Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Joda film det kräver allt att kunna gräva djupt. Vilket ju gör detta än mer intressant . För låt säga att man lyssnar på allt det du nämner plus kollar på film .
Det mynnar såklart då ut i hur mycket dessa fem Hertz är värda för just person X.
Så person X vad säger du? Hur skulle du göra? Och hur skulle du göra RogerGustavsson?
Mirage skrev:Vid 5 Hz så känns det som att det går vågor i parketten!
paa skrev: jag skulle byta bort allt ljud under 25 Hz, om det gick att få perfekt ljud över 25 Hz!
hcl skrev:Jag skulle byta bort allt ljud under 40 Hz mot att få perfekt ljud däröver.
hcl skrev:...dryfta i oändlighet.... .
Baffel skrev:Jag lyssnar på hårdrock ibland, lyssnar på allt möjligt. Basfattig hårdrock är ju ganska så mysko om man tänker efter . Borde inte " tuff' musik ha mycket bas .
Vet i tusan med tanke på hur sällan jag ser film hur mycket jag personligen skulle lägga på dessa fem Hertz. Men det är jag . Det finns ju riktiga lågbasknarkare på detta forum. De säkert inte ens skulle förstå vad det är för knasig frågeställning detta är. För dem är det väl självklart.
Vad tror du att du kommer att sakna om dina högtalare kan spela 30 Hz med någorlunda ljudnivå? 30 Hz ej längre? Vet inte . Sakna de missade 10 hertzen vid pang och puff actionfilm kanske?
hcl skrev:Jag skulle byta bort allt ljud under 40 Hz mot att få perfekt ljud däröver.
Lyssnar du mest på rock dessutom så spelar inte något under 30 Hz någon väsentlig roll ö.h.t. Kapacitet och agilitet däröver kan dock vara värt att lägga en del energi och pengar på för att få till bra, om man har möjlighet och intresse.
Kronkan skrev:Det är några år sedan jag drog ett svep. Anläggningen kan prestera under 20 hz. Men det är ju i praktiken ingen nytta med det. På någon skiva/cd är det störande. Det är något stamp i golvet som tar över.
AlbertHall skrev:Ja, nu menar jag inte mitt system. Jag har tvåkanalssystem. Det är inte till för att lyssna på film.
Jag menar alla andra system jag hört. Detta utan undantag, både hemma hos andra och på mässor. Det är ALLTID fel. Ju fler kanaler desto sämre verkar det som.
jockewe skrev:[ Bild ]
paa skrev:Att få till allt över 25 Hz perfekt är ingen barnlek, och jag skulle byta bort allt ljud under 25 Hz, om det gick att få perfekt ljud över 25 Hz!
Magnuz skrev:Kronkan skrev:Det är några år sedan jag drog ett svep. Anläggningen kan prestera under 20 hz. Men det är ju i praktiken ingen nytta med det. På någon skiva/cd är det störande. Det är något stamp i golvet som tar över.
Eric Clapton live lider av detta. Hade aldrig hört det innan jag skaffade fullregister. Man slås också av hur dåliga ljudproduktioner för TV det finns - lågfrekvent brum och muller och allmänt oljud i det lägsta registret även i vad som borde vara seriösa produktioner.
E skrev:Vilka jävla pajaser. Ursäkta, de är säkert duktiga på annat. Att göra fina mixar i NS-10 kanske. Nu var jag elak igen, förlåt.
Man kan ju hoppas att deras mixar hamnar i en mastringsstudio som städar upp under 40 Hz vid behov.
Mvh E*
Kronkan skrev:Men problemet är ju akustiken.
Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.
Om det låter illa i basområdet är ju det mestadels ett akustiskt problem som antingen släcker ut vissa frekvenser eller betonar för mycket andra. Det blir inte vackert enligt min mening. Man kan exempelvis tala om bumlighet.
De enskilda ljuden har inte längre balans mellan sina olika sammansättningar av frekvenser. Vackert blir det när alla övertoner finns med i balans. Annars blir det andefattigt.
Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.
bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?
"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...
AlbertHall skrev:bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?
"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
AlbertHall skrev:bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?
"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.
Det var väl att fultolka. Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.
bakerman22 skrev:AlbertHall skrev:bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?
"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.
Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.
Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.
Helt enkelt dumt som fan.
bakerman22 skrev:AlbertHall skrev:bakerman22 skrev:Vad är medelåldern i den här tråden?
82+?
"Det var bättre förr när Kalle med skinnbanjon körde fina bitar ihop med kåta Lena på dragspelet nere på torget.. Då var det rajraj. Inte som dunka dunkat som är på radion idag"...
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.
Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.
Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.
Helt enkelt dumt som fan.
Kronkan skrev:Om jag nu läser trådstarten samt detta inlägg så drar jag slutsatsen att det inte blir så noga med hur basen faktiskt låter. Det är sekundärt till att du kan spela ner till 20 Hz.
jansch skrev:bakerman22 skrev:AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.
Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.
Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.
Helt enkelt dumt som fan.
Så ett tips: Köp buttkickers och montera dom under soffan/fåtöljen så slipper du satsa på 8st. 15 tummare och eländiga stående vågor (om rummet är stort).
Helt enkelt enormt mycket mer upplevelse för 1/100 dels kostnad.... människans sinnen är lättlurade......
Kronkan skrev:bakerman22 skrev:AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.
Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.
Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.
Helt enkelt dumt som fan.
Om jag nu läser trådstarten samt detta inlägg så drar jag slutsatsen att det inte blir så noga med hur basen faktiskt låter. Det är sekundärt till att du kan spela ner till 20 Hz.
För mig är det tvärtom. Jag är varken dum eller ett barn.
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Alla högtalare spelar ju hela registret men sviker under viss nivå. Delvis lite beroende på akustiken.
Det var väl att fultolka. Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Nattlorden skrev:
Det var väl att fultolka. Frågan gäller något mer fix, typ att flytta -3dB-punkten på högtalarens kapacitet.
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag syftade på "alla högtalare spelar ju hela registret".... det gör även den minsta stativare... men inte med bibehållen nivå. därför ville jag förtydliga att det gällde "med bibehållen nivå"
jansch skrev:bakerman22 skrev:AlbertHall skrev:
Har du kepsen bak o fram?
Låter som du betalat mer för bilstereon än för fordonet.
Min stereo i fordonet är integrerad. Det är samma som när den rullade ut ur fabrik för fyra år sen.
Kepsen har jag med skärmen framåt.
Jag lyssnar inte heller på elektronisk musik, men vet att det finns oerhört mycket musik som går lägre än "låga E på en kontrabas" kan återge.
Jag vet också att det finns OERHÖRT mycket lågbas i film. För oss som inte tittar på gammal svartvit Bergman.
Många som kommenterar har nog inte ens hört ett riktigt lågbaskapabelt system.
Då blir det som ett barn som tycker att en viss mat är äcklig, fast den aldrig har smakat.
Helt enkelt dumt som fan.
Jag tror att du underskattar folk på faktiskt.io.
Hifi (i dess bemärkelse av naturtrohet) och att man gillar lågbas är inte samma sak.
Att man i filmer överdriver basljud, t.ex åskväder, är bra för upplevelsen men har ingenting att göra med verkligheten. Vi får en kick av bas som uppfattas mer av kroppen än hörseln men den kan man framkalla bäst med s.k. buttkickers som har en frekvensåtergivning som en gammal telefon (fast i basområdet). Människan är löjligt tolerant för dåligt lågbasljud så länge t.ex inte impulssvaret i rummet är helt åt helvete.
Så ett tips: Köp buttkickers och montera dom under soffan/fåtöljen så slipper du satsa på 8st. 15 tummare och eländiga stående vågor (om rummet är stort).
Helt enkelt enormt mycket mer upplevelse för 1/100 dels kostnad.... människans sinnen är lättlurade......
Kronkan skrev:Nattlorden skrev:Kronkan skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Jag syftade på "alla högtalare spelar ju hela registret".... det gör även den minsta stativare... men inte med bibehållen nivå. därför ville jag förtydliga att det gällde "med bibehållen nivå"
Det är ju helt rätt. Men den faktiska gränsen hur långt ner en högtalare spelar -3dB beror på rummet/akustiken. Ovanför är det ju rummet /akustiken som avgör om det blir +3 dB eller ännu värre.
Om en besvärlig buk i en stående våg är strax under högtalarens spec så får basen stöd att spela lägre än spec. Är den besvärliga buken högre än högtalarens nedre gräns så kan det bli bumlighet.
Men som sagt var så har ju rummen olika väggmaterial. Därför räcker det inte med att förstå rummets utformning och mått.
Kronkan skrev:Jag kan bara göra egna iakttagelser. Men om en högtalare är specad att hålla nivån -3dB vid exempelvis 42 hz kan den spela lägre om det finns en buk vid 39 hz. Typ.
Välljud i de lägre registren är alltid en kombination av rum, högtalare, lyssnarposition m m.
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Jag kan bara göra egna iakttagelser. Men om en högtalare är specad att hålla nivån -3dB vid exempelvis 42 hz kan den spela lägre om det finns en buk vid 39 hz. Typ.
Välljud i de lägre registren är alltid en kombination av rum, högtalare, lyssnarposition m m.
Sure, men varför skall man leta fram worst-case för att skjuta frågan i sank? Fraserar om: Om rummet kan hantera det eller man tillåter sig att justera det - hur mycket är det värt att flytta -3dB från 25 till 20 Hz?
RolffRojs skrev:-3dB vid 3Hz kanske kan bjuda på en pungspark?
Nattlorden skrev:Det är ju definitivt inte frågan om att ge någon spark genom att få lite mer botten - det är mer en uträckt klangfärg. Vill man ha mer spark så brukar jag förorda en puckel vid 60 och en vid 120Hz...
Nattlorden skrev:En icke oväsentlig del i sammanhanget är tillräcklig effekt... jag fick ett högst oväntad lyft av baskvalitén en gång i tiden när jag gick upp i effekt... långa bassekvenser behöll en stabil hög nivå där det tidigare var bara den initiala delen som de slutsteget hade resurser att orka med innan "andnöd". Och då syftar jag på redan vid normala nivåer.
hcl skrev:Nattlorden skrev:En icke oväsentlig del i sammanhanget är tillräcklig effekt... jag fick ett högst oväntad lyft av baskvalitén en gång i tiden när jag gick upp i effekt... långa bassekvenser behöll en stabil hög nivå där det tidigare var bara den initiala delen som de slutsteget hade resurser att orka med innan "andnöd". Och då syftar jag på redan vid normala nivåer.
Samma skillnad kan noteras mellan olika slutsteg med samma uteffekt, men olika dimensionering. Skulle även kunna benämnas ”bättre” resp. ”sämre”.
goat76 skrev:hcl skrev:Nattlorden skrev:En icke oväsentlig del i sammanhanget är tillräcklig effekt... jag fick ett högst oväntad lyft av baskvalitén en gång i tiden när jag gick upp i effekt... långa bassekvenser behöll en stabil hög nivå där det tidigare var bara den initiala delen som de slutsteget hade resurser att orka med innan "andnöd". Och då syftar jag på redan vid normala nivåer.
Samma skillnad kan noteras mellan olika slutsteg med samma uteffekt, men olika dimensionering. Skulle även kunna benämnas ”bättre” resp. ”sämre”.
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Samma skillnad kan noteras mellan olika slutsteg med samma uteffekt, men olika dimensionering. Skulle även kunna benämnas ”bättre” resp. ”sämre”.
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
Sannolikt så.
DVD-ai skrev:Vill man spela upp en nära upplevelse av ex, ett jetplan eller en bomb ?
Nej det vill man inte...
Däremot kan det vara trevligt med en fjärran upplevelse av dessa och då är det bra om man ändå har lite "knuff" i prylarna.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Samma skillnad kan noteras mellan olika slutsteg med samma uteffekt, men olika dimensionering. Skulle även kunna benämnas ”bättre” resp. ”sämre”.
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
Sannolikt så.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Samma skillnad kan noteras mellan olika slutsteg med samma uteffekt, men olika dimensionering. Skulle även kunna benämnas ”bättre” resp. ”sämre”.
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
Sannolikt så.
Nattlorden skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
Sannolikt så.
Ja, det är vad jag också tror.
Calleberg skrev:Nattlorden skrev:hcl skrev:Sannolikt så.
Ja, det är vad jag också tror.
Innan jag köpte min klass D apparat så spenderade jag en hel del tid på nordamerikanska hembioforum eftersom de här galna infrapojkarna gjort en försvarlig mängd mätningar på de slutsteg i kilowattklassen som behövs för att driva deras helt vansinniga riggar. Dessa mätningar var inte speciellt snälla, t.ex har man kört ren sinus 5Hz i 2 Ohms last vid full utstyrning under flera sekunder.De flesta testade apparaterna uppvisade då olika grad av "rail sag" vid låga frekvenser under dessa förhållanden. Dvs problem att hålla uppe utspänningen på högtalarterminalerna vid larvigt höga effekter vid löjligt låga frekvenser.
Slutstsen man kunde dra av dessa mätningar var att en apparat som gav sken av att kunna spela infrabas alldeles utmärkt om man mätte den vid 8 Ohm och 0,1% thd ibland kunde visa sig betydligt mindre infrabaskapabel vid 2 eller 4 Ohm och klipp.(1%)
Som jag kommer ihåg det var det dock sällan några problem vid 20Hz.
Visst kan man tänka sig att jämförelsevis överprisatta hifiapparater har liknande "problem" högre upp i frekvens, på ett sätt som gör det hörbart. (Det här var väl det som effektkubmätningarna som var vanliga förr försökte visa.)
Har egna erfarenheter som tyder på det, och visst finns det väl någon infinity högtalare med jobbig impedanskurva som brukar tas upp som ett svårdrivet exempel i behov av robust förstärkeri för att spela bas på ett njutbart sätt.
Det här blev ett jävligt långt sätt att säga "+1" på
Edit: Länk till en av ovan nämnda mätningar.
(Just denna klarade sig riktigt bra. -3 dB vid 4Hz)
https://www.avsforum.com/posts/54694904/
MichaelG skrev:I valet mellan en bättre återgivning från 25 Hz och uppåt, eller en sämre återgivning redan från 20 Hz väljer jag (självklart) en bättre återgivning från 25 Hz. Man ska ju också vara medveten om att skillnaden mellan 20 och 25 Hz bara handlar om c:a 4 halvtoner (tänk totalt 4 svarta + vita tangenter på ett piano). Hade frågan däremot handlat om en hel oktav (från 20 till 40 Hz) hade valet varit något svårare, men jag hade valt en bättre återgivning från 40 Hz än en sämre från 20 Hz. Men här kan jag förstå om någon skulle valt på annat sätt.
Nattlorden skrev:Varför skall det envisas med att väljas?
Harryup skrev:Beror på. T.ex. startar man upp rumsresonanser. Jag sympatiserar med JBL sätt att se det att 40Hz -3dB kommer man långt med på vanlig musik.
Om man nu inte spelar orgelmusik där det används de absolut längsta piporna regelmässigt så har man förutom elektronisk musik inte mycket toner att hämta ifrån vanliga instrument. Men det kan absolut vara extra maffigt för film där skulle jag vara mer mån om varje Hz.
/Harry
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Varför skall det envisas med att väljas?
Jag bara svarar på ursprungsfrågan. Där handlar det om att välja utifrån hypotesen att man för samma peng kunde välja bättre återgivning inom ett mer begränsat intervall, eller en mer begränsad återgivning inom ett större intervall. För övrigt en relevant frågeställning tycker jag. Även om just skillnaden mellan 20 och 25 Hz kanske är något liten.
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Varför skall det envisas med att väljas?
Jag bara svarar på ursprungsfrågan. Där handlar det om att välja utifrån hypotesen att man för samma peng kunde välja bättre återgivning inom ett mer begränsat intervall, eller en mer begränsad återgivning inom ett större intervall. För övrigt en relevant frågeställning tycker jag. Även om just skillnaden mellan 20 och 25 Hz kanske är något liten.
Och om du då väljer mellan 25-20000 och 20-19000 ?
Nattlorden skrev:
Och om du då väljer mellan 25-20000 och 20-19000 ?
Harryup skrev:Förr i tiden så tyckte engelsmännen att 20-20000 eller 40-10000 eller 80-5000 för att få en balans. Senast jag hörde eller möjligen läste om det var på 70-talet tror jag.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:
Och om du då väljer mellan 25-20000 och 20-19000 ?
Ursprungsfrågan (som jag tolkade den) hade en hypotes om att för en viss given peng så får man göra visst avkall på ljudkvalitén om man i stället väljer djupare bas. Frågan var då om man valde den djupare basen, eller den högre ljudkvaliteten i övrigt. Och om begränsningen nedåt handlar om 20 respektive 25 Hz, så tycker jag att valet är enkelt. Men jag förstår inte din fråga. Eller menar du att de låter identiskt mellan 25-19000 Hz och den ena går ner till 20 och den andra går upp till 20000? Då skulle jag välja 20-19000 av två skäl; dels hör jag inte skillnaden på 20 KHz och 19 KHz och dels är den skillnaden även i tonsteg räknat relativt mindre än mellan 20 och 25 Hz.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Förr i tiden så tyckte engelsmännen att 20-20000 eller 40-10000 eller 80-5000 för att få en balans. Senast jag hörde eller möjligen läste om det var på 70-talet tror jag.
Produkten mellan lägsta frekvens och högsta frekvens skall vara 400.000.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Beror på. T.ex. startar man upp rumsresonanser. Jag sympatiserar med JBL sätt att se det att 40Hz -3dB kommer man långt med på vanlig musik.
Om man nu inte spelar orgelmusik där det används de absolut längsta piporna regelmässigt så har man förutom elektronisk musik inte mycket toner att hämta ifrån vanliga instrument. Men det kan absolut vara extra maffigt för film där skulle jag vara mer mån om varje Hz.
/Harry
Är också på den linjen. Har fått ta del av Tangbands orgelinspelningar och där ser det ut som ca 37 Hz är de lägsta tonerna som alstras. Antar att bykyrkornas orglar sällan drar igång 16 Hz-toner. Jag kan sträcka mig till att känna behov av omfång ner till ca 30 Hz med rimlig nivå, täcker in symfonisk musik.
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Nattlorden skrev:
Och om du då väljer mellan 25-20000 och 20-19000 ?
Ursprungsfrågan (som jag tolkade den) hade en hypotes om att för en viss given peng så får man göra visst avkall på ljudkvalitén om man i stället väljer djupare bas. Frågan var då om man valde den djupare basen, eller den högre ljudkvaliteten i övrigt. Och om begränsningen nedåt handlar om 20 respektive 25 Hz, så tycker jag att valet är enkelt. Men jag förstår inte din fråga. Eller menar du att de låter identiskt mellan 25-19000 Hz och den ena går ner till 20 och den andra går upp till 20000? Då skulle jag välja 20-19000 av två skäl; dels hör jag inte skillnaden på 20 KHz och 19 KHz och dels är den skillnaden även i tonsteg räknat relativt mindre än mellan 20 och 25 Hz.
Ursprungsfrågan är slutavhandlad uppfattar jag den som, däremot fick jag uppfattningen att vissa ansåg att de 5Hz:en i sig själv medförde en försämring av ljudkvalitén beroende på att rummet inte skulle fixa det eller andra skäl. Så jag är bara intresserad över om folk vill ha de där 5Hz:en eller inte.
Tangband skrev:Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Ursprungsfrågan (som jag tolkade den) hade en hypotes om att för en viss given peng så får man göra visst avkall på ljudkvalitén om man i stället väljer djupare bas. Frågan var då om man valde den djupare basen, eller den högre ljudkvaliteten i övrigt. Och om begränsningen nedåt handlar om 20 respektive 25 Hz, så tycker jag att valet är enkelt. Men jag förstår inte din fråga. Eller menar du att de låter identiskt mellan 25-19000 Hz och den ena går ner till 20 och den andra går upp till 20000? Då skulle jag välja 20-19000 av två skäl; dels hör jag inte skillnaden på 20 KHz och 19 KHz och dels är den skillnaden även i tonsteg räknat relativt mindre än mellan 20 och 25 Hz.
Ursprungsfrågan är slutavhandlad uppfattar jag den som, däremot fick jag uppfattningen att vissa ansåg att de 5Hz:en i sig själv medförde en försämring av ljudkvalitén beroende på att rummet inte skulle fixa det eller andra skäl. Så jag är bara intresserad över om folk vill ha de där 5Hz:en eller inte.
Jag tror man vill det,men tre anledningar gör att de flesta backar tror jag :
1. Det blir för skrymmande med stora basreflex-baslådor
2. Det blir för kostsamt
3. Det blir för komplicerat att integrera för de flesta att förutom djupet, även få en bra kvalitet. Det behövs bra element.
Enklaste och billigaste sättet att få bas ned till 15 Hz med relativt små lådor är nog slutet med kraftig LT .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster