Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröstning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Försäkringspengar för din hifi anläggning, vad gör du med dem?

Tar dem och lägger till 100% , köper ny anläggning
4
14%
Tar dem och lägger till 50 % , köper ny anläggning
7
25%
Tar dem och för de pengarna köper ny anläggning
6
21%
Tar dem,men drar av 50 % och köper ny anläggning
0
Inga röster
Tar dem , men drar av 75% och köper ny anläggning
0
Inga röster
Vad då lägga på 100% det räcker ju inte på långa vägar
6
21%
Det var skönt nu slipper jag hifi , använder pengarna till annat.
5
18%
 
Antal röster : 28

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröstning

Inläggav Baffel » 2021-01-30 22:04

Poff så var den borta . Varenda pinal och pryttel . Den ser du aldrig mer , men du får ut på försäkringen . Pengar insatta på ditt konto motsvarande värdet på din anläggning . Hur spenderar du de pengarna ? Obs du behöver alltså inte enbart köpa hifi för dem .

Rösta på och motivera gärna. Berätta gärna hur du i dagsläget skulle gå tillväga , vad du skulle välja gällande inköp av hifi. Vad du skulle satsa pengarna på. .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-01-30 22:14

Ha, ha...

Försäkringsbolaget (FB): Beklagar att du råkat ut för en stöld, vi ska förstås hjälpa dig!
Hifinörden (HN): Tack, puh, jag blev riktigt orolig
FB: Vad blev stulet?
HN: Mitt slutsteg
FB: Det är verkligen tråkigt, vad var nypriset på det?
HN: 11495:- ett NAD 208
FB: Låter som bra grejor, när köpte du det?
HN: Eh... kan det ha varit 1994 eller 95?
FB: Sa du 1900-talet?
HN: Ja :)
FB: Då är åldersavdraget 99,5%, så det ger dig 70 spänn o då har jag räknat till din fördel
HN: Oooops
FB: Försvann högtalarna också?
HN: Jaaaa... Carlsson OA52
FB: Som du köpte när?
HN: Slutet av 80-talet
FB: Host, host, host, tyvärr, ingen ersättning, hade du inget nytt?
HN: Jag köpte nyss en rörförstärkare
FB: Rör??
HN: Ja, 300B, 2x7 Watt
FB: Självrisken är tretusen, så jag skickar dig en räkning på tretusen minus 70 spänn, betala senast sista februari är du snäll.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-30 22:17

Så är det. Självklart är de pengar du får ut marknadsvärdet på dina pryttlar . Det tror jag de flesta här har en känsla för vad det kan ligga på. Om inte så fråga mr begagnat FBK eller Vinylcalle. :)

En begagnad NAD 208 typ 6000 kr? Kanske mer det vet du nog bättre själv KG.
Begagnade OA 52.2or , 7000 kr?
Singel end 300 b röris tja du det beror ju på märke men säg 7000 kr.
Sådär runt 20 000 kr minus självrisk får du väl ut. :) Vad skulle du göra för de pengarna hifikg? :)

Haka inte upp dig på exakta nuffrorna . Detta är en tankelek bara. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-01-30 22:29

Baffel skrev:Så är det. Självklart är de pengar du får ut marknadsvärdet på dina pryttlar . Det tror jag de flesta här har en känsla för vad det kan ligga på. Om inte så fråga mr begagnat FBK eller Vinylcalle. :)

En begagnad NAD 208 typ 6000 kr? Kanske mer det vet du nog bättre själv KG.
Begagnade OA 52.2or , 7000 kr?
Singel end 300 b röris tja du det beror ju på märke men säg 7000 kr.
Sådär runt 20 000 kr minus självrisk får du väl ut. :) Vad skulle du göra för de pengarna hifikg? :)

Haka inte upp dig på exakta nuffrorna . Detta är en tankelek bara. :)


Hyra in Tony. Han jagar upp inbrottarna och filmen han levererar får mig att bli lugn och harmonisk igen. Sen lyssnar jag i mina Airpods Pro via min iPhone resten av livet, glöm att medlyssna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-30 22:42

Nytt scenario , men det går emot premissen i min frågeställning. :).....Den ser du aldrig mer....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-01-30 22:58

Baffel skrev:Nytt scenario , men det går emot premissen i min frågeställning. :).....Den ser du aldrig mer....


Inte prylarna nej, men Tony hittar bovarna o han är hänsynslös. Anlitar honom för att flytta felparkerade bilar o han kommer direkt med sin gaffeltruck, felparkerarna hinner aldrig fatta vad som hänt innan deras fordon står på tvären på huvudleden med dörrarna perforerade med rutan full i gula lappar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-30 23:09

Aha , så ungefär då ett par airpods beg runt 1700 kr. De blev ju såklart snodda med. Hela hifisystemet. Så efter inköp av nya, begagnade, pods, så har du 19 300 kr minus självrisk kvar att göra annat för . :) Första rösten. Tack kg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav lennartj » 2021-01-30 23:25

Jag hade väldig tur i oturen, det var uppenbarligen riktiga proffs som gjorde inbrott i mitt hem på julafton 1983 då jag firade jul på annan ort. De stal bara sådant som var lätt för dem att sälja och lätt för mig att återanskaffa.
Dessutom hade jag turen att få en skadereglerare som varit medlem Ljudtekniska Sällskapet.
Jag hade kvitton på allt, och hela min stora kamerautrustning och nästan allt annat var bara att rekvirera nytt till fullvärde. Det var värre med högtalarna B&W DM4 som slutat tillverkas utan att få några direkta ersättare, och begagnade fanns inte. Kvittot visade att jag betalat 1.500 kr för mitt par, men skaderegleraren sade: "högtalare av den kalibern får du inte för under 5.000 kr idag" och satte upp beloppet på rekvisitionen. Det stod mig fritt att byta till andra högtalare och jag valde att inte ta ut någon ny Sony TC-D5 kassettbandspelare utan valde ett par sprillans nya Carlsson OA52 trots tveksamt acceptabel diskantåtergivning, men med andra goda sidor "and the rest is history".
Jag glömde att tillägga att de ratade mina båda rullbandspelare och rörförstärkarna men tog alla alkoholhaltiga drycker utom Bäsk och Ratzeputz 8O .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-01-31 00:02

Baffel skrev:Så är det. Självklart är de pengar du får ut marknadsvärdet på dina pryttlar ...

Du har aldrig träffat ett försäkringsbolag du. Men ska vi ändå drömma så vill jag ha vad jag värderar prylarna till... gissa priset på Världens Bästa Högtalare!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 00:05

lennartj skrev:Jag hade väldig tur i oturen, det var uppenbarligen riktiga proffs som gjorde inbrott i mitt hem på julafton 1983 då jag firade jul på annan ort. De stal bara sådant som var lätt för dem att sälja och lätt för mig att återanskaffa.
Dessutom hade jag turen att få en skadereglerare som varit medlem Ljudtekniska Sällskapet.
Jag hade kvitton på allt, och hela min stora kamerautrustning och nästan allt annat var bara att rekvirera nytt till fullvärde. Det var värre med högtalarna B&W DM4 som slutat tillverkas utan att få några direkta ersättare, och begagnade fanns inte. Kvittot visade att jag betalat 1.500 kr för mitt par, men skaderegleraren sade: "högtalare av den kalibern får du inte för under 5.000 kr idag" och satte upp beloppet på rekvisitionen. Det stod mig fritt att byta till andra högtalare och jag valde att inte ta ut någon ny Sony TC-D5 kassettbandspelare utan valde ett par sprillans nya Carlsson OA52 trots tveksamt acceptabel diskantåtergivning, men med andra goda sidor "and the rest is history".
Jag glömde att tillägga att de ratade mina båda rullbandspelare och rörförstärkarna men tog alla alkoholhaltiga drycker utom Bäsk och Ratzeputz 8O .


Det lät trist. :| Sen känslan av att vara bestulen . Brr. ratade mina båda rullbandspelare och rörförstärkarna ....amatörer. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 00:14

hifikg skrev:
Baffel skrev:Så är det. Självklart är de pengar du får ut marknadsvärdet på dina pryttlar ...

Du har aldrig träffat ett försäkringsbolag du. Men ska vi ändå drömma så vill jag ha vad jag värderar prylarna till... gissa priset på Världens Bästa Högtalare!


Ha ha.

Jo för fan . Totalkvaddade ju en bil bara för några månader sedan tex. Fick ut vad jag trodde jag skulle få. Bil som brann upp på e 18 utanför Stäket . Joda , tom lite mer än jag gav för den . Hade inbrott i en lägenhet som 20-åring. . Tjuvarna tog inte ett skit. Blev jag nästan lite sur på. Så himla dålig anläggning hade jag ju inte . Tyckte jag , men tji fick jag. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Conan » 2021-01-31 09:17

hifikg skrev:
Baffel skrev:Så är det. Självklart är de pengar du får ut marknadsvärdet på dina pryttlar ...

Du har aldrig träffat ett försäkringsbolag du. Men ska vi ändå drömma så vill jag ha vad jag värderar prylarna till... gissa priset på Världens Bästa Högtalare!


Det där är nog lite olika. Du ska ju i princip få ut vad det kostar att återanskaffa en likvärdig pryl som den som blev stulen. Då är det ju "Blocket-priser" som gäller för högtalare & annat som kan vara decennier gamla. Men sen verkar det vara en skillnad mellan försäkring på ett fordon och en hemmaelektronikpryl. För fordonet är det nog inget bolag som inte ger dig ungefär värdet på fordonet så att du kan köpa en likvärdig begagnad, men för annat kan bolagen vara mer "kreativa". :)

Var väl på gamla TV-programmet PLUS där dom tog upp ett exempel på en karl som hade tappat bort/fått stulen sin 3 år (säger vi, kommer inte ihåg exakt) gamla videokamera på en rastplats. Där var ju diskussionerna med försäkringsbolaget ungefär:

- Jag har förlorat min videokamera och jag hade drulleförsäkring. Den kostade 12 000:- och var inköpt ny för tre år sen. Här är kvittot och polisanmälan.
- Hahaja... Jag ser här på Blocket att man kan köpa en likvärdig som den föööör.... 5 000 spänn.
- OK där ser man. Men ge mig 5 000:- minus självrisken på 1 500:- då så köper jag nåt liknande?
- Njeee.... tre år sa du? Det blir åldersavdrag också.
- ??
- Tre år. Det blir 60% bort där. 2 000:- kvar. Minus självrisken. Kvar en femhundring. Vi sätter in den på kontot...

Man skulle ju vilja se dem köra samma sak med bilar.

"En 7 år gammal BMW sa du som nu är kvaddad? Hittar en bil här för 80 000:- på Blocket. Det är i.o.f.s. en Volkswagen men specen är ungefär den samma. Lite motorsvagare, men den har å andra sidan dragkrok och rails på taket vilket din BMW ju inte hade. Samma färg är det! Å så var det åldersavdrag på det såklart så -75% och då har vi kvar... 20 000:-. 15 000 spänn efter självrisken. Var vill du ha pengarna?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 10:14

Kvaddar du en bil för du , om du har helförsäkring i alla fall hos LF, insatt på kontot motsvarade vad den bilen , märke, årsmodell , miltal kostar begagnad. De går efter tariffer. Men sen kan man ju bli lite konfunderad . När jag nu kvaddade bilen så sa de :

LF- Värdet är satt till X
Jag - Det var ju lite lågt , tycker jag om jag jämför med andra begagnade på tex Blocket.
LF- Jo men vi har gjort ett avdrag för att du anmält en skada för några år sedan på den
Jag- Va, jag har väl inte anmält någon skada ?
LF - Jo, du rapporterade att du väljade för en katt ( jävla katter , det var en kattfan som fick mig att braka in i en stenmur nu för några månader sedan) och skrapade ena sidan, bakdörren . Lackskada.
JAg- Men det frågade jag ju bara om vad självrisken var och ni sa att den var på Y kronor och att jag hade fem år mig på att åtgärda det . Jag tog bilder på skadan men sedan struntade jag i det , så det är ingen anmäld skada.
LF- Vi noterade det
JAg- Så det blir avdrag för en skada som är anmäld fast att jag inte anmält den?
LF - Det stämmer, men avdrag hade det blivit ändå eftersom den skadan inte kunde uppkommit i samband med att du körde in i stenmuren . Det hade vi tagit hänsyn till i värderingen . Men eftersom du anmälde lackskadan (datum) så gjorde vi då en beräkning , som vi nu baserar avdraget på , vilket i praktiken kan innebära att du nu får lite mer än om du inte hade anmält skadan då.
Jag- Aha , tack så mycket.
8O

Fattade inte hur tusan de beräknade hit och dit, och avdrag för inte anmälda skador som de noterat och gud vet allt. Så försäkringsbolag och hur de räknar ut ersättning . Det är ett kapitel för sig.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Conan » 2021-01-31 11:18

Ja det är ju inte så konstigt. LF har kännedom om en lackskada på bilen som såklart påverkar värdet. Detta hade ju påverkat värdet om du hade sålt bilen och skulle också påverka priset du själv skulle betala för en bil med den skadan.

Men det det som är lite underligt med ersättning för t.ex. elektronik. Här kan dom kolla upp värdet på en "likvärdig" pryl på Blocket:

"Jaha... och..? Det står Yamaha på den här CD-spelaren på Blocket och det stod, va sa du: McIntosh på din som vart stulen? Det är ju samma tekniska data. Samma färg. Samma yttermått i princip. Samma sak säger vi!" :wink:

Sen att dom tydligen kan göra åldersavdrag två gånger: en gång genom att dom kollar värdet på en likvärdig pryl på Blocket, sen gör åldersavdrag en gång till baserat på hur länge sen det var du köpte din skadade/förlorade pryl.

Hade en vattenskada i radhuset som vi hade flyttat in i ett år tidigare. Skadan var i nedre badrummet och orsakades av en läckande golvbrunn. Det beslutades att vi skulle dela med BR-föreningen där vi återställde ytskiktenen och föreningen åtgärdade skadan i övrigt (rivning, torkning, nya väggar och avlopp). Kontaktade försäkringsbolaget (var LF då) och då gjordes det åldersavdrag minsann:

- Ytskikten var väl typ 20 år gamla. Våtrumstapet och plastmatta.
- "Jaha det där var gammalt!"... Åldersavdrag på det. Nästan inget värde.
- Åldersavdrag även på arbetskostnaden! Va, sa jag? Hur kan ni göra åldersavdrag på arbetskostnaden? Jag kan ju knappast inte tidswarpa mig till 1985 och ta med mig en hantverkare tillbaka för att göra jobbet?
- Jo men så är praxis. Så inget värde alls nästan och det understiger självrisken. Ingen ersättning alls. Bara att betala allt ur egen ficka.

Men påverkar det försäkringspremien att man har ett badrum från 1985? Nä såklart inte! Du betalar ju lika mycket för det gamla badrummet som ett nyfixat för 250 000:-. :x Tänk om man skulle betala samma premie för en Corolla från ´99 som för nya Teslan... :wink:

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav RJohan » 2021-01-31 11:32

För sisådär fem år sedan anmälde jag TVÅ skador samma dag på min dåvarande bil. En att jag backat in i en stolpe och skrapat upp halva sidan, en att något som heter ABS-pump lagt av (extra dyr modell som kostade 20 tusen). Inget tjafs, inte ens en mild förvåning över att jag lyckats få två skador på samma gång, två verkstäder inblandade, jag fick betala 5000:- vardera i självrisk. Jag klagar inte på försäkringsbolaget.

Åter till ämnet:

Tänk att få börja om från noll, vad kul! Ja, inte att ha inbrott, nån j***a k*******e som rotat runt hemma hos mej :evil:

Förresten, värre då om dom snodde alla skivor, det blir :x :cry: :evil:

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Ronnie » 2021-01-31 12:26

Då får jag se till att bygga nya högtalare per Ingvars instruktioner.
Mina förstärkare och Apple TV strök alltså också med i kuppen. Hm! Jag köper nog nån Marantz, Denon eller Yamahareceiver. Kanske klurar på att använda iMac:en som mediaspelare innan jag köper en ny Apple TV istället.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-01-31 12:38

RJohan skrev:För sisådär fem år sedan anmälde jag TVÅ skador samma dag på min dåvarande bil. En att jag backat in i en stolpe och skrapat upp halva sidan, en att något som heter ABS-pump lagt av (extra dyr modell som kostade 20 tusen). Inget tjafs, inte ens en mild förvåning över att jag lyckats få två skador på samma gång, två verkstäder inblandade, jag fick betala 5000:- vardera i självrisk. Jag klagar inte på försäkringsbolaget.

Åter till ämnet:

Tänk att få börja om från noll, vad kul! Ja, inte att ha inbrott, nån j***a k*******e som rotat runt hemma hos mej :evil:

Förresten, värre då om dom snodde alla skivor, det blir :x :cry: :evil:


Exactemente. Jag drabbades av dubbla inbrott i början av 2020 där de snodde min musikdator andra gången. MEN de lät alla hårddiskar ligga kvar. Phew!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 13:52

Conan skrev:Ja det är ju inte så konstigt. LF har kännedom om en lackskada på bilen som såklart påverkar värdet. Detta hade ju påverkat värdet om du hade sålt bilen och skulle också påverka priset du själv skulle betala för en bil med den skadan.


Nja så här. Exempel . Hade bilen med lackskadan värderats till 40 000 kr så hade jag fått det om jag INTE anmält skadan . Marknadsvärde på bil utan lackskada 50 000 kr.

Anmäler man en skada men inte nyttjar den ( man har då fem år på sig from datum man anmäler skadan att nyttja det, dvs betala självrisk om 5000 kr, gäller min bilförsäkring på LF) . Kvaddar man då bilen så räkar de så här : Marknadsvärde - självrisk (på lackskada som jag inte nyttjade) . Utbetalt : 45 000 kr.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 18:42

Mest intressant är rösterna på extremerna . Någon som vill göra som vill berätta om det ? :)

Själv hade jag lagt mer kulor på lyssningsrummet. Utgått ifrån det. Skapat ett trevligt vettigt lyssningsrum. Kanske någon skräddarsydd lösning med basmoduler, eller en potent sub som smälter in snyggt och funktionellt i rummet. Därefter tror hum , tagit mig tid och lyssnat mer på andras lösningar innan jag slog till på något eget. Kört med något enklare under tiden. :)

...fast det är klart , jag behöver ju inte vänta på tjuven för att fixa till det .... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav petersteindl » 2021-01-31 19:21

Grab the money and run. Köp några Barolo på vägen. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-01-31 21:29

Med högtalarkablar som har en utvecklad, kryddig, nyanserad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, nypon, kakao, tranbär, hasselnötter och kanel.

Fel , det var visst vinet .Inte lätt att hålla isär bland recensionerna. :)
https://www.systembolaget.se/produkt/vi ... o-7305901/

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav bakerman22 » 2021-02-01 23:48

Jag spelade sönder ett baselement i en baslåda. En kompis tipsade mig om att ringa försäkringsbolaget. Den tanken slog mig inte ens.
När jag ringde till dom så berättade jag att jag inte visste hur det gick till, då jag aldrig nyttjat min försäkring sen jag tecknade den för typ 20 år sen.

"Förmodligen. Så säger AAAAALLA" fick jag till svar.

Det blev helt tyst när hon knapprade på datorn och såg att det faktiskt var så.

Hon frågade vad som hade hänt. Jag sade att ett baselement i en baslåda hade pajat.
Hon undrade vad ett nytt kostade. Jag förklarade att jag beställt från USA och att jag hade betalat 12k.

"Jahopp. Jag ser att du har 1500 i självrisk, så 10.500 kronor kommer betalas ut på ditt konto inom fem arbetsdagar."

Bad inte om några bilder, något kvitto eller någon form av underlag alls. Hon tog mig på orden rakt av.
Knorrade inte heller över att det var ett jävla baselement för 12k som jag hade spelat sönder. Det trodde jag ju aldrig..

Ibland blir man glatt överraskad. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav hifikg » 2021-02-02 00:24

bakerman22 skrev:Jag spelade sönder ett baselement i en baslåda. En kompis tipsade mig om att ringa försäkringsbolaget. Den tanken slog mig inte ens.
När jag ringde till dom så berättade jag att jag inte visste hur det gick till, då jag aldrig nyttjat min försäkring sen jag tecknade den för typ 20 år sen.

"Förmodligen. Så säger AAAAALLA" fick jag till svar.

Det blev helt tyst när hon knapprade på datorn och såg att det faktiskt var så.

Hon frågade vad som hade hänt. Jag sade att ett baselement i en baslåda hade pajat.
Hon undrade vad ett nytt kostade. Jag förklarade att jag beställt från USA och att jag hade betalat 12k.

"Jahopp. Jag ser att du har 1500 i självrisk, så 10.500 kronor kommer betalas ut på ditt konto inom fem arbetsdagar."

Bad inte om några bilder, något kvitto eller någon form av underlag alls. Hon tog mig på orden rakt av.
Knorrade inte heller över att det var ett jävla baselement för 12k som jag hade spelat sönder. Det trodde jag ju aldrig..

Ibland blir man glatt överraskad. :)


Jag tycker du ska outa försäkringsbolaget :)

När min SAAB brann för trehundra år sedan låg Trygg Hansa på om att få betala ut ersättning innan jag ens rekvirerat en blankett. Den brann framifrån och bakdelen var i perfekt skick med nya däck... fick lite mer än jag betalat för bilen, så visst kan de vara bra. TH har alltid varit bra när det gällt våra fordon, så vi törs f-n inte byta bort dem.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav jansch » 2021-02-02 14:31

Baffel skrev:Poff så var den borta . Varenda pinal och pryttel . Den ser du aldrig mer , men du får ut på försäkringen . Pengar insatta på ditt konto motsvarande värdet på din anläggning . Hur spenderar du de pengarna ? Obs du behöver alltså inte enbart köpa hifi för dem .

Rösta på och motivera gärna. Berätta gärna hur du i dagsläget skulle gå tillväga , vad du skulle välja gällande inköp av hifi. Vad du skulle satsa pengarna på. .


Stackars tjuv!
Han får inte igång mina Beolab5:or utan att ha tillgång till koden.... och vänder han då sig till Bang&Olufsen blir det "skaka galler" när han uppger serienummer.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Morgan » 2021-02-02 14:56

Jättesvår fråga, för jag vet inte riktigt vad jag betalat för min anläggning. En förstärkare bytte jag till mig mot en flaska gin och några öl eller något i den stilen, och så är det med flera av de andra prylarna. Dessutom använder jag bara en dator med ett riktigt fint ljudkort för uppspelning av musik. Mycket av pengarna har gått till att göra akustikåtgärder och bygga själva lyssningsrummet. Alla högtalare är hemmabyggen. Jag svarade "lägga till 50% extra".
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav smile » 2021-02-02 22:58

Jag förstår inte riktigt frågan.
Menar trådskaparen att man skulle ha en stereo som går att bära iväg??

Den tjuven som skulle försöka bära iväg mina subbar lär nog göra sin sista stöt om han ens lyckas att lägga dem ner utan att dö på kuppen, än mindre bära iväg dem... 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav Baffel » 2021-02-03 10:38

Aha, jansch och smile trilskas. :) Obs mycket smarta tjuvar som kan koppla förbi säkerhetsspärrar och de är dessutom ....deltagare i Sveriges starkaste man ( den kombon kanske är omöjlig men strunt samma). Så ni kommer inte undan . :)

Skämt å sido. Ni får lura , utifrån premissen i detta fiktiva scenario . Vad skulle ni göra ....?

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Tjuven är framme och norpar din hifi anläggning , omröst

Inläggav smile » 2021-02-03 13:07

Ja, i ett fiktivt scenario så hade jag tagit pengarna och köpt en ny anläggning rakt av. Varken lagg till något eller dragit bort något.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster