Bärbart ljud - så bra som möjligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-15 00:26

Hejsan

Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.

Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-15 01:00

Man bör känna till att det är omöjligt att få hörlurar att låta likadant för alla lyssnare eftersom hörselgångarna och ytteröronen skiljer sig markant mellan olika individer. Frekvensgångsskillnaderna med samma hörlurar uppgår därför ofta till +/- 10 dB för olika lyssnare. Vad som låter diskanthöjt för en lyssnare kan låta diskantsänkt för en annan. Detta skulle aldrig accepteras vid högtalarlyssning, men hela ljudupplevelsen i hörlurar är så pass annorlunda att lyssnarna ofta vänjer sig vid konstigheterna.

De akustiska förutsättningarna är särskilt dåliga för in-ears, som p.g.a. ovanstående utan undantag uppvisar fruktansvärt felaktig frekvensgång. Detta är ingenting som tillverkarna vill erkänna eftersom de helst vill sälja sina överprisade produkter.

Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-15 01:05

Om du nu inte är missnöjd med ljudet i dina Sony-lurar med noise cancelling, så blir det nog inte så mycket bättre än det i miljöer med en massa kringljud. Noise cancelling måste nog anses vara det enskilt största ”ljudlyftet” i sådana miljöer då uteslutandet av störande ljud nog i de flesta fall överskrider det ljudlyft som bättre hörlurar utan noise cancelling eventuellt hade kunnat ge. Så vitt jag vet finns det än så länge inte något riktigt ”high end”-sortiment av hörlurar med noise cancelling.

Om du inte är fullt nöjd med ljudet i Sony-lurarna kan jag rekommendera dig att testa Bose NC 700, de har lite mindre Bass boost än lurarna från Sony.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-15 01:50

Tätsittande in-ears ger god bullerreduktion som i vissa fall t.o.m. kan jämföras med goda ANC-lösningar. Även i störda lyssningsmiljöer gör ekvalisering enorm skillnad för ljudupplevelsen, vare sig det handlar om in-ears, on-ears eller over-ears.

Skillnaden mellan hörselgångar (och i viss mån ytteröron) för olika lyssnare gör det i praktiken omöjligt att annat än mycket överskådligt diskutera de ljudande egenskaperna för hörlurar för frekvenser över ca 1 kHz. För lägre frekvenser är skillnaderna vanligtvis mindre även om varierande hörselgångar, huvudstorlek och -form ibland kan påverka läckaget och därmed ge skillnader om 20 (!) dB för de lägsta frekvenserna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-18 19:32

I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.

Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?

Mvh E*


PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-19 00:01

E skrev:
I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.

Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?

Mvh E*


PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?


Det är hörselgången som är olika för varje människa och förändras i viss mån även i vuxen ålder. Avgjutning är "omöjligt" då den avgränsas av trumhinnan. Att "fotografera" i 3D d v s röntgen, magnetkamera, etc ger bara "halva" sanningen då hörselgångens yta är styvare ju länge in i gången man kommer. Dessutom är det inte lätt att datorsimulera eländet.
Kolla t.ex Bruel&Kjers utveckling av en ny HATS på Youtube "Evolution of Hearing Simulation (part 2)

Sedan har vi "det praktiska", att alltid hitta exakt position varje gång man använder hörlurarna....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Tangband » 2021-02-19 09:41

Possible worlds skrev:Hejsan

Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.

Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.

Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.


Jag tänker att du tänker använda lyssningen i buss eller tåg = noise cancellation är ett måste.

Sony wh1000 xm3 som du redan har är den hörlur som har en av de bästa utförda brusreduceringarna.
Goat76: s förslag är ett annat som du kan kolla upp.

Iövrigt tror jag det blir svårt att förbättra ljudet. Buss och tåg är så dåliga omgivningar att alla andra alternativ inte är aktuella. Om du frågar mig vad jag tycker.

Sony 1000- modellen har ytterligare en fördel, eftersom du med din LG telefon kan använda LDAC som är mycket bättre än bluetooth.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 12:35

För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 13:44

I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.


Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.

För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 15:10

Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-19 15:44

I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet... :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 16:13

I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 16:30

Possible worlds skrev:I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet... :mrgreen:


Ja, Neutron Player fungerar utmärkt och kostar $4,99. Jag har ett par ganska enkla a-Jays Four som är ekvaliserade till perfektion (med toppar/dalar runt +/- 10 dB). De flesta in-ears har via sin konstruktion alldeles för hög nivå runt 5-8 kHz och dessutom behövs justeringar för hörselgångsresonanserna över ca 10 kHz, liksom ett baslyft under ca 50 Hz och en del mindre korrigeringar i mellanregistret.

Tyvärr finns ingen system-wide-lösning för ekvalisering för Android, så man kan inte strömma musik med aktiv eq. Däremot går det att köra Equalizer APO system wide för Windows tablets, så detta är en optimal lösning för strömning. Man får då leta upp en produkt med bra DAC och hörlursförstärkare, vilket tillsammans med hyggliga in-ears kan ge en ljudkvalitet som är överlägsen konventionella dyrlösningar.

Även on/over-ears, med eller utan ANC, fungerar förstås bra med ekvalisering, men det kan vara ganska skönt att slippa krångla med dessa på resande fot (vilket jag antar var skälet till att du nämnde Sennheiser IE 800 S och Shure SE846).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-19 16:40

goat76 skrev:
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)


Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.

För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-19 17:29

Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3

Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?

Mvh E*


PS. Tack, jansch!
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 18:12

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.

Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.


Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud. :)


Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.

För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.


Vadå dåliga/otäta in-ears?

Jag har haft många riktigt bra in-ears men de kommer ändå aldrig i närheten av de lurarna jag nu har med noise cancelling-funktion, inte när det kommer till att stänga ute störljud. Med störljud menar jag alldagliga ljud i offentliga miljöer som de trådskaparen beskriver.

Jag har läst vad trådskaparen funderar över för lurar, men mitt råd är alltså att han INTE bör köpa dessa då störljud i de offentliga miljöer han tänkt använda dem i ändå kommer maskera de eventuella ljudförbättringarna. Ett par hörlurar med erkänt god noise cancelling-funktion utesluter störljud såpass mycket bättre att det i sig ger en större förbättring vad gäller ljudkvalitet.

Jag ger alltså egna råd till trådskaparen från egna erfarenheter av en drös bra in-ears i jämförelse med ett par bra lurar med noise cancelling, har du något problem med det?

Head-fi är ett bra forum med massor av medlemmar med bred erfarenhet av många hörlurar, det är i princip helt garanterat att det finns personer med erfarenheter av just de lurar trådskaparen har, samt de lurar han funderar över att köpa. Om han vet vad han tycker är bra respektive dåligt med de lurar han redan har så kommer han säkert både hitta de forummedlemmar som tycker snarlikt om samma hörlurar, och hur dessa personer anser ljudmässigt skilja dessa mot de han funderar över.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 18:56

E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3

Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?

Mvh E*


PS. Tack, jansch!


Troligtvis går nog hörlurarna sönder på ett eller annat vis innan batteriet behöver bytas ut.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-19 19:32

Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-19 19:57

E skrev:Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)

Mvh E*


Jag vet inte hur flitig användare du är av hörlurar "ute i farten", men de brukar i regel inte vara byggda som pansarvagnar om man säger så. Kvaliten är väl bra för vad de är men flera kompromisser görs nog för att de även ska vara portabla och smidiga att ha med sig och lätta att ha på sig. Det säger väl sig självt att hörlurar är rätt ömtåliga saker att ha med sig utanför hemmets lugna vrå, så det uppladdningsbara batteriet överlever nog de flesta lurar. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Tangband » 2021-02-19 19:59

goat76 skrev:
I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.


Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.

För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på. :)


Jag håller med dig Goat76, de ca 7-8 olika inear-hörlurar som passerat revy genom åren har alla haft betydligt högre bullernivå än de Sony wh1000xm3 med ANC jag har just nu.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 01:32

Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen. Prova t.ex Etymotics in-ears för bästa möjliga passiva ljudisolering som ligger uppåt 30 dB under 200 Hz (minst lika bra som ANC).

Men man behöver inte lita på mig, studera gärna den outtröttlige Tyll Hertsens (Inner Fidelity) mätningar istället (OBS! Filen laddar långsamt, in-ears och ANC-lurar mot slutet): https://web.archive.org/web/20161119091729/http://www.innerfidelity.com/images/AllGraphs.pdf

Har du noterat de återgivningsmässiga skillnaderna med ANC på och av, allt annat lika (vilket sällan är möjligt i kommersiella versioner)? Det är inte direkt märkligt att den gigantiska signalpåverkan som ANC innebär (man ska s.a.s. spåra upp och separera buller från musik precis utanför hörselgången) också leder till diverse förvrängning, både av det linjära slaget och det olinjära. Om man tycker sig höra signalpåverkan från normala OP-förstärkare så borde det vara en enkel match att detektera ANC som ger något tusental gånger högre effekter.
Senast redigerad av I-or 2021-02-20 01:46, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Ted_B » 2021-02-20 01:44

Jag håller inte med.
Ett par in-ears som sitter rätt hålller ner ljud utifrån väldigt bra, Comply foam tips är det som gäller för att få riktigt tätt med bra komfort.
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin där vi måste ha hörselskydd hela dagarna, där funkar ett par in-ears bättre än proppar eller kåpor, på gott och ont, jag villl ju höra om något verktyg i maskinen går sönder eller behöver bytas, det hörs inte lika bra med in-ears som med hörselskydd :)
Mina Sony med ANC håller inte ner störljuden lika bra.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 01:49

Exakt, täta in-ears med skumproppar eller Etymotics seriegummin tätar oerhört bra och fungerar minst lika bra som, eller bättre än, ANC. Det är alltid bättre att få fysiken att jobba för en än emot en (d.v.s. inte släppa in bullret från början).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-20 09:57

I-or skrev:Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen.


Jag håller med, bra saker är bättre än medelmåttiga saker. :roll:

Man kan och bör såklart utgå ifrån de hörlurar med bra ANC om tekniken ska jämföras med bra isolerande in-ear hörlurar. Att för trådens räkning utgå ifrån hörlurar med sämre ANC än de trådskaparen redan har i sin ägo vore väl rätt konstigt?

För att förtydliga, jag har ingenstans i tråden påstått att hörlurar med dålig ANC stänger ute störljud på ett bra sätt. Att som du sitta och förvrida diskussionen tills den passar dig och dina argument blir bara för konstigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 12:51

Budskapet går, trots åtskilliga försök, inte fram:

1. Medelmåttiga passiva in-ears motsvarar medelmåttiga ANC-lösningar (bud/on-ear/over-ear) vad gäller reduktion av externbuller.

2. Högpresterande passiva in-ears överträffar likaledes högpresterande ANC-lösningar (bud/on-ear/over-ear) vad gäller reduktion av externbuller.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 13:07

E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?

(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)

Mvh E*




Ja, Neutron Player ska tydligen klara detta även om jag aldrig har provat det. Med strömning menar jag egentligen musiktjänster som Spotify eller Tidal.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:12

Vad är detta och dividera om? Den där spelaren är väl inte dyr? Action! Det är väl bara för de som tvivlar att fixa den där spelaren och testa själva. :D

Dividera dvs resonera kring det rent fysikaliska ,medicinska , örons utformning är ju mycket intressant. Menar att testa på den där spelaren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-20 13:29

$4.99.

För den som är ovan är det ganska svårt att ekvalisera för sina egna öron i början, men för de flesta in-ears bör man börja med att sänka området kring 5-8 kHz ordentligt (5-10 dB). Sedan får man lägga in en topp/dal/topp över 10 kHz för att motsvara de n/4-resonanser man får med en öppen hörselgång, d.v.s. utan in-ears. En basstigning behöver man också under kanske 50 Hz beroende på läckage. Sedan tillkommer finjusteringar. Man får fortsätta tills klangbalansen motsvarar högtalarlyssning.

För on-/over-ears finns det inga speciella tumregler, man får lyssna sig fram helt enkelt. Hörlurar av dessa typer låter dock oftast betydligt mindre illa än in-ears utan ekvalisering eftersom de begår mindre våld på de akustiska förutsättningarna.

Den som använder earbuds får skylla sig själv. :D (Det är bekvämt, så jag gör det själv ibland.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:34

I-or skrev:$4.99.



Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa. :D

Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-02-20 13:39

Baffel skrev:
I-or skrev:$4.99.



Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa. :D

Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!


Vem i denna tråd är det som haft någon slags vånda för om denna spelare är bra eller dålig, kan du berätta det?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:43

Vet inte, fick den känslan bara. :) Bejakar min kvinnliga sida ibland.

Possible worlds
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-26 19:38

I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 00:22

Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?


Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
Börja med att läsa på lite. T.ex titta på Youtube "Evolution of Hearing Simulation part2 " . Då ser du var skillnaderna är mellan olika "öron". Graf ca 2:40 minuter in i videon.

Att göra korrigeringar "på fri hand" om du t.ex inte är van vid att t.ex lyssna på tersbrus är riktigt svårt. Visserligen kan man testa med at EQ:a tills man tycker det låter rätt men oftast blir man till slut så förvirrad att allt blir fel.
Jag TROR att bästa sättet är att jämför tersbrus mellan en högtalare som man anser är neutral och hörlurarna. Möjligtvis är tersbrus lite för brett....

Är du van att lyssna på vitt eller skärt brus kan du nog komma ganska långt bara genom att lyssna i hörlurarna och EQ:a..... men det är tröttsamt.

Att använda bara musik och EQ:a (utan att jämföra med högtalare) är nog inte att rekommendera. Risken är stor att man skapar sitt egna "favoritljud" som sedan inte stämmer generellt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 02:00

jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.

Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:

Bild

Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 02:13

PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 17:04

E skrev:
jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.

Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:

[ Bild ]

Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.

Mvh E*


Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.

Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.
Senast redigerad av jansch 2021-02-27 17:19, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 17:13

E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?


Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 19:26

jansch skrev:Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.

Ja, om man ordnar huvudstödet med en sänkt bas eller ett höjt mellanregister kanske kvittar.

jansch skrev:Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.

Är det stora fel på IÖ:s bild menar du? Observera att den exkluderar ytteröron och hörselgång (det står under bilden).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 19:49

jansch skrev:
E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?

Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.

Jag tror att du missförstod, men jag formulerade mig kanske illa. Spela upp musik eller mätsignal på din less-than-ideal högtalaranläggning (F) och spela in med mätmikrofon i lyssningsposition. Lyssna sedan på inspelningen i lurarna (E) och jämför med högtalarna F.

Jag gör en tankevurpa här nånstans va? Fast det känns som att jag var nåt på spåren. :?

Alternativt göra som ni föreslår men ekvalisera högtalarna först!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 23:01

E- jo jag kanske missförstod dej.

Bästa sättet är nog att jämföra med en bra högtalaråtergivning och anpassa/EQ:a hörlurarna efter det.
Fast det är lätt att dribbla bort sig om man gör det bara med musik. Tersbrus gör att man lättare kan lokalisera "problem"områdena.

Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-28 03:42

Jag förstår inte riktigt heller. Jag tänkte nog att det var andra effekter, storlek på huvud, axlar och sånt men det är väl mer lågfrekventa saker. Å andra sidan är +/-5 dB vid 5 kHz ingen liten differens. 10 dB närmare bestämt. 8) Sedan kanske inte kurvan är tänkt att vara så högupplöst?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:12

Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?


Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.

Om det handlar om ekvalisering av over-ear-lurar, så finns det inte så mycket generella råd att ge utom att korrelera mot högtalarlyssning. Av/på, av/på med lurarna tills det låter lika klangmässigt. Jag brukar uteslutande använda mig av musiksignaler eftersom brus är så tråkigt att lyssna på. Applåder på live-inspelningar är dock ganska avslöjande för frekvensgångsavvikelser.

I början är ekvaliseringen ganska svår eftersom upplevelsen är så pass annorlunda, men det ger sig om man orkar fullfölja.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:15

För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-28 21:44

I-or skrev:För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.


Jag antar att du då menar brister i hörlurarna och inte påverkan av individuella "öron". Dock förutom dilemmat att hårsvall (det har jag inte problem med!) eller annat som gör lurarna mer eller mindre täta... och såklart att beroende på hur stora öron man har kan påverka den totala volymen av kaviteten.
Fast själva kaviteten går ju att anpassa hyggligt med lite baskontroll.....

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-01 12:30

jansch skrev:Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.

Men är det inte främst för in-ears som du menar att skillnaderna blir större än IÖ påstår? Bilden gäller väl on-/over-ears? Och då påverkas kanske kurvan även av hur lurarna placeras på huvudet.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-01 14:48

Jag förstår inte ens idén med att mäta på ett konsthuvud utan öron och hörselgångar eftersom detta ligger alldeles för långt ifrån verkliga förhållanden för att vara relevant. Den akustiska impedansen blir totalt annorlunda än för en full HATS-lösning (Head And Torso Simulator). Man har därför inte mätt på detta sätt de senaste 20-25 åren eller så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-01 15:22

Kanske mätte man så 2003. 8)

PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.

Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.

Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-01 15:45

Nej, inte ens då. Sedan mitten av 90-talet har HATS varit vanligt förekommande. Utan HATS (eller motsvarande konsthuvuden från andra tillverkare än B&K) går det inte att mäta on-/overears på ett vettigt sätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 11:24

I-or skrev:
Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.



Kan man koppla in Equalizer APO mellan tex foobar eller holm impulse och ljudkortets drivare?

Jag tänkte testa att ekvalisera lågfrekvensregistret och om det blir bra implementerar jag det i form an en ickeparametrisk, hårdkodad, ultralågdistorderande analog lösning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-02 11:29

Svar, ja.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 12:04

Strålande!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Zappa » 2021-03-02 17:24

I-or skrev:Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.


Equalizer APO fungerar fint med t ex Tidal, är väldigt enkelt att använda och kräver minimalt av CPU:n, därtill är det gratis. Jag har det installerat på datorn och har gjort några korrektioner i basen samt en i nedre mellanregistret, resultatet är gott.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 17:30

Blir som sagt kvällens övning - mätning med lågfrekvent sinusstimuli och injustering av ekvalisator.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-03-02 21:00

E skrev:Kanske mätte man så 2003. 8)

PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.

Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.

Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?

Mvh E*


"Förr" var inte HATS (konsthuvud med simulerad hörselgång) konstruerade för frekvenser över 8 - 10 kHz av den enkla anledningen att det inte var kommersiellt gångbart. Allt (?) handlade om uppfattbarhet som t.ex för telefoni och hörlurar för flygverksamhet. Då ligger fokus på frekvenser upp till 4-5 kHz.

För några år sedan lanserade Bruel&Kjaer en ny HATS med mål att kunna mäta vederhäftigt, med viss hänsyn tagen till individuella hörselgångar, upp till 20kHz och över då intresset från den kommersiella sidan för att utveckla bl.a. "hifi hörlurar" blev påtagligt.

Bruel&Kjaers "nya" HATS går under benämningen B&K 5128 och det finnas några bra Youtubefilmer som beskriver utvecklingen och prestanda. Värda att titta på för intresserade.
Själva HATS:en (inklusive mikrofoner ) har en startkostnad på ca 1/4 miljon kronor........ Det är inte billigt att ligga på "topp"....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 21:33

Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.

Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 21:55

Finns det någon annan ekvalisator värd att testa? EQ APO verkar inkompatibelt med min dator/ljudenhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 00:07

Normalt sett fungerar Equalizer APO system wide helt utan problem. Jag har mjukvaran installerad på samtliga datorer i huset (4 stationära och 2 laptops, 5 Win 10 och 1 Win 7-laptop) och man behöver inte göra några speciella inställningar för att mätsignalen från t.ex. Holm ska ekvaliseras vare sig man använder interna ljudkort, USB-dito eller blåtand. Mjukvaran går t.o.m. att använda som delningsfilter istället för trilskande skräpdrivare från Realtek som inte klarar 2.1-ljud.

Sök på "system wide parametric eq" om du har inkompatibel hårdvara.

För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 01:01

Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.

Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?


Realtek ljuddrivrutiner brukar kludda med EQ APO. Om du har dem installerade så är det enklast att bara avinstallera dem och låta Windows sköta drivningen. Avinstallera samtidigt EQ APO och installera det igen. Även denna guiden kan vara till hjälp: https://appuals.com/how-to-fix-equalize ... indows-10/

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 01:06

I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/

Jo, med root, Magisk i det här fallet, har det faktiskt fungerat några år.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-03 02:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 01:08

I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/

USB Audio Player Pro (UAPP) alternativt Wavelet verkade möjliga för den som inte vill roota. (Dock kan man behöva skapa sin EQ i APO på dator och importera till mobilen.) Frågan är om det är någon idé att försöka på en gammal lur. Jag antar att det här är något som dykt upp i nyare versioner av Android?

Signaturen "WrickyB" jobbar ju tydligen på en EQ också.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 01:24

Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Nattlorden » 2021-03-03 07:58

Kan man inte spela med ett par högklassiga in-ears och sedan ha ett par bra noisecancelling utan musiksignal ovanpå?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 10:10

I-or skrev:Normalt sett fungerar Equalizer APO system wide helt utan problem. Jag har mjukvaran installerad på samtliga datorer i huset (4 stationära och 2 laptops, 5 Win 10 och 1 Win 7-laptop) och man behöver inte göra några speciella inställningar för att mätsignalen från t.ex. Holm ska ekvaliseras vare sig man använder interna ljudkort, USB-dito eller blåtand. Mjukvaran går t.o.m. att använda som delningsfilter istället för trilskande skräpdrivare från Realtek som inte klarar 2.1-ljud.

Sök på "system wide parametric eq" om du har inkompatibel hårdvara.

För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/


Får du det att fungera med ASIO eller går du via windows-mixern?

Jag förstår ändå inte var man "kopplar" - hur vet Holm, foobar eller tombstone att data skall gå via ekvalisatorn eller ej?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 10:14

RolffRojs skrev:
Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.

Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?


Realtek ljuddrivrutiner brukar kludda med EQ APO. Om du har dem installerade så är det enklast att bara avinstallera dem och låta Windows sköta drivningen. Avinstallera samtidigt EQ APO och installera det igen. Även denna guiden kan vara till hjälp: https://appuals.com/how-to-fix-equalize ... indows-10/



Tack, men jag använder inte några kretsar från Realtek. Jag använder en Focusrite AD/DA med inbyggd mikrofonstärkare för mätarbete och en annan USB-DAC (XMOS-mottagare) av egen konstruktion för lyssning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-03-03 10:22

Tänk vad smidigt det är nu för tiden med dessa paddor. Minns ni förr när man satt med stora klumpiga stationära datorer . Man blir ju nästan nostalgisk. Och appar finns det . Just nu tex detta
PARAMETRIC EQUALIZER - A New And Excellent AUV3 EQ for iPhone & iPad
https://forum.audiob.us/discussion/2703 ... ipad-video

Det var nu det. Imorgon kan det kommit något annat kul och mer utvecklat . Med mer funktioner . Något smidigt att plugga in och köra med. Spännande utveckling. :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 10:30

Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone". :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-03-03 10:39

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 10:47

Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone". :mrgreen:

Ja jo, det är din åsikt. Uppenbarligen är det några miljoner människor som tycker annorlunda. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator. Men leksaksdator skulle jag inte vilja kalla dessa mobila enheter. Det är tex suveränt praktiskt att med några tryck kunna betala parkeringsavgift på stan, att kunna stoppa en pågående (betald) parkering om man inte behöver stå så länge som beräknat. Alternativt att addera tid om man är försenad. Om en sådan sak hade kunnat lösas på annat sätt än med dessa mobila leksaksdatorer, det vet jag inte. Jo, det vet jag egentligen. Slopa parkeringsavgifterna!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-03-03 10:54

Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone". :mrgreen:


Ja ja, det kommer komma nya appar som löser det mesta .
Bilagor
71k8WVmtNML._SL1500_.jpg
71k8WVmtNML._SL1500_.jpg (65.67 KiB) Visad 2664 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-03-03 10:57

Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.

/ B


Jag känner de som både har paddor och mobiltelefon. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 11:04

Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!

/ B



Mynt är enligt mitt ringa förmenande det i särklass smidigaste ifråga om betalning av P-avgift.
Kortbetalning går ofta förfärligt långsamt av någon obegriplig anledning.
Teknik för snabb kortbetalning finns givetvis men är ännu inte implementerad.
Igår pröjsade jag P-avgift med kort i Hammarby sjöstad och det gick faktiskt ganska smidigt, men mynt hade varit ännu raskare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-03-03 11:08

Mynt ? Aha ser nu vad det är. Var tvungen att googla .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:10

Baffel skrev:
Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.

Jag känner de som både har paddor och mobiltelefon. :)

Jodå, jag har sambons avlagda iPad som fjärr till anläggningen men den används ganska sällan, det är smidigare att plocka telefonen ur fickan. Fast iPad'en har en trevligare app till Squeezeboxen, det medges.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:21

Morello skrev:
Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!

Mynt är enligt mitt ringa förmenande det i särklass smidigaste ifråga om betalning av P-avgift.
Kortbetalning går ofta förfärligt långsamt av någon obegriplig anledning.
Teknik för snabb kortbetalning finns givetvis men är ännu inte implementerad.
Igår pröjsade jag P-avgift med kort i Hammarby sjöstad och det gick faktiskt ganska smidigt, men mynt hade varit ännu raskare!

Smidigt med mynt? I det särklass sämsta sättet att betala med. Hur gör du om du blir försenad och befinner dig en kilometer bort? Eller hur ber du om retur för oanvänd tid? Minns när jag betalt för en hel dag i ett parkeringshus på Söder och var tio minuter sen, böter på ett antal hundralappar, tack för den. Hade inte hänt idag. Å andra sidan behövde jag ingen mobiltelefon för 5000 spänn då så jag hade väl råd med lite böter.

Detta med elektronisk betalning tarvar väl iofs en egen tråd men det är två saker som oroar mig. Dels att man blir spårad för alla aktiviteter, om det är Google eller Skatteverket så är det lika illa. Det andra är problemet för dem som av olika anledningar inte kan hantera denna typ av betalning. En person som är försatt i personlig konkurs, tex, har inget tillgång till ett bankkonto och därmed inget betalkort under ca ett års (utrednings)tid. Utan kontanter i samhället är det mycket svårt att klara även de enklaste uppgifterna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 11:24

Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.

Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav goat76 » 2021-03-03 11:32

Riktigt smidig ide att åka hem till sin "riktiga" dator för att betala parkeringsavgiften, då får vi bara hoppas att följande inte sker...

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:37

Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.

Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?

Du släpar runt med en bärbar dator hela tiden? Smidigt...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 11:37

Du kanske inte visste det, men det finns bärbara datorer dessa dagar. En del är så små att de ryms i överrockens ficka.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:37

goat76 skrev:Riktigt smidig ide att åka hem till sin "riktiga" dator för att betala parkeringsavgiften, då får vi bara hoppas att följande inte sker...

[ Bild ]

Hahaha!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 11:38

Bill50x skrev:
Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.

Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?

Du släpar runt med en bärbar dator hela tiden? Smidigt...

/ B



Nej, det skrev jag inte - jag betalar P-avgift med mynt om det går, annars med kort. Går inte det tar jag en annan P-plats.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Bill50x » 2021-03-03 11:41

Morello skrev:Du kanske inte visste det, men det finns bärbara datorer dessa dagar. En del är så små att de ryms i överrockens ficka.

Ja, och en del sådana kan man till och ringa med... räkna steg så man inte blir försoffad... titta på tv-program som man missat... hänga på Netflix...

Eller vilka bärbara tänker du på? Har du skrotat din Nokia 3310?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 11:54

Jag har aldrig ägt någon Nokia-telefon. :)
Jag har en google-telefon, men har stängt av så mycket som möjligt och har inga programvaror utöver whatsapp (som jag avser avinstallera) samt Signal. Pekskärmen är extremt dålig; faktiskt sämre än den redan undermåliga iphone 5(s) - trots att google-telefonen har större skärm. Det går helt enkelt inte att skriva med mindre än att allt får skrivas om tre, fyra eller fem gånger.

Åter till ämnet: Hur fungerar EQ APO.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 11:58

Underbart urspårad tråd.

Morello skrev:
Jag förstår ändå inte var man "kopplar" - hur vet Holm, foobar eller tombstone att data skall gå via ekvalisatorn eller ej?


Man "kopplar" inte alls. Ekvalisatorn fungerar system wide och är aktiv på alla ljudströmmar oavsett ursprung (åtminstone om man kör via Windows-mixern). Om du har hårdvaruacceleration aktiverad för ljudkortet kan det bli problem, avaktivera detta om du inte redan har gjort det.

(För övrigt har jag aldrig haft problem med Realtek-drivare just för Equalizer APO, trots att flertalet enheter är utrustade med sådana. Däremot ställer Realtek-drivarna till det med allt möjligt annat.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 12:05

Humm, låter festligt. Ponera att man har två mjukvaror som man vill att data skall passera (tex en ekvalisator och en kompressor) - vem bestämmer hur det hela kopplas?

foobar->kompressor->ekvalisator->drivare för ljudenhet
eller
foobar->ekvalisator--kompressor->drivare för ljudenhet


Finns det någon lösning som erbjuder flexibilitet och information hur olika dataströmmar kopplas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 12:08

I-or skrev: (åtminstone om man kör via Windows-mixern). )


Nyttjar du windowsmixern när du lyssnar på musik?

Det har jag nog aldrig fått att fungera riktigt - mäter man THD i den analoga domänen brukar den stiga från cirka -100 dB till -80 dB eller sämre. Givetvis beror det lite på samplingsfrekvens på inkommande data - samplar windows om blir det som regel katastrof. I synnerhet bar det så på windows XP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 12:53

Det har hänt en hel del sedan Win XP (2001). Numer är t.o.m. omsamplingen ganska väl implementerad i Win 10: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/windows-resampling-not-actually-that-bad.9092/

Kör man med rätt inställningar (44,1 kHz, 24 bitar för undvikande av extra dither) så är förstås omsamplingen inte ens aktiv vid musiklyssning.

När det gäller exekveringsordningen så styrs det hela av Windows Audio Processing Objects, Equalizer APO lägger sig sist i kedjan och precis före hårdvaran. Man kan inte använda ASIO eftersom detta kopplar förbi Win APO. Tydligen kan man använda WASAPI shared i Foobar eller WASAPI med Voicemeeter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-03 13:24

Tackar för informationen, men vad händer om man har två AP-objekt i kedjan?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 13:43

Equalizer APO ligger som ett EFX-objekt precis före drivaren. Övriga AP-objekt (SFX/MFX) ligger tidigare i kedjan: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/audio/audio-processing-object-architecture
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 14:51

RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.


AutoEQ, som utgår från "the Harman curve", stämmer hyggligt upp till kanske 4 kHz, men definitivt ganska illa däröver (framförallt eftersom det är här individuella variationer för hörselgångarna börjar att ställa till det ordentligt).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 17:40

Fast jag tror att man kan skapa egna kurvor också. Har man möjlighet att prova Wavelet så tycker jag att man skall göra det.

När man väl har ekvaliserat de lurar man nyttjar mest, då återstår bara att få Android att automatiskt välja rätt kurva baserat på vilken lur man kopplar in. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 17:53

PS. Vad tror ni om den här?
Qudelix-5K Reference DAC AMP – Qudelix, Inc.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ
High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Storleken är som ett 9 V-batteri (PP3/6F22/6LR61), dvs tämligen bärbar. 8)

Bild
QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.
Senast redigerad av E 2021-03-03 18:22, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 18:22

E skrev:Fast jag tror att man kan skapa egna kurvor också. Har man möjlighet att prova Wavelet så tycker jag att man skall göra det.

När man väl har ekvaliserat de lurar man nyttjar mest, då återstår bara att få Android att automatiskt välja rätt kurva baserat på vilken lur man kopplar in. :)

Mvh E*


Användning av Wavelet betyder inte nödvändigtvis att man använder AutoEQ. Problemet är dock att det bara tycks finnas en grafisk oktavbandsequalizer. Viper4Android och JamesDSP har en öppen faltningsmotor (convolution engine), där man kan använda godtycklig filterfunktion. Båda mjukvarorna kräver dock rotning. Det är således fortfarande långt ifrån enkelt att ekvalisera väl för Android.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 18:26

E skrev:PS. Vad tror ni om den här?
Qudelix-5K Reference DAC AMP – Qudelix, Inc.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ
High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Storleken är som ett 9 V-batteri (PP3/6F22/6LR61), dvs tämligen bärbar. 8)

[ Bild ]
QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.


Om det går att köra musiksignalerna trådat utan blåtand kan det vara en bra lösning. Jag är dock rädd att detta inte fungerar, men orkar inte grotta ned mig i detaljerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 18:28

I-or skrev:
RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.


AutoEQ, som utgår från "the Harman curve", stämmer hyggligt upp till kanske 4 kHz, men definitivt ganska illa däröver (framförallt eftersom det är här individuella variationer för hörselgångarna börjar att ställa till det ordentligt).

Ja, det var något optimistiskt och felaktigt uttryckt. AutoEQ har EQ till runt 2500 lurar och om man inte känner till frekvensgången på sina lurar så får man ett mycket bättre utgångsläge om man använder inställningarna. Jag antar att man väljer sin modell från en meny som man gjorde/gör från Viper4android och kan snygga till ljudet den vägen på några sekunder.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 19:25

I-or skrev:Om det går att köra musiksignalerna trådat utan blåtand kan det vara en bra lösning. Jag är dock rädd att detta inte fungerar, men orkar inte grotta ned mig i detaljerna.

Jag vet inte men talar inte den här bilden sitt tydliga språk?

Bild
"USB DAC lossless 96 kHz" står det ju på mobilen. Vågar man lita på att det är förlustfritt överfört ljud från datorn till hörlursförstärkaren? Vad jag inte riktigt förstår är varför det är en blåtandssymbol till vänster om den informationen.

Specen igen med fetning:
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ

High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Hur långt räcker förresten 2 Vrms? Går det utifrån övriga uppgifter att säga något om förstärkarens prestanda? Måste se efter om jag hittar något test.

Mvh E*

PS. Trådlöst stödjer den för övrigt alla standarder upp till LDAC 900 kbit/s (även om LDAC kanske bara finns i Sonys mobiler?). Så om man ibland skulle köra trådlöst så är det åtminstone enligt bästa tillgängliga teknik.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 19:41

PPS. Här är info om USB-anslutning!
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/usb-dac

5K supports 96KHZ/24-bit USB audio streaming.

• USB Audio Class 1.0 / No additional driver needed.
• Windows, macOS, and Linux
• USB C-to-C direct connection with Android smartphones


Samt något om förstärkardelen (ES9218P):
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/es9218p
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 20:16

Nu undrar ni förstås varför den inte har korskoppling! Går det att knöla in på något sätt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 20:28

E skrev:Nu undrar ni förstås varför den inte har korskoppling! Går det att knöla in på något sätt?

Mvh E*


Vad är korskoppling? För övrigt tycker jag apparaten imponerar stort för det priset. Bra hittat!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 20:51

Tack! Det var faktiskt du som länkade till AutoEq på github och under rubriken hardware finns två alternativ, den redan nämnda Qudelix 5K (trådad och blåtand) samt en som jag inte hunnit titta på än, Earstudio. De har en för blåtand men här är den trådade: https://earstudio.store/products/hud100.

Korskoppling kan du forumsöka på. Öhman X-feed finns inbyggt i åtminstone någon apparat från Holographic Audio (digital version har varit ett exjobb men sedan har inget mera hänt). I korthet: Att få vänster kanal enbart i vänster öra är oerhört onaturligt om man inte lyssnar på någon ovanlig konsthuvudinspelning (binaural). Praktiskt taget alla inspelningar (stereofoniska) är gjorda för högtalare, vilka som bekant ger öronen en blandning av höger och vänster kanal. Söker man en återgivning med hög trohet mot originalet, och inte bara en häftig upplevelse, så bör man nog korskoppla vid hörlurslyssning. Skall man producera musik så bör man också, när man inte använder monitorhögtalare, korskoppla lyssningen i hörlurarna. Vill man ha hög kognitiv konsonans mellan bild och ljud vid filmtittande med lurar, måste man också se till att öppningsvinklarna stämmer någorlunda. Osv.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 22:04

Jag hade inte en aning om att apparater la till korskoppling, crossfeed, på hörlursutgången. Tyvärr mätte visst Qudelix sämre än väntat för hemmabruk: https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.17386/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 22:19

Bra, det är alltså inte en ren BT-enhet.

Man bör dock noga undersöka om ekvaliseringen är aktiv även på den trådade ingången. I flera konstruktioner som jag har varit involverad i har ekvaliseringen utförts i BT-chippet (alla BT-chip har möjlighet till detta även om många billigare varianter har en tafflig implementering) och då försvinner fördelarna med den trådade förbindelsen. Priset är förhållandevis lågt och då tar man gärna genvägar genom att spara in på en DSP-enhet. För en vettig konstruktion är förstås ekvaliseringen aktiv oavsett signal.

Personligen skulle jag undvika korskoppling av följande skäl: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=71052&p=2134829&hilit=korskoppling#p2134829.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 22:32

DSP:n är aktiv för USB-ingång också:
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/equalizer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 22:57

Bra, jag hoppades på det!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster