Törs du visa att...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Läser du Hifi & Musik offentligt?

Ja för f-n, jag har inget att skämmas för!
20
43%
Nej för helv.., det är mycket hemligt, läser den i ensamhet, gärna bakom stängd dörr
1
2%
Vad är Hifi & Musik?
25
54%
 
Antal röster : 46

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-01-29 11:59

du läser Hifi & Musik?
Tar du fram den på tricken eller läser den i lunchrummet så alla får veta att du är en ljudnörd, eller smyger du dig undan i din man-cave eller använder den som toaläsning?
Blev så mycket surr om H&M i Lodströmtråden, tycker vi kan ta det här istället.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Törs du visa att...

Inläggav dewpo » 2021-01-29 12:07

Efter som jag aldrig skulle pröjsa för blaskan :twisted:
Så blir det att läsa på offentlig plats (Biblioteket) :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Törs du visa att...

Inläggav PerStromgren » 2021-01-29 12:12

Jag läser tidningen ibland när jag är på bibblan(*), men en del recensioner får mitt gamla ingenjörshjärta att nästan stanna av ren chock!

Annat var det på 70-talet, då jag slukade varje nummer!

*) Det måste väl nästan vara själva definitionen av att läsa offentligt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 12:33

Ja för f-n, jag har inget att skämmas för! Om man har läst den sedan 1990 som jag gjort och sprungit och lyssnat på en massa hos folk och butiker så får man helt annat utbud att välja på än de som bara hänger här och hänger upp sig på siffror hit och dit. Dvs jag vet vad som är fynd där ute på beg marknaden och framförallt vad som är ofynd på ett helt annat sätt än motparten. Så varför skulle jag skämmas för att jag läst den sedan 1990? Läste High fidelity när den också fanns. Men jag har också inte som utgångspunkt att allt måste låta netralt, annars går världen under. Utan jag vill ha det som jag vill ha det, då det är jag som ska lyssna på mina grejer och ingen annan.
Senast redigerad av distad 2021-01-29 12:37, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 12:36

PerStromgren skrev:Jag läser tidningen ibland när jag är på bibblan(*), men en del recensioner får mitt gamla ingenjörshjärta att nästan stanna av ren chock!

Jag har träffat ingenjörer som resonerar totalt motsatt emot dig.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Törs du visa att...

Inläggav Baffel » 2021-01-29 12:41

Absolut , när jag har vägarna förbi bibblan ( inte så mycket nu i coronatider) . Läser och läser , nja sådär skummar mest men det kan ju vara trevliga bilder. Gärna från någon hifimässa. :

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Törs du visa att...

Inläggav NADifierad » 2021-01-29 13:10

När jag var yngre trodde jag på vad som skrevs i sådana tidningar.
Nu innehåller de inget av intresse.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 13:14

NADifierad skrev:När jag var yngre trodde jag på vad som skrevs i sådana tidningar.
Nu innehåller de inget av intresse.

Bara för att jag läser den så är det inte = att jag tror på allt som står i den. Sådant har man lärt sig för länge sedan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Törs du visa att...

Inläggav paa » 2021-01-29 14:16

FBK skrev:
PerStromgren skrev:Jag läser tidningen ibland när jag är på bibblan(*), men en del recensioner får mitt gamla ingenjörshjärta att nästan stanna av ren chock!

Jag har träffat ingenjörer som resonerar totalt motsatt emot dig.

Du menar att deras hjärta tickar lite fortare när de läser recensionerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Törs du visa att...

Inläggav I-or » 2021-01-29 15:24

FBK skrev:
PerStromgren skrev:Jag läser tidningen ibland när jag är på bibblan(*), men en del recensioner får mitt gamla ingenjörshjärta att nästan stanna av ren chock!

Jag har träffat ingenjörer som resonerar totalt motsatt emot dig.


Jag har inte träffat många ingenjörer som tar hifiblaskor på allvar. Ibland kan de dock förvirras av diverse akustisk pseudovetenskap som framförs av skribenterna (ganska få ingenjörer har studerat akustik annat än mycket översiktligt). För egen del prenumererade jag på H&M i tonåren, var ganska skeptiskt inställd, men blev med åldern ytterligare lite klokare och slutligen ingenjör.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Törs du visa att...

Inläggav Morello » 2021-01-29 15:49

Jag prenumererar på Stereophile, men bortser givetvis från svammelanekdoterna och läser enkom mätreportagen samt en del musikrelaterade artiklar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Törs du visa att...

Inläggav LarsF » 2021-01-29 15:53

Prenumererar på den, mest för musikrecensionerna. Grejerna som testas ligger oftast i en prisklass som är betydligt över min budget. Men visst kollar jag lite på dom också ibland. Kabeltester och liknande tar jag med en hel grävskopa med salt :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Törs du visa att...

Inläggav I-or » 2021-01-29 16:06

Stereophiles mätningar är en utmärkt informationskälla. Jag prenumererade huvudsakligen därför på blaskan under slutet av 80-talet och första hälften av 90-talet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Törs du visa att...

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-29 16:43

Har nummer från juni -1971 och kanske 20 år framåt ståendes i hyllan.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Törs du visa att...

Inläggav Morgan » 2021-01-29 16:48

Jag prenumererade länge på den blaskan, men när jag började intressera mig för testmetodik och vetenskapligt förhållningssätt också inom ljudintresset så tappade den nästan all glans väldigt fort. Ibland dök det upp något test som var vettigt utfört, men majoriteten var av typen "lyssna och tyck", så jag övergick till vettigare läsning.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 16:55

paa skrev:
FBK skrev:
PerStromgren skrev:Jag läser tidningen ibland när jag är på bibblan(*), men en del recensioner får mitt gamla ingenjörshjärta att nästan stanna av ren chock!

Jag har träffat ingenjörer som resonerar totalt motsatt emot dig.

Du menar att deras hjärta tickar lite fortare när de läser recensionerna?

Det finns olika hjärnor som det finns inom högtalarbyggare tex. Men jag väntade mig inte något super svar ifrån dig utan något i den stilen du skrev dvs. förlöjligande.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 17:03

lyssna och tyck är bra, samma som smaka och tyck. Eller använder ni testmetodik och vetenskapligt förhållningssätt när ni väljer mat på middagsbordet. :?: Förstår inte när ni ska fatta att alla människor inte är skapta likadant. :roll:
Men det är ju bara här i hela världen som man buntar ihop en grupp och tycker exakt likadant. Ursäkta glömde bort att inom religion finns ju också fenomenet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Törs du visa att...

Inläggav PerStromgren » 2021-01-29 17:32

FBK skrev:
paa skrev:
FBK skrev:Jag har träffat ingenjörer som resonerar totalt motsatt emot dig.

Du menar att deras hjärta tickar lite fortare när de läser recensionerna?

Det finns olika hjärnor som det finns inom högtalarbyggare tex. Men jag väntade mig inte något super svar ifrån dig utan något i den stilen du skrev dvs. förlöjligande.


Seså, lägg inte för mycket vikt vid jag skrev! Åt envar efter tycke och smak.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Törs du visa att...

Inläggav Morgan » 2021-01-29 17:48

FBK skrev:lyssna och tyck är bra, samma som smaka och tyck. Eller använder ni testmetodik och vetenskapligt förhållningssätt när ni väljer mat på middagsbordet. :?:


När det rör sig om högtalare och hörlurar kan jag hålla med till >60% i det du skriver. Hur man vill att stereobilden ska presenteras eller hur man vill att det allra djupaste basregistret ska kännas i kroppen, det är väldigt subjektiva saker och det är ganska lätt att höra stora skillnader i frekvensgång eller spridningsmönster.

Men när man använder metodiken "lyssna och tyck" till exempelvis högtalarkablar, då är det bara tragikomiskt. Resultaten man får utan att blindtesta är med 99,999+% sannolikhet ren suggestion.

Vintester är en intressant jämförelse. Blindtester är bra även där, trots att skillnaderna mellan olika viner ofta är stora, för att försäkra sig om att recensentens förutfattade meningar inte präglar utfallet. Om flera viner ska jämföras är det också bra att inte jämföra dem under olika betingelser, utan sida vid sida under kontrollerade former.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Törs du visa att...

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-29 17:56

Vad ska man säga? Nej, det är verkligen inte bara här man buntar ihop en grupp och tycker exakt likadant. Lyssna och tyck så som det görs i många glansiga audiotidskrifter där en produkt kan tillskrivas allt möjligt när den ingår i en kedja av apparater tycker jag är svårt att dra slutsatser ifrån. Den kommer nästan garanterat att låta på ett annat sätt i en annan kedja i ett annat rum. Det blir lätt ett evigt produktbytande. De allra största skillnaderna tycker jag man har i lyssningsrummen. Att vi dessutom har olika smak, både i musik och hur vi tycker det ska presenteras gör det inte enklare.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 18:10

RogerGustavsson skrev:Vad ska man säga? Nej, det är verkligen inte bara här man buntar ihop en grupp och tycker exakt likadant. Lyssna och tyck så som det görs i många glansiga audiotidskrifter där en produkt kan tillskrivas allt möjligt när den ingår i en kedja av apparater tycker jag är svårt att dra slutsatser ifrån. Den kommer nästan garanterat att låta på ett annat sätt i en annan kedja i ett annat rum. Det blir lätt ett evigt produktbytande. De allra största skillnaderna tycker jag man har i lyssningsrummen. Att vi dessutom har olika smak, både i musik och hur vi tycker det ska presenteras gör det inte enklare.

Inget nytt under solen, för alla som hållit på med denna hobby vet ju allt det där. Springa och köpa best i test inom ljud är att göra sig en otjänst innan man testat hemma. Jag har genom åren fått hjälpa folk som gått på den niten :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 18:12

Sedan lägger jag märke till att jag är enda som öppet visar att jag läser Hifi & Musik med nöje, och tänker inte heller sluta. Folk är så rädda att få mobben på sig så de vågar inte skriva och det är ju inget bra för forumets del.
Det är som hifikg skrev som rubrik.Törs du visa att... de flesta vågar inte. :roll:
Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
300b
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2007-01-08

Re: Törs du visa att...

Inläggav 300b » 2021-01-29 18:30

Läser den med glädje sedan mitten av 80-talet, och det tänker jag fortsätta med.
En nöjestidning i ämnet HiFi & Musik - vad ska man förvänta sig?
Musikrecensioner och produkter med tillhörande lyssnarintryck och en del mätmässiga fakta - det räcker för mig :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Törs du visa att...

Inläggav Mirage » 2021-01-29 18:37

FBK skrev:Sedan lägger jag märke till att jag är enda som öppet visar att jag läser Hifi & Musik med nöje, och tänker inte heller sluta. Folk är så rädda att få mobben på sig så de vågar inte skriva och det är ju inget bra för forumets del.
Det är som hifikg skrev som rubrik.Törs du visa att... de flesta vågar inte. :roll:
Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.

Det där ju inte sant! Just nu är det 12 som svarat ja, 0 som svarat nej och 14 som svarat Vad är.... Det betyder att 100 % av de som läser tidningen inte skäms över det. Frågan var inte ställd: "Hur många vågar skriva det i den här tråden?"

Jag prenumererar på HiFi & Musik, HemmaBio, Stereophile och Sound & Vision. I fikarummet på jobbet så pratar jag med mina kollegor, så där har jag inga tidningar med. Enda gångerna jag läser tidningar offentligt är när jag reser, och då är ofta någon av de tidigare nämnda med.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Törs du visa att...

Inläggav I-or » 2021-01-29 19:00

FBK skrev:Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.


Vilka är de heliga märkena? Jag förlöjlig.. ehh, kritiserar sakligt alla produkter som jag tycker förtjänar det. :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-01-29 19:01

Jag gömmer mina exemplar bakom tummade playboyomslag så ingen ska undra vad jag läser...

Borde kanske välja MAD
Bilagor
madhifi.jpg
madhifi.jpg (288.66 KiB) Visad 963 gånger
Senast redigerad av hifikg 2021-01-29 19:03, redigerad totalt 3 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 19:01

Mirage skrev:
FBK skrev:Sedan lägger jag märke till att jag är enda som öppet visar att jag läser Hifi & Musik med nöje, och tänker inte heller sluta. Folk är så rädda att få mobben på sig så de vågar inte skriva och det är ju inget bra för forumets del.
Det är som hifikg skrev som rubrik.Törs du visa att... de flesta vågar inte. :roll:
Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.

Det där ju inte sant! Just nu är det 12 som svarat ja, 0 som svarat nej och 14 som svarat Vad är.... Det betyder att 100 % av de som läser tidningen inte skäms över det. Frågan var inte ställd: "Hur många vågar skriva det i den här tråden?"

Jag prenumererar på HiFi & Musik, HemmaBio, Stereophile och Sound & Vision. I fikarummet på jobbet så pratar jag med mina kollegor, så där har jag inga tidningar med. Enda gångerna jag läser tidningar offentligt är när jag reser, och då är ofta någon av de tidigare nämnda med.

Det är visst sant, varför gör de inte det..... Tänk på det. Folk är livrädda för att stick ut här. Har ju varit i kontakt med en massa personer som reggat sig genom åren här för att sedan blivit påhoppade på något sätt och slutat att skriva. Den historien har jag hört många gånger genom åren..... MENNu är det betydligt lugnare än det varit förr, men stämpeln finns kvar än idag pga att de inte läser något alls här längre. Och det är mycket synd.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Törs du visa att...

Inläggav distad » 2021-01-29 19:03

I-or skrev:
FBK skrev:Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.


Vilka är de heliga märkena? Jag förlöjlig.. ehh, kritiserar sakligt alla produkter som jag tycker förtjänar det. :D

Det behöver man inte vara en människa för att se, räcker med att vara myra för att se det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Törs du visa att...

Inläggav hifikg » 2021-01-29 19:10

FBK skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:Sedan har vi det här med att förlöjliga olika märken, det är helt okej så länge det inte är de heliga märkena... För du jävlar :twisted: Dvs. finns mycket dubbel moral.


Vilka är de heliga märkena? Jag förlöjlig.. ehh, kritiserar sakligt alla produkter som jag tycker förtjänar det. :D

Det behöver man inte vara en människa för att se, räcker med att vara myra för att se det.


Finns väl inga heliga märken?? Ett heligt märke är det väl? Allt annat är avgudadyrkan.

Spoiler:
Visa
:lol: :lol: :D :) :o 8) 8)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Törs du visa att...

Inläggav I-or » 2021-01-29 19:13

FBK skrev:
Mirage skrev:Det är visst sant, varför gör de inte det..... Tänk på det. Folk är livrädda för att stick ut här. Har ju varit i kontakt med en massa personer som reggat sig genom åren här för att sedan blivit påhoppade på något sätt och slutat att skriva. Den historien har jag hört många gånger genom åren..... MENNu är det betydligt lugnare än det varit förr, men stämpeln finns kvar än idag pga att de inte läser något alls här längre. Och det är mycket synd.


I den frågan måste jag ställa mig på samma sida som US Supreme Court, som brukar yttra sig på följande sätt: i en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kritiserad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MorganM och 17 gäster