Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Hur blir man en bättre lyssnare? Hur skall man tolka det
man hör, och hur skall man utrycka sig? Hur vet man vad
andra menar när dom beskriver ljud?
Detta är ju ett av de största problemen vi har när vi diskuterar
HIFI med varandra, vad menar en person som beskriver ljud,
tolkar JAG det på samma sätt? !
Likaså, hur skall jag SJÄLV tolka det jag hör, hur skapar man
sig en egen uppfattning på bästa vis.
Hur granskar ransakar man sig själv.
HIFI har ingen ordbok, hur man beskriver ljud, det är extremt
svårt. Hur man tolkar det man hör skiljer sig också. Detta är helt
klart extremt svårt, kanske så svårt att man ska strunta i vad
folk säger helt och hållet, och istället FÖRSÖKA skapa sig en
egen uppfattning...
Kan man träna sig till at bli bättre på detta?
m_persson79 skrev:Hej Niklas.
Så om man levt med "vassa" högtalare i 30 år.
Sen får hör höra ett par "varma". Det är (väl) klart att det låter kobajs i deras öron. Eller vad yrar jag om?
Martin
IngOehman skrev:PS. Jag tycker och tror, att det är klokt att akta sig lite för att skada sin musiklyssningsglädje med innojning på detajer om akuratess i återgivningen.
Parallellt med att man tränar sin förmåga att "höra och förstå vad som är alla komponenterna (tekniska och musikaliska) i den musik man hör", bör man nog lägga minst lika mycket energi på att lära sig att bortse från felen, och fokusera på musiken. Annars gör man sig lätt en otjänst.
IngOehman skrev:En annan sak som nog är bra om man skall kunna utveckla sin analytiska förmåga, är att inte dra slutsatser och anse sin "veta" saker, bara för att man tror något.
Pinnick skrev:Flint, varför inte elektroniskt förstärkt musik? Om man har kompisar som spelar i band och kan komma och lyssna i replokal så varför inte det också? Det är ju också "live" bara det att det är förstärkt med elektronik.
Pinnick skrev:Att höra musik live och äkta är nog bäst sätt att lära sig hur det ska låta med tillägget att det kan vara bra att höra hur t.ex. en elgitarr låter "live". Om någon spelar t.ex. en fender strat genom en marshall förstärkare, kan det låta helt underbart krunchigt och mjukt och fint jämfört med vissa ylande illa komprimerade inspelningar som låter som en sliprondell som slipar i metall. Men jag håller med..
Flint skrev:Pinnick skrev:Att höra musik live och äkta är nog bäst sätt att lära sig hur det ska låta med tillägget att det kan vara bra att höra hur t.ex. en elgitarr låter "live". Om någon spelar t.ex. en fender strat genom en marshall förstärkare, kan det låta helt underbart krunchigt och mjukt och fint jämfört med vissa ylande illa komprimerade inspelningar som låter som en sliprondell som slipar i metall. Men jag håller med..
Och lika gärna motsatsen. Att spela in elgura är makalöst svårt. Många gånger låter inspelningen bättre än verkligheten. Men det kan lika gärna skita sig totalt. Jag är förvånad hur bra teknikerna lyckades med vissa gitarrinspelningar på 60-talet. Det är svårt att hitta lika personliga gitarrer idag trots alla tekniska möjligheter. För inte spelade man väl bättre då?
Flint skrev:Pinnick
Att spela bättre?
Hur ska man säga? Gitarristen plockar fram giterrens egenskaper och använder dem i spelet. Det handlar om personlighet. Man hör att det är Jimmi Hendrix som lirar och inte Eric Clapton fast de lirar på samma märke. Så spelar man inte gitarr idag. Feta ackordmattor för att markera intensitet.
Jag kom på ett försvar för akustisk musik som referens.
Den är lättare att definiera. Man vet ganska väl (än så länge) hur en flöjt eller en fiol låter i direktljudet men en mickad strata kan låta på tusentals sätt. Dels beroende på stratans egna egenskaper men framför allt på uppmickning och förstärkning typ PA.
Pinnick skrev:
Men jag brukar få en "aha-känsla" när jag hör en elgitarr live jämfört med en dåligt inspelad.
edit: det finns gitarrister med personlig stil. Elijah Wooten t.ex.
Flint skrev:Pinnick skrev:
Men jag brukar få en "aha-känsla" när jag hör en elgitarr live jämfört med en dåligt inspelad.
Det är så mycket mer som spelar in på ett liveframträdande. Publik, stämmning, ljudvolym, förväntningar, två öl i kistan, trevligt sällskap, lokal, ljuseffekter osv. När man lyssnar på förbjudna piratinspelningar gjorda med en stereomick på rockuppslaget hör man hur det verkligen lät. Oftast ljudmässigt bedrövligt. Upplevelsen kan dock vara suverän.
Elijah Wooten ska jag lyssna på.
Pinnick skrev:Flint skrev:Pinnick skrev:
Det är så mycket mer som spelar in på ett liveframträdande. Publik, stämmning, ljudvolym, förväntningar, två öl i kistan, trevligt sällskap, lokal, ljuseffekter osv. När man lyssnar på förbjudna piratinspelningar gjorda med en stereomick på rockuppslaget hör man hur det verkligen lät. Oftast ljudmässigt bedrövligt. Upplevelsen kan dock vara suverän.
Elijah Wooten ska jag lyssna på.
Referensen är ändock i någons lägenhet med väldigt fin gitarr och väldigt fint förstärkare en helt vanlig kväll i t.ex. oktober.
hans bror Victor är också en hejare på att spela. (Bas visserligen)
mvh
/Pinnick
Pinnick skrev:Menade att om man lyssnar på någon som spelar gitarr en helt vanlig kväll i en rasslig etta en trist höstkväll med t.ex. en fender, en gibson eller varför inte en musicman så har man ingen publik omkring sig, ingen flashig ljusshow, om man nu inte har druckit, inga förväntningar men visserligen trevligt sällskap. Då kanske just gitarrspelandet och gitarrljudet kommer i första hand och man kan bilda sig en ärlig uppfattning. Orkade bara inte skriva allt .. men kände mig manad nu.
Flint skrev:När man lyssnar på förbjudna piratinspelningar gjorda med en stereomick på rockuppslaget hör man hur det verkligen lät.
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:En annan sak som nog är bra om man skall kunna utveckla sin analytiska förmåga, är att inte dra slutsatser och anse sin "veta" saker, bara för att man tror något.
Å andra sidan skall man aldrig vara rädd för att tro något, bara för att man inte vet
Flint skrev:Man hör att det är Jimmi Hendrix som lirar och inte Eric Clapton fast de lirar på samma märke.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster