Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 02:03

Hum , OP ampen som sitter i nu och förstärker signalen , lm4562 har ju inte direkt så hög distorsionsnivå, om man säger så. Så att trixa med gain där, vad ger det? Fast det får någon kunnig på förstärkeri förklara .

lm4562,
THD+N (AV = 1, VOUT = 3VRMS, fIN = 1kHz

– RL = 2kΩ: 0.00003% (typ) circuitry maintains excellent common-mode and
– RL = 600Ω: 0.00003% (typ)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-14 03:04

Jag känner mig färdig med den. Jag tror vi kan dra tillräckligt stora slutsatser på det vi har.
Dvs med nätdel med högre spänning kan man antagligen plocka ut mer effekt (det visar ju ASR´s test t.ex.) men något annat förbättrar det inte, och vart går gränsen för vad man vill lägga på nätdel till denna förstärkare, och om den nu går väldigt varmt med högre spänning riskerar man nog att förkorta livslängden rejält.

När det gäller OP-ampen ska denna vara något bättre, men jag skillnaden är väldigt marginell.

Att ge sig på att modfiera den överlåter jag till någon som inte har typ 500 hifi-apparater att reparera och serva. :mrgreen:

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav jansch » 2021-02-14 06:09

Baffel skrev:
RolffRojs skrev:Testet gäller Aiyima 07 och "Nätdelen var 36 Volt 5,56 Ampere och OP-ampen hade bytts till den rekommenderade förbättringen lm4562.". TPA3255 sitter väl i som original? Kommer det ett test med denna?

Fundering: Förbikoppling av försteg bör väl ge bättre värden då gain inte verkar vara rätt matchad? Något för hemmapularen? Eller tänker jag fel? Om klockan 11 eller 12 är max, är inte gain felinställd då?


Spännande. OM du har rätt och OM Vinylcalle eller hans tekniker VILL testa och klarar av att fixa till det utan att paja förstärkaren då har de fria händer att prova. Inkoppling direkt på slutsteg tja. Men själva förförstärkaren i sig dvs OP ampen har ju i princip försumbar distorsion , så vad skulle det ge ? Några gain hit eller dit spelar väl få mindre roll? Hum, vet ej.

Tror det kallas för Bow plot . Förhållande gain och distorsionsnivåer gällande OP ampar . Det vet Morello mer om. Här från Texas Instruments. : Handbook Operational Aplifiers Applications:


Baffel - nu har du läst lite för fort.
Bode diagram är en förenkling av verkligheten. Precis som att säga att ett 2:a ordningens filter faller med 12dB/oktav. Det gör det ju inte vid/runt gränsfrekvensen eller "knät" som man brukar säga. Knät är ju lite runt och 12dB/oktav uppnås så småningom när du inte mäter i närheten av knät.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav goat76 » 2021-02-14 07:26

Någon av er som är medlemmar på audiosciencereview kan väl lägga upp dessa mätningar där, det hade väl vara intressant att se vad personerna på det forumet säger.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 84/page-21

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 08:04

jansch skrev:
Baffel - nu har du läst lite för fort.
Bode diagram är en förenkling av verkligheten. Precis som att säga att ett 2:a ordningens filter faller med 12dB/oktav. Det gör det ju inte vid/runt gränsfrekvensen eller "knät" som man brukar säga. Knät är ju lite runt och 12dB/oktav uppnås så småningom när du inte mäter i närheten av knät.


Aha , okej.

Ska jag vara ärlig så det där med bode diagram snappade jag bara upp, har egentligen bara ett litet hum om hur det fungerar . Nämn inte det för de andra som läser i tråden. Vi håller det hemligt. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 08:25

Vinylcalle skrev:Jag känner mig färdig med den. Jag tror vi kan dra tillräckligt stora slutsatser på det vi har.
Dvs med nätdel med högre spänning kan man antagligen plocka ut mer effekt (det visar ju ASR´s test t.ex.) men något annat förbättrar det inte, och vart går gränsen för vad man vill lägga på nätdel till denna förstärkare, och om den nu går väldigt varmt med högre spänning riskerar man nog att förkorta livslängden rejält.

När det gäller OP-ampen ska denna vara något bättre, men jag skillnaden är väldigt marginell.

Att ge sig på att modfiera den överlåter jag till någon som inte har typ 500 hifi-apparater att reparera och serva. :mrgreen:

Mvh Carl


Det förstår jag Carl. Att jag sedan tycker att ni ska pilla och testa den mer tror jag du förstår . :mrgreen:

Det blev ju riktigt förbenat spännande detta , som denna stärkare har tagits upp på forumet . Varför ? Det är väl inget märkvärdigt med denna . En klass d förstärkare för runt 600-700 kr. Prisvärt. Den låter helt helt ok. Basen tex sitter ju bra när man lirar med den , tycker jag .

Huruvida det går att "trimma" upp den, modda den så det ger bättre prestanda har jag ingen aning om. Det sitter Texas instruments chip tpa3255 i Aiyiman och just nu OP amp lm4562 i den. De är väl vad de är . Byta mellan olika lågdistorderande OP ampar vet jag inte vad det kan ge . Kanske olika ljudbild? Det ska jag testa och se om jag kan höra skillnad . Fast jag kommer då inte veta om jag inbillar mig höra skillnad vid OP amp byte, eller så ÄR det verkligen uppenbar stor skillnad . Får se. Har inte hunnit med att pröva än.

Mer kraftfull nätdel då. Kanske, men enligt TI så sticker ju disten (olika om man kör 4 eller 8 ohm högtalare) vid x W ut . Det i sig lär ju inte ändra sig med en kraftfullare nätdel, eller?

Carl. Varför inte testa en rörförstärkare , sen har vi en rejäl , REJÄL, diskussion om detta med tex distorsionsnivåer rörförstärkare och hur de trots (i många fall) relativt höga distorsionsnivåer låter ( tycker i alla fall jag) riktigt bra. :mrgreen:

Mot nya äventyr . ..... :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Tangband » 2021-02-14 08:58

Solveit skrev:


Kör själv mina 3e audio TPA3255 med Mean Well LRS-350-36 vilket duger gott.
Inte stor skillnad i THD jämfört med SMPS300RS enligt JLesterP som bygger TPA3255 i en helt annan klass än Aiyma.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... ost6519693

Även mina 3e audio är bättre än Aiyma men inte alls i klass med dom som utvecklat den bättre och naturligtvis till högre pris.
Och går inte alls att jämföra med någon Class AB förstärkare där TPA3255 är mycket bättre i dynamik om man gillar det ljudet.
Min Harman Kardon AVR 255 som jag sålde låter skit i jämförelse.

Så vi hamnar i vilken ljudbild vi gillar.
Jag gillar Class-D med dess dynamik.
Rör har jag bara till min gitarförstärkare där man får snygg dist.


Om man söker lite på audiosciencereview så har en tekniker redan mätt upp a07. Men bra initiativ här :)
Här finns mätresultaten av en tekniker på audiosciencereview ( inte Amirm ) .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.19155/

Nu har jag den andra modellen, Aiyima a04 som har tpa3251 chipet och det som är slående är att den LÅTER bättre än de begränsat antal klass A/B förstärkare ( 5 st ) jag jämfört med. Bättre och tydligare bas, bättre dynamik, större ljudbild, mer detaljer, bättre diskant .

Detta är också vad de flesta kommit fram till på audioscienceforumet samt på DIY forumet angående just a04 förstärkaren. Numera kan man köpa den på Amazon.se och då slipper man väntetid och tull.

Ljudmässigt kan man nog jämföra med bra klass A/B förstärkare för omkring 5000:- i nypris.
Så det är klart att tex en Nad 208 är bättre .
Senast redigerad av Tangband 2021-02-14 09:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 09:06

Kanon Tangband! Nu har ju Carl i och för sig mätt upp och kollat 3255an , som väl är väldans lika 3251an, men känner han för det kan väl han mäta upp din med när när han ändå är igång. Han har ju så att säga fått upp ångan nu ... :D

Det intressanta är inte NAD208 vs tpa32xx . Det intressanta är hur pass prisvärd ( och smidig) en tpa32xx är :mrgreen:

Personligen är jag mer nyfiken om Carl skulle mäta upp en hyggligt kapabel rörförstärkare. :D
Senast redigerad av Baffel 2021-02-14 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Tangband » 2021-02-14 09:12

Baffel skrev:Kanon Tangband! Nu har ju Carl i och för sig mätt upp och kollat 3255an , som väl är väldans lika 3251an, men känner han för det kan väl han mäta upp din med när när han ändå är igång. Han har ju så att säga fått upp ångan nu ... :D

Personligen är jag mer nyfiken om Carl skulle mäta upp en hyggligt kapabel rörförstärkare. :mrgreen:


Jag skulle vilja se lite mätningar på andra klass D steg av vinylkalle, av andra fabrikat . Är lite nyfiken om de hanterar HF skräpet lika bra som tpa32xx chipen gör.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 09:18

Fast behöver det mätas? Räcker inte det med att en kunnig person ser på schema på respektive förstärkare för att konstatera om den är vettigt konstruerad med filterkomponenter ? ...Vad säger du Morello , skulle du kunna avgöra det ?

Se bl.a:
viewtopic.php?f=10&t=71661

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Belker » 2021-02-14 09:44

Tangband skrev:...
Nu har jag den andra modellen, Aiyima a04 som har tpa3251 chipet och det som är slående är att den LÅTER bättre än de begränsat antal klass A/B förstärkare ( 5 st ) jag jämfört med. Bättre och tydligare bas, bättre dynamik, större ljudbild, mer detaljer, bättre diskant .
...


Med den frekvensgången i diskanten är det rimligt att den uppfattas som mer detaljerad och med bättre diskant än en konkurrent.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Rydberg » 2021-02-14 12:40

Stort Tack till Vinylcalle för mätningarna!! :D

Klass-D, ”D” som i distorsion, är väl en bra sammanfattning 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Morello » 2021-02-14 12:58

Adekvata kretsar för blåtandshögtalare och annan enklare utrustning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 13:46

Morello skrev:Adekvata kretsar för blåtandshögtalare och annan enklare utrustning.


Låter vettigt. :)

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Solveit » 2021-02-14 13:47

Tyckte jag läste att någon sa att 0.5% distorsion är hörbar och det här är ju klart lägre åtminstone vid normal
lyssningsnivå.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav I-or » 2021-02-14 13:52

Gränsen för hörbar THD ligger runt storleksordningen 0,01 % för någorlunda typiska övertonsstrukturer. Variationerna är dock mycket stora.

För just den här förstärkaren är den lastberoende frekvensgången för höga frekvenser (som beror på switchfrekvensfiltret) dock det största problemet (1 dB motsvarar en nivåskillnad om ca 12 %, d.v.s. motsvarande linjär förvrängning).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 14:16

I-or skrev:Gränsen för hörbar THD ligger runt storleksordningen 0,01 % för någorlunda typiska övertonsstrukturer. Variationerna är dock mycket stora.

För just den här förstärkaren är den lastberoende frekvensgången för höga frekvenser (som beror på switchfrekvensfiltret) dock det största problemet (1 dB motsvarar en nivåskillnad om ca 12 %, d.v.s. motsvarande linjär förvrängning).


Kanske funkar/duger som renodlad basförstärkare? Om det är tillräckligt med pulver i den (med rätt typ av nätdel)? Vad tror du om det I-or?

Hum. Min nätdel 36 Volt 5,56A. Det blir väl 200W , sen 90% verkningsgrad (kanske) , så ut 90W per kanal (om man kan räkna så). Det är väl inte sådär värst mycket att hänga i julgranen för att driva två kapabla basmoduler ? Behövs väl mer pulver?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav I-or » 2021-02-14 14:32

Nästan alla rimligt effektkapabla förstärkare fungerar bra i lågfrekvensområdet (för ordentliga basmoduler brukar det krävas åtminstone 100 W). För en enklare anläggning, som t.ex. datorhögtalare, tycker jag att Aiyima A07 skulle fungera tillräckligt bra.

Om man ekvaliserar spelar förstås den lastberoende frekvensgången mindre roll, man måste komma ihåg att högtalare varierar oerhört mycket mer än någon enstaka dB vid 20 kHz. En förstärkare med drygt 0,1 % THD för höga frekvenser kommer dock avgjort att vålla hörbara problem som man inte kan korrigera bort.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav thiel » 2021-02-14 14:49

Tack Vinylcalle :)
Enbart frekvensmätningen får iaf mig att dra öronen åt mig

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Baffel » 2021-02-14 14:53

I-or skrev:Nästan alla rimligt effektkapabla förstärkare fungerar bra i lågfrekvensområdet (för ordentliga basmoduler brukar det krävas åtminstone 100 W). För en enklare anläggning, som t.ex. datorhögtalare, tycker jag att Aiyima A07 skulle fungera tillräckligt bra.

Om man ekvaliserar spelar förstås den lastberoende frekvensgången mindre roll, man måste komma ihåg att högtalare varierar oerhört mycket mer än någon enstaka dB vid 20 kHz. En förstärkare med drygt 0,1 % THD för höga frekvenser kommer dock avgjort att vålla hörbara problem som man inte kan korrigera bort.


Intressant :)

Så lite mer kräm in och den fixar , troligtvis, att driva två basmoduler (som inte ställer allt för stora krav på förstärkeriet ). Varm blev den visst med en 48v nätdel . Kul . Får jag ytterligare en gång borra hål i en förstärkare för ventilation. He he. :mrgreen:

Blev ju riktigt kul med denna Aiyima TPA3255. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Aiyma A07 mätningar. Är Kejsaren naken?

Inläggav Vinylcalle » 2021-02-15 01:33

Tangband skrev:
Solveit skrev:


Kör själv mina 3e audio TPA3255 med Mean Well LRS-350-36 vilket duger gott.
Inte stor skillnad i THD jämfört med SMPS300RS enligt JLesterP som bygger TPA3255 i en helt annan klass än Aiyma.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... ost6519693

Även mina 3e audio är bättre än Aiyma men inte alls i klass med dom som utvecklat den bättre och naturligtvis till högre pris.
Och går inte alls att jämföra med någon Class AB förstärkare där TPA3255 är mycket bättre i dynamik om man gillar det ljudet.
Min Harman Kardon AVR 255 som jag sålde låter skit i jämförelse.

Så vi hamnar i vilken ljudbild vi gillar.
Jag gillar Class-D med dess dynamik.
Rör har jag bara till min gitarförstärkare där man får snygg dist.


Om man söker lite på audiosciencereview så har en tekniker redan mätt upp a07. Men bra initiativ här :)
Här finns mätresultaten av en tekniker på audiosciencereview ( inte Amirm ) .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.19155/

Nu har jag den andra modellen, Aiyima a04 som har tpa3251 chipet och det som är slående är att den LÅTER bättre än de begränsat antal klass A/B förstärkare ( 5 st ) jag jämfört med. Bättre och tydligare bas, bättre dynamik, större ljudbild, mer detaljer, bättre diskant .

Detta är också vad de flesta kommit fram till på audioscienceforumet samt på DIY forumet angående just a04 förstärkaren. Numera kan man köpa den på Amazon.se och då slipper man väntetid och tull.

Ljudmässigt kan man nog jämföra med bra klass A/B förstärkare för omkring 5000:- i nypris.
Så det är klart att tex en Nad 208 är bättre .


Fast mätningar med ljudkort och gratisprogram är inte särskilt pålitliga. Och ingen annan har presenterat några relevanta mätningar av hur den beter sig i diskantområdet.

Jag tror det finns billigare nyare klass AB förstärkare som är bättre, inte minst på avgörande punkter som frekvensgången.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster