Den bästa subwoofern .....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 14:48

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:En annan sak som slog mig nu och som jag funderat över är tilltron till Ingvars högtalare. Enligt ägarna så är dessa burkar en gåva ovanifrån som inget kan matcha, men om de vore så bra så borde väl Öhman vara anställd av någon av de stora drakarna för länge sedan.


Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand.


Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.


Det har Ingvar själv sagt/skrivit.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Morello » 2021-02-07 14:50

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och edit : nästan alla andra här ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?



....Det finns dock en liten klick på det här forumet som kan väldigt mycket och som har solis, teoretisk grund att stå på.


Håller med om att mitt inlägg nog var lite tillspetsat


Åter till ämnet, vad är det som gör Genelec-subben så bra, menar du? Hur presterar den i fråga om THD och kapacitet?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Morello » 2021-02-07 14:51

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand.


Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.


Det har Ingvar själv sagt/skrivit.


Jag kan inte se att stämmer.Ingvar nyttjar som sagt bara en bråkdel av de system som torgförs.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 14:51

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Jag tror Öhmans utgångspunkt har varit att skapa högtalare till sig själv i första hand.


Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.


Det har Ingvar själv sagt/skrivit.


Och det tror du på ?
Jag är inte ens säker på att han sagt/skrivit så .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 14:56

Morello skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:
....Det finns dock en liten klick på det här forumet som kan väldigt mycket och som har solis, teoretisk grund att stå på.


Håller med om att mitt inlägg nog var lite tillspetsat


Åter till ämnet, vad är det som gör Genelec-subben så bra, menar du? Hur presterar den i fråga om THD och kapacitet?


Jag hoppas återkomma med mätningar vid senare tillfälle. Jag håller på att lära mig REW just nu och att göra distorsionsmätningar.
Det är som du förstår lite svårt för en nybörjare som inte kan nåt om fysik :wink:
Senast redigerad av Tangband 2021-02-07 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 14:59

Tangband du sa Lyssna inte på auktoriteter mja i fallet glad amatör som lär sig om och pular lite med DIY högtalare hur hade du tänkt att man då ska göra? Smacka ihop några högtalare enbart utifrån...ja vad då?

Ta vilken annan hobby som helst . Var kan man få få proffshjälp och råd på det sätt man får här? Tänker tex på Peter och I-or.

OT , hör väl hemma i gnälltråden egentligen. Retar mig på den moderna skolan där det viktigaste verkar vara att lära ut till ungarna är att tänka fritt och ifrågasätta. Tämligen meningslöst om man inte har kunskap att göra det.
Fröken , jag ifrågasätter Newton och räknar på mitt eget sätt. Typ ...
Senast redigerad av Baffel 2021-02-07 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 15:01

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Det har Ingvar själv sagt/skrivit.


Och det tror du på ?
Jag är inte ens säker på att han sagt/skrivit så .


Om det var exakt så han uttryckte vill jag låta vara osagt men typ. När jag var i Täby-källaren stod där bara piP och pi60 och bra lät det.

Jag tror det är svårt att göra en lista som du (Tangband) har gjort utan att det blir galet.[/quote]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 15:03

Baffel skrev:Tangband du sa Lyssna inte på auktoriteter mja i fallet glad amatör som lär sig om och pular lite med DIY högtalare hur hade du tänkt att man då ska göra? Smacka ihop några högtalare enbart utifrån...ja vad då?

Ta vilken annan hobby som helst . Var kan man få få proffshjälp och råd på det sätt man får här? Tänker tex på Peter och I-or.

OT , hör väl hemma i gnälltråden egentligen. Retar mig på den moderna skolan där det viktigaste verkar vara att lära ut till ungarna är att tänka fritt och ifrågasätta. Tämligen meningslöst om man inte har kunskap att göra det.
Fröken , jag ifrågasätter Newton och räknar på mitt eget sätt. Typ ...


Självklart är det bra att lära sig saker teoretiskt. Ännu bättre är nog att kombinera teori och praktik och det kan man nog bara göra om man provar och bygger lite själv. Om man vill lära sig på riktigt, vill säga.
Självklart kan man inte ändra fysikens lagar .

Däremot kan alla lyssna och avgöra musikalisk kvalitet helt utan utbildning, dvs man kan höra om tonhöjden är rätt eller fel och om musikerna spelar bra eller dåligt. Om man inte är tondöv.

Det innebär att det inte behövs nån speciell utbildning för att avgöra om en anläggning förmedlar musiken bra eller dåligt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 15:19

Tangband skrev:
Däremot kan alla lyssna och avgöra musikalisk kvalitet helt utan utbildning, dvs man kan höra om tonhöjden är rätt eller fel och om musikerna spelar bra eller dåligt. Om man inte är tondöv.

Det innebär att det inte behövs nån speciell utbildning för att avgöra om en anläggning förmedlar musiken bra eller dåligt.


Där håller jag med dig.

Lyssna på klippet, sid 7 i denna tråd. Den som inte kan höra skillnad på en slide som är i pitch vid vibratot kan lika gärna köpa den billigaste anläggningen på Lidel.

För övrigt vad kostade den där Genelecen ? 26 000 kr? Undrar jag. Om du pinnar ned till brädgården och köper på dig , hem och börja såga . Ta fram en tex :
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 8-22-.html

Avstämd låda plus en sådan för konstruktion på slits som I-or tar upp i denna tråd. Kanske beställa accelorometer från Holland så det blir servostyrt:
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers ihop med riktigt vettig ekvivalisering. Plus i av något vettigt slutsteg till den DIY subben.

Hum. Undrar om inte Gelenecsubben skulle få det svettigt. Eller inte. Vet ej. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-07 15:46, redigerad totalt 1 gång.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav JM » 2021-02-07 15:41

Tangband skrev:Den där upplevelsen att de ”försvinner” är till dels en färgning vid 1,4 kHz ( en liten puckel på 1 dB hos Ino pi60 ) avsedd att korrigera för ett av stereosystemfelen och det kan man delvis fixa i Genelecs SAM monitorer. Om man vill det. Direktiviteten i Genelecs högtalare mäter även mycket bättre än Inos. Det påverkar ljudet på ett speciellt sätt.

Betänk att de flesta inspelningar och mixningar är gjorda med monitorer som mäter rakt ( inte har stereosystemskompensation ) eller mäter förfärligt ( Yamaha ns10 )

Forskningen från bl.a Olive/Toole säger att det bör mäta rakt. Så det finns ingen koncensus.

Nu jämför du äpplen med päron.
Toole/Olive bedömer en högtalare i taget i mono i sina studier vilket ger en färre variabler med påverkan högtalarens bedömbara egenskaper.

Bedömning av två högtalare i stereo tillför nya variabler vilka inte är relaterade till högtalarna i sig men gör att bedömningen av högtalaren blir svårare och möjligen felaktig - typ stereoartefakten i medellinjen (BBC-dippen) i direktljudet. Vilket vissa märkligt nog kompenserar för redan i fasta filter. Peter S kompenserar för dippen med en syntetisk centrumhögtalare vilket är elegantare och sannolikt mer korrekt.
Jag har den uppfattningen att det råder konsensus om detta utanför Sverige.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav I-or » 2021-02-07 15:43

Tangband skrev:Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?

2. På Genelec, Revel och många andra kända seriösa företag har de ingengörer som är dels väldigt begåvade, dels är heltidsanställda med ritande, konstruerande, mätande, lyssnande och konstruerande varenda eviga dag .

3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och alla andra här utan undantag ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

Självbedrägeri är nog en av de laster som gör DIY så intressant, men man lär sig mycket och det är gott nog.

4. En DIY:ares största fördel är obegränsat med tid.


Som DIY:are kan man därför ibland överträffa billigare färdiga subwoofers ( under 10000 :- ) helt enkelt för att budgeten för den färdiga baslådan varit för liten .
Saken är väldigt annorlunda då firmorna inte behövt tänka lika mycket på ekonomin , dvs tillverkat en sub för 24000:- eller mer, som inte behöver bli full med kompromisser.


Du har en mycket märklig bild av hur utvecklingsarbete bedrivs och i stort sett allt du påstår är fel. Jag vet knappt var jag ska börja.


1. Det krävs påfallande lite kunskap för konstruera en bra basmodul med en hög budget och utan andra besvärande randvillkor. Man behöver ett eller flera baselement med stor linjär luftpumpningskapacitet och en kraftfull klass D-förstärkare. Till detta lägger man lämplig elektronisk kompensation och ett delningsfilter. Eventuellt utnyttjar man en strömningsoptimerad port. Klart. Vad gäller verktygen har åtminstone undertecknad tillgång till världens bästa FEM/BEM-mjukvara inom området och dessutom adekvat mätutrustning. Överlägset viktigast är dock att man vet vad man gör, s.k. nodslavar löser inga problem.

Genelecs högkvarter i Iisalmi mitt i den finska urskogen är inget drömområde direkt och lönenivån i Finland är låg med svenska mått. Harman har utvecklingscentra lite överallt i Nordamerika och även i Europa och såvitt jag vet utvecklas Revel i Northridge, så man måste också vilja bo och arbeta i USA.


2. Jag är bekant med ingenjörer både på Genelec och Harman och de är som de flesta andra ingenjörer, ibland bra men oftast ganska dåliga. Du anar inte vilka ärketomtar som gömmer sig bland världens mest kända bolag. Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare har jag inte sällan fått lära kundernas akustikingenjörer hur saker och ting hänger ihop på en grundläggande nivå. Till slut lyckades de oftast gneta sig fram till en fungerande lösning.


3. Att du uteslutande talar för dig själv är uppenbart. Det finns flera ingenjörer som brukar bidra på detta forum som tvivelsutan skulle vara en avgörande förstärkning för vilken utvecklingsavdelning som helst i världen (jag har besökt många inom audioområdet och inom de flesta andra teknikområden också). För egen del kan jag bidra en del här eftersom jag trots en inte överdrivet hög ålder har förmånen att kunna ta det ganska lugnt nuförtiden.


4. Kanske det.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav E » 2021-02-07 16:03

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Vad får dig att tro det?
Ingvar nyttjar ju inte själv en bråkdel av de modeller han torgför.

Det har Ingvar själv sagt/skrivit.

Jag kan inte se att stämmer.Ingvar nyttjar som sagt bara en bråkdel av de system som torgförs.

Det jag tror att Roger kanske avser är att det från början behövdes högtalare för att bättre kunna förstå hur vår hörsel fungerar.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 16:12

I-or.
Om man tar subwoofers. Vad är bäst tex fyra element i tex fyra lådor , eller fyra element i två lådor vs ett element i en låda? . Pris på de fyra elementen + slutsteg + tillhörande matrial vs 1 sub med ett slutsteg och material . Kostnad: system med fyra bra element lika som system/lösning med ett riktigt bra element. Vilket skulle ge mest välljud för pengarna? I fallet med fyra element då avlastar de varandra , bör hjälpa till att få ned distorsionen men å andra sidan om de har hög inneboende dist i konstruktionen så adderas väl distorsionen för varje element? Eller som sagt ett riktigt bra element ..

Vad hade du valt? Låt säga att du har typ 20 000 kr , eller 10 000 kr (välj nivå själv) vad hade du valt för lösning? En eller flera subbar? Ge gärna konkreta tips på något eller några element som du hade byggt med .

Jo ! Är detta med accelorometrar överkurs? Tillför de något vettigt? Svåra att jobba med? Se
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Kanon om du känner för att svara. Är grymt nyfiken på vad du har att säga. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-02-07 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav music4ever » 2021-02-07 16:21

Tangband skrev:
FBK skrev:Eftersom det verkar finnas en del som vet allt om hur det ska vara så varför bygger ingen av dem en sådan sub eller subbar ? Det skulle ju vara extra intressant med en sådan byggtråd och ge andra tips på hur de ska bygga. :idea: För det finns ju en del som bygger, men de är inte så mycket delaktiga de trådar där det pratats om hur allt ska vara. :?


Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?


Vilken nonsens. Det finns flera på forumet som byggt högklassiga saker.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 16:36

Tangband, en gång i tiden skrev du på detta forum under namnet Richard. Det var lika stolliga och konstigt vinklade inlägg även då. Dessutom fantiserade du om olika försök du hade gjort där du redovisade dina resultat. Problemet var att det var uppdiktade fria fantasier och ren lögn och synnerligen oseriöst. Det uppdagades och du medgav efter ett tag att du ljugit ihop det du skrivit. Därefter var det ingen på faktiskt som tog dig som seriös. Då avslutade du ditt medlemskap.

Åtskilliga år senare är du tillbaka som Tangband och du kör nästan samma stil. Du väljer ut en hjälte och då blir alla andra dess fiende. Mellan varven skiftar du hjälte och då skiftas även fienden till din hjälte. Ena dagen gällde Linn, andra dagen var det Ino. Sedan var de lite olika och Linn kom tillbaka och nu har det blivit Genelec på hjälteplatsen och på ditt offeraltare skall nu alla andra offras som inte anammar din hifihusgud. Det är just sån dynga som drar ner detta forum i en slags avgrund där det blir rätt ointressant att förmedla kunskap på ett seriöst sett som man under årens lopp surt förvärvat.

Som Tangband har du gjort några fina inspelningar och fått hjälp. Det absolut tristaste man som kunskapsförmedlare kan råka ut för är då man helt oförskyllt får kniven i ryggen och dessutom orättfärdigt via lögn av den som mottagit god kunskap. Därefter får man skylla sig själv då man får kniven i ryggen en andra gång. Man kan vara snäll och till och med godtrogen men man behöver inte vara korkad. Det är lätt att rasera förtroende men mycket svårt att bygga upp det igen. Är du medveten om att du bränner dina skepp i alla ändar. Du besitter ju själv ingen kunskap i ämnet så att du kan vara domare i frågan.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 17:03

JonasB skrev:Är det någon som kan skissa upp den perfekta porten? Hur ska den se ut på mitten?



Detdär skulle verkligen vara intressant .
Har I-or nån skiss att dela med sig av ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 17:09

JonasB skrev:Jag brukar inte ha svårt för designen på sådant som ser ut på ett sätt på grund av dess funktion, med dessa Genelecbasar är lite svåra alltså. Dom ser dessutom billiga ut, på bild iaf.
Antar att dom "ser bättre ut" efter att ha lyssnat :)


Ja, första gången jag hörde den billigaste Genelec subben ( 5040 nånting ) så hade jag nog ganska låga förväntningar men blev väldigt positivt överraskad .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 17:17

Baffel skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:
Jag har utfört konsultuppdrag inom alla upptänkliga grenar av akustik och strukturdynamik (+ några som jag aldrig hade kunnat tänka mig), bl.a. åt en känd dansk högtalartillverkare och några bolag inom PA, men vad de har gjort med resultaten har jag inte närmare följt upp.

Mer i närtid har det handlat om utveckling av högtalarelement/mikrofoner/vibratorer för mobiltelefoner, laptops, tv och billjud. Dessutom utveckling av konsumentprodukter som hörlurar och BT-högtalare. Hifi är tyvärr ett pyttelitet område rent kommersiellt.


Tack för svaret. :)

Det är tyvärr inte mycket som talar för att HiFi kommer få ett framtida uppsving, iallafall inte i nuvarande form med ett par stora lådhögtalare centralt placerade i ett vanligt vardagsrum. Kanske kan någon form av projicerat ljud bli räddningen för HiFi i framtiden?


If you can't beat them join them.. Om vi tar subbar. I dessa sonustider. Konstruera något vettigt som går hem i stugorna. En sub som är tilltalande rent designmässigt OCH som har bra ljud . Tex :
https://audiosciencereview.com/forum/in ... ood.15677/

De allra flesta subbar ÄR fula som stryk. Fattar inte varför tillverkare av subbar inte kan få dem någotsånär snygga.

En stor ful fet kub. Vem blir lycklig av det? ( annat än bli lycklig av det bra ljudet, men det räcker ju inte för den stora breda allmänheten)

Nä, tillverka en snygg tvbänk med inbyggd vettig sub plus vettiga högtalare . Såklart inte optimalt vad det sen kommer till placering av högtalare men återigen : If you can't beat them join them.... De stora dugliga hifitillverkarna får väl resonera som skådisar kan göra dvs : jag är bara med i den här actionfilmen för att få pengar , sen kan jag ägna mig åt att skådespela i seriösa bra filmer.


Smaken är utan tvekan olika . Problemet är väl att om det skulle tillverkas en tv bänk med inbyggd subwoofer så skulle den nog inte få kosta för mycket , eftersom folk är vana vid ett visst pris på en tv bänk. Bra prestanda borde innebära att elementen som skulle monteras måste vara av bra kvalitet = dyr.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Tangband » 2021-02-07 17:23

Plymotonic skrev:Lite skön helgläsning,

är denna studie av Andri Bezzola där man använder COMSOL och BOBYQA (Bound Optimization BY Quadratic Approximation) för att producera justa trattar med olika expansion och sidförhållanden. Trattarna bedöms sedan dubbelblint.

"Optimal Bass Reflex Loudspeaker Port Design - In this work, we hypothesize that the optimal port profile has the lowest amount of shear stress across the port exit."

https://www.comsol.se/paper/download/679311/bezzola_paper.pdf


/ply


Försöker plöja den nu , tack !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav petersteindl » 2021-02-07 17:27

Tangband skrev:
JonasB skrev:Är det någon som kan skissa upp den perfekta porten? Hur ska den se ut på mitten?



Detdär skulle verkligen vara intressant .
Har I-or nån skiss att dela med sig av ?

Varför ställer du inte denna fråga till Genelec?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 17:50

Men...men vi andra som är nyfikna på denna slits/port?? . :|

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Morello » 2021-02-07 17:59

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 18:05

Perfekt! Tack för länken Morello.

Lite att bita i. :mrgreen: Kul. :) Eller mycket att bita i. Ser ut att vara en grymt intressant tråd.

P.s Tangband , ser du.... tips från en kunnig person . :wink:

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav distad » 2021-02-07 18:22

I-or skrev:
Tangband skrev:Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?

2. På Genelec, Revel och många andra kända seriösa företag har de ingengörer som är dels väldigt begåvade, dels är heltidsanställda med ritande, konstruerande, mätande, lyssnande och konstruerande varenda eviga dag .

3. Det vore väl konstigt om en Åsa-Nisse lik konstruktör ( som mig själv och alla andra här utan undantag ) som har tid att sitta på forum och skriva hela tiden ens kan komma i närheten av de resultat Genelec presterar ?

Självbedrägeri är nog en av de laster som gör DIY så intressant, men man lär sig mycket och det är gott nog.

4. En DIY:ares största fördel är obegränsat med tid.


Som DIY:are kan man därför ibland överträffa billigare färdiga subwoofers ( under 10000 :- ) helt enkelt för att budgeten för den färdiga baslådan varit för liten .
Saken är väldigt annorlunda då firmorna inte behövt tänka lika mycket på ekonomin , dvs tillverkat en sub för 24000:- eller mer, som inte behöver bli full med kompromisser.


Du har en mycket märklig bild av hur utvecklingsarbete bedrivs och i stort sett allt du påstår är fel. Jag vet knappt var jag ska börja.


1. Det krävs påfallande lite kunskap för konstruera en bra basmodul med en hög budget och utan andra besvärande randvillkor. Man behöver ett eller flera baselement med stor linjär luftpumpningskapacitet och en kraftfull klass D-förstärkare. Till detta lägger man lämplig elektronisk kompensation och ett delningsfilter. Eventuellt utnyttjar man en strömningsoptimerad port. Klart. Vad gäller verktygen har åtminstone undertecknad tillgång till världens bästa FEM/BEM-mjukvara inom området och dessutom adekvat mätutrustning. Överlägset viktigast är dock att man vet vad man gör, s.k. nodslavar löser inga problem.

Genelecs högkvarter i Iisalmi mitt i den finska urskogen är inget drömområde direkt och lönenivån i Finland är låg med svenska mått. Harman har utvecklingscentra lite överallt i Nordamerika och även i Europa och såvitt jag vet utvecklas Revel i Northridge, så man måste också vilja bo och arbeta i USA.


2. Jag är bekant med ingenjörer både på Genelec och Harman och de är som de flesta andra ingenjörer, ibland bra men oftast ganska dåliga. Du anar inte vilka ärketomtar som gömmer sig bland världens mest kända bolag. Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare har jag inte sällan fått lära kundernas akustikingenjörer hur saker och ting hänger ihop på en grundläggande nivå. Till slut lyckades de oftast gneta sig fram till en fungerande lösning.


3. Att du uteslutande talar för dig själv är uppenbart. Det finns flera ingenjörer som brukar bidra på detta forum som tvivelsutan skulle vara en avgörande förstärkning för vilken utvecklingsavdelning som helst i världen (jag har besökt många inom audioområdet och inom de flesta andra teknikområden också). För egen del kan jag bidra en del här eftersom jag trots en inte överdrivet hög ålder har förmånen att kunna ta det ganska lugnt nuförtiden.


4. Kanske det.

"Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare" Vilka? Och varför har du inte en medlemstråd? Du spottar ur dig en massa grejer om hur saker och ting ska vara så du måste ju ha en anläggning som är något i hästväg. Nog fler som är nyfikna på vad du har för grejer? Eller är det hemligstämplat :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav distad » 2021-02-07 18:24

music4ever skrev:
Tangband skrev:
FBK skrev:Eftersom det verkar finnas en del som vet allt om hur det ska vara så varför bygger ingen av dem en sådan sub eller subbar ? Det skulle ju vara extra intressant med en sådan byggtråd och ge andra tips på hur de ska bygga. :idea: För det finns ju en del som bygger, men de är inte så mycket delaktiga de trådar där det pratats om hur allt ska vara. :?


Jag tror att det är såhär:

1. INGEN på detta forum har endera varken kompetens eller kunskap ELLER tillgång till de verktyg som krävs för att bygga en subwoofer i klass med Genelec 7360. Tro inte annat . Om en sån person fanns skulle väl denna jobba på Genelec eller hos Revel ?


Vilken nonsens. Det finns flera på forumet som byggt högklassiga saker.

Tror jag också.Finns mycket DIY som låter bra. Har lyssnat på en killes grejer på Hififorum och han har byggt allt själv och de låter mycket bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav I-or » 2021-02-07 18:27

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
JonasB skrev:Är det någon som kan skissa upp den perfekta porten? Hur ska den se ut på mitten?



Detdär skulle verkligen vara intressant .
Har I-or nån skiss att dela med sig av ?

Varför ställer du inte denna fråga till Genelec?


Ja, frågan borde ställas till superingenjörerna Antti, Jukka, Ville, Timo m.fl. på Genelec som tydligen är banbrytande, ofelbara, halvgudar som lämnar resten av världen i dyn. :roll: :roll: :roll:

Genelec har i och för sig gjort det mesta rätt för portkonstruktionen (vilket flera andra tillverkare och GDS-are också har) och har "bara" ytterligare en sak att ta hand om. För övrigt är portens utformning endast en del i vad som är av vikt för en basmodul. Även om det är förhållandevis enkelt att konstruera en basmodul så kan man alltid finlira lite här och där om man ska vara noggrann.

Genelec gör ofta genomarbetade produkter med goda prestanda, men detta ska man också som kund kunna kräva för de priser som företaget tar ut.

Det som många inte har klart för sig när det gäller hifi-högtalare är att det handlar om ungefär lika delar akustik, möbeltillverkning och marknadsföring (kanske t.o.m. betydligt mer vad gäller marknadsföring).

Det absolut svåraste/dyraste man kan företa sig inom högtalarområdet är utveckling och tillverkning av mikrohögtalare som idag har nästan överjordiskt tokoptimerade prestanda relativt storlek och pris. Den globala omsättningen på endast detta komponentområde överstiger 5 miljarder USD/år.

Rent generellt släpar hifi sedan länge långt efter när det gäller audioteknikfronten som ligger vid portabelt ljud med en global omsättning om runt 30 miljarder USD/år oräknat mobiltelefoner, laptops m.m. Hifi omsätter en bråkdel av detta. Gissa inom vilket område de flesta och bästa ingenjörerna arbetar?

Det kan också vara intressant att känna till att en stor anledning till Genelecs framgångar är Nokias tidigare enorma inflytande inom utbildning och tekniskt know-how inom bl.a. akustikområdet. Att ha världens överlägset största mobiltelefontillverkare i ett litet land som Finland får lätt sådana konsekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav distad » 2021-02-07 18:30

Jag tycker Genelec överlag är mycket dyra för det man får, när man jämför emot andra studiohögtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6263
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav I-or » 2021-02-07 18:37

FBK skrev:"Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare" Vilka? Och varför har du inte en medlemstråd? Du spottar ur dig en massa grejer om hur saker och ting ska vara så du måste ju ha en anläggning som är något i hästväg. Nog fler som är nyfikna på vad du har för grejer? Eller är det hemligstämplat :?


Hehe, jag föredrar att vara lite hemlig, men namnen är inte bekanta för gemene man ändå. Det är också så att när man arbetar med elektroakustik hela dagarna, dessutom över tre kontinenter, så blir man sådär lagom pigg på att fortsätta med liknande saker när man kommer hem. Men, visst, någonting kul blir det nog vad det lider nu när man har mer tid.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav Baffel » 2021-02-07 18:45

Spännande . :) Förstår om du inte vill berätta vilka företag du konsultat åt. Det bör ju hållas hemligt misstänker jag .

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Den bästa subwoofern .....

Inläggav distad » 2021-02-07 18:46

I-or skrev:
FBK skrev:"Eftersom jag har arbetat för två av världens största audiokomponenttillverkare" Vilka? Och varför har du inte en medlemstråd? Du spottar ur dig en massa grejer om hur saker och ting ska vara så du måste ju ha en anläggning som är något i hästväg. Nog fler som är nyfikna på vad du har för grejer? Eller är det hemligstämplat :?


Hehe, jag föredrar att vara lite hemlig, men namnen är inte bekanta för gemene man ändå. Det är också så att när man arbetar med elektroakustik hela dagarna, dessutom över tre kontinenter, så blir man sådär lagom pigg på att fortsätta med liknande saker när man kommer hem. Men, visst, någonting kul blir det nog vad det lider nu när man har mer tid.

Jag är en kritisk tänkande person och jag föredrar öppenhet, det är något som ger mig mer förtroende för någon än en massa hemlighetsmakeri.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster