Surroundhögtalarnas betydelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav JonasB » 2021-02-12 11:37

Evil_Homer skrev:Dvd, skramla ihop, relativt stort rum.
Istället för att lägga pengarna på en nyare förstärkare och många högtalare så hade jag kört på 5.1 med två burkar per kanal i bak.
Och om det finns burkar kvar efter inventeringen och ni ser på någon blu-ray så 7.1,beroende på vad ni hittar så kör ett par, hittar ni ett par till så kör dom med.

Finns lixom ingen idé att skaffa högtalare och förstärkare för atmos om man väljer dvd eller liknande som källa.


Du har nog rätt, men jag tror verkligen att flera sammankopplade sidokanaler kan bli ett rejält lyft med så pass många platser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav paa » 2021-02-12 11:43

Den största förbättringen är att gå från en suttoundhögtalare per sida till två. Sedan blir det lite bättre med tre och en aning bättre ytterligare med fyra per sida. Fler än så behövs bara i rejält stora salonger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-12 12:01

Så... Då testar du/ni vad ni föredrar, förstår inte riktigt vart du vill.

Har du såpass med burkar så testa 1,2 eller tre par per bakrekanal/kanaler har du inte det så...ja då blir det ju knöligt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav genstruktur » 2021-02-12 12:18

Frisk skrev:Det är ju en svår fråga.
Personligen tyckte jag takhögtalarna gav ett stort lyft. Betydligt större än receiver-byte från 2 surround till 4 ("5.1->7.1"). Viktigt är dock att ha bra surroundhögtalare, sämre sorter tillför inte så mycket. Gärna, av vad jag lyssnat på ska det gärna vara många per kanal, kanske finns någon som fungerar "ensam" men det tror jag först när jag sett det...

Personligen skulle jag börja på 4.0 och därefter gå på takkanaler, kanske 4.0.2 eller t.o.m. 4.0.4 beroende på rum, sittplatser m.m.

En förutsättning är ju dock att det i 4.0 är potenta och fullregister fronthögtalare. Om det är 2 eller fler uppdelat med basmoduler är för frågan mindre relevant.

Centern är för mig mindre viktig än takhögtalarna, men även det beror förstås på antal sittplatser, rum etc.


Vill bara fråga och förtydliga :).

Menar du att du tycker att takhögtalare var större lyft än att gå från 5.1 till 7.1?

Jag bara funderar lite på hur jag själv skall tänka när jag kommer dit i bygget. Kanske har det redan då kommit nya format iofs :).

Min tanke var att köra 4.0 men med 3 surroundhögtalare per surroundkanal. Men sen känner jag mig lite tveksam till vad som ger störst lyft, surround back eller takhögtalare? Därav min fråga. Går ju så klart att prova sig fram men alltid intressant att höra vad andra tycker som gjort samma/liknande resa.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav JonasB » 2021-02-12 12:36

genstruktur skrev:
Frisk skrev:Det är ju en svår fråga.
Personligen tyckte jag takhögtalarna gav ett stort lyft. Betydligt större än receiver-byte från 2 surround till 4 ("5.1->7.1"). Viktigt är dock att ha bra surroundhögtalare, sämre sorter tillför inte så mycket. Gärna, av vad jag lyssnat på ska det gärna vara många per kanal, kanske finns någon som fungerar "ensam" men det tror jag först när jag sett det...

Personligen skulle jag börja på 4.0 och därefter gå på takkanaler, kanske 4.0.2 eller t.o.m. 4.0.4 beroende på rum, sittplatser m.m.

En förutsättning är ju dock att det i 4.0 är potenta och fullregister fronthögtalare. Om det är 2 eller fler uppdelat med basmoduler är för frågan mindre relevant.

Centern är för mig mindre viktig än takhögtalarna, men även det beror förstås på antal sittplatser, rum etc.


Vill bara fråga och förtydliga :).

Menar du att du tycker att takhögtalare var större lyft än att gå från 5.1 till 7.1?

Jag bara funderar lite på hur jag själv skall tänka när jag kommer dit i bygget. Kanske har det redan då kommit nya format iofs :).

Min tanke var att köra 4.0 men med 3 surroundhögtalare per surroundkanal. Men sen känner jag mig lite tveksam till vad som ger störst lyft, surround back eller takhögtalare? Därav min fråga. Går ju så klart att prova sig fram men alltid intressant att höra vad andra tycker som gjort samma/liknande resa.


Det där är i princip samma fundering som jag har :) Bortsett från att en center nästan är ett måste med så pass utspridda platser som gäller för bion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Harryup » 2021-02-12 12:57

7 platser i bredd så kommer man inte sätta sig frivilligt på kanten mer än en gång om man inte har center. Skulle ha en riktigt center redan innan surround.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav JonasB » 2021-02-12 13:17

Evil_Homer skrev:Så... Då testar du/ni vad ni föredrar, förstår inte riktigt vart du vill.

Har du såpass med burkar så testa 1,2 eller tre par per bakrekanal/kanaler har du inte det så...ja då blir det ju knöligt.


Det jag hoppas att vi kan få fram är RCL-kanalerna. Resterandre måste köpas/byggas. Jag får hoppas att någon annan förstår då :wink:
Jag har iaf fått input som tar mig framåt i planeringen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav paa » 2021-02-12 13:24

Det är absolut bäst om centern är likadan som hö och vä högtalarna, ljudet blir plattare om de skiljer. När man sitter i sweetspot blir det i bästa fall lika bra ljud med center, om dom skiljer sig åt blir det sämre. Möjligen om man har lika diskantelement och delar av vid samma frekvens på samma sätt, att man kan ha ett mindre baselement och mindre låda utan större problem.
Men bara liknande klang är inte bra nog. Skiljer sig fasgången genom mellanregistret, pga olika delningsfilters olika fasvridningar, så kan det inte bli bra.
Man skulle aldrig ställa olika högtalare på höger resp vänster sida. Det är ungefär på samma sätt med centerhögtalaren, att det påverkar ljudbilden negativt om den inte är lika.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav paa » 2021-02-12 13:53

Här finns ett föredrag från Arken i Göteborg av ing Öhman, om hur man kan tänka när man placerar ut flera surroundhögtalare för 5.1-system.
Det var ganska länge, sedan men det är fortfarande utmärkta råd!

http://user.faktiskt.io/Rydberg/LTS_ark ... ning_3.mp3

Samma ljudfil, på annan plats, för dubbel säkerhet vid framtida sökningar
http://user.faktiskt.io/paa/LTS_arken20 ... ning_3.mp3
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Frisk » 2021-02-12 16:32

Harryup skrev:7 platser i bredd så kommer man inte sätta sig frivilligt på kanten mer än en gång om man inte har center. Skulle ha en riktigt center redan innan surround.

I detta fallet är jag enig, med så många platser i bredd vill man nog ha en center, även om synintrycket korrigerar en del mot "sidobalans".

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Antonic » 2021-02-12 16:49

Frisk skrev:
Harryup skrev:7 platser i bredd så kommer man inte sätta sig frivilligt på kanten mer än en gång om man inte har center. Skulle ha en riktigt center redan innan surround.

I detta fallet är jag enig, med så många platser i bredd vill man nog ha en center, även om synintrycket korrigerar en del mot "sidobalans".



Skulle säga att har man mera än en sittplats så skulle jag ha en center.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Frisk » 2021-02-12 16:50

genstruktur skrev:
Frisk skrev:Det är ju en svår fråga.
Personligen tyckte jag takhögtalarna gav ett stort lyft. Betydligt större än receiver-byte från 2 surround till 4 ("5.1->7.1"). Viktigt är dock att ha bra surroundhögtalare, sämre sorter tillför inte så mycket. Gärna, av vad jag lyssnat på ska det gärna vara många per kanal, kanske finns någon som fungerar "ensam" men det tror jag först när jag sett det...

Personligen skulle jag börja på 4.0 och därefter gå på takkanaler, kanske 4.0.2 eller t.o.m. 4.0.4 beroende på rum, sittplatser m.m.

En förutsättning är ju dock att det i 4.0 är potenta och fullregister fronthögtalare. Om det är 2 eller fler uppdelat med basmoduler är för frågan mindre relevant.

Centern är för mig mindre viktig än takhögtalarna, men även det beror förstås på antal sittplatser, rum etc.


Vill bara fråga och förtydliga :).

Menar du att du tycker att takhögtalare var större lyft än att gå från 5.1 till 7.1?

Jag bara funderar lite på hur jag själv skall tänka när jag kommer dit i bygget. Kanske har det redan då kommit nya format iofs :).

Min tanke var att köra 4.0 men med 3 surroundhögtalare per surroundkanal. Men sen känner jag mig lite tveksam till vad som ger störst lyft, surround back eller takhögtalare? Därav min fråga. Går ju så klart att prova sig fram men alltid intressant att höra vad andra tycker som gjort samma/liknande resa.


Precis. Med bra surround blir man omsluten väl hela vägen runt med "bara" stereo bak. Takhögtalarna tycker jag tillför något nytt. Visserligen gick jag från 4 högtalare per kanal surround l och r till 3 samt en per kanal för surround back l och r.

En annan fördel är ju att alla högtalare är aktiva både i 5.1 och 7.1spår utan uppmixning. Förlusten i mitt fall blev ju att jag nu bara får 3 högtalare per kanal för 5.1spår och två högtalare som är onyttjade.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav genstruktur » 2021-02-12 17:04

Frisk skrev:
genstruktur skrev:
Frisk skrev:Det är ju en svår fråga.
Personligen tyckte jag takhögtalarna gav ett stort lyft. Betydligt större än receiver-byte från 2 surround till 4 ("5.1->7.1"). Viktigt är dock att ha bra surroundhögtalare, sämre sorter tillför inte så mycket. Gärna, av vad jag lyssnat på ska det gärna vara många per kanal, kanske finns någon som fungerar "ensam" men det tror jag först när jag sett det...

Personligen skulle jag börja på 4.0 och därefter gå på takkanaler, kanske 4.0.2 eller t.o.m. 4.0.4 beroende på rum, sittplatser m.m.

En förutsättning är ju dock att det i 4.0 är potenta och fullregister fronthögtalare. Om det är 2 eller fler uppdelat med basmoduler är för frågan mindre relevant.

Centern är för mig mindre viktig än takhögtalarna, men även det beror förstås på antal sittplatser, rum etc.


Vill bara fråga och förtydliga :).

Menar du att du tycker att takhögtalare var större lyft än att gå från 5.1 till 7.1?

Jag bara funderar lite på hur jag själv skall tänka när jag kommer dit i bygget. Kanske har det redan då kommit nya format iofs :).

Min tanke var att köra 4.0 men med 3 surroundhögtalare per surroundkanal. Men sen känner jag mig lite tveksam till vad som ger störst lyft, surround back eller takhögtalare? Därav min fråga. Går ju så klart att prova sig fram men alltid intressant att höra vad andra tycker som gjort samma/liknande resa.


Precis. Med bra surround blir man omsluten väl hela vägen runt med "bara" stereo bak. Takhögtalarna tycker jag tillför något nytt. Visserligen gick jag från 4 högtalare per kanal surround l och r till 3 samt en per kanal för surround back l och r.

En annan fördel är ju att alla högtalare är aktiva både i 5.1 och 7.1spår utan uppmixning. Förlusten i mitt fall blev ju att jag nu bara får 3 högtalare per kanal för 5.1spår och två högtalare som är onyttjade.


Okej, tack för info! :) Jag har faktiskt inte hört en kompetent tak-högtalarrigg än.

På äldre Denon-recievers jag haft har det funnits en Non-matrixfuktion som gör att surr-kanalerna dubbleras i surr back vid 5.1. Rätt fin funktion. Annars blir det ju som du säger att surr back inte utnyttjas vid 5.1. Lite synd....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav JonasB » 2021-02-12 21:21

Det här är nuvarande setup: https://www.komplett.se/product/625828
Det kanske går att använda tre likadana högtalare fram, alltså ta en av bakhögtalarna? Vet inte vad elemeten som är vinklade uppåt gör, antar någon 3D-grej?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Helmut » 2021-03-10 22:09

Har 7.2 ljud i min biograf. På sidorna har jag dubbla lådor på både höger och vänster sida Längst bak har jag även dubble lådor till vänster och höger . Längst bak sitter lådorna både vid golvet och uppe i taket. Med surroundhögtalarna har jag gjort något som man absolut inte får göra enligt experterna. Jag har nämligen kopplat de parallell kopplat lådorna i motfas. Så nu kommer surroundljudet från höger sida, vänster sida och bakifrån från både vänster och höger från en obestämd punkt istället från en bestämd punkt från sidan. Både jag och mina vänner gillar det diffusa ljudet framför det punktformade ljudet som efter en stund blir störande.
Har jobbat som biografmaskinist och vanligaste klagomålet frånsett att publiken klagade på ljudnivån när vi körde på nivån 7,0 som vi skulle enligt våran tekniker var att publiken klagade på att man inte kunde höra surroundljudet under hela föreställningen.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav Kraniet » 2021-03-11 14:04

paa skrev:Här finns ett föredrag från Arken i Göteborg av ing Öhman, om hur man kan tänka när man placerar ut flera surroundhögtalare för 5.1-system.
Det var ganska länge, sedan men det är fortfarande utmärkta råd!

http://user.faktiskt.io/Rydberg/LTS_ark ... ning_3.mp3

Samma ljudfil, på annan plats, för dubbel säkerhet vid framtida sökningar
http://user.faktiskt.io/paa/LTS_arken20 ... ning_3.mp3


Väldigt trevlig föreläsning men inget om placering av surroundhögtalare?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Surroundhögtalarnas betydelse

Inläggav paa » 2021-03-18 14:35

Ber om ursäkt, den här filen är det som handlar om multipla högtalare i bakkanalerna:
http://user.faktiskt.io/paa/LTS_arken20 ... bild_2.mp3
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster