Törs du visa att...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Läser du Hifi & Musik offentligt?

Ja för f-n, jag har inget att skämmas för!
20
43%
Nej för helv.., det är mycket hemligt, läser den i ensamhet, gärna bakom stängd dörr
1
2%
Vad är Hifi & Musik?
25
54%
 
Antal röster : 46

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-01-29 19:17

I-or skrev:
FBK skrev:
Mirage skrev:Det är visst sant ...


Mirage??
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Törs du visa att...

Inläggav Baffel » 2021-01-29 19:21

Det är bara bra att vissa märken höjs till skyarna och andra hittas det snett åt , utan anledning . Då får man ju vara listig och snoka reda på de märken , modeller osv som är bra men som av någon mysko anledning dissas. Kan man ju göra riktigt schyssta beg klipp.

För ett drygt halvår sedan hade jag bara fnyst om någon sa : men testa Dynavoice . I dagsläget så hade jag sagt . Vet inget om dem . De kanske är bra (prisvärda). Gamla Luxorhögtalare hade jag inte ens matat till katten . Men idag ifall jag sett några Luxor 8071 på ett loppis så.... :)

viewtopic.php?f=9&t=22589&full=1

Osv...

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Törs du visa att...

Inläggav Mirage » 2021-01-29 19:57

hifikg skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:


Mirage??

Jag tror att I-or hade lite otur när han citerade. :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Törs du visa att...

Inläggav pLudio » 2021-01-29 21:44

hifikg skrev:Finns väl inga heliga märken?? Ett heligt märke är det väl? Allt annat är avgudadyrkan.

Singular. Viktigt!

I-or skrev:I den frågan måste jag ställa mig på samma sida som US Supreme Court, som brukar yttra sig på följande sätt: i en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kritiserad.

Man kan kränka människor men inte idéer, de måste få kritiseras och det måste man tåla.

Är jag fördomsfull om jag tycker att det borde finnas en tysk hifiblaska med en massa mätreportage?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Törs du visa att...

Inläggav MacBruce » 2021-01-30 03:29

Fann inget alternativ som passade mig: nej, inte ens i hemlighet! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Törs du visa att...

Inläggav Conan » 2021-01-30 09:13

Självklart läser jag den och är prenumerant sen många år. :) Fanns den (& systerblaskan Hemmabio som också kommer i lådan) på Readly skulle jag nog ta den den vägen som andra hifi-blaskor (Stereophile, LB, HiFi+ mm).

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Törs du visa att...

Inläggav music4ever » 2021-01-30 23:47

Det är nog 15-20 år sedan jag läste den tidningen. Den ger mig inget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-01-31 00:04

music4ever skrev:Det är nog 15-20 år sedan jag läste den tidningen. Den ger mig inget.


Hur vet du det om du inte läser den? ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Törs du visa att...

Inläggav Mats » 2021-01-31 00:21

Tycker det är nervlugnande efter en arbetsdag att blada igenom en nytryckt H&M. :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Törs du visa att...

Inläggav RJohan » 2021-01-31 11:44

När jag var ung (mycket ung) gömde man p**r-tidningar i Kalle Anka så att morsan inte skulle märka något.

När man var äldre och polarna var på besök fick man göra tvärtom :wink:

Jag minns från 70-talet att det var en klyfta mellan de som läste RT och HiFi & Musik. Den ena tidningen var seriös, den andra fullständigt vansinnig...

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Törs du visa att...

Inläggav PerStromgren » 2021-01-31 17:09

hifikg skrev:
music4ever skrev:Det är nog 15-20 år sedan jag läste den tidningen. Den ger mig inget.


Hur vet du det om du inte läser den? ;)


Touché!
... tycker jag!

Per

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Törs du visa att...

Inläggav Anders J » 2021-01-31 18:11

Har läst när någon länkat. Men jag började nog prenumerera på Radio och Television med början för kanske 55 år sedan och rätt många år. En stor andel av vad som stod i den tidningen handlade om ljudåtergivning och jag kommer ihåg besvikelsen när jag insåg att varken Ulf Strange (chefredaktör under mång år) eller för den delen ens Matti Ottala själv begrep detta med "TIM". Prof Ottala insåg ju själv att han hade normerat graferna fel, men herr redaktörn fattade inte, men jag vet inte riktigt när detta var i tiden och jag tror jag slutade läsa i den vevan.

Det är mig en gåta hur det det är möjligt att sälja dyra kablar, nätgrodor eller vad det nu kan vara i total avsaknad av verifierbara mät- eller lyssningsdata.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Törs du visa att...

Inläggav Conan » 2021-01-31 21:04

Anders J skrev:Det är mig en gåta hur det det är möjligt att sälja dyra kablar, nätgrodor eller vad det nu kan vara i total avsaknad av verifierbara mät- eller lyssningsdata.


Man skulle inte kunna sälja dyra kablar & nätgrodor om kravet var verifierbara mät- eller lyssningsdata! :wink:

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Törs du visa att...

Inläggav AlbertHall » 2021-01-31 23:28

Streamar du så måste du ha en "Audiofil" switch också. Det duger inte HP, Cisco, Netgear o dyl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Törs du visa att...

Inläggav music4ever » 2021-02-01 01:43

hifikg skrev:
music4ever skrev:Det är nog 15-20 år sedan jag läste den tidningen. Den ger mig inget.


Hur vet du det om du inte läser den? ;)


Den var dålig för 15-20 år sedan. Menar du att den har ändrat sig? Att de inte längre har "lyssna-inbillning-skriva" tester?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-02-01 02:27

music4ever skrev:
hifikg skrev:
music4ever skrev:Det är nog 15-20 år sedan jag läste den tidningen. Den ger mig inget.


Hur vet du det om du inte läser den? ;)


Den var dålig för 15-20 år sedan. Menar du att den har ändrat sig? Att de inte längre har "lyssna-inbillning-skriva" tester?


Klart de har, men det finns delar i den som kanske är intressanta/roliga att läsa också. Jag uppskattar musikavdelningen och gillar kåserierna som förekommer emellanåt. Ibland ägnar man sig t o m åt fakta och förklarar hur saker hänger ihop, fast det är mest på sidorna där folk ställer frågor åt sina kompisar och liknande :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Törs du visa att...

Inläggav music4ever » 2021-02-01 02:28

Not for me.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Törs du visa att...

Inläggav jansch » 2021-02-01 17:16

Köpte en igår... februarinumret

Blev besviken, inga artiklar fångade mitt intresse, kanske har jag blivit blase'.
Och så till råga på allt retade jag mig på en annons om en ny modell av en Moondriver förstärkare som har uppdaterats med en dubbelt så stor kondensatorbank.
"Det ger en djupare ljudbild med större dynamik. Varje instruments detaljer mejslas ut med mycket stor noggrannhet"

Var den tidigare versionen kass? Hade inte konstruktören nån koll alls på dimensioneringen av nätdelen?

44.990pix!

Hoppas inte nåt annat i nya versionen är feldimensionerat.....

Man kan ju inte skylla tidningen för detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-02-01 17:37

Nästa år kommer en med en ännu större kondensatorbank som kräver bra bankkontakter för att förvärva.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Törs du visa att...

Inläggav Mirage » 2021-02-01 18:09

jansch skrev:Köpte en igår... februarinumret

Blev besviken, inga artiklar fångade mitt intresse, kanske har jag blivit blase'.
Och så till råga på allt retade jag mig på en annons om en ny modell av en Moondriver förstärkare som har uppdaterats med en dubbelt så stor kondensatorbank.
"Det ger en djupare ljudbild med större dynamik. Varje instruments detaljer mejslas ut med mycket stor noggrannhet"

Var den tidigare versionen kass? Hade inte konstruktören nån koll alls på dimensioneringen av nätdelen?

44.990pix!

Hoppas inte nåt annat i nya versionen är feldimensionerat.....

Man kan ju inte skylla tidningen för detta!

Jag noterade inte denna annons, men störde mig lite på hur man uttryckte sig i testet av denna förstärkare om samma sak. Där står bl.a. "...även om det inte handlar om någon jättekapacitans så är en dubblering inget man skojar bort." :D
Hela texten är bara en beskrivning av apparaten och skillnader mot den tidigare modellen, kryddat med lite målande beskrivningar om hur man tycker att den låter.

Jättekul med en svensk förstärkare som enligt dem låter bra, men inte mycket till test. Vill man läsa det är det bättre att läsa senaste numret av Stereophile (February 2021). Betyget från lyssningen är bra, mätningarna lite sådär: https://www.stereophile.com/content/moo ... -amplifier
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Törs du visa att...

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-01 18:09

En tidning av idioter för idioter :twisted:
Brukar kika i den på biblioteket ibland
konstaterar varje gång obegripligt att man
kan betala för denna smörja.

Känns som det var bättre kvalité för innehållet
i den för 25-30 år sen.
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-02-01 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Törs du visa att...

Inläggav PerStromgren » 2021-02-01 18:11

VintageHiFi skrev:En tidning av idioter för idioter :twisted:


Såja. Jag törs sätta ganska mycket pengar på att det är ganska fritt från idioter på redaktionen. Bland läsarna finns det åtminstone ett gäng här som inte heller är det.

Men jag tror att du överdriver för att visa din ståndpunkt. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Törs du visa att...

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-01 18:13

PerStromgren skrev:
VintageHiFi skrev:En tidning av idioter för idioter :twisted:


Såja. Jag törs sätta ganska mycket pengar på att det är ganska fritt från idioter på redaktionen. Bland läsarna finns det åtminstone ett gäng här som inte heller är det.

Men jag tror att du överdriver för att visa din ståndpunkt. :)

Det var därför jag kompletterade med den fina smille på slutet.
Fast med det innehållet dom erbjuden kan man ibland undra hur
det står till med skribenterna. Fast dom måste väl skriva så om dom
vill ha några annonsintäkter kvar.

Fast den var bättre förr som jag skrev i mitt redigerade inlägg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Törs du visa att...

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-01 18:22

Jag läser Hifi & Musik med god behållning. Jag tycker det går att få en uppfattning av hur apparaterna presterar genom att man sätter sig in lite i hur respektive författare brukar skriva. Sedan ger de en väldigt bra marknadsöverblick också. Och ibland får man ett och annat musiktips. Att testa så pass många apparater till varje nummer är mycket tidskrävande och faktiskt imponerande.

Var glad att det finns åtminstone EN svensk hifitidning och gå och köp den :!: (eller prenumerera)

Skulle H&M försvinna så återstår Ljud & Bild, och vad tycker ni om den i så fall? :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Törs du visa att...

Inläggav bassman » 2021-02-01 18:30

Jajamän jag prenumererar på tidskiften utan att skämmas :-) Tar inget på allvar men är road av att läsa, fått många musiktips genom åren. Saknar "hemma hos" reportagen vilka ha försvunnit tyvärr. Fnissar ofta av tester där den dyraste produkten i princip alltid får högsta omdömet 8)

Köper strönummer av Hemmabio också, mest för att hålla sig lite ajour med utvecklingen på den sidan.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Törs du visa att...

Inläggav jansch » 2021-02-01 19:02

Mirage skrev:
jansch skrev:Köpte en igår... februarinumret

Blev besviken, inga artiklar fångade mitt intresse, kanske har jag blivit blase'.
Och så till råga på allt retade jag mig på en annons om en ny modell av en Moondriver förstärkare som har uppdaterats med en dubbelt så stor kondensatorbank.
"Det ger en djupare ljudbild med större dynamik. Varje instruments detaljer mejslas ut med mycket stor noggrannhet"

Var den tidigare versionen kass? Hade inte konstruktören nån koll alls på dimensioneringen av nätdelen?

44.990pix!

Hoppas inte nåt annat i nya versionen är feldimensionerat.....

Man kan ju inte skylla tidningen för detta!

Jag noterade inte denna annons, men störde mig lite på hur man uttryckte sig i testet av denna förstärkare om samma sak. Där står bl.a. "...även om det inte handlar om någon jättekapacitans så är en dubblering inget man skojar bort." :D
Hela texten är bara en beskrivning av apparaten och skillnader mot den tidigare modellen, kryddat med lite målande beskrivningar om hur man tycker att den låter.

Jättekul med en svensk förstärkare som enligt dem låter bra, men inte mycket till test. Vill man läsa det är det bättre att läsa senaste numret av Stereophile (February 2021). Betyget från lyssningen är bra, mätningarna lite sådär: https://www.stereophile.com/content/moo ... -amplifier



Reference amplifier...
Byggd på , vad jag förstår, LM3886 kretsen (Skummade igenom artikeln). Inget ont i det men man borde ju kolla när nåt oscillerar i förförstärkaren, den har ju ingen besvärlig last.

Jag rekommenderar alla som vill veta hur bra en LM3886 konstruktion kan bli att läsa på Neurochromes hemsida under "Resourses" och "Taming the LM3886 chip" samt specen på hans produkt MODULUS 186.
Många Chinakretskort med LM3886 är ruggigt billiga men saknar lite kretslösningar för god stabilitet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Törs du visa att...

Inläggav Tangband » 2021-02-01 19:10

jansch skrev:Köpte en igår... februarinumret

Blev besviken, inga artiklar fångade mitt intresse, kanske har jag blivit blase'.
Och så till råga på allt retade jag mig på en annons om en ny modell av en Moondriver förstärkare som har uppdaterats med en dubbelt så stor kondensatorbank.
"Det ger en djupare ljudbild med större dynamik. Varje instruments detaljer mejslas ut med mycket stor noggrannhet"

Var den tidigare versionen kass? Hade inte konstruktören nån koll alls på dimensioneringen av nätdelen?

44.990pix!

Hoppas inte nåt annat i nya versionen är feldimensionerat.....

Man kan ju inte skylla tidningen för detta!


Jo, man kan nog skylla på dem eftersom de testar grejorna som kostar så pass mycket och släpper in annonsörerna som indirekt bestämmer hur tidningen utformas. :?
Att de är i händerna för annonsörer är bara jobbigt då det är så genomskinligt som det är. Annons på annons efter en bra recension. Mer än 50% av tidningen är annonser. Och inga billiga, bra grejor testas :?

Nu låter det som jag läser regelbundet, men det är inte sant. Jag sneglar ibland genom innehållet på biblioteket men det kanske händer 1 gång per år.

Jag saknar förövrigt tidningen high fidelity som hade välskrivna tester med mätningar.

Tack för audiosciencereview som gör fantastisk insats , och sanerar high-end branschen.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster