Spotify HiFi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Spotify HiFi

Inläggav Mats » 2021-02-22 20:04


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify HiFi

Inläggav goat76 » 2021-02-22 20:07

Nice! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Spotify HiFi

Inläggav Tangband » 2021-02-22 20:08

Mats skrev:Spotify med CD-kvalitet på gång. Verkligen på tiden...

https://techcrunch.com/2021/02/22/spotify-to-launch-a-new-high-end-subscription-spotify-hifi/


Väldigt kul och på tiden . Kanske mindre kul för TIDAL men det kanske är bra med lite konkurrens ? .
Inga uppgifter om pris ?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Spotify HiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-22 20:13

Det här lät trevligt

"Spotify also said the HiFi service will work across devices, including on Spotify Connect-enabled speakers. And it said it’s working with some of the world’s biggest speaker manufacturers to make Spotify HiFi accessible to more fans via Spotify Connect."

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Spotify HiFi

Inläggav RSG » 2021-02-22 20:19

Vilka glada nyheter :D
Sååå mycket lättare att hitta ny intressant musik där till skillnad mot Tidal, som jag endast använder som uppspelare och inte utforskare.

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify HiFi

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-22 20:20

Det är väl inte första gången detta ryktas? Vi får väl vänta och se om det sjösätts?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify HiFi

Inläggav Morello » 2021-02-22 20:25

Annars har vi haft CD-kvalitet sedan 1981 i form av kompaktskivor. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Spotify HiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-22 20:59

Morello skrev:Annars har vi haft CD-kvalitet sedan 1981 i form av kompaktskivor. :D

Jo men det är jobbigt att hitta skivorna i hyllan. För en vecka sedan spelade jag en skiva fodralet
låg framme. Någon :? dvs jag lyckade stoppa in tomfordralet i cd-hyllan. Hittade det givetvis inte nu
Just den hyllan står ca 1100 cd suck.

Detta slipper man med spotify :mrgreen:

Fast jag kan hålla med om att det är trevlig att plocka fram ett fysiskt media att spela.
Trevligt med stort urval av fysikt media kör kassett, rullband, DAT, LP & CD.
Plus att dom funkar alldeles utmärkt när någon grävt av en fiber
så det är tomt på internt i sladdarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Spotify HiFi

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-22 22:13

Sist dom grävde av min fiber tog dom även kraftmatningen till huset. Svårt att spela CD med bara stearinljus som bränsle... :(

Men kul med Spotify Hifi. Nu slipper vi kanske fler gnälltrådar om komprimering. :D

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Spotify HiFi

Inläggav Mats » 2021-02-22 22:35

RogerGustavsson skrev:Det är väl inte första gången detta ryktas? Vi får väl vänta och se om det sjösätts?

Handlar knappast om några rykten, mer än så: https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify HiFi

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-22 22:44

Kalejdokom skrev:Sist dom grävde av min fiber tog dom även kraftmatningen till huset. Svårt att spela CD med bara stearinljus som bränsle... :(

Men kul med Spotify Hifi. Nu slipper vi kanske fler gnälltrådar om komprimering. :D


Komprimering kan det vara ändå, fonogrammen är ju som de är.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify HiFi

Inläggav Conan » 2021-02-22 22:53

Lite onödigt med ett Spotify HiFi kan jag tycka. 99,99% av lyssnarna spelar med grejer som aldrig skulle kunna utskilja nån skillnad mellan Ogg/Vorbis och en CD (om ljudfilen var den samma från början). Och vad är det som säger att Ogg/Vorbis i nuvarande högsta kvaliteten inte redan är "HiFi"? Eventuell dålig återgivning hos lyssnaren kommer sig av:

- Dålig uppspelningsanläggning
- Tokmastrad musik
- Normaliseringsinställningen i Spotify

Sen kommer ingenting... och ingenting... och ingenting... och... ja... ingenting...

Och vad händer i ett familjeabonnemang där 4 lyssnare klarar sig fint med "Premium" och nån (farsan kanske nästan alltid) vill ha "HiFi"?

Nä lite ett spel för gallerierna tycker jag nog...

Sur-gubbe-läget av! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotify HiFi

Inläggav hifikg » 2021-02-22 23:32

Ser fram mot att Apple Music uppgraderar. F n har jag det bara som grovsortering, fast jag får erkänna att Bosses senaste har snurrat streamat flera varv. Ska inhandla, men än har det inte blivit av.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Spotify HiFi

Inläggav E » 2021-02-23 01:11

Är det för mycket begärt med välljudande originalutgåvor? Detta borde väl vara högst upp på listan om man vill sälja något extra till konnässörer!

Vad är det för vits med förlustfritt när utgåvorna är söndermastrade? Drar ju mest bara onödig datatrafik.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify HiFi

Inläggav goat76 » 2021-02-23 07:22

E skrev:Är det för mycket begärt med välljudande originalutgåvor? Detta borde väl vara högst upp på listan om man vill sälja något extra till konnässörer!

Vad är det för vits med förlustfritt när utgåvorna är söndermastrade? Drar ju mest bara onödig datatrafik.

Mvh E*


Säg det till skivbolagen.

Men å andra sidan, merparten av streamingtjänsternas musikbibliotek består trots allt av originalutgåvor, med tillgång till nästan all existerande musik så undra jag varför man som musikintresserad bara väljer att gräva på ytan? :)

Har du inte redan en egen skivsamling där du valt de bästa utgåvorna för den musik du nu vill att skivbolagen ska tillhandahålla streamingtjänsterna?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify HiFi

Inläggav Strmbrg » 2021-02-23 09:16

Fysiska CD är lite knicksigt när det kommer an på ”klassisk musik”.
Det vimlar av inspelningar av ett och samma verk. Somliga är tilltalande, andra inte.
Hur säkerställer jag att jag skaffar de CD som tilltalar mig?
Hur skiljer jag agnarna från vetet?
Hur skaffar jag mig överblicken?
För mig som klassisk-lyssnare är strömningstjänster med oförstörd kvalitet utmärkt.
Komprimering och annat sabotage tycks för övrigt inte föreligga i genren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Spotify HiFi

Inläggav Baffel » 2021-02-23 09:32

Är inte klassisk musik på CD komprimerade? Visste jag inte om . Vad som är tilltalande rent musikaliskt , musikaliskt arrangemang , dirigent osv är ju såklart en smaksak. Får du väl lyssna dig fram till.

I annat fall vad det gäller pop/ rock osv. Grundregel vad det gäller CD skivor , ju äldre ju bättre . I alla fall så ökar kompressionen på inspelningarna ju yngre de blir.
Se upp för nya remastrade.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Spotify HiFi

Inläggav nuffe » 2021-02-23 09:39

Strmbrg skrev:Fysiska CD är lite knicksigt när det kommer an på ”klassisk musik”.
Det vimlar av inspelningar av ett och samma verk. Somliga är tilltalande, andra inte.
Hur säkerställer jag att jag skaffar de CD som tilltalar mig?
Hur skiljer jag agnarna från vetet?
Hur skaffar jag mig överblicken?
För mig som klassisk-lyssnare är strömningstjänster med oförstörd kvalitet utmärkt.
Komprimering och annat sabotage tycks för övrigt inte föreligga i genren.


Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify HiFi

Inläggav Bill50x » 2021-02-23 09:46

nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.

Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify HiFi

Inläggav Strmbrg » 2021-02-23 09:48

I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Spotify HiFi

Inläggav Baffel » 2021-02-23 09:52

Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.


Det är inte så lätt att göra den jämförelsen. Helt säker på att det är samma inspelning , samma master från studion, CDn vs Tidal?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify HiFi

Inläggav Strmbrg » 2021-02-23 09:55

Alltså, om jag inte noterar någon skillnad så spelar det ingen roll om det ändå är en skillnad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Spotify HiFi

Inläggav Baffel » 2021-02-23 10:02

Jag undrar jag . Herrar tex I-or och Morello gör ofta gällande att de hör tydliga skillnader i olika inspelningar . De må vara smarta de grabbarna men det är lättare än man tror att lura sig själv. De skulle jag vilja utsätta för rejäla blindtest med olika inspelningar. Skulle de höra skillnad? I-or verkar i och för sig varit med i massa olika blindtest så hmmm mja det kanske han lätt fixar. Vad vet jag. :)

Jag skulle inte ha en suck, tror jag. . Fast å andra sidan utan guldöron duger billigare hifi till bra. Bra för plånboken. He he. :mrgreen:
. Men bättre ljud vill jag ändå ha..

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Spotify HiFi

Inläggav NADifierad » 2021-02-23 10:11

Bill50x skrev:
nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.

Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...

/ B

Då är kanske högtalaranläggningen för klen?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify HiFi

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-23 10:12

Baffel skrev:
Strmbrg skrev:I de fall jag kunnat och idats jämföra egen CD med Tidal hifi, så har jag inte noterat någon skillnad.
Det är möjligt att det finns skillnader, men så länge jag inte märker dem eller störs av kvaliteten så är frågan ointressant.
PS Jag syftar såklart på en ytterligare komprimering utöver den som föreligger i CD-formatet.


Det är inte så lätt att göra den jämförelsen. Helt säker på att det är samma inspelning , samma master från studion, CDn vs Tidal?


Inte helt lätt men det går att jämföra och vi har gjort det på forumet. Med samma inspelning klarar inte jag att skilja om den kommer från CD eller FLAC från t.ex. Tidal Hifi.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify HiFi

Inläggav Morello » 2021-02-23 10:22

Bill50x skrev:
nuffe skrev:Komprimering/nivå maximering förekommer även på klassisk musik, både CD och framförallt på strömnings tjänster.

Klassisk musik utan komprimering är nästan omöjligt att spela upp i hemmiljö. De svagare partierna hörs inte och de starka knäcker högtalarna...

/ B


Det låter som att du behöver anskaffa nya högtalare och eventuellt sänka störnivån i rummet. Det skulle vara mer konstruktivt än att ge bränsle åt gamla (eller är det nya?) myter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Spotify HiFi

Inläggav Morello » 2021-02-23 10:26

Apropå Spotify, hur länge överlever bolaget på konstgjord andning? Den kumulativa förlusten uppgår i dagsläget till styvt 30 miljarder.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify HiFi

Inläggav Strmbrg » 2021-02-23 10:27

Skillnader som jag inte noterar är oväsentliga i praktiken.
Är man intresserad av skillnader som sådana så kan de såklart vara intressanta.

För övrigt är mitt fokus inte skillnader utan braighet. Braighet i syfte att eliminera distraktioner när jag lyssnar på musik. Är det inte tillräckligt bra, så spelar inte skillnader någon roll utan det är endast att få det tillräckligt bra som spelar roll.

Många här verkar hoppa över att definiera syftet och fastnar i diverse osorterade fokus.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Spotify HiFi

Inläggav genstruktur » 2021-02-23 10:34

Jag tycker det är kul :).

Jag har aldrig använt Tidal Hifi mer än under en provperiod men kör Spotify dagligen för att det är smidigt. Slölyssning, podar och barnmusik. Jag har inte riktigt satsat något på min uppspelning av streaming utan kör tex Spotify Connect genom min receiver och styr med mobil. Vill jag ha spitzenklasseljud lyssnar jag på CD genom CD-spelare. I dagsläget vet jag faktiskt inte om jag skulle betala extra för lossless Spotify då jag inte finlyssnar genom Spotify och har väl egentligen aldrig gjort det. Men det är ett bra sätt att upptäcka ny musik på tycker jag, och kunna spela sådant som man inte tycker är värt att köpa en hel CD för.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Spotify HiFi

Inläggav Baffel » 2021-02-23 10:37

Strmbrg skrev:Skillnader som jag inte noterar är oväsentliga i praktiken.
Är man intresserad av skillnader som sådana så kan de såklart vara intressanta.

För övrigt är mitt fokus inte skillnader utan braighet. Braighet i syfte att eliminera distraktioner när jag lyssnar på musik. Är det inte tillräckligt bra, så spelar inte skillnader någon roll utan det är endast att få det tillräckligt bra som spelar roll.

Många här verkar hoppa över att definiera syftet och fastnar i diverse osorterade fokus.

Får vi väl hoppas på , dvs att du inte tvingar dig på att lyssna på musik du inte gillar. Och att du lever dig in så pass mycket i din musik du upplever som bra att du stänger ute allt annat ovidkommande när du lyssnar.

Slölyssnar du aldrig på radion? Något som står och tuggar medan du pysslar med något annat? Hur gjorde du när du pluggade? Helt tyst eller lite musik på samtidigt?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster