Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-01-31 19:56

Har läst här på forat att hjärnan kompenserar för utsläckningar. Min hjärna verkar inte ha fattat detta, iaf inte när det gäller lägre frekvenser. Upplever att jag föredrar en rak återgivning i basen vid lyssningsplats. Bortsett från att högtalarna ev. lever lite mer farligt efter eq:ande av bas, vad är nackdelarna? Hur tänker ni som inte har jämn återgivning och heller inte "åtgärdar" detta? Känner att jag gjort vad jag kan när det gäller åtgärder av rum och placering av högtalare.

Jag har fått till det ganska bra med hjälp av Audyssey men behövt göra en justering som inte känns riktigt bra (bild kommer).

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-01-31 20:46

Är det här skitdumt? På grund av begränsningar i Audyssey måste jag eq:a dippen vid 45hz för att få ner toppen vid 55hz (höger front har ännu fetare topp vid 55hz) och strax efter 100hz. Detta för att det endast går att välja att eq:a från 20hz upp till valfri frekvens. Vet inte med vilken branthet Denonförstärkaren x3700h delar mot basmodulerna, antar 12db? Så först höjer jag ca 8db vid 45hz, sedan sänks det 12db iom delningen vid 90hz mot basmodulerna.
Bilagor
Screenshot_20210131-192824_MultEQ.jpg
Screenshot_20210131-192824_MultEQ.jpg (292.32 KiB) Visad 976 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav goat76 » 2021-01-31 23:28

Går det ens att justera en så djup utsläckning med EQ, om man höjer det aktuella frekvensområdet så förstärker man väl samtidigt det som orsakade utsläckningen från första början, och att justeringen då "tar ut sig själv"?

Är det inte bättre att korrigera det med annan placering av högtalare och/eller lyssningsplats?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav I-or » 2021-02-01 00:27

Det går bra att ekvalisera bort en dal, men man måste vara medveten om att det kostar ljudtryckskapacitet. Det ser ut att vara en höjning om maximalt ca 8-9 dB, vilket nog är i högsta laget för någorlunda normala basmoduler. Man bör inte förstärka dalar med mer än kanske 5-6 dB. Dalar i frekvensgången är subjektivt mindre tydliga än toppar och stör därför inte så mycket som man kan tro om de inte är alltför breda. Ofta räcker det med att reducera djupet på dalen eller att göra den smalare. Här skulle man kunna acceptera ytterligare några dB på djupet.

Man skulle med ompositionering kanske kunna reducera dalen som är ganska lågfrekvent och därmed leder till en hel del bortkastad luftpumpningskapacitet. Eventuellt kan man på detta sätt byta dalen mot en mer högfrekvent dito som inte stressar baselementet lika mycket och ekvalisera denna istället.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-01 17:15

goat76 skrev:Går det ens att justera en så djup utsläckning med EQ, om man höjer det aktuella frekvensområdet så förstärker man väl samtidigt det som orsakade utsläckningen från första början, och att justeringen då "tar ut sig själv"?

Är det inte bättre att korrigera det med annan placering av högtalare och/eller lyssningsplats?


Så är det kanske. Bilden är enbart en simulering som Audyssey gör.
Jag har ingen möjlighet att justera lyssningsplatsen så pass att det gör någon större skillnad.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-01 17:59

I-or skrev:Det går bra att ekvalisera bort en dal, men man måste vara medveten om att det kostar ljudtryckskapacitet. Det ser ut att vara en höjning om maximalt ca 8-9 dB, vilket nog är i högsta laget för någorlunda normala basmoduler. Man bör inte förstärka dalar med mer än kanske 5-6 dB. Dalar i frekvensgången är subjektivt mindre tydliga än toppar och stör därför inte så mycket som man kan tro om de inte är alltför breda. Ofta räcker det med att reducera djupet på dalen eller att göra den smalare. Här skulle man kunna acceptera ytterligare några dB på djupet.

Man skulle med ompositionering kanske kunna reducera dalen som är ganska lågfrekvent och därmed leder till en hel del bortkastad luftpumpningskapacitet. Eventuellt kan man på detta sätt byta dalen mot en mer högfrekvent dito som inte stressar baselementet lika mycket och ekvalisera denna istället.


Bilden ovan är en simulering av vänster högtalare fram. Denna delas sedan mot basmoduler vid 90hz. Anledningen till att dalen vid 45hz eq:as är att jag vill få ner dom små topparna strax efter 100hz och det går endast att göra genom att eq:a från 20hz upp till önskad frekvens. Jag kan dock dra ner målkurvan ordentligt vid dalen. Det kanske skulle vara en bra ide?

Dalen hanterar jag med hjälp av basmoduler framför och bakom lyssningsplats. Såhär ser det ut på en slarvig mätning nära lyssningsplats:
Bilagor
Audy.png
Audy.png (133.26 KiB) Visad 748 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav I-or » 2021-02-01 19:17

Eftersom det är en av topparna som ekvaliseras med runt +9 dB vid ca 43 Hz bör du dra ned målkurvan vid dalen. Basmodulerna skulle dock kunna sänkas något generellt under ca 80 Hz och lite extra runt 50-55 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-01 20:56

I-or skrev:Eftersom det är en av topparna som ekvaliseras med runt +9 dB vid ca 43 Hz bör du dra ned målkurvan vid dalen. Basmodulerna skulle dock kunna sänkas något generellt under ca 80 Hz och lite extra runt 50-55 Hz.


Då ser simuleringen ut såhär:
Screenshot_20210201-194530_MultEQ.jpg
Screenshot_20210201-194530_MultEQ.jpg (293.47 KiB) Visad 688 gånger

Exklusive 12db-filter förstås.

Ojämnheterna som syns i basen på mätningen med blå bakgrund beror nog på att det endast är en punkt. Audyssey sammanväger fler mätpunkter nära lyssningsplatsen. Basnivån har jag lyssnat mig fram till. Antar att det är en typisk rookie-nivå :oops:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav I-or » 2021-02-01 22:43

Du får nu lägre nivå för topparna under delningsfrekvensen (90 Hz), vilket är en fördel.

Som har diskuterats ganska ingående i en del andra trådar nyligen, så beror basnivån åtminstone delvis på vilka inspelningar man baserar inställningen på. Jag brukar huvudsakligen använda icke-ekvaliserade inspelningar med rundtagande mikar av akustisk musik för detta ändamål och kommer då fram till att betydligt lägre basnivåer är korrekt, men får istället bashöja nästan all populärmusik äldre än 15 år eller så (i och för sig oftast endast under ca 60 Hz).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav E » 2021-02-02 03:52

Vad är det som orsakar dalen vid 45 Hz?

Tonen F ligger för övrigt på 43,65353 Hz och F# ligger på 46,24930 Hz. Eventuellt skulle dalen inte behöva drabba musik så illa som man kan tro. Men å andra sidan så är inte allt alltid så välstämt och så "sträcker" man ju en del instrument (tjocka strängar stäms extra lågt (och tunna extra högt)) och …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-02 19:47

I-or skrev:Du får nu lägre nivå för topparna under delningsfrekvensen (90 Hz), vilket är en fördel.

Som har diskuterats ganska ingående i en del andra trådar nyligen, så beror basnivån åtminstone delvis på vilka inspelningar man baserar inställningen på. Jag brukar huvudsakligen använda icke-ekvaliserade inspelningar med rundtagande mikar av akustisk musik för detta ändamål och kommer då fram till att betydligt lägre basnivåer är korrekt, men får istället bashöja nästan all populärmusik äldre än 15 år eller så (i och för sig oftast endast under ca 60 Hz).


Kan hända att jag drar på lite för mycket volym när jag ställer in basnivån också. Om jag skulle ställa in nivån med lägre volym tror jag att den skulle hamna något lägre.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-02 19:56

E skrev:Vad är det som orsakar dalen vid 45 Hz?

Tonen F ligger för övrigt på 43,65353 Hz och F# ligger på 46,24930 Hz. Eventuellt skulle dalen inte behöva drabba musik så illa som man kan tro. Men å andra sidan så är inte allt alltid så välstämt och så "sträcker" man ju en del instrument (tjocka strängar stäms extra lågt (och tunna extra högt)) och …

Mvh E*


Avståndet till väggen bakom lyssningsplats orsakar dalen.
Dalen drabbade en hel del musik som jag lyssnar på iaf. Jag verkar behöva F :D Skillnaden före och efter lösningen med basmodulerna är verkligen STOR.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39794
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav petersteindl » 2021-02-02 20:13

JonasB skrev:
E skrev:Vad är det som orsakar dalen vid 45 Hz?

Tonen F ligger för övrigt på 43,65353 Hz och F# ligger på 46,24930 Hz. Eventuellt skulle dalen inte behöva drabba musik så illa som man kan tro. Men å andra sidan så är inte allt alltid så välstämt och så "sträcker" man ju en del instrument (tjocka strängar stäms extra lågt (och tunna extra högt)) och …

Mvh E*


Avståndet till väggen bakom lyssningsplats orsakar dalen.
Dalen drabbade en hel del musik som jag lyssnar på iaf. Jag verkar behöva F :D Skillnaden före och efter lösningen med basmodulerna är verkligen STOR.


Har du 1,9 meter till bakre vägg? Sätt mikrofonen tätt intill bakre vägg och mät. Då får du fram rumsresonans istället för interferens.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-02 21:49

petersteindl skrev:
JonasB skrev:
E skrev:Vad är det som orsakar dalen vid 45 Hz?

Tonen F ligger för övrigt på 43,65353 Hz och F# ligger på 46,24930 Hz. Eventuellt skulle dalen inte behöva drabba musik så illa som man kan tro. Men å andra sidan så är inte allt alltid så välstämt och så "sträcker" man ju en del instrument (tjocka strängar stäms extra lågt (och tunna extra högt)) och …

Mvh E*


Avståndet till väggen bakom lyssningsplats orsakar dalen.
Dalen drabbade en hel del musik som jag lyssnar på iaf. Jag verkar behöva F :D Skillnaden före och efter lösningen med basmodulerna är verkligen STOR.


Har du 1,9 meter till bakre vägg? Sätt mikrofonen tätt intill bakre vägg och mät. Då får du fram rumsresonans istället för interferens.

Mvh
Peter


Kan vara runt 1,9 meter till ett brett vitrinskåp bakom. Har gjort en sådan mätning tidigare och ser rumsresonanser vid ca. 28 och 56hz vilket stämmer med rummets djup på ca. 6,2 meter.
Bilagor
Mot_bakv_gg.jpg
Mot_bakv_gg.jpg (99.99 KiB) Visad 519 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39794
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav petersteindl » 2021-02-02 23:00

Ok, kanon. Den dip du får kring 40 Hz sker efter det att direktljudet passerat dig och det är en tidsdifferens på ungefär 11,5 ms. Låt säga att det är rak frekvensgång på direktljudet d v s 11,5 ms innan reflexen kommer och ger en dipp. Då kommer du att istället först få en topp i direktljudet som 11,5 ms därefter tas ner av ljudvågen bakifrån. På vilket sätt det inverkar på totalen vet jag inte, men jag misstänker att det kan vara läge att prova en mellanvariant på eq.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Svära i kyrkan? Auto-eq bas

Inläggav JonasB » 2021-02-03 12:00

Jag hänger inte riktigt med. Menar du att upplevd och uppmätt inverkan skiljer sig? Jag har en basmodul mot väggen bakom lyssningsplatsen som eliminerar stor del av dalen, sedan har jag eq:at resterande.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster