Bärbart ljud - så bra som möjligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Baffel » 2021-02-20 13:43

Vet inte, fick den känslan bara. :) Bejakar min kvinnliga sida ibland.

Possible worlds
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2020-11-26

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Possible worlds » 2021-02-26 19:38

I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 00:22

Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?


Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
Börja med att läsa på lite. T.ex titta på Youtube "Evolution of Hearing Simulation part2 " . Då ser du var skillnaderna är mellan olika "öron". Graf ca 2:40 minuter in i videon.

Att göra korrigeringar "på fri hand" om du t.ex inte är van vid att t.ex lyssna på tersbrus är riktigt svårt. Visserligen kan man testa med at EQ:a tills man tycker det låter rätt men oftast blir man till slut så förvirrad att allt blir fel.
Jag TROR att bästa sättet är att jämför tersbrus mellan en högtalare som man anser är neutral och hörlurarna. Möjligtvis är tersbrus lite för brett....

Är du van att lyssna på vitt eller skärt brus kan du nog komma ganska långt bara genom att lyssna i hörlurarna och EQ:a..... men det är tröttsamt.

Att använda bara musik och EQ:a (utan att jämföra med högtalare) är nog inte att rekommendera. Risken är stor att man skapar sitt egna "favoritljud" som sedan inte stämmer generellt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 02:00

jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.

Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:

Bild

Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 02:13

PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 17:04

E skrev:
jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.

Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:

[ Bild ]

Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.

Mvh E*


Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.

Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.
Senast redigerad av jansch 2021-02-27 17:19, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 17:13

E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?


Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 19:26

jansch skrev:Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.

Ja, om man ordnar huvudstödet med en sänkt bas eller ett höjt mellanregister kanske kvittar.

jansch skrev:Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.

Är det stora fel på IÖ:s bild menar du? Observera att den exkluderar ytteröron och hörselgång (det står under bilden).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-27 19:49

jansch skrev:
E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?

Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.

Jag tror att du missförstod, men jag formulerade mig kanske illa. Spela upp musik eller mätsignal på din less-than-ideal högtalaranläggning (F) och spela in med mätmikrofon i lyssningsposition. Lyssna sedan på inspelningen i lurarna (E) och jämför med högtalarna F.

Jag gör en tankevurpa här nånstans va? Fast det känns som att jag var nåt på spåren. :?

Alternativt göra som ni föreslår men ekvalisera högtalarna först!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-27 23:01

E- jo jag kanske missförstod dej.

Bästa sättet är nog att jämföra med en bra högtalaråtergivning och anpassa/EQ:a hörlurarna efter det.
Fast det är lätt att dribbla bort sig om man gör det bara med musik. Tersbrus gör att man lättare kan lokalisera "problem"områdena.

Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-02-28 03:42

Jag förstår inte riktigt heller. Jag tänkte nog att det var andra effekter, storlek på huvud, axlar och sånt men det är väl mer lågfrekventa saker. Å andra sidan är +/-5 dB vid 5 kHz ingen liten differens. 10 dB närmare bestämt. 8) Sedan kanske inte kurvan är tänkt att vara så högupplöst?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:12

Possible worlds skrev:I-or
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen. :evil:

Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?


Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.

Om det handlar om ekvalisering av over-ear-lurar, så finns det inte så mycket generella råd att ge utom att korrelera mot högtalarlyssning. Av/på, av/på med lurarna tills det låter lika klangmässigt. Jag brukar uteslutande använda mig av musiksignaler eftersom brus är så tråkigt att lyssna på. Applåder på live-inspelningar är dock ganska avslöjande för frekvensgångsavvikelser.

I början är ekvaliseringen ganska svår eftersom upplevelsen är så pass annorlunda, men det ger sig om man orkar fullfölja.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:15

För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-02-28 21:44

I-or skrev:För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.


Jag antar att du då menar brister i hörlurarna och inte påverkan av individuella "öron". Dock förutom dilemmat att hårsvall (det har jag inte problem med!) eller annat som gör lurarna mer eller mindre täta... och såklart att beroende på hur stora öron man har kan påverka den totala volymen av kaviteten.
Fast själva kaviteten går ju att anpassa hyggligt med lite baskontroll.....

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-01 12:30

jansch skrev:Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.

Men är det inte främst för in-ears som du menar att skillnaderna blir större än IÖ påstår? Bilden gäller väl on-/over-ears? Och då påverkas kanske kurvan även av hur lurarna placeras på huvudet.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-01 14:48

Jag förstår inte ens idén med att mäta på ett konsthuvud utan öron och hörselgångar eftersom detta ligger alldeles för långt ifrån verkliga förhållanden för att vara relevant. Den akustiska impedansen blir totalt annorlunda än för en full HATS-lösning (Head And Torso Simulator). Man har därför inte mätt på detta sätt de senaste 20-25 åren eller så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-01 15:22

Kanske mätte man så 2003. 8)

PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.

Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.

Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-01 15:45

Nej, inte ens då. Sedan mitten av 90-talet har HATS varit vanligt förekommande. Utan HATS (eller motsvarande konsthuvuden från andra tillverkare än B&K) går det inte att mäta on-/overears på ett vettigt sätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 11:24

I-or skrev:
Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.



Kan man koppla in Equalizer APO mellan tex foobar eller holm impulse och ljudkortets drivare?

Jag tänkte testa att ekvalisera lågfrekvensregistret och om det blir bra implementerar jag det i form an en ickeparametrisk, hårdkodad, ultralågdistorderande analog lösning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-02 11:29

Svar, ja.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 12:04

Strålande!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Zappa » 2021-03-02 17:24

I-or skrev:Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.


Equalizer APO fungerar fint med t ex Tidal, är väldigt enkelt att använda och kräver minimalt av CPU:n, därtill är det gratis. Jag har det installerat på datorn och har gjort några korrektioner i basen samt en i nedre mellanregistret, resultatet är gott.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 17:30

Blir som sagt kvällens övning - mätning med lågfrekvent sinusstimuli och injustering av ekvalisator.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav jansch » 2021-03-02 21:00

E skrev:Kanske mätte man så 2003. 8)

PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.

Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.

Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?

Mvh E*


"Förr" var inte HATS (konsthuvud med simulerad hörselgång) konstruerade för frekvenser över 8 - 10 kHz av den enkla anledningen att det inte var kommersiellt gångbart. Allt (?) handlade om uppfattbarhet som t.ex för telefoni och hörlurar för flygverksamhet. Då ligger fokus på frekvenser upp till 4-5 kHz.

För några år sedan lanserade Bruel&Kjaer en ny HATS med mål att kunna mäta vederhäftigt, med viss hänsyn tagen till individuella hörselgångar, upp till 20kHz och över då intresset från den kommersiella sidan för att utveckla bl.a. "hifi hörlurar" blev påtagligt.

Bruel&Kjaers "nya" HATS går under benämningen B&K 5128 och det finnas några bra Youtubefilmer som beskriver utvecklingen och prestanda. Värda att titta på för intresserade.
Själva HATS:en (inklusive mikrofoner ) har en startkostnad på ca 1/4 miljon kronor........ Det är inte billigt att ligga på "topp"....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 21:33

Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.

Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav Morello » 2021-03-02 21:55

Finns det någon annan ekvalisator värd att testa? EQ APO verkar inkompatibelt med min dator/ljudenhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav I-or » 2021-03-03 00:07

Normalt sett fungerar Equalizer APO system wide helt utan problem. Jag har mjukvaran installerad på samtliga datorer i huset (4 stationära och 2 laptops, 5 Win 10 och 1 Win 7-laptop) och man behöver inte göra några speciella inställningar för att mätsignalen från t.ex. Holm ska ekvaliseras vare sig man använder interna ljudkort, USB-dito eller blåtand. Mjukvaran går t.o.m. att använda som delningsfilter istället för trilskande skräpdrivare från Realtek som inte klarar 2.1-ljud.

Sök på "system wide parametric eq" om du har inkompatibel hårdvara.

För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 01:01

Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.

Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?


Realtek ljuddrivrutiner brukar kludda med EQ APO. Om du har dem installerade så är det enklast att bara avinstallera dem och låta Windows sköta drivningen. Avinstallera samtidigt EQ APO och installera det igen. Även denna guiden kan vara till hjälp: https://appuals.com/how-to-fix-equalize ... indows-10/

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav RolffRojs » 2021-03-03 01:06

I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/

Jo, med root, Magisk i det här fallet, har det faktiskt fungerat några år.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-03 02:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Bärbart ljud - så bra som möjligt

Inläggav E » 2021-03-03 01:08

I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/

USB Audio Player Pro (UAPP) alternativt Wavelet verkade möjliga för den som inte vill roota. (Dock kan man behöva skapa sin EQ i APO på dator och importera till mobilen.) Frågan är om det är någon idé att försöka på en gammal lur. Jag antar att det här är något som dykt upp i nyare versioner av Android?

Signaturen "WrickyB" jobbar ju tydligen på en EQ också.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster