Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ja, för den delen läsa, se på film eller... utan att andra tankar dyker upp och distraherar.
Själv har jag lite problem med detta. Allt möjligt far omkring fast jag inte vill. Vad gäller lyssnandet så tycks det mig finnas ett samband mellan ljudkvalitet och distraherande tankar. Låter det riktigt bra, dvs tillräckligt bra, så kan jag lättare sjunka in i symfonier och annan liknande lyssnar-krävande musik.
Jag eftersträvar numera egentligen bara en enda sak, lite förenklat: KLARHET.
När klarheten är påtaglig infinner sig illusionen av realism (i tex den symfoniska musiken) så att det blir väldigt lättlyssnat och därmed lätt att sjunka in i en odistraherad lyssning.
Reflexioner kring detta?
Strmbrg skrev:Ja, för den delen läsa, se på film eller... utan att andra tankar dyker upp och distraherar.
Själv har jag lite problem med detta. Allt möjligt far omkring fast jag inte vill. Vad gäller lyssnandet så tycks det mig finnas ett samband mellan ljudkvalitet och distraherande tankar. Låter det riktigt bra, dvs tillräckligt bra, så kan jag lättare sjunka in i symfonier och annan liknande lyssnar-krävande musik.
Jag eftersträvar numera egentligen bara en enda sak, lite förenklat: KLARHET.
När klarheten är påtaglig infinner sig illusionen av realism (i tex den symfoniska musiken) så att det blir väldigt lättlyssnat och därmed lätt att sjunka in i en odistraherad lyssning.
Reflexioner kring detta?
Tangband skrev:Spelar anläggningen upp musiken så att du inte blir berörd av den, trots goda musiker på inspelningen så blir det bara tråkigt och tankarna börjar lätt att vandra, - man kanske inte ens har tålamod att lyssna igenom en hel skiva eller låt utan att byta musik hela tiden. Man börjar kanske istället klaga på att alla inspelningar är dåligt gjorda, då det i själva verket till dels kanske är anläggningen som inte är tillräckligt musikaliskt transparent. Musiken blir då bara en massa ljud utan mening. Illusionen försvinner. Ett bakgrundsbrus som duger bäst som just bakgrundsmusik....
Ett säkert tecken på en ”inte tillräckligt bra” återgivning.
Baffel skrev:För mig är det viktigaste att jag inte ljudmässigt kan lokalisera högtalarna Har inte riktigt fått till det än, tycker jag. Ibland , kanske, men sen byter jag och trixar med budgethifi så jag får skylla mig själv om det inte alltid blir bra. Fast å andra sidan gillar jag att pilla och greja så.
Strmbrg skrev:Baffel skrev:För mig är det viktigaste att jag inte ljudmässigt kan lokalisera högtalarna Har inte riktigt fått till det än, tycker jag. Ibland , kanske, men sen byter jag och trixar med budgethifi så jag får skylla mig själv om det inte alltid blir bra. Fast å andra sidan gillar jag att pilla och greja så.
Det där med att det hörs att ljudet kommer från högtalarna verkar vara ett hyfsat vanligt fenomen.
Här kanske det delvis handlar om att vissa lyssnare hör detta medans andra inte hör det - ens om de skulle lyssna på samma anläggning.
Det kanske kan vara så att vissa personer hör att ljudet kommer från högtalarna på grund av att de vet att ljudet kommer från högtalarna.
Det kan ju även vara så att det helt kommer an på anläggningen och rummet om detta hörs eller ej.
För egen del har jag inte "hört högtalarna" på många år. Vad det beror på vill jag inte uttala mig tvärsäkert om.
Utvikning: Tvärsäkerhet är nog en väldigt dumt tillstånd, eftersom man då upphör att fundera och tänka. Men det kan ju kännas väldigt tryggt med tvärsäkerhet, om man nu är trygghetsberoende snarare än tankeberoende.
Möjligen - säger just möjligen - är det mycket svårare att få lådhögtalare än dipoler att "inte höras".
Baffel skrev:...Hör man då skillnad så beror det på. Ja vad beror det då på. Högtalarna eller ..
Baffel skrev:Vilket då snuddar vid en aningen känslig fråga. De som investerar i riktigt dyr hifi är det människor med dålig inlevelseförmåga?
Eller är det Platon och hans grotta?
hifikg skrev:Baffel skrev:...Hör man då skillnad så beror det på. Ja vad beror det då på. Högtalarna eller ..
Musiken kanske? Sällan den är exakt lika i båda kanalerna.
Strmbrg skrev:Baffel skrev:Vilket då snuddar vid en aningen känslig fråga. De som investerar i riktigt dyr hifi är det människor med dålig inlevelseförmåga?
Eller är det Platon och hans grotta?
Jag är dåligt påläst om gamla filosofer, men inlevelseförmåga behövs nog för att ta till sig artificiellt återgiven musik.
Utan inlevelseförmåga skulle jag nog inte ens se landskapet i en aldrig så bra landskapsmålning.
jansch skrev:För uppmärksamhet ( egentligen perception) är ljudkvalitet inte speciellt viktigt.
Eller omvänt, om det vi lyssnar på är tillräckligt intressant/viktigt (ur alla aspekter) blir ljudkvalitet underordnad.
Typexempel: en bra berättelse, viktig covid information, en ny bra låt, någon skriker att det brinner, en fantastisk gitarrist, droppar det i badrummet? osv.
Alla har väl varit med om att höra en ny jättebra låt någonstans och det spelar ingen roll att ljudet kommer från resturangens taskiga PA system eller en dålig bilradio. Full koncentration.
Så varför blir vi då "lyssningströtta" eller "okoncentrerade" när vi lyssnar på en hifi-anläggning? Är det dess brister som får oss att bli okoncentrerade eller är det "ointressant information" (d v s vad musiken ger oss) vi lyssnar på?
Det ska ju mycket till för att vi inte skall höra musikens känslomässiga uttryck, typ accordföljder, nyanseringar och takt. Lyssnar vi på MUSIKEN eller letar vi efter BRISTER och undrar om det skulle låta bättre med några kabellyftare och spikes under streamern?
jansch skrev:För uppmärksamhet ( egentligen perception) är ljudkvalitet inte speciellt viktigt.
Eller omvänt, om det vi lyssnar på är tillräckligt intressant/viktigt (ur alla aspekter) blir ljudkvalitet underordnad.
Typexempel: en bra berättelse, viktig covid information, en ny bra låt, någon skriker att det brinner, en fantastisk gitarrist, droppar det i badrummet? osv.
Alla har väl varit med om att höra en ny jättebra låt någonstans och det spelar ingen roll att ljudet kommer från resturangens taskiga PA system eller en dålig bilradio. Full koncentration.
Så varför blir vi då "lyssningströtta" eller "okoncentrerade" när vi lyssnar på en hifi-anläggning? Är det dess brister som får oss att bli okoncentrerade eller är det "ointressant information" (d v s vad musiken ger oss) vi lyssnar på?
Det ska ju mycket till för att vi inte skall höra musikens känslomässiga uttryck, typ accordföljder, nyanseringar och takt. Lyssnar vi på MUSIKEN eller letar vi efter BRISTER och undrar om det skulle låta bättre med några kabellyftare och spikes under streamern?
Tangband skrev:jansch skrev:För uppmärksamhet ( egentligen perception) är ljudkvalitet inte speciellt viktigt.
Eller omvänt, om det vi lyssnar på är tillräckligt intressant/viktigt (ur alla aspekter) blir ljudkvalitet underordnad.
Typexempel: en bra berättelse, viktig covid information, en ny bra låt, någon skriker att det brinner, en fantastisk gitarrist, droppar det i badrummet? osv.
Alla har väl varit med om att höra en ny jättebra låt någonstans och det spelar ingen roll att ljudet kommer från resturangens taskiga PA system eller en dålig bilradio. Full koncentration.
Så varför blir vi då "lyssningströtta" eller "okoncentrerade" när vi lyssnar på en hifi-anläggning? Är det dess brister som får oss att bli okoncentrerade eller är det "ointressant information" (d v s vad musiken ger oss) vi lyssnar på?
Det ska ju mycket till för att vi inte skall höra musikens känslomässiga uttryck, typ accordföljder, nyanseringar och takt. Lyssnar vi på MUSIKEN eller letar vi efter BRISTER och undrar om det skulle låta bättre med några kabellyftare och spikes under streamern?
Jansch - jag vill inte omvända dig, men jag tycker du har helt fel i detta.
Tvärtom kan en GOD musikalisk transparens i återgivningen bredda musikintresset eftersom man plötsligt hör HUR musikerna spelar, inte bara ATT de spelar.
jansch skrev:Goat76 - Vi drar olika slutledningar.
- Är det information som SAKNAS t.ex snålbitskodad signal där man skär bort sådant som inte borde påverka. eller.....
- Är det desinformation som TILLFÖRTS t.ex THD och IMD som får oss att bli lyssningströtta?
- Eller tappar vi helt enkelt intresse eller uppfattar att något annat är viktigare/intressantare.
Varför njuter vi av en viss låt 10-100 ggr och helt plötsligt blir den outhärdlig. Låter stereon plötsligt sämre med just den låten?
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:...Hör man då skillnad så beror det på. Ja vad beror det då på. Högtalarna eller ..
Musiken kanske? Sällan den är exakt lika i båda kanalerna.
Stämmer nog och då får man leta sig bakåt för att lista ut var källan till problemet ligger.
Strmbrg skrev:Ja, för den delen läsa, se på film eller... utan att andra tankar dyker upp och distraherar.
Själv har jag lite problem med detta. Allt möjligt far omkring fast jag inte vill. Vad gäller lyssnandet så tycks det mig finnas ett samband mellan ljudkvalitet och distraherande tankar. Låter det riktigt bra, dvs tillräckligt bra, så kan jag lättare sjunka in i symfonier och annan liknande lyssnar-krävande musik.
Jag eftersträvar numera egentligen bara en enda sak, lite förenklat: KLARHET.
När klarheten är påtaglig infinner sig illusionen av realism (i tex den symfoniska musiken) så att det blir väldigt lättlyssnat och därmed lätt att sjunka in i en odistraherad lyssning.
Reflexioner kring detta?
goat76 skrev:Studioingenjören Andrew Scheps har en teori om lyssningströtthet som jag delar och tror på. Hans teori är att avsaknaden av information i det uppspelade musikverket, information vi innerst inne vet ska finnas där gör att våra hjärnor hela tiden tvingas bearbeta och "lägga till" och därför gör oss lyssningströtta och till slut okoncentrerade/oengagerade.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Studioingenjören Andrew Scheps har en teori om lyssningströtthet som jag delar och tror på. Hans teori är att avsaknaden av information i det uppspelade musikverket, information vi innerst inne vet ska finnas där gör att våra hjärnor hela tiden tvingas bearbeta och "lägga till" och därför gör oss lyssningströtta och till slut okoncentrerade/oengagerade.
( Nu klippte jag igen )
Håller fullständigt med och har argumenterat för just detta i många år. Men inte enbart vid avsaknad utan även för bortrensning/ombearbetning av felaktigt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Hjalmar_Branting och 9 gäster