Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Ino pi60s Vs. i32z

Inläggav Alexi » 2005-08-04 20:04

Återigen idag hamnade jag i en konversation om den stora upplevda skillnaden mellan pi60s och topp-systemen (i28s-i68es).

Det här var först något jag trodde jag var ensam om att uppleva men nu har jag hört det av så många av varandra oberoende personer att det upplevda fenomenet inte kan vara inbillning.

Jag hade också hört att detta fenomen bara skulle finnas i i56s och uppåt, pågrund av att dom har ellement ovanför diskanten. Men jag har även hört att samma problem finns i i28s.

"Problemet" är en känsla av hörlurseffekt vid lysning, smal ljudbild, dålig stereo effekt etc. helt tvärtemot pi60s. Nu har jag tyvärr bara hört pi60s hos Öhman, så det är ju möjligt att ett par topp-system där eller pi60s någon annanstans kan råka ut för samma sak.

Är det flera här som upplevt detta fenomen och isf. med vilka modeller?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-04 20:29

en fråga. VAD var källan oftast som spelades då denna "smala" ljudbredd har uppmärksammats...

bara nyfiken...Så inte ute efter bråk av något slag...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-04 20:45

Är det inte bara så att det är den smalare spridningen som märks? Dvs om sidoväggarna vore tillräckligt väldämpade så hade pi60s låtit likadant?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-04 20:49

Jag tror knappast att källa har så stor betydelse för ljudbilden, det får i så fall vara en extremt dålig apparat för att ljudbilden ska bli fel. Det är nog snarare kombinationen högtalare och rum som gör ljudbilden.

Jag gissar lite men de stora toppsystemen kräver stora rum för att de ska måla upp en korrekt ljudbild. pi60s är väl tänkt för mer normalstora lyssningsrum. Jag tycker att de målade upp en bred och mycket definierad bild i den berömda källaren när jag lyssnade. Jag fick dessutom intrycket att pi60s i sagda källare var ganska obarmhärtigt mot multimonoinspelningar där man tycktes kunna höra var ljudteknikern placerat de olika monokanalerna.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-04 21:03

Jag tror knappast att källa har så stor betydelse för ljudbilden, det får i så fall vara en extremt dålig apparat för att ljudbilden ska bli fel. Det är nog snarare kombinationen högtalare och rum som gör ljudbilden.

Håller med. Antagligen, mest sannolikt beror skillnaden i ljudbild som man hör på spridningsegenskaperna hos högtalarna och rummets akustiska egenskaper. Toppsystemen med flera element har ju en annorlunda ljudalstrande yta för olika frekvenser (större yta mot lägre frekvenser <3000Hz) vilket såklart påverkar spridningen.

mayro tror du inte att man skulle höra de skillnader i ljudbild vid en direkt jämförelse mellan olika CD-spelare eller D/A-omvandlare om det berodde på CD-spelaren. Det verkar inte rimligt att LTS skulle rekommendera en CD-spelare som ändrar ljudbilden så att det märks.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-04 21:08

Hej,

f'låt men har inte så mycket att bidra direkt till frågan men blev nyfiken då toppsystemen nämdes(Det menas väl dom Ino burkar som liknar åtminstonne fysiskt till utseendet en D'appolito konstruktion)...
men hur är dom hör toppsystemens högtalarelement fördelade i frekvensgången, är det en D'appolito konstruktion eller är t.ex övre baselementet ovanför diskanten delad vid en annan frekvens än den nedre, och dom som har 4 baselement, hur är frekvensgången fördelad på alla dessa element?

Jag är bara lite nyfiken och det skulle vara kul, om dessa infon finns, att få fundera lite granna, det är alltid kul att gympa hjärnan och föreställa sig hur högtalarna kan tänkas fungera i praktiken! :)

EDIT: Kan dock göra en vild spekulation i saken, men det beror helt på om baselementen närmast under och över diskanten har samma frekvensgångs tilldelning.
Högtalarna är ju rätt "stora" till ljudkapacitetsförmågan (Obs! ej enbart ljudtryckmässigt) och bör stå långt ifrån varandra, därav kravet på stort rum för att minska "kors lobningen", vad det nu kan tänkas innebära! ;) 8)
nåja, där är mitt bidrag bara rent spekulativt. :D

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2005-08-04 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-04 21:12

MKo skrev:Hej,

hur är dom hör toppsystemens högtalarelement fördelade i frekvensgången, är det en D'appolito konstruktion eller är t.ex övre baselementet ovanför diskanten delad vid en annan frekvens än den nedre, och dom som har 4 baselement, hur är frekvensgången fördelad på alla dessa element?

Jag är bara lite nyfiken och det skulle vara kul, om dessa infon finns, att få fundera lite granna, det är alltid kul att gympa hjärnan och föreställa sig hur högtalarna kan tänkas fungera i praktiken! :)

mvh Michael
Jag är inte Ingvar men som jag har fattat det så delas det mellan diskant och resten någonstans runt 3kHz med ett överlapp så mellanregistrena kanske spelar upp till några till kHz och tvärtom för diskanten. Sedan har de yttre basarna en viss lutning neråt mot högre frekvenser vet ej vilken. Antagligen flackt det med för att inte få felaktig lobing i mellanregistret.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-04 21:20

Hej Martin,
ja, det var en syn på saken det, det verkar som IÖ arbetar gärna med filter som har ett ganska brett frekvensöverlappnings band med tanke på att jag tycker mig känna igen liknande difusa o luddiga antydingar på det nämda tidigare på det här forumet om jag nu minns rätt... :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-04 21:24

delningen mot diskanten var tydligen av besseltyp (av 7:e ordningen) för att få minimal grupplöptid genom hela passbandet. Alltså som ett till en början flackt men tilltagande stup. :) Diskanten vet jag inte men antagligen (igen) så är det något liknande där. Elliptiskt tydligen. Men det skulle ju kuna se nästan likadant ut som ett besselfilter. För att få detta att summera till konstant grupplöptid måste man nog ha ett stort överlapp i frekvens.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-04 21:48

Martin, det där med först flakt, sedan brant påminner om en Österrikisk högtalartillverkare, kommer int..hmm, nu ska vi se...
Vienna Acoustics var det tror jag.
Dom gör om inte annat ett väldigt fint hantarbete in i minsta detalj.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-04 22:35

Hmm, den där mahler-konstruktören hade många bestämda uppfattningar. :?

Flacka filter, smala bafflar, tjocka lådväggar, aldrig metallmembran, komponenter med samma värden men olika märke låter helt annorlunda, alla komponenter tillför ett eget ljud mm. Kan iofs hålla med om en sak, toleranser och matchning av värden är viktigt i en högtalare.

edit: ursäkta för OT
Senast redigerad av Martin 2005-08-04 22:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-04 22:37

Det var många inlägg, men inte ätt enda i sakfrågan...
Jag har hört många olika ino system i många sammanhang och oftast i välidgt bra rum, med bra inspelningar och kringutrustning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-04 23:24

Beror det inte bla på att de större varianterna också lindrar golv- och takreflexerna?

Jag har också upplevt en känsla av en "minskad" stereobild. Men när jag lyssnar noga så är det istället en exakt punktformighet. Röster och instrument separerar INOM ljubilden, istället för at flyta ut obestämt och ge en känsla av stor ljudbild.

Jag tror helt enkelt det är en kombination av en viss riktverkan och dämpning av tidiga reflexer som gör att fasfel minimeras, och mer så i de stora modellerna.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-04 23:37

Det skulle kunna stämma jag har aldrig lysnat på tex. i16z eller någon av dom andra mindre top-systemen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-04 23:47

Jag har läst en rad inlägg avseende Ino Audios högtalare med stigande förvåning, i synnerhet den långa tråden på hifi-forum (som jag inte är tillåten att svara på/kommentera! :cry: ).

Tråden ifråga innehåller några påståenden som är så långt ifrån verkligheten man kan komma, och de är i vissa fall staplade på varandra (interfolierade med vänligheter så att trovärdigheten skall verka större...) och formulerade så att läsaren tror att "så här är det!".

Jag får väl antagligen skylla mig själv som öppnade dörrarna till någon som redan innan (helt utan något underlag) visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta". Kanske borde jag ha fattat att sådana tendenser går inte att bota på bara några få timmar.

Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?

Inte vet jag...

Men nu spekuleras det vilt här också! Jag får nästan intryck att vissa som häver ur sig synpunkter är helt i det blå. :o Fast fråga får man förstås.

Låt mig därför börja med några klarlägganden:

1. "Hörlurseffekt" vid högtalarlyssning är något av det vidrigaste jag vet - det är verkligen ingenting jag vill ha!

Att hitta rätt i den delikata balansen mellan hörlurseffekt och "rummet bredvid-upplevelse" är dock något som kräver viss fingertoppskänsla när systemet balanseras i det rum det används. ALLA (goda) högtalare kan drabbas av BÅDA de motsatta fenomenen, om de inte integreras korrekt i lyssningsrummet.
För att diskussionen om hörlurseffekter skall vara meningsfull att föra är väldigt viktigt att alla förstår, att om/när dessa fenomen uppstår så beror det på antingen högtalaren, eller på rummet, eller på kombinationen. Att peka ut en komponent är därför vanskligt.

Vissa högtalare (framförallt vissa stora hornsystem men ibland också panelhögtalare) har förvisso felet inbyggt, och då kan man inte göra något åt det - oavsett rum. Riktigt goda högtalare som i sig saknar felet, kan ändå användas fel, och då kan felet uppstå på grund av felanvändningen, men då går det att ta bort genom att rätta till felet i möbleringen/rummet.
Högtalare som inte kan ge hörlursintryck, ens när man de används fel, brukar i gengäld inte gå att få att återge ljudbilden högupplöst - hur man än gör. :(

Allt handlar om BALANS. Man kan inte döma en komponent man väjer ut godtyckligt i en kedja, baserat på det man hör av hela kedjan kombinerad. I varje fall inte om man inte vet att ALLA andra enskildheter är helt optimala.

2. Olika inspelningar låter OERHÖRT olika rumsligt, inte minst då det gäller bredd. Detta är kanske svårt att veta om man använder undermåliga högtalare med avseende på att återge just de rumsliga aspekterna. Men de inspelningarsom är smala SKALL låta så då de återges!

3. Jag tycker det är väldigt trist att det spekuleras en massa, och när det sker baserat på intryck från olika modeller som hörts i olika rum blir det mer än väldigt trist, det blir helt absurt!
När skall alla lära sig att rummet är lika betydelsefullt för ljudet som högtalaren? I varje fall nästan, och ur vissa aspekter faktiskt mera till och med! att jämföra produkter man hört i helt olika sammanhang är dumheter, inte mindre.

...Det här var först något jag trodde jag var ensam om att uppleva men nu har jag hört det av så många av varandra oberoende personer att det upplevda fenomenet inte kan vara inbillning.

Jag hade också hört att detta fenomen bara skulle finnas i i56s och uppåt, pågrund av att dom har ellement ovanför diskanten. Men jag har även hört att samma problem finns i i28s...

4. pi60s och i28s är praktiskt taget identiska vad gäller ljudbildspresentationen. Den som tror något annat har inte hört dem i samma miljö. Så enkelt är det.

Ino i56s (och de större) är däremot lite annorlunda eftersom de är avsedda att prestera samma sak - men i en större miljö, med större lyssningsavstånd. Det är ju själva syftet med dem - att klara större (svårare) miljöer. Det uppnår man genom att optimera ANPASSNINGEN, inte att "allmänt förbättra" någon magisk hemlig egenskap. Om man jämför till exempel pi60s med i56s kan man INTE göra det i liknande lyssningsmiljöer, eftersom de inte är optimerade för liknande miljöer.

Med detta sagt vill jag göra klart att alla de nämnda Ino-högtalarna är dimensionerade med exakt samma mål i sikte, men är i vissa fall optimerade för användning i olika stora rum, och med olika lyssningsavstånd.

Kan också trycka särskilt på att jag inte konstruerar genom att bolla subejtivt med olika "färgningspaletter", utan har valt att låta högtalarna ÅTERGE inspelningarnas rumsliga insformation, och inte skapa något själv.

Jag har gjort hundratals studier på högtalares "rumsliga återgivningsförmåga", båda enskilt och hur den påverkas i olika rum, och jag har dessutom gjort massor av korrelationsstudier mot verkligheten. Alltså hur brett saker låter akustiskt, och sedan hur denna bredd, detta breddintyck, bevaras/distorderas när det återges genom olika in- och uppspelningsmetoder. Mitt mål har ALDRIG varit att "maximera bredden", utan att bibehålla alla dimensioner precis som de var ursprungligt.

Detta handlar faktiskt (har jag upptäckt) väldigt mycket om att ta bort alla syntetiska skapade dimensioner (även om de på viss programmaterial upplevs "subjektivt trevligt"). För den syntetiska "falska bredden" kommer ALLTID att adderas till smala inspelningar, men maskera de rikligt breda holografiska inspelningarna. De kommer alltså att få olika inspelningar att bli alltmera lika varandra, och då drabbas äventydet. Spektrat minskar och med det glädjen.

Jag har inte målet att olika skivor skall låta lika, utan tvärtom att de skall låta såsom de är! Då blir det som så, att då låter det väldigt olika om olika inspelningar, och det är ju kul det! :P

Om ljudbilden är smal så adderar ju högtalarna ingen bredd. Är ljudbilden bred återges bredden oöverträffat! Jag känner faktiskt inga högtalare som kan återge bredare scenarier (inom ett så stort lyssningsfönster dessutom), de gånger de verkligen finns på fonogrammet.

Grundprincipen är alltså samma som jag strävar efter när det gäller musikåtergivningens alla andra dimensioner - nämligen att i möjligaste mån undvika att skapa något, utan istället ÅTERGE.

Då blir svängarna mycket större och äventyret härligare! likrikting är avskyvärt. Tycker jag alltså. 8)

Det finns tveklöst högtalare som leverarar en åtskilligt bredare ljudbild när man spelar dåligt programmaterial, jag har till och med hört högtalare som låter brett på rent monomaterial! En tre meter bred tvärflöjt är säkert väldigt imponerande för vissa, men motsatsen - samma tvärflöjt återgiven så att man känner närvaron i rummet när man sluter ögonen - och hör instrumentalistens minsta rörelser, skorna som gnider mot golvet, och andhämtningen och klaffarna, som om hon stod framför en, det är gourmetnjutning för öronen det! Dimman lättar...

Den där tremetersflöjten som dolde delikat nyans, och varje musikalisk detalj för att ersätta allting med en platt ljudblaffa kanske inte var så kul ändå?

Så det gäller att inte låta domen falla förrän man fått upp öronen. Att initialt "sakna blaffan" är ju något som kan sitta i.
Flera veckor till och med om man är illa invand med högtalare utan förmåga till "litenhet" när det behövs, sådana som är helt oförmögna att skapa akustiska punktformigheter.

Avskyvärt är det. I varje fall om man är van lyssnare på akustisk musik "i verkligheten". Är man blaff-skadad får man gå på avvänjning. Precis som med andra drogrelaterade missbruk. Missbrukaren saknar initialt drogen, men när han till sist är fri inser man vilka nya dimensioner som öppnar sig! Plötsligt är allt möjligt.

Så, min uppfattning är den, att det är farligt okunnigt att använda bredd som en "kvalitet" när man pratar om musikåtergivning (alltså på det sättet som de flesta kommersiella hifitidskrifter tenderar att göra; mest bredd = bäst bredd).

Att det skulle vara svårt att återge hela den bredd som finns på fonogrammen är en myt. Den har vuxit fram på grund av brist på referenser. Den som jämför med "det bredaste" kan aldrig hitta rätt bredd. Det är inte avlägset att jämföra med komprimerad musik - den som inte förstår att använda volymkontrollen kommer att tro att komprimerad musik låter starkare.

Sanningen är dock, att det är hur enkelt som helst att återge bredd - så länge den enda breddinformation som finns är panorerad bredd (alltså på alla enkla multimikrofoninspelningar)! Men att gå i fällan att därför söka efter mer bredd än så, genom att skapa syntetiska färgningar med apparaterna är fel, fel, fel väg.

Det är ett typexempel på sådana nybörjarfel som kan leda in folk på en väg utan slut, en jakt på något som i själva verket finns - men i den motsatta riktningen!

Det är i själva verket så, att bredden nästan alltid ökas när man försämrar kvaliteten på högtalarna, eftersom upplevd bredd alltid är "fonogrammets inspelade bredd + apparaturens artificiella bredd".

Elektronik kan ibland bete sig tvärtom (men i mikroskala, om man jämför, precis som Jax antyder). Fortfarande talar jag uteslutande om panorerade bredder, alltså inga riktiga stereoinspelningar med stor holografisk potential.

Nåväl, högtalare kan alltså addera artificiell bredd, men ju mer artificiell bredd man ställer till med desto sämre blir punktformigheten. :( Det är problem ett.

Dessutom händer något annat, nämligen att det blir allt svårare att återge holografisk bredd när man anväder högtalare med stor dos av artificiell bredd. De allra bästa inspelningarna drabbas alltså av att bli smalare! :cry: Det är problem två.

De sämsta inspelningarna blir alltså bredare - och dessutom skadas den geomeriska upplösningen såtillvida att ljudkällor smälter ihop med varandra och en kompakt ljudvägg uppstår.

En ovan lyssnare kanske kan uppfatta att det låter fett (bra?), och liksom rikare, men saken är den att den anläggning som kan återge punkformghet kan återge hur stora objekt som helst! Punktformigheten är nyckeln till den generella förmågan därvidlag, alltså den "rumsliga dynamiken". Att i en förvirrad jakt på bredd skaffa sig ett ideal fritt från punktformig förmåga är därför att göra sig en otjänst. I varje fall om man vill ha en återgivning med potential att åstadkomma vad som helst i ljudväg. Och det vill väl alla. Innerst inne i varje fall. Hoppas jag.

Punktformighet är nyckeln. Att allting blir delikat separerat (på inspelningar med den kvaliteten) med rikligt med svärta mellan instrumenten, det kanske låter ovant för vissas öron, till och med glest och snålt, men då är det bara att lyssna vidare!

Till slut står man inte ut med att fråntas denna anläggningens förmåga. Jag kan inte tänka mig att någon normalbegåvad lyssnare med hörseln i behåll väljer att behålla den artificiella bredden efter att man upptäckt vilken fantastisk rikedom av upplevelser som finns att hitta i en nyktrare, rikare, rumsligare reproduktion av det som verkligen är inspelat på fonogrammen.

Jag har flera fonogram i min ägo som kan projicera ljudbilder som är flera meter bredare än högtalaruppställningen. Och flera meter höga dessutom! :P

Andra inspelningar (de smalare) kanske i en snabb lyssning kan låta trånga och små jämfört med när de spelar i högtalare med stort tillägg av artificiell bredd, men känslan av att vissa fonogram med förkrymt ljudbild låter just förkrymt i väldigt bra högtalare, och att det skulle vara något negativt, det är bara första intrycket.

Frånvaron av rumsfläsk i inspelningen kommer säkert som en ovan överraskning för folk som är vana vid de fläskiga ljudbilder som målas (med grov pensel) av panelhögtalare med dipolstrålning och kantreflexer så det står härliga (outhärdliga?) till, men att uttrycka kritik mot ett system som faktiskt spelar de inspelade ljudbilderna just så som de är, i all sin rikedom och variation - och antyda att bredden är "för liten" (förblindade av intrycket från några ur denna aspekt riktigt dåliga inspelningar, och helt utan att analysen varit påkopplad i hjärncentralen?), det är verkligen extremt orättvist!

Spela 100 olika låtar istället, och noja inte in på hur en eller några få av dem upplevs, i synnerhet inte de som inte ens är bra. Försök minnas summan av sammanhangen. Variationen. Det är det man kommer att ha glädje av i det långa perspektivet.

Kan avrunda lite med att nämna att det inte är ovanligt alls att folk frågar mig om hela surroundanläggningen är aktiverad när jag spelar vissa tvåkanaliga inspelningar - i två högtalare.

Sammanfattning: Återgivning vinner alltid i längden!
När det myntet trillat ned (insikten av upplevelsen) så kommer det inte att ramla upp igen. En ackurat återgivning är ett verkligt delikat ljud-fordon att färdas med.

Världen växer för varje nytt fonogram man skaffar sig! :P Ju mer man färdas i sin fina akustiska tidsmaskin/teleporter, desto mera blir man sugen på att vidta nya resor!

Leve musiken, och dess bevarande! 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-06 22:21, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-05 00:10

IÖ. Jag kommer inte debatera varken här eller på annan plats. Men jag förstår verkligen inte vad du blir sur för.

Jag har gett Ino audio ett kanonrepotage med berömmande ord.. ULF har redan skrivit tips om att folk ska köpa pip.. Så jag måste säga att detta är väldigt förvånande det du inleder med här.

MINA bedömmningar OM just ljudbredden MÅSTE jag väl få ha utan att bli hängd. :?: . Och dessutom så har jag MYCKET MYCKET tydligt också sagt att JAG absolut INTE belastat högtalarna på något sätt i världen. Utan faktiskt tror att detta beror på pioneer dvd spelaren..

IÖ. Jag hoppas verkligen dina ord i inledande text beror på nåt annat här nu. För att få alla dessa lovord dina högtalare fått är INTE direkt vanligt ifrån mig att ge..

Men VISS kritik finns. Och den har jag skrivit också. ALLA högtalare i ett system spelar det dom matas med. ÄVEN INO audio ...

Och sedan står tydligt att utläsa föresten att jag tycker det är TONALT korrekt.. efter vad MINA öron anser.. Därmed så finns inget fel i tonala återgivningen. Vilket skulle KUNNAT härledas till högtalarna kanske..

Detta markeras flertalet ggr. Att tonalt jag anser det rätt. IGEN enilgt MINA öron..

Ljudbredden är nåt annat. DÄR spelar elektroniken in mera OM tonala är rätt anser jag...

Men IÖ. Jag hoppas verkligen detta var o är en överreaktion då du såg flera tala om detta samtidigt här.. Fast jag åkte med i farten bara.. Jag har inte sagt ett ont ord om dina trevliga högtalare jag äntligen fått lyssna på.. Inte ett ont ord Iö...

EDIT.. Sedan OM man almänt tror JAG eller ULF talar om "bredd i ljudbilden" som en flöjt som skall va 3 m bred osv.. Ja då förstår man inte riktigt rätt.. SJÄLVKLART ska så INTE så vara fallet.. Vill bara påpeka detta så INTE denna felaktigt insatta EV bild av vad som menas blir nån form av sanning att det är DETTA som skrivits om.. ABSOLUT INTE...Så är det utklarat...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-08-05 00:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-05 00:16

IngOehman skrev:Och nu spekuleras det vilt här också! Jag får nästan intryck att vissa som häver ur sig synpunkter är helt i det blå.
Så är det på forum, om bara de som satt inne på korekt fakta, skrev/svarade i trådar skulle självklart frågeställaren snabbare bli nöjd. Men trådarna skulle bara bestå av max. 3-4 inlägg. 100% kvalite kommer aldrig uppnås på ett fora som ett öppet forum.

IngOehman skrev:1. "Hörlurseffekt" vid högtalarlyssning är något av det vidrigaste jag vet!
För att diskussionen om hörlurseffekter skall vara meningsfull att föra är viktigt att alla förstår, att om/när dessa fenomen uppstår så beror det på antingen högtalaren, eller på rummet, eller på kombinationen. Att peka ut en komponent är därför vanskligt.
Vissa högtalare (framförallt vissa stora hornsystem men ibland också panelhögtalare) har förvisso felet inbyggt, och då kan man inte göra något åt det - oavsett rum.
Riktigt goda högtalare som i sig saknar felet, kan användas fel, och då kan felet uppstå på grund av felanvändningen, men då går det att ta bort.
Högtalare som inte kan ge hörlursintryck, ens när man de används fel, brukar i gengäld inte gå att få att återge ljudbilden högupplöst, hur man än gör.
Allt handlar om BALANS. Man kan inte döma en komponent man väjer ut godtyckligt i en kedja, baserat på det man hör av hela kedjan kombinerad. I varje fall inte om man inte vet att ALLA andra enskildheter är helt optimala.

3. Jag tycker det är väldigt trist att det spekuleras en massa, och när det sker baserat på intryck från olika modeller som hörts i olika rum blir det mer än väldigt trist, det blir helt absurt!
När skall alla lära sig att rummet är lika betydelsefullt för ljudet som högtalaren? I varje fall nästan, och ur vissa aspekter faktiskt mera till och med! att jämföra produkter man hört i helt olika sammanhang är dumheter, inte mindre.

4. pi60s och i28s är praktiskt taget identiska vad gäller ljudbildspresentationen. Den som tror något annat har inte hört dem i samma miljö. Ino i56s (och de större) är däremot lite annorlunda eftersom de är avsedda att prestera samma sak, men i en större miljö, med större lyssningsavstånd. Det är ju själva syftet med dem - att klara större (svårare) miljöer.
Det uppnär man genom att optimera ANPASSNINGEN, inte att "allmänt förbättra" någon magisk hemlig egenskap.
Tack det var precis detta jag ville veta :)
Jag skulle gissa att det är mycket få som hört olika Ino-modeller annat än piP/pi60s hos dig, i samma lysningsrum under samma förhållanden.
[/quote]

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-05 00:24

Mayro skrev:Utan faktiskt tror att detta beror på pioneer dvd spelaren..

:? Menar du verkligen det du skriver där?

..och menar du verkligen att du eftersträvar en ljudbild som
är skilt från verkligheten, alltså en bred "utsmetad" ljudbild
där saker får felaktiva proportioner.

När man läser det du skriver på HF så tror man att det är fel
på Inoanläggningen för att ni tycker röster skall vara breda
istället för att vara som de skall vara likt de är inspelade 8O

Du skrev jag missförstått er på HF så jag bad om ursäkt, men
nu undrar jag om jag verkligen missförstod, för du säger samma
sak igen..............

EDIT
PS: alltså i all välmening, jag försöker ta reda på ifall jag
missförstått eller förstått det du menar med det du skriver.
:wink: ok !
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-05 00:40

sluta snack skit här nu.. FATTA lite fakta.. UTSMETAD OSV.. LARVIGT rent ut sagt...

Jag pallar inte med detta helt enkelt... OM ni tror man talar om utsmetad ljudbild med tre m breda käftar osv.. Ja då är ni inte seriösa ens.. JAG har skrivt en kanonfin bedömmning på HF.nu.. och kritiken ÄR befogad o solklar.. Inget att snacka om.. SAMT ino audio är helt befriade ifrån kritiken. Och elektroniken o där denna dvd ÄR vad jag TROR är felet...

Fan grabbar.. ta er samman lite här nu va... Man blir ju snudd förbannad på er.. Försök fatta

Detta är ju rena löjan ju... :evil:

Jag kommer inte besvara ett enda inlägg till av denna trista typen som här inkommer på rad... ...

Jag skrev tydligt min fråga här ifrån start INTE hade med bråk att göra. Jag ville endast se OM detta fenomen som togs upp KUNDE finnas gemensam nämnare eller ej..

EDIT. förlåt mitt utbrott. Men jag är så jäkla less på skitsnack o sökande av bråk o tjafs.. samt MEDVETNA missförstånd osv..Sorry i alla fall..
Nu skippar jag detta i alla fall.. Ni får tro vad ni vill om trådar hit o dit.. jag står för varenda ord. Och inget ont sagt om Ino .. inte ett enda ens.. tvärt om..PUNKT..

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-05 00:52

Tror nog att man får ta att folk har olika uppfattningar om ljud och vad som låter verkligt eller ej, det borde väl inte vara så farligt..?.. Det är ju ändå lite upp till läsaren av inlägg att bedöma om författaren verkar ha samma synsätt som en själv. Blir ju bara tråkigt om man måste tvinga alla att tycka likadant o.s.v.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-05 00:53

IngOehman skrev:Kan avrunda lite med att nämna att det inte är ovanligt alls att folk frågar mig om hela surroundanläggningen är aktiverad när jag spelar vissa tvåkanaliga inspelningar - i två högtalare.

Jag är en av dem som frågade :oops:

Här var det inte bara fågan om bredd utanför högtalarna utan om att bli helt omsluten av musik så man kände att man satt mitt i orkestern. Det är fortfarande det häftigaste jag hört någonsin som inte är live. Jag kände mig rejält upplyst efter det. IÖ, jag kommer nog att ringa och fråga vad det var för inspelning 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 00:55

Mayro!

Du har framfört allvarlig kritik - som är helt irrelevant.

Förvisso har du antytt att vissa delar av kritiken kan falla på andra delar av anläggningen, men det spelar ingen större roll i sammanhanget eftersom det du skrivit om primärt är fel du hört från inspelningarna. Att projicera det annorlunda är därför spekulationer, och då borde det framgå av din text att du spekulerar. Det gör det inte.

Du har gjort kritiserandet på ett sådant sätt att det bara kan läsas som att det är ett faktum att din beskrivning är korrekt. Det framgår på intet sätt att du talar om kan vara dina upplevelser vägda mot ett färgat ljudideal.

Det du skrivit kan bara tolkas som att du beskriver egenskaper som systemet faktiskt har. Detta är fel, eftersom det nog primärt är inspelningarna du beskrivit. Om du tänker igenom de skillnader mellan olika fonogram du hörde tror jag nog detta mynt trillar ned.

Att framföra kritik på det vis du gjorde efter bara en kort lyssning är fel - hur mycket vänligt du än säger om andra egenskaper än de du kritiserar.

Jag har ägnat 28 år åt att hantera och eliminera de problem du ändå påstår finns. Jag har aldrig arbetat genom att pilla på några få kvaliteter, så att du skriver att något är bra, till och med mycket bra, saknar betydelse.

Jag konstruerar genom att eliminera hundratals fel som kan ställa till återgivningen. God återgivning handlar inte om någa få "imponerande" kvaliteter, utan om FRÅNVARO av fel. Att då beskriva så allvarlig fel som du antyder, är verkligen ALLVARLIG kritik.

Du måste minnas att du rackat ned på en konstruktion som funnit i 27 år, och som troligen kommer att finnas lika länge till, tämligen oförändrad.

Din kritik är därför fasansfull eftersom jag bara kan unkomma den genom att ändra/förstöra högtalarnas konstruktion!

Så länge jag låter högtalarna spela vidare med de nuvarande kvaliteterna bevarade, kommer din kritik att kunna uppfattas som "fortsatt sann".

Men jag kommer inte ändra någonting för att högtalarna baserat på de aspekter du kritiserar, för kritiken är FEL. Jag tror ingen ifrågasätter att jag känner högtalarna tusenfalt bättre än du. Jag har använt dem i snart 30 år, och jag har hört dem i säkert 500 olika rum.
Jag har genom åren gjort detaljjusteringar med avseende på ljudbildens projektion bara för att få den exakt rätt, jag har putsat på precision och upplösning såväl som dess skala.
Det känns som att jag har arbetat först med de stora proportionerna, sedan den inre geometrin, sadan tagi ned restfelen under lupp och till sist under mikroskop! Allt detta för att sedan få läsa av dig, att de fel som finns är tusenfallt större.
Jag påstår, att det du skriver har ingenting med återgivning att göra - det bara jämförelser mot dina förväntningar. Och dessutom bara från ett litet fåtal inspelningar. Du borde göra dig av med förväntningarna. Annars kommer du aldrig att kunna bedöma något system ens i närheten av rättvist.

Din mångordiga recension är helt oproportionelig och drar växlar som saknar grund. Att du säger att vissa saker är goda är inte relevant. Lika lite som man har rätt att slå någon oskyldig person på käften bara för att man varit lite snäll först.

Eftersom inte optionen att "låtsas anpassa mig" efter kritiken för att "förbättra produkten" (det som branschens aktörer sysslar med med sina ideliga modellbyten) finns för mig, med mindre än att jag måste försämra högtalarna, är det enda jag kan göra att försöka göra klart för alla att den kritik du skrivit saknar relevans. För så är det.

Du har ändrat uppfattning om mig förut. Eller hur? Jag tror att du kommer att göra det igen! Jag tror (och hoppas) att du inte klandrar mig för att jag reagerar nu heller. Om du gör det hoppas jag i varje fall att du kommer att se saken annorlunda senare.

Min tes är hur som helst, att så länge man ändrar uppfattningar så behöver man inte ventilera sina "just nu-spekulationer". I synnerhet inte så att de framstår som fakta. I synnerhet inte när spekulationerna potentiellt kommer att drabba den man faktiskt bara gissar om.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-05 01:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-05 01:03

(EDIT: Jösses, vad många inlägg som hade hunnit trilla in ovan!)

Man kan omöjligen låta bli att röras av den entusiasm som Ing.
Öhman utstrålar. Att han skriver så att vem som helst kan förstå
gör inte saken sämre.

Om man tvunget måste försöka... "invända", så får man nog gripa
efter halmstrån.

Alltså, även om man medelst lyssning undersöker hur pass olika en
mängd fonogram låter i Ingvars högtalare och upptäcker att de
låter verkligen maximalt olika - kan man då vara helt säker på att
högtalarna återger exakt det som finns på fonogrammen? Vill man
inte allra helst jämföra med verkliga ljudhändelser?

Vill kanske egentligen bara komma till frågan:
Kommer du någon gång att upprepa de experiment som du redan
har gjort, dvs de F/E-liknande lyssningar till verkliga ljudhändelser
kontra återgivna som du berättat om här tidigare?

Tror att många skulle tycka att det vore ett äventyr att få vara med
i ett sådant experiment, nämligen!

IngOehman skrev:Är man blaff-skadad får man gå på avvänjning. Precis som med andra drogrelaterade missbruk. Missbrukaren saknar initialt drogen, men när han till sist är fri inser man vilka nya dimensioner som öppnar sig! Plötsligt är allt möjligt.

Blaffskadade audiofiler, rehabiliteren I! :D
(Var det korrekt gammalsvenska? Kändes okej åtminstone...)

IngOehman skrev:Leve musiken, och dess bevarande! 8)

Ja, må den bevaras och vårdas så ömt som den förtjänar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-05 01:18

Jag tror att missuppfattningarna hit och dit igentligen handlar om vilket ljudbilds-ideal man personligen har.

Att bedömma en anläggning eller högtalare hänger på vad man själv tycker om att få höra eller har för förväntningar på vad som för en själv kan betecknas som en väldefinerad ljudbild.

Om det enligt den ene eller andre är rätt eller fel, kommer det alltid att tvistas om.

Så njut av livet grabbar istället för att "hacka" på varandra, för oavsett om den ene kan ha fullkomligt rätt så hjälper det inte i denna värld med så många viljor och tycken.

Baken sitter där den sitter, svår att se och ändå också delad. :wink:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 01:35

E skrev:Alltså, även om man medelst lyssning undersöker hur pass olika en mängd fonogram låter i Ingvars högtalare och upptäcker att de låter verkligen maximalt olika - kan man då vara helt säker på att högtalarna återger exakt det som finns på fonogrammen? Vill man inte allra helst jämföra med verkliga ljudhändelser?

Jo, så är det ju, och så försöker jag göra. Men problemet är inte lätt, för inspelning och återgivning av musik är inte ett förlustfritt scenario. Man är hänvisad till systemets inbyggda fel, eller karaktärer. Dessa är dock, ehuru o-konsistenta (det finns ju flera kodningssätt), studerbara. Själva stereosystetet, oavsett vilken kodningsteknik man väljer, har geometriska fel, och dessa måste man balancera noggrannt för att kunna återprojicera musik med så ackurat ljudbild som möjligt.

Om det funnits en bra standard (såsom det gör i filmbranschen) på monitorlyssningen - en som verkligen alla i inspelningsbranschen vore villiga att följa, skulle "korrekt" vara lättare att definiera än det är idag, och inspelningarna överlag skulle hålla högre standard, men redan idag finns det ju många inspelningar som är utmärkta med avseende på att med en rik mångfald registrera inspelningsrummet.

Det är bara att hoppas att utvecklingen därvidlag kommer att gå framåt så att fler inspelningar får höras väl, redan när de görs. Sådana som är gjorda mer eller mindre i blindo blir förvisso ibland bättre än de som gjort dem trott, men ändå tyvärr mycket sämre än de hade kunnat bli.

Jag har faktiskt rätt ofta överaskats av kommenterar från inspelningstekniker (främst de som arbetar med fåmikrofoneknik dock) avlyssnande sina äldre egna inspelningar i sin nya Ino-lyssning, med "jag hade ingen aning om att jag gjort en så bra inspelning!". Men tyvärr lika ofta kompletterat med "...men nu när jag hör den hör jag också att jag kunde ha gjort den ännu bättre".

Min uppfattning är klar - för att skapa bra inspelningar måste man höra vad man gör! Att lyssna i så kallde "monitors of the real world" (högtalare som skall representera medelsnittet av vad man tror folk har hemma) är ett bra sätt att skada potentialen att åstadkomma verklig bra musikinspelningar.

E skrev:Vill kanske egentligen bara komma till frågan:
Kommer du någon gång att upprepa de experiment som du redan har gjort, dvs de F/E-liknande lyssningar till verkliga ljudhändelser kontra återgivna som du berättat om här tidigare?

Jag har upprepat dem tre gånger sedan slutet av 70-talet, med samma resultat varje gång. Andra har även kopierat studierna för att se om resultaten går att falsifiera eller modifiera.

Jag vet inte om jag kommer att repetera dem ännu en gång.

E skrev:Tror att många skulle tycka att det vore ett äventyr att få vara med i ett sådant experiment, nämligen!

Jag gjorde faktiskt om en miniversion av några av de enklare studierna inför LTS-medlemmarna, som introduktion till de inspelningsmöten som LTS gjorde under vintern 2004-2005. I enkel skala kan man ju visa rätt mycket med enkla medel och på kort tid. Skall det vara riktig vetenskap måste man ställa MYCKET större krav på rumsliga betingelser och blindhet dock.

screen skrev:Jag tror att missuppfattningarna hit och dit igentligen handlar om vilket ljudbilds-ideal man personligen har.

Absolut! Alla sorters relaterande till ljudideal (oavsett om det rör sig om klang, dynamik eller perspektiv) riskerar att skada utvecklingen mot bättre återgivning.

Man gör klokt i att befria sig från alla ideal, som ju egentligen bara är en form av förutfattade meningar. Frågan är varför så många jämför det de hör med en förväntning?

Det är ju så mycket roligare att återge inspelningar så bra som det bara går, och sätta sig ned och lyssna med känslan - det skall bli spännade att höra vart denna inspelning tar mig!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-05 01:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-05 01:50

IngOehman skrev:
E skrev:Tror att många skulle tycka att det vore ett äventyr att få vara med i ett sådant experiment, nämligen!

Jag gjorde faktiskt om en miniversion av några av de enklare studierna inför LTS-medlemmarna, som introduktion till de inspelningsmöten som LTS gjorde under vintern 2004-2005. I enkel skala kan man ju visa rätt mycket med enkla medel och på kort tid. Skall det vara riktig vetenskap måste man ställa MYCKET större krav på rumsliga betingelser och blindhet dock.

(Var är den där gubben som ställer sig och hoppar på sin mössa?)
Att man alltid skall komma för sent...

Finns delar av inspelningsmötena förevigade på något vis, i skrift
eller kanske inspelade?

Var hölls dessa möten förresten?

(Nu kommer väl någon lustigkurre och hänvisar till LTS-forum
förstås... :( )

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 01:56

Egentligen borde vi nog göra om experimentet. En sak kan nämligen förbättras markant...

Vi får se om det kanske blir en repris senare i år. :wink: Det blir gissningsvis på Götgatan även denna gång.

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-05 03:38

IngOehman skrev:

Det är ju så mycket roligare att återge inspelningar så bra som det bara går, och sätta sig ned och lyssna med känslan - det skall bli spännade att höra vart denna inspelning tar mig!

Det är precis detta som är det största problemet!

Att veta när en återgivare (högtalare) återger musiken så som det var tänkt, det är väldigt få förunnat att kunna avgöra detta och det är väl däri allt tjafs om hur det bör låta har sitt ursprung.

Enda gången man skulle kunna vara säker är att låta en levande orkester spela ett stycke och sedan höra samma stycke reproducerat genom högtalare direkt efter, för att kunna avgöra om dessa verkligen återger det tänkta.

Så länge som detta inte är för alla möjlig-gjort så tror vi att än den ena eller den andra högtalaren, anläggningen eller för den delen kabeln är den rätta.

Sedan kommer en sån kille som du in IÖ, och förkunnar evangeliet och talar om vart skåpet ska/bör stå (och du har redan fångat mig tro inte annat) vad skall killen göra som har investerat ett par hundra K i sitt system? Han kan inte backa nu, det vore(ekonomisk)
katastrof eller så har man övertygat sig själv basta. Själv är bäste dräng o.s.v....

Eller en annan vinkel på saken vore: Det du håller på med är inte möjligt med den "billiga" ekonomin det kostar att införskaffa, när det finns så dyra fina saker på den allmänna marknaden som enligt utsago "skall spela skjortan av vilken annläggning som helst" av vad man läser till sig i tester efter tester det dessutom år ut och in med nya prylar som är de bästa igen...

Tack för ordet och väl mött alla...

Gnatt...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-05 07:45

Mayro det normala är ju att högtalare har mer eller mindre problem att hålla ihop ljudbilden och inte tvärtom. Tex olika frekvenser verkar komma från olika håll även fast de borde ha ungefär samma ursprung därav skapas en artificiell bredd på ljudkällorna som återges. Samtidigt kan ljudbildens totala storlek minskas när den "verkliga" bredden/höjden/djupet suddas ut, på inspelningen väl definierade fasskillnader hörs inte lika tydligt tex. Det finns alltså inte nödvändigtvis en motstrigihet mellan ljudbildens bredd och des definition (sammanhållenhet) utan snarare tvärtom, det hänger ihop. Sammanhållenhet ger bredd.

Sedan kan man ju givetvis välja att tycka om en viss ökad bredd på ljudkällorna i inspelningen men är man ute efter att återge precis den bredd som är inspelad så är det i princip sämre.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-05 09:34

Alexi skrev:Tack det var precis detta jag ville veta :)
Jag skulle gissa att det är mycket få som hört olika Ino-modeller annat än piP/pi60s hos dig, i samma lysningsrum under samma förhållanden.

Vad är det i rummet som ger en sk hörlurseffekt? Jag har aldrig upplevt det själv nämligen, oavsett hur jag placerat mina högtalare hemma.

Ps. mitt rum är förövrigt helt obehandlat beträffande akustik etc.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi