm.

Mattan på bilden är sedan 14 dagar borta till förmån för en ny. Det blev snyggare.
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-01 11:34

RMA skrev:Svarade alltid, bortsett från dåligt källmaterial då.
Jag vill inte optimera anläggningen efter det.

Ett par frågor på det. :)

1. Hur gör man rent konkret om man hellre vill optimera sin anläggning för dåligt källmaterial?

2. Om man nu råkar har en anläggning som låter relativt bra för det mesta, innebär det då att de bästa källmaterialen omöjligen kan låta maximalt bra?
Senast redigerad av goat76 2021-02-01 12:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-01 11:46

goat76 skrev:

Så allt från Linn är dåligt baserat på någon butiks-demo? :D ...

Nä. På Karlavägen har jag hört Linn låta riktigt bra, men det var på 80-talet. På senare tid har jag hört dem på mässor och där har de, kanske konstigt men ändå, inte fått till ljudet någon gång. Och de som demar har hållit med mig, och hänvisat till de olika rummens dåliga förutsättningar. Samtidigt har andra lyckats riktigt bra i samma och liknande rum.

Likväl kommer jag att digga musiken om den är bra. En riktigt bra anläggning kan bidra till att jag upptäcker musik som jag annars hade "bläddrat" förbi.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi