Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Jag känner igen beteendet med Genelecs auto-EQ. Det blir ofta lite för höga Q-värden, och den missar lite. Ibland för många filter bredvid varandra som kan ersättas av ett enda, o.dyl. Du får gå in och pilla lite mer. Ofta blir det bara nästan-rätt med auto-EQ. Vissa saker beror på reflexer som man kan få bort med ommöbleringar eller andra akustikåtgärder. Kanske testa med shelfingfilter i basen. Liksom Goat76 tror jag också det kan tänkas låta lite tunt.
goat76 skrev:Korrigeringen vid 750Hz hade jag nog skippat helt, och möjligtvis även halverat korrigeringarna i de lägre regionerna och/eller tagit bort några av dem, jag får en känsla av att det blir alldeles för tunt ljud annars.
RogerGustavsson skrev:Jag hade nog velat ha en lutning på kurvan, lite avtagande nivå med ökad frekvens. Tangband du har ju varit emot mätningar på lyssningsplats....
VintageHiFi skrev:Riktigt trevlig funktion i dessa högtalare.
Dock har jag väldigt svårt för utseendet på Genelec produkter.
Hur upplevde du ljudet före respektive efter den automatiska korrigeringen.
Behövde du korrigera manuellt för att bli nöjd med slutresultatet?
Tangband skrev:VintageHiFi skrev:Riktigt trevlig funktion i dessa högtalare.
Dock har jag väldigt svårt för utseendet på Genelec produkter.
Hur upplevde du ljudet före respektive efter den automatiska korrigeringen.
Behövde du korrigera manuellt för att bli nöjd med slutresultatet?
Svar på frågorna:
1. Mycket illa EFTER automatisk korrigering.
2. Svar ja - stora ändringar från det autokalibrerade.
Jag ska strax beskriva hur olika ändringar från det autokalibrerade gav för resultat.
RogerGustavsson skrev:Det beror väl på att AutoEQ har en målkurva som är rak?
RogerGustavsson skrev:Det beror väl på att AutoEQ har en målkurva som är rak?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Det beror väl på att AutoEQ har en målkurva som är rak?
Inte bara det, jag tror inte det är en speciellt bra ide att göra omfattande korrigeringar av direktljudet baserat på det rumsljud en mikrofon placerad på lyssningsplats tagit upp. Som så ofta påpekats fungerar inte vårat hörselsinne som en mikrofon, andelen direktljud kontra reflekterat ljud som vi hör på bästa lyssningsplats är något helt annat än det mikrofonen snappar upp. Mikrofonen grötar ihop allt ljud som når den och saknar hörselsinnets förmågan att "sålla" fram det väsentliga i ljudet, och från vilka riktningar ljuden kommer ifrån.
I-or skrev:Det fungerar utmärkt att korrigera hela det "ofönstrade" (d.v.s. i praktiken kanske 300 till 500 ms) impulssvaret enbart baserat på mätmikrofon i lyssningspositionen upp till ca 200-300 Hz, ibland t.o.m. upp till 500 Hz. För högre frekvenser bör man endast korrigera direktljudet eftersom hörseln gör skillnad både på ljudvågornas infallsriktning och ankomsttid. Detta är vetenskapligt väl belagt.
Det märkliga i Genelecs mjukvara är att den autokorrigerar ända upp till 1 kHz, men vi vet förstås inte hur fönstringen ser ut, d.v.s. om den i högre utsträckning enbart korrigerar direktljudet här. Eftersom den inte tycks autokorrigera alls över 1 kHz så gissar åtminstone jag att det inte ligger någon större tankeverksamhet bakom mjukvarans uppförande och att den korrigerar hela impulssvaret upp till 1 kHz.
Om man gör autokorrigeringen på ett vettigt, d.v.s. psykoakustiskt anpassat, sätt så låter man tidsfönstrets längd på ett snyggt sätt avta med frekvensen över ca 200 Hz, något som (naturligtvis) fungerar utmärkt men som få tillverkare tycks ha implementerat korrekt.
goat76 skrev:Själv är jag minimalist när det kommer till digital korrigering, endast de två lägsta problem-frekvenserna har jag kvar från den automatiska uträkningen Linn Space Optimation gjort, dessa har jag dessutom filat ner ordentligt och finjusterat i frekvens, de övriga är nollade.
I-or skrev:Det fungerar utmärkt att korrigera hela det "ofönstrade" (d.v.s. i praktiken kanske 300 till 500 ms) impulssvaret enbart baserat på mätmikrofon i lyssningspositionen upp till ca 200-300 Hz, ibland t.o.m. upp till 500 Hz. För högre frekvenser bör man endast korrigera direktljudet eftersom hörseln gör skillnad både på ljudvågornas infallsriktning och ankomsttid. Detta är vetenskapligt väl belagt.
Det märkliga i Genelecs mjukvara är att den autokorrigerar ända upp till 1 kHz, men vi vet förstås inte hur fönstringen ser ut, d.v.s. om den i högre utsträckning enbart korrigerar direktljudet här. Eftersom den inte tycks autokorrigera alls över 1 kHz så gissar åtminstone jag att det inte ligger någon större tankeverksamhet bakom mjukvarans uppförande och att den korrigerar hela impulssvaret upp till 1 kHz.
Om man gör autokorrigeringen på ett vettigt, d.v.s. psykoakustiskt anpassat, sätt så låter man tidsfönstrets längd på ett snyggt sätt avta med frekvensen över ca 200 Hz, något som (naturligtvis) fungerar utmärkt men som få tillverkare tycks ha implementerat korrekt.
I-or skrev:Jag har tyvärr ingen detaljerad insidesinformation att bjuda på även om jag har ett par tidigare kolleger som jobbar där, men Dirac-folket är riktigt vassa. De gör en stor sak av sin filterimplementering som är en blandning mellan IIR och FIR för reduktion av beräkningskomplexiteten, men detta är ingen jättefördel med dagens DSP-kapacitet.
Deras produkter gör egentligen ingenting unikt rent prestandamässigt och hemligheten tycks istället ligga i att deras lösningar är genomtänkta ned på detaljnivå, där många andra slarvar ordentligt. Det är inte självklart hur långt tidsfönster man använder och hur man inverterar det uppmätta impulssvaret och här står de nog i särklass även om vissa konkurrenter börjar komma ganska nära.
Tyvärr tycks bolaget inte tjäna några pengar, såvitt jag vet har Dirac aldrig gått med vinst, och det ser riktigt tufft ut ekonomiskt. Trots allt är detta inte raketforskning och det tycks vara svårt att ta ordentligt betalt.
Tangband skrev:goat76 skrev:Själv är jag minimalist när det kommer till digital korrigering, endast de två lägsta problem-frekvenserna har jag kvar från den automatiska uträkningen Linn Space Optimation gjort, dessa har jag dessutom filat ner ordentligt och finjusterat i frekvens, de övriga är nollade.
Upplever du att det blir bättre med space optimization på alla punkter, eller blir det tråkigare att lyssna på musik ?
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Själv är jag minimalist när det kommer till digital korrigering, endast de två lägsta problem-frekvenserna har jag kvar från den automatiska uträkningen Linn Space Optimation gjort, dessa har jag dessutom filat ner ordentligt och finjusterat i frekvens, de övriga är nollade.
Upplever du att det blir bättre med space optimization på alla punkter, eller blir det tråkigare att lyssna på musik ?
Med alla de automatiska korrigeringarna påslagna blir ljudet märkbart dött, stelt och tråkigt.
Av de åtta automatiska korrigeringarna som programmet genererar har jag endast två aktiverade, en vid 34Hz och den andra vid 38Hz och "korrigeringsdjupet" för dessa är kraftigt reducerade från de automatiskt genererade korrigeringarna. Med dessa två aktiverade blir ljudet märkbart bättre, mer distinkt och tydligt. Med alla de övriga korrigeringarna påslagna blir ljudet livlöst och platt.
goat76 skrev:Jag blir ganska förvånad över hur många det är på audiosciencereviews forum som gör omfattande korrigeringar för hela frekvenskurvan baserat på mikrofonmätningar från lyssningsplats, det får mig att tänka att väldigt få av deras medlemmar vågar lita på vad de själva egentligen hör. Några av dem ställer sig dock frågan hur det kommer sig att de föredrar ljudet utan korrigeringarna.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.13540/
Precis alla med en hyfsad mikrofon kan ju enkelt göra en egen inspelning från lyssningsplats, för att sedan själva höra hur mycket mer av de reflekterande ljuden som kommit med på inspelningen jämfört med vad de själva hör vid den vanliga lyssningen från samma plats. Bara av ett sådant enkelt test förstår nog de flesta hur dålig ide det är att göra omfattande korrigeringar baserat på en mätning från lyssningsplats.
goat76 skrev:Jag blir ganska förvånad över hur många det är på audiosciencereviews forum som gör omfattande korrigeringar för hela frekvenskurvan baserat på mikrofonmätningar från lyssningsplats, det får mig att tänka att väldigt få av deras medlemmar vågar lita på vad de själva egentligen hör. Några av dem ställer sig dock frågan hur det kommer sig att de föredrar ljudet utan korrigeringarna.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.13540/
Precis alla med en hyfsad mikrofon kan ju enkelt göra en egen inspelning från lyssningsplats, för att sedan själva höra hur mycket mer av de reflekterande ljuden som kommit med på inspelningen jämfört med vad de själva hör vid den vanliga lyssningen från samma plats. Bara av ett sådant enkelt test förstår nog de flesta hur dålig ide det är att göra omfattande korrigeringar baserat på en mätning från lyssningsplats.
jansch skrev:goat76 skrev:Jag blir ganska förvånad över hur många det är på audiosciencereviews forum som gör omfattande korrigeringar för hela frekvenskurvan baserat på mikrofonmätningar från lyssningsplats, det får mig att tänka att väldigt få av deras medlemmar vågar lita på vad de själva egentligen hör. Några av dem ställer sig dock frågan hur det kommer sig att de föredrar ljudet utan korrigeringarna.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.13540/
Precis alla med en hyfsad mikrofon kan ju enkelt göra en egen inspelning från lyssningsplats, för att sedan själva höra hur mycket mer av de reflekterande ljuden som kommit med på inspelningen jämfört med vad de själva hör vid den vanliga lyssningen från samma plats. Bara av ett sådant enkelt test förstår nog de flesta hur dålig ide det är att göra omfattande korrigeringar baserat på en mätning från lyssningsplats.
Som alltid gäller det att VETA vad man mäter. Med gating och basal matematik kan man få fram bra mätunderlag/ slutsatser även i normal lyssningsposition*. Därutöver bör man skilja på mätningar över respektive under ca 300Hz.
Det är synd att det blir så kategoriska/generella uttalanden om mätmetoder.
*Alla metoder har sina för och nackdelar. Inga dömer t.ex ut frifältsmätningar i basområdet trots att dom är mycket långt ifrån upplevelsen i normala lyssningsrum..... bara man har koll på matematiken/fysiken.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 12 gäster