Hur låter jitter? (Airport)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav CODY » 2021-02-03 19:42

Hej,

Jag kör streaming via airplay via apple airport. Jag har fyra stycken, till mina anläggningar. Eftersom jag lyssnar dagligen på spotify i en av dem undrar jag om det skulle vara någon avsevärd förbättring att lägga till en dac och låta omvandlingen D/A ske i denna istället för i airporten.

Airporten har ju fått goda vitsord från Ken Rockwell: https://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm , men på andra ställen på internet kan man få veta att den lider av jitter.

Hur låter jitter? Är det någon som har någon välgrundad uppfattning om hur airportens dac står sig?
Oh, by jingo!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Tangband » 2021-02-03 21:55

CODY skrev:Hej,

Jag kör streaming via airplay via apple airport. Jag har fyra stycken, till mina anläggningar. Eftersom jag lyssnar dagligen på spotify i en av dem undrar jag om det skulle vara någon avsevärd förbättring att lägga till en dac och låta omvandlingen D/A ske i denna istället för i airporten.

Airporten har ju fått goda vitsord från Ken Rockwell: https://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm , men på andra ställen på internet kan man få veta att den lider av jitter.

Hur låter jitter? Är det någon som har någon välgrundad uppfattning om hur airportens dac står sig?


Jag har en AirPort som jag ett tag hade inkopplad istället för en naimstreamer. Med appen mcconnect HD har jag kunnat streama FLAC från NAS med hjälp av AirPlay. Jag upplevde den som ganska väljudande analogt ut, lite varmt och gosigt ljud som man inte blir lyssningstrött av med bra melodisk basåtergivning. Digitalt via den optiska utgången har jag upplevt problem med dropouts med två olika dacar, och det gör mig lite tveksam att använda den som digital drive.
Min Yamaha wxc 50 låter mindre varmt men lite renare och en smula tydligare . Linn sneaky DS låter även den en aning tydligare än AirPorten. Tycker jag .

Vill man köra streamat ljud och har en iPhone är en begagnad AirPort express analogt ut väldigt prisvärd och välljudande - för pengarna särskilt.
Senast redigerad av Tangband 2021-02-03 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav goat76 » 2021-02-03 22:12

Cambridge Audios förklaring vad jitter är och hur det artar sig.


Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav CODY » 2021-02-04 00:20

Tack - svar på båda mina frågor. :D
Oh, by jingo!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav jansch » 2021-02-04 00:39

goat76 skrev:Cambridge Audios förklaring vad jitter är och hur det artar sig.

[ YouTube ]


Han yrar runt litegran mellan digital- och analog värld. Jitter är i den analoga världen
Senast redigerad av jansch 2021-02-04 01:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav I-or » 2021-02-04 01:27

CODY skrev:Hej,

Jag kör streaming via airplay via apple airport. Jag har fyra stycken, till mina anläggningar. Eftersom jag lyssnar dagligen på spotify i en av dem undrar jag om det skulle vara någon avsevärd förbättring att lägga till en dac och låta omvandlingen D/A ske i denna istället för i airporten.

Airporten har ju fått goda vitsord från Ken Rockwell: https://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm , men på andra ställen på internet kan man få veta att den lider av jitter.

Hur låter jitter? Är det någon som har någon välgrundad uppfattning om hur airportens dac står sig?


Jitter låter i princip inte alls.

Apple Airport har tydligen för vissa versioner av firmware problem med en hel del jitter på den optiska utgången, vilket gör att en del DAC:ar helt enkelt inte kan låsa på signalen. Detta är klart hörbart. 8)
Andra versioner uppvisar inte detta problem.

Om du använder den interna DAC:en kommer du inte att ha några som helst problem med jitter och enheten uppträder allmänt sett hyggligt för priset. Dock rullar frekvensgången av med ca 1,5 dB vid 20 kHz, vilket är hörbart som en liten förlust av luftighet.

Annars är jitter ännu en hifi-myt eftersom hörbarheten av någorlunda normal grad är noll. Man måste upp i helt orimliga värden innan man kan detektera fenomenet. Enligt Eric Benjamin and Benjamin Gannon, "Theoretical and Audible Effects of Jitter on Digital Audio Quality, ligger hörbarhetsgränsen med musiksignaler runt 30 ns för medelhöga frekvenser och betydligt högre för låga:

https://www.ultrahighendreview.com/uploads/documents/Benjamin_and_Gannon_on_Jitter.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-04 10:42

Utmärkt inlägg isidor.

Bör kanske tilläggas att 30 ns är 30 000 ps, vilket skall jämföras med typiska kompaktskivspelare vilka uppvisar jitter i storleksordningen 100 ps - 1 000 ps.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav CODY » 2021-02-10 09:32

Tack! Man skiter alltså i jitter :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-10 09:37

Vi kan väl i alla fall negligera jitter underskridande 1 000 ps eller så.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-10 09:47

Hur läser man ut nivån på jitter i denna mätning? Alltså i ps.

airport-jitter.jpg
airport-jitter.jpg (218.39 KiB) Visad 1284 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav goat76 » 2021-02-10 15:57

CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter :D


Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-10 16:25

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Baffel » 2021-02-10 16:37

Påminner om man kan se kinesiska muren från månen.

https://www.vagabond.se/artiklar/artikl ... m-varlden/

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav CODY » 2021-02-10 19:56

goat76 skrev:
CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter :D


Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv. :)


Jo jag har ju varit medlem här länge. Men när det gäller streaming nöjer jag med good enough :) :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-10 19:58

goat76 skrev:Lyssna och testa själv. :)


Hur har du tänkt att gemene man på forumet skall kunna ordna ett test där alla parametrar hålls konstant förutom jittret, som skall kunna vara ställbart?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav I-or » 2021-02-10 22:20

goat76 skrev:
CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter :D


Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv. :)


Tja, det kan du ju tro. Själv har jag nog alltid varit den känsligaste lyssnaren i de lyssningstester jag har deltagit i (vilket är många). Vissa skillnader detekterar man enkelt, andra inte. Detta är ett inte-fall.

Har du läst rapporten av Benjamin and Gannon som jag länkade till ovan? Någonting får mig att tro att du inte har gjort det.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav goat76 » 2021-02-10 23:46

I-or skrev:
goat76 skrev:
CODY skrev:Tack! Man skiter alltså i jitter :D


Glöm inte bort att du befinner dig på forumet där man inte hör skillnader på nästan något. Inte ens när en person kan peka ut skillnaderna vid blindtest så rubbas man från de förbestämda gamla sanningarna att det inte går att höra.
Lyssna och testa själv. :)


Tja, det kan du ju tro. Själv har jag nog alltid varit den känsligaste lyssnaren i de lyssningstester jag har deltagit i (vilket är många). Vissa skillnader detekterar man enkelt, andra inte. Detta är ett inte-fall.

Har du läst rapporten av Benjamin and Gannon som jag länkade till ovan? Någonting får mig att tro att du inte har gjort det.


Min reflektion och rådet att lyssna och testa själv hade ingen större fördjupning med trådens ämne vad gäller hörbarheten av jitter, utan bara en ren allmän reflektion och en liten reaktion på det CODY skrev då han bara verkar ta det som sägs i tråden som en knippe sanningar, detta utan att själv fördjupa sig i ämnet mer trots att det är han som startat tråden.
OBS! Detta är absolut inget illa menat mot CODY, jag försöker bara sporra honom till egna tester. :)

Om han letar runt på nätet så kan han hitta diverse försök till att demonstrera hur jitter kan låta, allt från överdrivna exempel till mer realistiska tester. Som följande exempel som CODY kan börja med för att sedan utröna ifall han hör något liknande vid lyssning av hans Airport (som sägs lida av mycket jitter).
https://hydrogenaud.io/index.php?topic=106076.0

MEN... Det enda sättet att visa hur jitter på ett ungefär låter (utan att vara på plats fysiskt vid ett A/B-test av två identiska apparater varav den ena hanterar jitter bättre än den andra) är inspelade ljud med olika grad av jitter tillagd på själva ljudfilen, detta blir naturligtvis inte en fullständigt realistisk demonstration som "vara på plats testet".

Personligen har jag inte fördjupat mig i några egna jämförelser, men det hade jag helt klart gjort ifall jag hade haft en apparat med påstådd hög dos av jitter. Några teoretiska skrifter kommer jag dock aldrig lita blint på , så vad gäller hörbarheten av jitter tror jag varken det ena eller det andra om utan håller det tills vidare öppet.
Du får helt enkelt leta en annan "meningsmotståndare" i detta fall. Ha det bra!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-11 16:09

Ditt initiala raljerande baserades alltså på - hör och häpna - just ingenting.

Mindre kunskapsförakt och mer teoretiska studier anbefalles.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Maarten » 2021-02-11 16:12

Morello skrev:Ditt initiala raljerande baserades alltså på - hör och häpna - just ingenting.

Mindre kunskapsförakt och mer teoretiska studier anbefalles.

Ja och mycket upprepning blir det. Här kommer mer: viewtopic.php?f=9&t=71009&p=2133661&hilit=jitter#p2133661
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav CODY » 2021-02-11 17:27

Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-11 17:31

Problemet är att begrepp som "sämre" respektive "bättre" inte betyder något i kontexten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav I-or » 2021-02-11 17:38

CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten :)


Du lär nog kunna höra att frekvensgången för flygplatsen har fallit runt 1,5 dB vid 20 kHz, något som påverkar subjektivt mer än streaming i 320 kb/s.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Tangband » 2021-02-11 17:59

CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten :)


Kör du bara Spotify så duger absolut en apple express med inbyggd dac. Jag tror t.om att det rent av är svårt att hitta något som låter hörbart bättre med Spotify som källa.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Tangband » 2021-02-11 18:03

I-or skrev:
CODY skrev:Det är bra att ni belyser frågan ordentligt. Min fråga var ju om jitter var hörbart enligt någon som lyssnat genom airporten. Jag tycker att ljudet genom den är oproblematiskt, men sämre än både CD och LP. Sistnämnda är mitt huvudsakliga medium. Ljudkvaliteten är ju förmodligen sämre främst på grund av att jag använder Spotify och inte filer då jag streamar. Och kanske inte på grund av någon brist i airporten :)


Du lär nog kunna höra att frekvensgången för flygplatsen har fallit runt 1,5 dB vid 20 kHz, något som påverkar subjektivt mer än streaming i 320 kb/s.


Ett sånt där diskantfall kan väl ibland upplevas som ganska tilltalande ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav I-or » 2021-02-11 18:16

En eufonisk färgning? Tja, för en del hemskt diskantöverdrivna inspelningar kommer det förstås att låta bättre, men för 99 % av alla inspelningar kommer det bara att låta allmänt oluftigt och med tydligt återhållna hi-hats och cymbaler.

Så här står det i recensionen i länken ovan: "Yes, it rolls off a bit at the top, and that will make it sound even smoother and warmer. You can pay $3,000 for a 35-pound Sony SCD-XA777ES and engage the special digital filter mode to get the same effect, or just use the AirPort Express."

Jag har fortfarande kvar en gammal Pioneer PD-75 som uppvisar ungefär 3 dB fall vid 20 kHz och denna låter definitivt inte bra med alldeles för lite attack och tydlighet i diskanten. Flygplatsen är förstås mindre dålig i det avseendet, men fortfarande inte bra. För priset är prestanda som helhet dock fullt godkända.

En frekvensgångsavvikelse om 1,5 dB är tydligt hörbar för alla lyssnare med högfrekvenshörseln i behåll, medan perceptuellt kodat ljud i 320 kb/s (Spotify) inte sällan är transparent.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav Morello » 2021-02-11 18:27

Men vad menas med högfrekvenshörseln i behåll? Inverkan vid 10 kHz är cirka -0,5 dB.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur låter jitter? (Airport)

Inläggav I-or » 2021-02-11 18:53

Tja, forumet är fullt av gubbar som rent statistiskt inte ens hör upp till 10 kHz. 8O (Man tappar i genomsnitt ca 200 Hz per år över 20 års ålder även utan hörselskador.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster