Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
E skrev:I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?
Mvh E*
PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?
Possible worlds skrev:Hejsan
Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.
Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.
Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.
I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Possible worlds skrev:I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet...
goat76 skrev:I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud.
Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud.
Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.
För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.
E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?
(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3
Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?
Mvh E*
PS. Tack, jansch!
E skrev:Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)
Mvh E*
goat76 skrev:I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.
För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på.
I-or skrev:Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen.
E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?
(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)
Mvh E*
I-or skrev:$4.99.
Baffel skrev:I-or skrev:$4.99.
Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa.
Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster