Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav Morello » 2021-02-09 23:46

Problemet som jag ser det är att man bara får ut ordinaldata i en specifik kontext. Dessutom fanns ordentliga brister i dokumentationen, vilket gör det omöjligt att reproducera testerna. I ordentligt mätreportage ger mig med mer vid handen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav MorganM » 2021-02-23 14:15

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Vinyl-Carl, har du möjligtvis gjort mätningar på LTS-klassikern Sentec PA-9? :)


Tyvärr inte. Men det kanske kommer i framtiden. Hade varit ett ganska intressant objekt.

Mvh Carl

Jag har lyssningstester hemma mellan sentec sc9 och Holographic pre 25.Jag tycker pre 25 lät bättre.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav DQ-20 » 2021-02-23 21:06

Morello skrev:Problemet som jag ser det är att man bara får ut ordinaldata i en specifik kontext. Dessutom fanns ordentliga brister i dokumentationen, vilket gör det omöjligt att reproducera testerna. I ordentligt mätreportage ger mig med mer vid handen.


OK, då förstår jag och delar din uppfattning.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav JM » 2021-02-23 21:22

LTS lyssningstest ger inte ens ordinaldata. Alla aktade etablerade skrifter skulle direkt refusera försöksuppsättningen vid ett försök till publikation . LTS-testet uppfyller inte de mest basala kriterierna för att påvisa reproducerbara skillnader. Svante har i senaste versionen eliminerat bias från försöksledareffekten men det finns många andra systematiska felkällor. För några nummer sedan i MOLT radade jag upp några av de största felen. Svantes svar var avslöjande. Mätbara apparater skall mätas för utvärdering. Korrekta lyssningstest är mycket komplicerade, tidskrävande och ffa dyra jämfört med mätningar.
Men runt hörnet finns metoder att mäta direkt i hjärnan hur bra eller dålig en apparat låter. Då är mätdata på kvotskalenivå. Men det finns många problem att lösa innan vi är där.

JM
Senast redigerad av JM 2021-02-23 21:34, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav Baffel » 2021-02-23 21:34

Du snuddar vid något intressant JM. Låter tex förstärkare olika trots att de mäter lika? . Den frågan har väl stötts och blötts här till förbannelse kan jag tänka mig. :) Likväl intressant tycker jag. .

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav JM » 2021-02-23 21:41

Baffel skrev:Du snuddar vid något intressant JM. Låter tex förstärkare olika trots att de mäter lika? . Den frågan har väl stötts och blötts här till förbannelse kan jag tänka mig. :) Likväl intressant tycker jag. .

Vanligare är att förstärkare mäter olika men låter lika. Känner inte till någon dubbelblind studie där förstärkarna mäter lika map relevanta variabler men låter olika.

En intressant variabel vilken måste beaktas i ett lyssningstest är tränade eller otränade försökspersoner.
Toole/Olive har övertygande visat att träning ger större nyansering i bedömningen. Grov rangordning och bra - dålig även klarar den otränade.

Testet måste vara minst dubbelblint. Blindtest som begrepp används bara av "psykoakustiker" och är totalt meningslöst.

Mätmaffian ger mycket bättre info om en apparat - kvotdata- än LTS-lyssningstest men ett riktigt dubbelblint lyssningstest kan ge rangordning - dvs ordinaldata.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav Baffel » 2021-02-23 22:26

JM skrev:Vanligare är att förstärkare mäter olika men låter lika.

JM


Ojvars. Om tex X har ett THD på 0,0005 % och Y THD på 0,0004% så grattis till de guldöronen till den som kan höra skillnad mellan dem. :)

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Mätningar Rotel RB-1090 LTS utmanaren

Inläggav MorganM » 2021-06-23 08:06

Vinylcalle skrev:
Zappa skrev:Tack för mätningarna! Det vore intressant med mätningar på de starka svenska utmanarna Sybarite Audio och Holographic Audio.


Jag har mätningar på PRE25 och PRE TWO. Båda väldigt bra, den senare bättre.

Mvh Carl

Det hörs även!
Samt att pre two halvbredd ligger ljudkvalitetsmässigt mitt emellan (har alla 3 hemma för långtest).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nuffe, tandren och 20 gäster