Bärbart ljud - så bra som möjligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21123
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 17:53

PS. Vad tror ni om den här?
Qudelix-5K Reference DAC AMP – Qudelix, Inc.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ
High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Storleken är som ett 9 V-batteri (PP3/6F22/6LR61), dvs tämligen bärbar. 8)

Bild
QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.
Senast redigerad av E 2021-03-03 18:22, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6312
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 18:22

E skrev:Fast jag tror att man kan skapa egna kurvor också. Har man möjlighet att prova Wavelet så tycker jag att man skall göra det.

När man väl har ekvaliserat de lurar man nyttjar mest, då återstår bara att få Android att automatiskt välja rätt kurva baserat på vilken lur man kopplar in. :)

Mvh E*


Användning av Wavelet betyder inte nödvändigtvis att man använder AutoEQ. Problemet är dock att det bara tycks finnas en grafisk oktavbandsequalizer. Viper4Android och JamesDSP har en öppen faltningsmotor (convolution engine), där man kan använda godtycklig filterfunktion. Båda mjukvarorna kräver dock rotning. Det är således fortfarande långt ifrån enkelt att ekvalisera väl för Android.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6312
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 18:26

E skrev:PS. Vad tror ni om den här?
Qudelix-5K Reference DAC AMP – Qudelix, Inc.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ
High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Storleken är som ett 9 V-batteri (PP3/6F22/6LR61), dvs tämligen bärbar. 8)

[ Bild ]
QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.


Om det går att köra musiksignalerna trådat utan blåtand kan det vara en bra lösning. Jag är dock rädd att detta inte fungerar, men orkar inte grotta ned mig i detaljerna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 18:28

I-or skrev:
RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.


AutoEQ, som utgår från "the Harman curve", stämmer hyggligt upp till kanske 4 kHz, men definitivt ganska illa däröver (framförallt eftersom det är här individuella variationer för hörselgångarna börjar att ställa till det ordentligt).

Ja, det var något optimistiskt och felaktigt uttryckt. AutoEQ har EQ till runt 2500 lurar och om man inte känner till frekvensgången på sina lurar så får man ett mycket bättre utgångsläge om man använder inställningarna. Jag antar att man väljer sin modell från en meny som man gjorde/gör från Viper4android och kan snygga till ljudet den vägen på några sekunder.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21123
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 19:25

I-or skrev:Om det går att köra musiksignalerna trådat utan blåtand kan det vara en bra lösning. Jag är dock rädd att detta inte fungerar, men orkar inte grotta ned mig i detaljerna.

Jag vet inte men talar inte den här bilden sitt tydliga språk?

Bild
"USB DAC lossless 96 kHz" står det ju på mobilen. Vågar man lita på att det är förlustfritt överfört ljud från datorn till hörlursförstärkaren? Vad jag inte riktigt förstår är varför det är en blåtandssymbol till vänster om den informationen.

Specen igen med fetning:
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ

High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android

Hur långt räcker förresten 2 Vrms? Går det utifrån övriga uppgifter att säga något om förstärkarens prestanda? Måste se efter om jag hittar något test.

Mvh E*

PS. Trådlöst stödjer den för övrigt alla standarder upp till LDAC 900 kbit/s (även om LDAC kanske bara finns i Sonys mobiler?). Så om man ibland skulle köra trådlöst så är det åtminstone enligt bästa tillgängliga teknik.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21123
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 19:41

PPS. Här är info om USB-anslutning!
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/usb-dac

5K supports 96KHZ/24-bit USB audio streaming.

• USB Audio Class 1.0 / No additional driver needed.
• Windows, macOS, and Linux
• USB C-to-C direct connection with Android smartphones


Samt något om förstärkardelen (ES9218P):
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/es9218p
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21123
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 20:16

Nu undrar ni förstås varför den inte har korskoppling! Går det att knöla in på något sätt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 20:28

E skrev:Nu undrar ni förstås varför den inte har korskoppling! Går det att knöla in på något sätt?

Mvh E*


Vad är korskoppling? För övrigt tycker jag apparaten imponerar stort för det priset. Bra hittat!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21123
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 20:51

Tack! Det var faktiskt du som länkade till AutoEq på github och under rubriken hardware finns två alternativ, den redan nämnda Qudelix 5K (trådad och blåtand) samt en som jag inte hunnit titta på än, Earstudio. De har en för blåtand men här är den trådade: https://earstudio.store/products/hud100.

Korskoppling kan du forumsöka på. Öhman X-feed finns inbyggt i åtminstone någon apparat från Holographic Audio (digital version har varit ett exjobb men sedan har inget mera hänt). I korthet: Att få vänster kanal enbart i vänster öra är oerhört onaturligt om man inte lyssnar på någon ovanlig konsthuvudinspelning (binaural). Praktiskt taget alla inspelningar (stereofoniska) är gjorda för högtalare, vilka som bekant ger öronen en blandning av höger och vänster kanal. Söker man en återgivning med hög trohet mot originalet, och inte bara en häftig upplevelse, så bör man nog korskoppla vid hörlurslyssning. Skall man producera musik så bör man också, när man inte använder monitorhögtalare, korskoppla lyssningen i hörlurarna. Vill man ha hög kognitiv konsonans mellan bild och ljud vid filmtittande med lurar, måste man också se till att öppningsvinklarna stämmer någorlunda. Osv.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 22:04

Jag hade inte en aning om att apparater la till korskoppling, crossfeed, på hörlursutgången. Tyvärr mätte visst Qudelix sämre än väntat för hemmabruk: https://www.audiosciencereview.com/foru ... amp.17386/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6312
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 22:19

Bra, det är alltså inte en ren BT-enhet.

Man bör dock noga undersöka om ekvaliseringen är aktiv även på den trådade ingången. I flera konstruktioner som jag har varit involverad i har ekvaliseringen utförts i BT-chippet (alla BT-chip har möjlighet till detta även om många billigare varianter har en tafflig implementering) och då försvinner fördelarna med den trådade förbindelsen. Priset är förhållandevis lågt och då tar man gärna genvägar genom att spara in på en DSP-enhet. För en vettig konstruktion är förstås ekvaliseringen aktiv oavsett signal.

Personligen skulle jag undvika korskoppling av följande skäl: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=71052&p=2134829&hilit=korskoppling#p2134829.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 22:32

DSP:n är aktiv för USB-ingång också:
https://www.qudelix.com/blogs/5k-dac-amp/equalizer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6312
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 22:57

Bra, jag hoppades på det!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster