Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Äe RB1582 efterföljaren till RB1080? Hur som helst hyggliga prestanda, ehuru ej toppklass.
Morello skrev:Äe RB1582 efterföljaren till RB1080? Hur som helst hyggliga prestanda, ehuru ej toppklass.
STDI skrev:Morello skrev:Äe RB1582 efterföljaren till RB1080? Hur som helst hyggliga prestanda, ehuru ej toppklass.
Jag har inte svar på din fråga. Men vill påpeka för ordningens skull att steget som mätts här är ett RB-1582MKII. Det finns ett äldre RB-1582. Skillnaden på dem är att MKII har balanserade ingångar. Om det finns fler skillnader vet jag inte. Båda är specade: 200 watts x 2ch (20Hz-20kHz, < 0.03% THD, 8 ohms)
Morello skrev:Jag tänker framförallt på att nivån stiger avsevärt vid runt 200 kHz, vilket kommer synas som en översläng vid excitation med fyrkantsignal. Det skvallrar också om eventuellt tafflig fasmarginal och sämre stabilitet. Utöver det är inte distorsionen superlåg, men den är heller inte hög.
Evil_Homer skrev:Visst att synen inte är som förr då man var i 20års åldern,men färgseendet har jag aldrig fått någon anmärkning på.
Det är superjobbigt för ögonen med färgerna du valt, skulle du kunna tänka dig att ändra det i kommande mätningar så skulle det vara uppskattat ifrån mitt håll
Vinylcalle skrev:Kralle skrev:Mina gamla ögon har svårt att urskilja en ljusgul kurva mot vit bakgrund.
Ingen kritik, bara en synpunkt.
Så är det. Tyvärr är dessa färger default och måste ändras inför varje ny apparat som mäts, det är helt enkelt lite krångligt och jag tycker det funkar bra nog.
Mvh Carl
STDI skrev:Evil_Homer skrev:Visst att synen inte är som förr då man var i 20års åldern,men färgseendet har jag aldrig fått någon anmärkning på.
Det är superjobbigt för ögonen med färgerna du valt, skulle du kunna tänka dig att ändra det i kommande mätningar så skulle det vara uppskattat ifrån mitt håll
Jag håller med men så här skrevs det i tråden om NAD208:Vinylcalle skrev:Kralle skrev:Mina gamla ögon har svårt att urskilja en ljusgul kurva mot vit bakgrund.
Ingen kritik, bara en synpunkt.
Så är det. Tyvärr är dessa färger default och måste ändras inför varje ny apparat som mäts, det är helt enkelt lite krångligt och jag tycker det funkar bra nog.
Mvh Carl
Baffel skrev:Men distorsionen ökar ju vid högre frekvenser . Trodde det var ett signum för klass d, men tydligen gäller det även för klass AB trisse med då, eller? Sen om det är någon hörbar nivå av distorsion vet jag ej .
För det är väl en klass AB trisseslutsteg?
JM skrev:Jag gör vågen! Superbra!
Från min mer psykologiska/fysiologiska och pseudotekniska sida vore det intressant att koppla eventuella hörbara skillnader till alla dina olika förstärkarmätningar. Ditt helt personliga lyssningsintryck och gärna med koppling till allmänna uppfattningen sätter dina mätningar i en helt annan dager.
Kan du rangordna förstärkarna lyssningsmässigt? Förklara gärna varför.
JM
Baffel skrev:OT
Vad har du testat och visst upp nu Vinylcalle . Olika varianter av förstärkare , men något GDS/DIY har du väl inte prövat / mätt på?. Detta är jag nyfiken på. Om forumintresse finns och om RogerGustavsson känner för det .
Är osäker på om Quad-slutstegen i sin modifierade form passar mina Magnepan. För att ev. kunna avyttras måste de fungera och det gör de inte nu. Det här är en ganska rejäl modifiering och bör kunna passa normalkänsliga högtalare som t.ex. Carlsson och Ino. Impedanser under 3 Ohm ska man undvika. Quad ESL-63 och dess senare släktingar kan vara en bra matchning. Modifieringen tar bort en del begräsningar som framförallt de ursprungliga 405 hade men även 405-2 (som är vad jag har). Ingen strömbegränsning, robustare effekttransistorer, biffigare glättningsbank, lite modernare halvledare och ett mera normalkänsligt icke-fasvändande ingångssteg. Brus- och distorsion på betydligt bättre nivåer. Personligen skulle jag vilja ha lite större bandbredd.
Från tråden :
viewtopic.php?f=16&t=71034&start=270
Användare som besöker denna kategori: Almen och 49 gäster